Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


'Wat heb je gedaan om vesrtoring te voorkomen'
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 10:16    Post subject: 'Wat heb je gedaan om vesrtoring te voorkomen'
Na het uploaden van een vossenfoto werd ik door de mods er op gewezen dat er een aantal vragen dienen te worden beantwoord bij het uploaden van grote zoogdieren en reptielen. Goed en nuttig want we zijn allemaal zeer betrokken bij de natuur en het behoud daarvan, zeker in barre tijden.

Eén vraag vond ik wel wat vreemd of eigenlijk een open deur:

'Wat heb je gedaan om verstoring te voorkomen?'

Het goede antwoord is uiteraard: 'Ik ben vandaag thuisgebleven'.
Maar ja dan heb je weer geen foto dus wat doe je dan. Waarschijnlijk zit in de vraag het antwoord verscholen.

Groeten, Martijn de Jonge
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 10:49    Post subject:
Wat moet je daar nu voor zinnigs op antwoorden? Ik weet maar een antwoord: Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
Die vraag suggereert gedachtes en of gedrag, waar een natuur en dierenliefhebber nog niet eens op zou komen!

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 10:56    Post subject:
Ha leuk, een discussie over het begrip verstoring! (dat is toch wat je wilt, Martijn? "Thuisblijven" heeft ondertussen wel een behoorlijke baard...). Als voorzetje een definitie zoals gehanteerd in het rapport Verstoringsgevoeligheid van Vogels (Vogelbescherming, 2009):

Quote:
Onder verstoring wordt verstaan ‘alle reacties van gedragsmatige of fysiologische aard ten gevolge van aanwezigheid van mensen. ’ De reactie kan uiteenlopen van een verhoogde hartslag tot een permanent vertrek uit het betreffende gebied. Directe effecten van verstoring zijn verlies van tijd en energie, mogelijk doorwerkend op reproductief succes of overleving. Indirecte gevolgen van verstoring hebben vooral betrekking op (kwaliteits-) verlies van leefgebied.


Succes!

Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 11:03    Post subject:
jonggolde wrote:
Wat moet je daar nu voor zinnigs op antwoorden? Ik weet maar een antwoord: Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
Die vraag suggereert gedachtes en of gedrag, waar een natuur en dierenliefhebber nog niet eens op zou komen!

Helaas hebben wij ook andere ervaringen... Lees de verhalen op het forum over boomkikkers en vossen maar eens terug.

Wij waren er zelf inderdaad ook niet op gekomen.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
madruud


Gender: Male
Age: 56
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 15

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 11:42    Post subject:
En toch kom ik ook nog wel een wat foto's tegen waar op wegredende dieren staan. Dan dringt bij mijn toch wel de vraag wat is verstoring ??
En dan kom ik bij Luc zijn antwoord uit. En denk ik in mijn onschuld dan horen deze plaaten hier op deze site dus niet thuis.
Maar ik hoop dat een ieder het voor zich zelf goed in de gaten houd.
En zijn verantwoording neemt.

Gr Ruud
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 13:29    Post subject:
Tsja wat is verstoring?
Heel veel dieren zullen in de vrije natuur vluchten als ze door een mens benaderd worden, maar ook als ze door een roofdier benaderd worden...
Wat is verstoren? Als een dier je aankijkt maar niet wegrent is ie dan verstoord? Als een dier jou eerder gezien heeft dan jij het dier, is het dan verstoord/wat kan je hieraan doen?
Is het voeren van dieren verstoring van hun eetpatroon?
Maakt het verschil of ik een vlieg of een damhert verstoor? Een vlieg vliegt en land honderden keren per dag. Als een vlieg ergens zit en ik kom met de camera en hij vliegt weg, is hij dan verstoord? Ik denk het wel, maakt het de vlieg iets uit? Ik denk het niet.

Zelf ervaar ik dit ook met vissen, soms blijven ze rustig liggen zonder een vin te verroeren soms zijn direct weg. Op een gegeven moment heb je een soort gemiddelde afstand in je hoofd zitten tot waar je een dier kan benaderen zonder dat het van je vlucht. Soms komen ze gewoon langszwemmen en probeer je een snel shot te maken.
Soms komen ze zelf naar me toe, als ik zelf zo stil mogelijk blijf. Of 's nachts als ik met de lamp schijn, zijn er baarzen die me volgen en mijn lamp gebruiken bij het jagen, is dat verstoord?
Als ik heel langzaam dichterbij kom blijven ze vaak liggen, en liggen ze er nog als ik weer doorzwem.

Ik denk zolang je geen dieren bewust gaat volgen of opjagen nadat ze initieel van je weggegaan zijn, en ook niet gaat rommelen aan hun 'huis', of hun eten/eetgewoontes, het best meevalt met verstoren. En natuurlijk niet in beschermde gebieden gaan rondtoeren. Gewoon een beetje gezond verstand en natuurliefhebben en je komt een heel eind.


Madruud schreef:
Quote:
En toch kom ik ook nog wel een wat foto's tegen waar op wegredende dieren staan

Rende het dier weg voor de fotograaf of iets anders, of rende het zomaar wat? Niet ieder rennend dier is natuurlijk een verstoord dier.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 02 Dec 2009
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 15:01    Post subject: Re: 'Wat heb je gedaan om vesrtoring te voorkomen'
Martijn de Jonge wrote:
Na het uploaden van een vossenfoto werd ik door de mods er op gewezen dat er een aantal vragen dienen te worden beantwoord bij het uploaden van grote zoogdieren en reptielen.

Is dat nieuw? Ik heb vorige week een damhert geuploaded en kreeg die vragen niet.
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 15:10    Post subject:
@ Luc, het is de ene platitude tegen de andere en een baard kan met dit weer geen kwaad.


En verder Luc even over dit citaat: 'Onder verstoring wordt verstaan ‘alle reacties van gedragsmatige of fysiologische aard ten gevolge van aanwezigheid van mensen. ’ De reactie kan uiteenlopen van een verhoogde hartslag tot een permanent vertrek uit het betreffende gebied. Directe effecten van verstoring zijn verlies van tijd en energie, mogelijk doorwerkend op reproductief succes of overleving. Indirecte gevolgen van verstoring hebben vooral betrekking op (kwaliteits-) verlies van leefgebied.

Dit suggereert dat de Vogelbeschermingsmedewerkers met een hartslag meter zijn uitgerust om de vogels te checken, ik zou niet weten hoe je dit anders objectief wilt vaststellen. Maar hierdoor verstoor je ze dus weer... Kortom: goedbedoeld maar erg wollig en zeker niet bruikbaar in het veld.

Groeten,

Martijn de Jonge

P.S. Als ik een verhoogde hartslag krijg bij het zien van een vogel kan ik dan bij jullie (VB) terecht?
Back to top
Reply with quote
 
Ecoshot


Gender: Male
Age: 50
Joined: 20 May 2006
Posts: 49
Location: Vriezenveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 18:20    Post subject:
Je zou ook als antwoordt op de vraag kunnen uitleggen wat je hebt gedaan zodat jezelf niet gestoord werd, door wandelaars e.d. Very Happy

Richard
_________________
Canon 50D
Tamron 90 + 180mm
Canon 400 5.6 L
en wederom sparende .....
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 19:00    Post subject:
Niet verstoren of minimaal werkt uiteraard in het voordeel
van jezelf want daardoor kun je een goede foto maken.
Als je dermate gaat verstoren dat het dier vertrekt
heb je jezelf ermee , makkelijk zat.
Ik denk dat kennis over het dier dat je wil vastleggen
belangrijk is zodat je weet hoe je het beste kunt benaderen.
Dus eerst goed voorbereiden en onderzoek doen,
daarna foto's maken.

Houdoe
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 20:17    Post subject:
Even off-topic:
Quote:
Als voorzetje een definitie zoals gehanteerd in het rapport Verstoringsgevoeligheid van Vogels (Vogelbescherming, 2009)


Onder verstoring wordt verstaan ‘alle reacties van gedragsmatige of fysiologische aard ten gevolge van aanwezigheid van mensen. ’ De reactie kan uiteenlopen van een verhoogde hartslag tot een permanent vertrek uit het betreffende gebied. Directe effecten van verstoring zijn verlies van tijd en energie, mogelijk doorwerkend op reproductief succes of overleving. Indirecte gevolgen van verstoring hebben vooral betrekking op (kwaliteits-) verlies van leefgebied.

Daarom heeft ons aller VBN (Vogel Bescherming Nederland) samen met "Het Bosschap" te Zeist de "gedragscode zorgvuldig bosbeheer 2005-2010" opgesteld.
Hierin word de jaarrond houtkap in de Nederlandse bossen goedgekeurd.

Overigens met medewerking van:
- Natuurmonumenten
- De Landschappen
- Staatsbosbeheer
- e.a.

Op 7 januari jl. is de regeling door LNV (G. Verburg) met een jaar verlengd op verzoek van Het Bosschap (E. Nijpels)

Hoe kan VBN medewerking verlenen aan jaarrond houtkap?
Lees de definitie nog eens, en nog eens, en nog eens.

Aleen maar Question Question Question Question Question Question Question

Wat een club.

Jan
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 21:20    Post subject:
Ecoshot schreef:
Quote:
Je zou ook als antwoordt op de vraag kunnen uitleggen wat je hebt gedaan zodat jezelf niet gestoord werd, door wandelaars e.d.

Om deze vos niet te verstoren heb de tik-tik-tik-tik-Nordic-Stalkers verzocht een ander bospad te nemen....hahaha
Back to top
Reply with quote
 
Pics-xl




Joined: 10 Sep 2008
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 21:48    Post subject:
Ik sluit me volledig aan bij Martijn.
Reeds 2 keer heb ik nu een close-up van een vos geupload.
En ook ik moet meer info geven hoe ik de foto heb gemaakt.
Daar heb ik dus geen zin in, inderdaad zoals de waard is vertouwd hij zijn gasten.
Ik kan je verzekeren dat deze vos zelf naar de mensen toe is gekomen en niet andersom.
Afijn ik kan natuurlijk een heel lief verhaaltje intikken dat ik het beestje toevallig tegen kwam terwijl ik met -10 ergens zat te piknicken.
Of dat het beest plotseling in mijn achtertuin verscheen, terwijl ik aan het schoffelen was, als of dat geloof waardig is.
Lange tijd kijkt men naar natuurdocumentaires zonder zich af te vragen of de dieren verstoord worden.
Maar met een foto is dat anders.........
Voor de liefhebbers van de vos, hij is vandaag het meest bekeken op Nat.Geographic.: http://www.ngfotocommunity.net/index.php?nav=home
Back to top
Reply with quote
 
K.J.Schilstra
Guest







PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 22:05    Post subject:
Ik fotografeer volgens de regels van Natuurmonumenten.

Dat zijn zeer goed navolgbare regels. Helaas worden omwille van "het" plaatje zelfs deze regels met voeten getreden. Ik vind het dan ook niet verwonderlijk dat de moderators bij sommige afbeeldingen vragen gaan stellen.

Dat je een dier verstoort omdat je daar nu eenmaal bent is heel wat anders dan wat het resultaat is van ongewenste inmenging in de natuur. Een paar voorbeelden staan hieronder. Let wel ik stel nadrukkelijk dat ik de fotografen van onderstaand materiaal niet verdenk van voeren van dit beest, dat hebben anderen al gedaan. Maar of je nu blij moet zijn met zo'n plaat? Ga dan je hond fotograferen.......



Deze is wel heel tam gemaakt met hondebrokken.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?p=838126

Dit statief ruikt blijkbaar ook lekker of de vos is gefrustreed dat het niks krijgt.
http://www.footo.nl/foto/228941

Met vr gr Kees Jan
Back to top
Reply with quote
 
Pics-xl




Joined: 10 Sep 2008
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 22:18    Post subject:
@Kees-Jan
Zo lang er sites al waarneming.nl zijn, kan een ieder zien waar dieren gezien zijn.
Laatst zag ik op tv in Alkmaar mischien wel 40 liefhebbers achter een troepiaalhuppeldepup aanrennen, of waren die mensen daar toevallig.
Tja, ook met fotosites zoals deze en vele andere.
Men wil de mooiste fotos laten zien, maar zodra ze te mooi(lees:dichtbij)worden kan het eigenlijk niet meer.
Eindeloze discussie......
Back to top
Reply with quote
 
K.J.Schilstra
Guest







PostPosted: Wed 13 Jan 2010, 22:38    Post subject:
@Pics-xl

Voor mij is het in ieder geval duidelijk, als er platen geupload worden door "fotografen" (voor mij kiekjes makers, al hebben ze nog voor €10000,- aan apparatuur om hun nek hangen) van met name tamme vossen (want een tam edelhert of ree ben ik nog niet tegen gekomen) dan denk ik "ach je hebt wel het plaatje waar je mee kunt pochen, maar de thrill van de ontmoeting heb je niet gehad.

Met vriendelijke groet,

Kees Jan
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 8:17    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:

En verder Luc even over dit citaat: 'Onder verstoring wordt verstaan ‘alle reacties van gedragsmatige of fysiologische aard ten gevolge van aanwezigheid van mensen. ’ De reactie kan uiteenlopen van een verhoogde hartslag tot een permanent vertrek uit het betreffende gebied. Directe effecten van verstoring zijn verlies van tijd en energie, mogelijk doorwerkend op reproductief succes of overleving. Indirecte gevolgen van verstoring hebben vooral betrekking op (kwaliteits-) verlies van leefgebied.

Dit suggereert dat de Vogelbeschermingsmedewerkers met een hartslag meter zijn uitgerust om de vogels te checken, ik zou niet weten hoe je dit anders objectief wilt vaststellen. Maar hierdoor verstoor je ze dus weer... Kortom: goedbedoeld maar erg wollig en zeker niet bruikbaar in het veld.

Groeten,

Martijn de Jonge

P.S. Als ik een verhoogde hartslag krijg bij het zien van een vogel kan ik dan bij jullie (VB) terecht?


Martijn, lees dit rapport even, daarin staan je antwoorden (en nog veel meer). Het is veel te complexe materie om een antwoord in een paar zinnen te formuleren. En een lichtelijk verhoogde hartslag bij het zien van een vogel is wellicht wel de basis voor al ons beschermingswerk op dat vlak Cool .

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 02 Dec 2009
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 8:57    Post subject:
K.J.Schilstra wrote:
@Pics-xl

Voor mij is het in ieder geval duidelijk, als er platen geupload worden door "fotografen" (voor mij kiekjes makers, al hebben ze nog voor €10000,- aan apparatuur om hun nek hangen) van met name tamme vossen (want een tam edelhert of ree ben ik nog niet tegen gekomen) dan denk ik "ach je hebt wel het plaatje waar je mee kunt pochen, maar de thrill van de ontmoeting heb je niet gehad.

Met vriendelijke groet,

Kees Jan


Lekker kort door de bocht dit.
Kom je wel eens in de OVP? Blijkbaar niet, want dan had je niet geschreven dat je nog geen tam edelhert bent tegen gekomen.

En als je mensen denigrerend "kiekjesmakers" noemt is het tijd om hier te klikken. Dat is namelijk ook zeer elitair verwaand gedrag. Ik zou dan ook niet meer op alle fotos van koolmezen, huismussen, vinken, bonte spechten, etc klikken want die zijn vrijwel allemaal gemaakt bij een speciaal daarvoor ingerichtte voerplek.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 9:47    Post subject:
Die laatste KLIK is leuk!!! Laughing Laughing
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 10:19    Post subject:
Natuurlijk heeft de mate van verstoring alles te maken met het gedrag van de fotograaf. Maar volgens mij is het een beetje te kort door de bocht om alle close-up opnames af te doen als kiekjes van tamme dieren.
Er zijn gelukkig nog fotografen die het belang van het dier boven dat van een opname stellen. Zelf probeer ik het wild ook zo veel mogelijk met rust te laten. Vooral nu zij in de winter hun energie goed kunnen gebruiken. De opnames die ik maak zijn dan ook zeker niet van tamme dieren, en daardoor kosten deze vaak erg veel tijd en geduld.
Mijn mooiste opnames zijn opnames waarbij ik verscholen achter een camokleed dieren lange tijd kan waarnemen. In sommige gevallen wordt dit geduld beloond doordat het dier dichterbij komt.
Deze manier van fotograferen geeft veel meer voldoening dan het maken van snapshots van verstoord wild.
Ik begrijp dat herten in sommige gevallen behoorlijk aan mensen gewend kunnen raken (ovp), dat vossen (door bezoekers van het np) soms erg tam zijn gemaakt, en dat je zwijnen uit je hand kunt voeren (sommige plaatsen op de veluwe), Je kunt hiervan eenvoudig schitterende opnames maken, maar is dat wat we willen (?)
Momenteel probeer ik Raven te fotograferen.
Raven laten zich niet eenvoudig benaderen en zijn dus erg moeilijk vast te leggen. Ik heb mij al diverse keren verscholen in een bosrand. Daar zit ik dan vele uren te wachten (lees; genieten van alles wat er om me heen gebeurd)
Inmiddels heb ik geleerd dat deze raven dicht in de buurt van de herten blijven. Doordat er sneeuw ligt is het moeilijker voedsel vinden, maar in de verse uitwerpselen van de herten zit nog genoeg eetbaars.
Als je dus weet waar de herten 's avonds en overdag zijn weet je ook waar je de raven kunt verwachten. En daar moet ik dus gaan posten.
Inmiddels heb ik misschien al wel 50 uur "voor niets" gewacht op de Raaf, maar heb ik wel van alles geleerd. En ik weet dat die opname er ooit zal komen, en dan ben ik er dubbel zo blij mee.


mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo




@ pics-xl,
Je commentaar op deze site spreekt je beschrijving bij de vossefoto's op ngfotocommunity wel een beetje tegen
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
K.J.Schilstra
Guest







PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 12:48    Post subject:
Iemand die gekwetst voelt door mijn opmerking "Kiekjes maker" moet mijn opmerking in zijn geheel lezen, ik plaats deze opmerking in relatie met de thrill van het moment. En wie de schoen past trekke hem aan.

Met vr gr Kees Jan
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 17:07    Post subject:
@Henri
Mooi verwoordt ! Applause
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 02 Dec 2009
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 17:51    Post subject:
K.J.Schilstra wrote:
Iemand die gekwetst voelt door mijn opmerking "Kiekjes maker" moet mijn opmerking in zijn geheel lezen, ik plaats deze opmerking in relatie met de thrill van het moment. En wie de schoen past trekke hem aan.

Met vr gr Kees Jan


Ach, als je mij daarmee bedoeld zit er goed naast hoor. Ik voel mij niet aangesproken en al helemaal niet gekwets door je opmerking.
Maar het is mij duidelijk dat jij je zo boven vele fotografen verheven voelt en DAT raakt mij wel want daar heb ik een hekel aan.
Back to top
Reply with quote
 
K.J.Schilstra
Guest







PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 18:38    Post subject:
DanielJ schreef

Quote:
Ach, als je mij daarmee bedoeld zit er goed naast hoor. Ik voel mij niet aangesproken en al helemaal niet gekwets door je opmerking.
Maar het is mij duidelijk dat jij je zo boven vele fotografen verheven voelt en DAT raakt mij wel want daar heb ik een hekel aan.


Je koppelt een niet persoonlijke gerichte opmerking (door mij) aan een je eigen mening over mij
Quote:
Maar het is mij duidelijk dat jij je zo boven vele fotografen verheven voelt en DAT raakt mij wel want daar heb ik een hekel aan.


Dit soort opmerkingen vind ik niet kunnen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 18:44    Post subject:
Verstoring is altijd erg lastig te bepalen. Tijdens mijn studie biologie heb ik onderzoek gedaan aan verstoring bij Brandganzen in hun broedgebieden. Het bleek dat de gemiddelde gans niet bestond, sommigen waren erg aan mensen gewend, anderen juist weer erg schuw. Ook lichaamsconditie had een grote invloed (ganzen in een goede conditie waren schuwer dan ganzen in een slechtere conditie). Hierdoor is vooraf erg moeilijk te bepalen hoe een bepaald dier gaat reageren. Verder bleek uit literatuurstudies dat de vogels vaak al verstoord waren voordat je er echt iets aan ziet (verhoogde hartslag, vaker opkijken, dus minder eten).
Kortom, wil je echt niks verstoren, dan zul je inderdaad thuis moeten blijven (denk bijvoorbeeld ook aan de insecten die je mogelijk vertrapt terwijl je naar je onderwerp toe sluipt of stil afwacht). Wat je wel kunt doen is de verstoring zo klein mogelijk proberen te houden. Je kunt bijvoorbeeld bij "mijn" ganzen duidelijk zien wanneer je te dichtbij komt. Voordat ze echt wegvluchten zie je ze bijvoorbeeld wat vaker opkijken. Dit is dus duidelijk het moment dat je te dichtbij komt en je gedrag aan zult moeten passen. Bij sommige individuen was dit al op 200 meter, bij anderen pas op 20. Dit geldt voor veel dieren.

Als je een beetje kennis hebt van je onderwerp, dan moet het dus prima mogelijk zijn om mooie foto's te maken van je onderwerp zonder ze (te veel) te verstoren.


Wat betreft de uitgebreidere omschrijving die voor bepaalde diersoorten/groepen gevraagd wordt (zie dit topic het volgende nog. Het is absoluut niet zo dat wij onze gebruikers niet vertrouwen ofzo. Echter, we hebben ook van het verleden geleerd (zie bijvoorbeeld de discussies over boomkikkers en vossen). Hierdoor zijn we toch wat voorzichtiger geworden met het plaatsen van foto's van bepaalde kwetsbare diergroepen. Verder is het voor beginnende fotografen vaak erg leerzaam om te lezen hoe zo'n foto tot stand gekomen is en hoe je deze met weinig verstoring kunt maken.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum