Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Nieuwe Canon: EOS 550D

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Admin
Admin

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Feb 2010, 16:42    Post subject: Nieuwe Canon: EOS 550D
Het is tenslotte alweer bijna 11 maanden geleden dan Canon de EOS 500D introduceerde, dus die camera is alweer hopeloos ouderwets... Wink Vandaar: vandaag is de opvolger, de EOS 550D aangekondigd.

Zie hier de eerste (engelstalige) preview.

Groeten

Arjen (die lekker bij z'n 5DmkII blijft Wink)
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Mon 08 Feb 2010, 17:17    Post subject:
Las het bericht ook net (op Digifotopro.nl: http://digifotopro.nl/artikel/2327945/canon-presenteert-eos-550d-dslr )
Ben trouwens ook niet van plan om over te stappen, ben tevreden met m'n 40D

Groeten,
Robbert

https://www.facebook.com/pages/Robbert-de-Smet-Fotografie/1417266658496703
Back to top
Reply with quote

Axel Gielen

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 18:03    Post subject:
Ik heb vandaag op konijnenberg.be gekeken en de 550D kost daar €771

zie hier de link: http://www.konijnenberg.be/product/1485178/canon_eos_550d_serie.html

gr
Axel
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote

K.J.Schilstra
Guest

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 18:45    Post subject:
Koop voor dat geld dan maar de 50D , wat ik aan specifcaties zie:

Iso stappen om te gruwen 100- 200- 400 -800- 1600
Plastic body een (100-400) of telelens hierop kan frictie veroorzaken.
Jpeg? Geen raw?
O ja je kunt filmen.....
Back to top
Reply with quote

Laurens

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 21:32    Post subject:
mis ik wat of is dit een gemiste kans van canon?
ik zie er geen duidelijke 'yes, daar wachten we op' punten in terug.
waarom niet even gewacht met de 500D uitbrengen en de specs combineren? gewoon om nu weer wat nieuws neer te zetten?
ben heel benieuwd wat het met deze cam gaat worden...
Reply with quote

Rene

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 22:26    Post subject:
Een paar jaar geleden ben ik van een 20d overgestapt op een 1D omdat de 20d gewoon te langzaam was voor actiefoto's. Ik verlangde meer van mijn 20d dan de specificaties aankonden. Reden voor wat nieuws.

Tegenwoordig maken de mensen van canon de specificaties zo dat iedereen denk ze nodig te hebben maar als je het goed bekijkt is het puur een verkoopspel.

Wat is de reden om er 3mp bij te doen 18 i.p.v 15? 0.3 bps meer (3.7 i.p.v 3.4) Exposure compensation +/-5 stops. 5 stops!!!! Leuk op papier maar daar heeft niemand toch wat aan!

En waarom moeten we ineens met z'n allen gaan filmen?

Het begint een beetje op de mensen van windows te lijken die om de paar jaar doen overkomen dat je toch best wel goed werkende XP toch echt aan vervanging toe is....

Jammer!

Rene

Taka

PostPosted: Wed 17 Feb 2010, 15:23    Post subject:
Rene wrote:
Wat is de reden om er 3mp bij te doen 18 i.p.v 15? 0.3 bps meer (3.7 i.p.v 3.4) Exposure compensation +/-5 stops. 5 stops!!!! Leuk op papier maar daar heeft niemand toch wat aan!

Niet iedereen koopt elk nieuw model van Canon. Het lijkt me vrij normaal om te wachten totdat de oude camera het begeeft of zodanig tekort gaat schieten dat een nieuwe body wenselijk is. Dan kan je op dat moment het laatste model aanschaffen. En het is altijd leuk als dat niet een model van 3 jaar geleden is.

Rene wrote:
En waarom moeten we ineens met z'n allen gaan filmen?

Moeten?

Rene wrote:
Het begint een beetje op de mensen van windows te lijken die om de paar jaar doen overkomen dat je toch best wel goed werkende XP toch echt aan vervanging toe is....

Waarom? Nieuwe besturingssystemen worden bijna alleen maar op nieuw aangeschafte computers gezet. Als je toch een nieuwe PC aanschaft (na 5 of 10 jaar), is het leuk dat er ook wat meer mee kan.

Ik begrijp niet helemaal waarom je nou zo teleurgesteld bent. Een nieuw beschikbaar model betekent niet dat jij iets moet. Voor sommige anderen komt het juist misschien wel goed uit dat er net wat beters beschikbaar is dan een jaar eerder, omdat ze nu net toe zijn aan iets nieuws.

K.J.Schilstra
Guest

PostPosted: Wed 17 Feb 2010, 15:44    Post subject:
@Taka,

Quote:
Voor sommige anderen komt het juist misschien wel goed uit dat er net wat beters beschikbaar is dan een jaar eerder, omdat ze nu net toe zijn aan iets nieuws.

Als het goed zou zijn ja, maar nu lijkt het me een Megapixel race .
Koop voor hetzelfde geld dan een 50D. (filmen heeft n.m.i. niets met fotograferen te maken). En met een 50D heb je tenminste echt een goed apparaat in handen, waar je tenminste nog een flink objectief aan kan schroeven.

Met vr gr Kees Jan
Back to top
Reply with quote

Taka

PostPosted: Wed 17 Feb 2010, 16:55    Post subject:
Van mij mag iedereen de camera kopen die 'm het best lijkt en die het best bij z'n budget past.

Dan is het prettig dat er keuze is. Als iemand er mee wil filmen, dan is het toch prettig dat het kan? Als iemand de 50D beter vindt om foto's te maken, dan kan hij die kopen, en niet filmen. Dit model (550D) zit in de xxxD serie, en niet in de xxD serie (dat maakt wel een verschil qua doelgroep).

Ik snap dat gezeik over een nieuw model niet. Er is toch geen koopverplichting? En wat had je dan verwacht? Meer megapixels of juist minder dan het voorgaande model?

De technische ontwikkeling in camera's gaat behoorlijk snel, maar wel stapsgewijs. Ook met het uitbrengen van dit model gaat de techniek weer een stapje verder. Dat is toch leuk?

Als dit model door het ijs zakt omdat er allerlei fouten in zitten (of anderszins de beloften niet waar maakt), dan is het een ander verhaal. Maar we hebben het nu alleen nog maar over de specs.

Maar goed. Ik ben heel benieuwd op welke specs men dan wel zit te wachten.
* Meer megapixels is niet goed.
* Filmen is niet goed
* Exposure compensation heeft niemand wat aan (? HDR iemand ?)
* 3,7 bps geen voldoende vooruitgang tov 3,4 bps (met hoeveel bps heet het trouwens "filmen"?)

Kom nou eens met een goed voorstel van wat je wel zou willen van een camera, bedenk daar een redelijke productieprijs bij en leg uit waarom deze camera niet een stap in de goede richting is.

K.J.Schilstra
Guest

PostPosted: Wed 17 Feb 2010, 17:14    Post subject:
@taka
Verschil in doelgroep.?
Quote:
Dit model (550D) zit in de xxxD serie, en niet in de xxD serie (dat maakt wel een verschil qua doelgroep).

Vertel eens het verschil (op het filmen na dan, iedereen wil toch mooie foto's maken) .
Qua prijs kan het verschil er niet zijn. €20 !!!

Dus zeg ik dat dit een voor de doelgroep hier op Nederpix deze camera weggegooid geld is. Zie de specs! Alleen al de ISO trap is al belachelijk.

Maar waarom verdedig jij Canon zo Taka? Aandelen? Wink

Met vr gr Kees Jan
Back to top
Reply with quote

Taka

PostPosted: Wed 17 Feb 2010, 17:29    Post subject:
K.J.Schilstra wrote:
Dus zeg ik dat dit een voor de doelgroep hier op Nederpix deze camera weggegooid geld is. Zie de specs! Alleen al de ISO trap is al belachelijk.

Tja. Misschien is deze camera dan ook niet gemaakt op basis van een enquete op Nederpix.

K.J.Schilstra wrote:
Maar waarom verdedig jij Canon zo Taka? Aandelen? ;-)

Ik weet namelijk niet zo goed waar ik met al dat geld moet doen.

Serieus. Ik verdedig Canon niet. Ik geef aan dat de kritiek net zo zinloos is als het bekritiseren van weer een nieuwe formule van Omo of Witte Reus of de laatste 3-in-1 shampoo (die je dan toch dagelijks op de televisie langs kan zien komen). Waar maak je je toch druk om?

Maar belangrijker en interessanter:
Wat wil je wel. Waar wil je dat het heen gaat?
Wil je kunnen instellen dat je fotografeert met ISO 142 of ISO 235?

K.J.Schilstra
Guest

PostPosted: Wed 17 Feb 2010, 17:55    Post subject:
@Taka

Dit topic (op Nederpix, waar vooral veel natuurfotografen komen! Wink ) begon met de vraag waarom 11 maanden na de 500D een 550D.

In je reacties, wind jij je op over kritiek op deze camera.
Ik begrijp dat niet.
Uit de specs is deze camera zwaar onder de maat t.o.v. een 50D die €20,- duurder is. (Ja de 50D kan niet filmen, so what!)

De Iso trap. Nou er is nogal wat verschil of je van een 400 naar 800 naar 1600 gaat of dit in stappen van 400 500 640 800 1000 1250 1600 Zeker nog niet s'ochtends heel vroeg in het bos gelopen en gestoeid met weinig licht.

Maar belangrijker naar mijn mening het verschil in doelgroep.
Ik vroeg je wat is het verschil in doelgroep, die vraag heb je niet beantwoord! Ik ben benieuwd.

Met vr gr Kees Jan
Back to top
Reply with quote

Taka

PostPosted: Wed 17 Feb 2010, 20:47    Post subject:
K.J.Schilstra wrote:
Dit topic (op Nederpix, waar vooral veel natuurfotografen komen! ;-) ) begon met de vraag waarom 11 maanden na de 500D een 550D.

Die vraag lijkt me ironisch en retorisch.

K.J.Schilstra wrote:
In je reacties, wind jij je op over kritiek op deze camera.
Ik begrijp dat niet.

Ik wind me niet zo op. Maar het is allemaal nogal voorspelbaar. De Cannon 550D is ook voorspelbaar overigens: een beetje meer van alles en wat nieuwe snufjes.

K.J.Schilstra wrote:
Uit de specs is deze camera zwaar onder de maat t.o.v. een 50D die €20,- duurder is. (Ja de 50D kan niet filmen, so what!)

Misschien dat dat filmen net de doorslag geeft voor sommigen. Maar er is ook het iFCL-systeem. Er is het "high-precision f/2.8 cross-type center point". De extra megapixels. Misschien nog wel meer nieuwe snufjes. Wat levert het op in termen van betere foto's? Ik weet het niet.

K.J.Schilstra wrote:
De Iso trap. Nou er is nogal wat verschil of je van een 400 naar 800 naar 1600 gaat of dit in stappen van 400 500 640 800 1000 1250 1600 Zeker nog niet s'ochtends heel vroeg in het bos gelopen en gestoeid met weinig licht.

Je kan ook stapje(s) onderbelichten en dat weer compenseren bij de bewerking.

Overigens is het een beetje flauw van je om nu persoonlijk te worden. Ik slik maar even een opmerking in.

K.J.Schilstra wrote:
Maar belangrijker naar mijn mening het verschil in doelgroep.
Ik vroeg je wat is het verschil in doelgroep, die vraag heb je niet beantwoord! Ik ben benieuwd.

Het antwoord ligt ook een zoveel voor de hand, dat ik het maar open heb gelaten.
Canon produceert modellen in series, en elke serie heeft een eigen doelgroep. Kortweg:
- xxxxD (1000D) - beginner
- xxxD - amateur
- xxD - semi-professional
- xD - professional

Bij de eerste drie series is een hoger nummer steeds een nieuwere versie. Bij de laatste serie is een lager nummer "beter". En eigenlijk is elk nummer daarbij een aparte serie. Er zijn diverse 1D bodies, inmiddels 2 versies van de 5D, de 7D is er. Het wachten is op de 3D.

De fotograaf stapt ergens in, meestal xxxD (die 1000D begrijp ik niet zo) en heeft dan doorgroeimogelijkheden naar de betere series. Het instapmodel is belangrijk, want daar maken potentiële klanten een belangrijke beslissing. Dus film moet, want de concurrenten hebben het ook. Veel megapixels is -nog steeds- een verkoopargument, dat praat je de instapper niet zo gemakkelijk uit het hoofd.

Het lijkt niet de bedoeling dat iemand die al een xxD heeft, zich verlekkerd aan het nieuwe model uit de xxxD serie.

De nieuwe snufjes kan je ook verwachten in het volgende model in de xxD-serie. De 60D zal ook niet zo heel lang meer op zich laten wachten.

Ga je me nu vertellen wat je wil aan specs?

K.J.Schilstra
Guest

PostPosted: Thu 18 Feb 2010, 0:07    Post subject:
@Taka,

Bedankt voor de vriendelijke groeten.

Een wel heel uitgebreid antwoord. Maar naar mijn beleving geen antwoord op mijn vraag. De essentie waarom €20 minder uitgeven voor een prul van een apparaat als je ook een 50D kunt kopen.

Quote:
Er is het "high-precision f/2.8 cross-type center point".
???? Wanneer gaat de amateur dit gebruiken?

Voor mij is het klip en klaar. Fotografen die hier op Nederpix actief zijn (daar lijkt me dit forum voor) die de 550D willen kopen moeten zich maar eens achter de oren krabben.

Einde van mijn reacties op dit onderwerp.
Back to top
Reply with quote

rob520

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 18 Feb 2010, 20:13    Post subject: 550D
Misschien, ach ik weet het eigenlijk wel zeker dat er mensen zijn die heel blij met deze camera zullen zijn. Terwijl ik dit tik bemerk ik dat mijn wangen geen last blijken te hebben van schaamrood. Al tel ik natuurlijk al helemaal niet mee in dit hoog verheven gezelschap.
Gelukkig voor enkelen behoeven ze zich niet schaamtevol achter het oor te krabben laten ze echter voorzichtig zijn MET NAAST HUN SCHOENEN LOPEN!
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum