Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


'Wat heb je gedaan om vesrtoring te voorkomen'
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Staander


Gender: Male

Joined: 23 Jan 2009
Posts: 10

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 19:23    Post subject:
Beste lezers
het lijkt mij allemaal erg duidelijk:
zie onderstaande teksten uit de F&F wet
art.2
1.Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving.

2.De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.


Artikel 11

Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren.

daarnaast is het (meestal) verboden zich of buiten de opengestelde paden of na zonsondergang of voor zonsopkomst in natuur gebieden te bevinden.(art 461 W.vStr).

als verstoring bewezen kan worden dan staan daar erg hoge boetes tegenover.

laten we met z'm allen proberen de natuur te beschermen of activiteiten na te laten om voor je eigen plezier. 

 
_________________
canon EOS 5D mark II en EOS 40d en veel glaswerk van 18mm tot 500 mm + macro
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 20:16    Post subject:
Laat ik ook eens wat zeggen. Ik denk dat er los van de discussie over wat verstoring is en wat niet, veel meer onderscheid moet worden gemaakt tussen verstoring die in hoge mate schadelijk is voor een dier en verstoring die "slechts" leidt tot het vluchten/opvliegen/weglopen/wegrennen van een dier.
Onder in hoge mate schadelijke verstoring van een dier zou ik o.a. betitelen het bewust verstoren van dieren op of rondom hun nestplaats en slaapplaats. Dit zijn namelijk vaak plaatsen waar een dier zich veilig waant omdat het zich bijvoorbeeld goed verstopt heeft en nauwelijks opvalt door bijvoorbeeld camouflage. Wanneer in zo'n situatie opeens iemand opduikt boven het nest (met of zonder camera) schat ik dat in als een potentieel bijzonder "traumatische" ervaring, vanuit menselijk oogpunt welteverstaan. Het dier in kwestie moet in veel gevallen weer overgaan tot de orde van de dag. Het is bekend dat sommige broedsels verloren gaan in zo'n geval van verstoring. Dit gedrag is in mijn ogen dan ook volstrekt verwerpelijk indien iemand alleen maar uit is op een foto of uit nieuwsgierigheid. Feit is namelijk dat het op BP al vaker tot onderwerp van discussie gemaakte ringonderzoek in weze ook zo'n vorm van verstoring is. Of dat dan ook moet worden verboden is een andere discussie, maar ik denk dat de kosten tegen de baten opwegen in dit geval.
De andere, minder kwalijke vorm van verstoring is in mijn optiek die waar we bijna allemaal mee in aanraking komen als wandelaar en/of fotograaf in een natuurgebied. De meeste dieren staan op het menu van andere dieren en dat weten ze maar al te goed. Ze zijn van nature "angstig" en continu bedacht op gevaar. Bij vreemde geluiden, geuren en bewegingen wordt veelal het zekere voor het onzekere genomen en trekt het dier zich terug naar een veilig gewaande afstand of vlucht bijvoorbeeld in dicht struikgewas. Dit zijn natuurlijke situaties waarop bijna alle soorten min of meer zijn voorbereid. Dit is ook één van de redenen waarom ze kunnen (weg)vliegen of hard kunnen rennen. Vluchtgedrag is "natuurlijk" voor de meeste dieren. Er zijn er maar weinig die rondlopen of -vliegen met het idee van: "Niemand doet mij wat!" (behalve de mens). Voorbeelden zijn grote (roof)dieren waarvoor de mens de enige bedreiging is. In Nederland gaat dat o.a. op voor de vos en het groot wild die geen natuurlijke vijanden meer hebben. Dieren die worden verstoord door wandelaars en fotografen die zich netjes aan de regels houden in de gebieden waar ze rondlopen en dus niet van de paden afgaan om maar iets te noemen, ondervinden daar in mijn ogen in het algemeen geen vergaande schade van. De situatie is natuurlijk niet zwart-wit en wie de diren een warm hart toedraagt moet zich eigenlijk te allen tijde goed bewust zijn van zijn of haar gedrag. Ik ben zeker niet het braafste jongentje van de klas en heb ook niet de ambitie dat te zijn als het aankomt op het vermijden van elke mogelijke vorm van verstoring. Ik ben zeer geïnteresseerd in de natuur, ik wil veel zien en ik wandel graag rond. Wanneer ik aan het fotograferen ben, benader ik dieren (meest vogels, reptielen en insecten) in sommige gevallen tot zo dicht mogelijk als ze me toestaan. Ja, en die grens is maar op één manier te ontdekken. Als ik eenmaal weet waar die grens ligt, zal ik daar rekening mee houden. Altijd? Nee. Shame on me? So be it!
Aan het voeren van dieren met als doel het kunnen fotograferen heb ik tot nu toe niet toegegevn. Maar ik zal eerlijk zeggen dat het voor mij geen onbespreekbaar iets meer is (was het wel). Zolang dieren er maar niet afhankelijk van worden en hun natuurlijke gedrag in hoge mate daarop aanpassen. Ik denk aan die "tam" gemaakte vossen. Niet eens zozeer omdat het direct schadelijk is voor zo'n vos, nee die heeft er in eerste instantie veel voordeel van. Maar vossen die hun schuwheid hebben verloren zijn vaak de vossen die het eerste worden afgeschoten.

Ik hoop niet dat ik mijn verhaal net zo goed in het Chinees had kunnen schrijven. Let wel: ook mijn inzicht is veranderlijk.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 20:29    Post subject:
M. Janssen wrote:
Onder in hoge mate schadelijke verstoring van een dier zou ik o.a. betitelen het bewust verstoren van dieren op of rondom hun nestplaats en slaapplaats. Dit zijn namelijk vaak plaatsen waar een dier zich veilig waant omdat het zich bijvoorbeeld goed verstopt heeft en nauwelijks opvalt door bijvoorbeeld camouflage.


Aan de andere kant, in de winter hebben dieren juist alle tijd nodig om te kunnen eten. Het is koud, dus ze verbranden meer, maar de dagen zijn ook kort, dus ze hebben minder tijd om voedsel te zoeken. Verstoring tijdens het eten/foerageren lijkt me nu toch ook wel de nodige impact hebben....

Leuk trouwens dat je zegt dat dieren altijd op hun hoede zijn voor mogelijke predatoren. Dit klopt uiteraard, maar dieren zijn erg goed in staat om onderscheid te maken tussen iets wat wel een predator is en iets wat het niet is.
Weer teruggrijpend op m'n onderzoek aan brandganzen: in de jaren dat er een poolvos in het onderzoeksgebied rondliep waren de ganzen een stuk minder schuw ten aanzien van mensen in vergelijking met jaren zonder een vos. Dit hebben we toen verklaard doordat ganzen in een vossenjaar in slechtere conditie zijn (ze hebben minder ruimte om te eten) dan in jaren zonder vos.
Maar om het dus nog iets gecompliceerder te maken, lang niet alle dieren zullen ons direct als groot gevaar zien (als je niet recht op hun af komt lopen).

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 21:52    Post subject:
Arjen schreef:
Quote:
maar dieren zijn erg goed in staat om onderscheid te maken tussen iets wat wel een predator is en iets wat het niet is.

Is dat zo? Dus als ik te dichtbij een vogel kom vliegt ie weg omdat ik lelijk ben... Very Happy En ik maar altijd denken dat ze me aanzien voor een uit de kluiten gewassen kater...

Is wel een leuk discussiepunt binnen dit draadje! Zien dieren ons aan voor predators of zijn ze gewoon bang voor alles dat er niet uit ziet als zichzelf? Of bang voor alles dat beweegt? Of vinden ze ons irritant?
Waarom zou iets vluchten? ik zeg: angst / instinct, andere reden kom ik niet op, en dat wijst dan toch eigenlijk in de richting dat ze niet zo goed onderscheid kunnen maken?

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 21:55    Post subject:
Klopt Arjen, in de winter is wellicht iets meer voorzichtigheid geboden. Misschien dat (bij)voeren dan een mooi compromis is tussen dier en fotograaf. De laatste krijgt zijn foto en de eerste krijgt een "beloning". Eigenlijk dus een win-win situatie? Het mag natuurlijk ook belangenloos hoor Very Happy .

Quote:
...maar dieren zijn erg goed in staat om onderscheid te maken tussen iets wat wel een predator is en iets wat het niet is.


Daar ben ik ook van overtuigd, maar waarom zijn ze dan toch zo bang van ons? In steden bijvoorbeeld hebben vogels toch weinig van mensen te duchten. Ze passen zich prima aan aan een stadse omgeving, ze weten waar het voer ligt (nu o.a. op de voertafels). Maar zodra je de deur naar de keuken openmaakt of voor de raam gaat staan, vliegen ze allemaal weg. Is dit aangeboren of aangeleerd? Vogels in gebieden waar niet of nauwelijks mensen komen (bijv. poolgebieden, Galapagos eilanden) zijn vaak helemaal niet bang van mensen. Die moeten het dus leren. En aangezien sommige vogels tam kunnen worden gemaakt (maar niet altijd als ze in het wild zijn geboren) zou ik (overhaast wellicht) concluderen dat het veelal aangeleerd gedrag is. Eenmaal aangeleerd is het gedrag soms niet meer af te leren. En zo kan het worden doorgegeven aan de volgende generaties. Misschien gaat de discussie hier te ver, dan hoor ik het wel.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 21:56    Post subject:
Zie het voorbeeld wat ik gaf over schuwheid van ganzen tov mensen in jaren met en jaren zonder poolvos.
Uiteraard zullen bijna alle wilde dieren uiteindelijk voor ons weggaan (ook mijn ganzen). Ik denk alleen (maar hebben we niet getest) dat de ganzen in de jaren met vos wel een stuk schuwer waren tov vossen. Dat zou er dan wel op wijzen dat ze het onderscheid kunnen maken.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 22:06    Post subject:
@Michiel: Ik had bij mijn onderzoek heel graag ook de daar broedende Kleine Rietganzen betrokken en hun schuwheid bepaald. Echter, deze ganzen waren echt ontzettend veel schuwer dan de Brandganzen. Onze verklaring was hiervoor dat de Kleine Rietganzen zowel in de broedgebieden (na het broedseizoen) als in hun overwinteringsgebieden bejaagd worden (en dus de mens als gevaar zien). Brandganzen daarentegen worden nergens bejaagd en hebben dus niet geleerd dat de mens echt een gevaar kan zijn. Maar ik kan me dan nog steeds voorstellen dat als mensen te dichtbij komen (en dat is dus per individu verschillend) ze toch de benen nemen (iets wat beweegt en 10x zo groot is als jij zelf kan toch niet veel goed betekenen).

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 22:43    Post subject:
Volgens mij heeft het vluchtgedrag van bepaalde dieren vooral te maken met bedreiging. Hoe bedreigend ervaren zij jou. Dit vluchtgedrag veranderd onder invloed van ervaringen die het dier heeft op gedaan.
Veel dieren hebben geleerd dat vluchten bij onraad de beste optie is.
Maar heeft de vos of het zwijn éénmaal geleerd dat mensen voedsel meebrengen, zullen ze snel een stuk tammer worden en onnatuurlijk gedrag vertonen .
Meer gestoord, minder verstoord


Er staan Reeen in een wei te grazen, jij rijdt er met je auto voorbij, niets aan de hand. Je kunt ze zelfs redelijk benaderen.
Maar als je vervolgens stopt met je auto, zijn ze weg.
Dit merk je bijvoorbeeld ook bij de Edelherten bij ons in Hoenderloo (vrije wildbaan). Als deze in de wei staan kan ik daar best langs wandelen zonder ze te verjagen. Ze houden je in de gaten, en als ze bemerken dat je niet dichterbij komt of stil gaat staan is er weinig aan de hand en gaan ze gewoon door met grazen.
In mijn ogen zijn ze nauwelijks verstoord.

Mijn voorkeur gaat uit naar het fotograferen vanuit een schuilplek, bij een watertje, langs een wildwissel of op de rand van een bos, maar als ik dan door het bos wandel kom ik soms ook dieren tegen.
Geregeld stuit ik zo op Zwijnen, vossen en Edelherten
Als ik ze eerder heb gezien dan zij mij zal ik mij stilletjes laten zakken en de herten vanaf een afstandje blijven bekijken, vaak bemerken ze mij dan niet. (vooral niet als de wind naar mij toe staat)
Als zij mij wel opmerken, maar ik beweeg niet zullen zij niet vluchten. En gewoon doorgaan met hun dagelijkse bezigheden.Zelfs als ik op een gegeven moment besluit weg te gaan kan dat op een manier waarbij de herten niet vluchten. Ik sta dan op en loop meteen van de herten weg zonder nog te kijken. Zij zullen dan van mij schrikken en gaan zekeren (inschatten of er gevaar dreigt) maar dan ook meteen zien dat het gevaar van hen af gaat.
Natuurlijk heb ik de herten dan tot op zekere hoogte verstoord, maar een alternatief is inderdaad thuisblijven en dat ben ik eigenlijk ook niet van plan.

mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 22:48    Post subject:
@Arjan. Hoe reageerden de ganzen op een rendier? Of een eland, nog groter. Of kwamen die daar niet voor? Ik denk ook niet dat het nog goedkomt met het vetrouwen van vogels in ons mensen. En vogels zijn ook niet allemaal even slim natuurlijk. Een gans schat ik wat hoger in dan een heggemus. Van de hyacintara's in Brazilië kan ik vertellen die die vanaf honderd meter naar ons toe kwamen gevlogen en boven ons in een boom gingen zitten schreeuwen naar ons. Dat is toch opmerkelijk gedrag. Enerzijds weten ze zich veilig op 5 meter boven de grond maar anderzijds schreeuwen ze ons toe dat we weg moeten omdat we gevaarlijk zijn. Of zouden ze wat anders roepen?
Wat betreft het gedrag van vogels in hun zomer en hun overwinteringsgebieden meen ik mij te kunnen herinneren daar daar inderdaad heel veel verschil kan zitten. Heb het in een documentaire gezien op TV, waarschijnlijk Discovery Channel. Soorten die hier heel schuw zijn waren in hun overwinteringsgebieden helemaal niet schuw. Maar nog steeds verbaast het me enigszins dat nagenoeg alle vogels hier bang voor ons zijn, terwijl waarschijnlijk nog geen 1% een echt slechte ervaring met ons heeft. Behalve die paar soorten die worden bejaagd. Veel zangvogeltjes bijvoorbeeld zijn veelal standvogels en worden in Nederland niet bejaagd. Veelvoorkomende soorten, mussen, mezen, merels, vinken hebben tegenwoordig weinig te vrezen van ons en hebben desondanks geen vertrouwen in ons. Of zou dit nog steeds voortkomen uit de tijd dat ze werden gevangen en in een kooi werden gestopt? Dit is trouwens nog niet eens zo heel lang geleden bedenk ik mij... Waarschijnlijk is mijn benadering te rationeel en doen heel veel vogels dingen zonder echt te weten waarom en zonder zich af te vragen of het echt nodig is. Misschien is hun gedrag gewoon zeer sterk geconditioneerd op een aantal primaire levensbehoeften (eten, drinken, sex, poetsen, niet noodzakelijk in die volgorde) en maken ze zich om de rest niet zoveel druk. Of zouden ze gewoon bang zijn voor het onbekende? Is wel een goede survivalstrategie. Je kunt beter vluchten dan het risico nemen terwijl het niets oplevert. En kijk wat er gebeurt als er een beloning bij komt kijken, dan eten sommigen opeens uit je hand!
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Jan 2010, 22:58    Post subject:
M. Janssen wrote:
@Arjen. Hoe reageerden de ganzen op een rendier? Of een eland, nog groter. Of kwamen die daar niet voor?

Alleen Rendieren daar (=Spitsbergen). De Rendieren hadden daar geleerd dat er nog erg veel voedingsstoffen in de ganzenpoep zaten, dus we hebben af en toe gezien dat Rendieren slapende ganzen wegjoegen om zo hun poep te kunnen eten. Wat dat betreft hadden de ganzen dus wel wat te "vrezen" van de Rendieren. Aan de andere kant, als de ganzen rustig aan het foerageren waren, trokken ze weinig van Rendieren in de buurt aan.

Overigens kunnen dieren ook prima leren dat mensen niet gevaarlijk zijn. Bij m'n vader op de Veluwezoom hebben zowel de vogels als de herten intussen geleerd dat de mensen die daar komen niet gevaarlijk zijn (in ieder geval m'n vader niet). Daar lopen ze gewoon rustig achter het huis rond, zelfs als er gewoon gepraat wordt enzo. Ook de vogels op de voederplank blijven vlak in de buurt als er nieuw voer op de plank komt.
Wat dat betreft kunnen ze hun schuwheid ook weer afleren.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 0:57    Post subject:
Ja, als ik 's zomers bij mijn ouders in de tuin zit, gebeurt het ook dat vogels in de vijver komen drinken of baden op slechts een paar meter afstand. Of een merel komt wormen uit het gras trekken.
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 02 Dec 2009
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 8:18    Post subject:
M. Janssen wrote:
Ja, als ik 's zomers bij mijn ouders in de tuin zit, gebeurt het ook dat vogels in de vijver komen drinken of baden op slechts een paar meter afstand. Of een merel komt wormen uit het gras trekken.

Klopt, tot je ze bewust gaat observeren. Vaak zie je dan dat ze wat meer afstand nemen.
Bijkbaar herkennen ze in het observeren van ons het gedrag van een predator.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 9:48    Post subject:
In mijn tuin ligt een kleine drinkensbak voor vogels die helemaal bevroren was. Ik stond daar anderhalve meter vandaan. Toen kwam er een merel aan vliegen en die ging in dat ijs zitten pikken. Ik bleef rustig staan en onder het pikken bleef hij mij geregeld aankijken. Toen ik dat aan mijn kinderen vertelde merkte er een op dat hij misschien wel bedoelde dat ik hem even moest helpen om het ijs weg te hakken. Wie zal het zeggen? Als wij in de tuin staan te spitten of het gras maaien komen de merels op nog geen meter naar je toe om in de verse grond te pikken. Zo heb ik eens een vlinder uit een spinnenweb gered. Ik was toen helemaal in het zwart. Dagen lang daarna kwam die vlinder naar mij toevliegen als ik het het zwart was. Als je behalve fotograferen goed oplet merk je dat er tussen elk dier en jou interactie is en meestal niet negatief.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 11:22    Post subject:
jonggolde wrote:
Zo heb ik eens een vlinder uit een spinnenweb gered. Ik was toen helemaal in het zwart. Dagen lang daarna kwam die vlinder naar mij toevliegen als ik het het zwart was. Als je behalve fotograferen goed oplet merk je dat er tussen elk dier en jou interactie is en meestal niet negatief.


Ik twijfel er niet aan dat er interactie is, maar de menselijke interpretatie van de reden van interactie is niet zelden onderhevig aan wishfull thinking. Daarin schuilt een menselijke emotie en daar is op zich niets mis mee.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 11:59    Post subject:
Quote:
Zo heb ik eens een vlinder uit een spinnenweb gered.

Of.......: Zo heb ik eens een spin van zijn lunch beroofd?
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 02 Dec 2009
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 13:36    Post subject:
Vinz1980 wrote:
Quote:
Zo heb ik eens een vlinder uit een spinnenweb gered.

Of.......: Zo heb ik eens een spin van zijn lunch beroofd?

Weer een verstoring Laughing
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 15:48    Post subject:
OEF...ik zal mij in een hoekje gaan zitten schamen Embarassed
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum