Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

sigma 150- 500 of Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6 L iS

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 11:12    Post subject: sigma 150- 500 of Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6 L iS
Ik wil weer serieus beginnen met fotografie, na een tijdje niet zoveel gedaan te hebben.
Wil wat meer met zoogdieren en vogels gaan doen.
Ik heb nu een Canon EF 300mm F/4.0 L USM iS lens, maar ik wil eigenlijk wat meer bereik.
Nu heb ik zitten kijken om er een 1,4 teleconverter op te zetten, maar dan kom ik nog niet veel verder dan 420mm F5,6.

Ik wil toch meer richting de 500 a 600 mm.
De Canon EF 300mm F/2,8 L USM iS is helaas te duur voor mij, dus Ik heb een paar alternatieven:

De Sigma 150-500mm Ca F/5.0-6.3 DG OS HSM.
Deze lens staat als goed beschreven, maar heeft er iemand op nederpix ervaring mee?
Ik ben bang dat de lens tegen gaat vallen omdat ik de canon 300mm gewend ben en die toch van uitmuntende kwaliteit is.

Ook kan ik nog kiezen voor een Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6 L iS USM.

Dit is net als mijn 300mm een L serie lens van canon, dus ik verwacht ongeveer dezelfde kwaliteit.
Ik wil er dan een 1,4 teleconverter opzetten. Dan word de lens wel iets lichtzwakker maar daar kan ik wel mee werken.
Heb gelezen dat de autofocus wel blijft werken, maar wel traag wordt. ervaringen??

Ik kan ook nog een Canon EF 400mm F/5,6 L USM iS lens kopen en een 1,4 converter opzetten, maar dan verlies ik denk ik wel de autofocus vanwege de hoge F waarde.

Wat raden jullie mij aan, of zijn er nog meer alternatieven voor meer mm onder de €1500,-?

Gr Kasper
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 11:19    Post subject:
De foto's onder deze link heb ik met de Sigma 150-500mm gemaakt.

http://www.photoblog.com/jonggolde/2009/11/15/

Gr. Henriėtte
Back to top
Reply with quote

Tjeerd visser

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 14:07    Post subject:
Ruilen?

(99 procent van mn tele foto's hier op NP, BP en op mijn site zijn met de 150-500mm gemaakt)

K.J.Schilstra
Guest

PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 14:53    Post subject:
Beste Kasper,

Even een ontluistering, maar met de 1,4 en 2 converter werkt de AF niet op de XXD serie mogelijke ook niet op de 7D, wel op de 5D!

Je hebt op de 5D door full frame niet de 1,6 crop factor maar je kunt dat wel mooi opvangen door op de pc te croppen, immers het te croppen "negatief" is vele malen beter.
Waarom vertel ik dit, omdat ik heel blij ben met m'n 50D en de 100-400, maar hoop in de toekomst een 5D aan te schaffen en daar past de 100-400 perfect op (met converters maak je op 800 iso nog prachtplaten). Daarom heb ik ook voor de canon gekozen, immers de lens gaat over het algemeen langer mee dan de body.

Ik heb zelf geen ervaring met de sigma, maar neem eventueel mijn afwegingen mee in je eigen beslissing.

Met vr gr Kees Jan
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 15:39    Post subject:
De Sigma 150-500mm is voor zijn geld een goede lens (heb em zelf ook), maar je zult wel qualiteitsverschil merken omdat je de Canon 300mm gewent bent. De Canon 100-400mm is weer wat scherper dan de Sigma 150-500mm maar heeft weer 100mm minder waardoor je net zo goed een 1.4x teleconvertor op je Canon 300mm kunt zetten. Een 1.4x teleconvertor op de Canon 100-400mm is niet aan te raden omdat je dan de autofocus zult verliezen. Ook is het zo dat de qualiteit best veel achteruit gaat. Een teleconvertor kun je zo wie zo het beste alleen op prime lenzen gebruiken (uitzonderingen daar gelaten). Ik denk niet dat er verder nog 500 of 600mm lenzen zijn onder de 1500 euro, maar misschien heb ik dit mis.

Groeten,
Robbert

https://www.facebook.com/pages/Robbert-de-Smet-Fotografie/1417266658496703
Back to top
Reply with quote

kasperge

PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 18:40    Post subject:
dank voor de reacties tot nu toe.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik neig nu toch meer om te zeggen dat ik een 1,4 converter op mijn 300 lens ga zetten.
Aangezien ik wel bijna zeker weet dat de canon betere kwaliteit is dan de sigma en ik er dadelijk misschien spijt van ga krijgen dat ik toch voor de sigma heb gekozen.

@Tjeerd: je hebt zeker hele mooie foto's, dit is denk ik niet alleen aan de lens toe te schrijven maar ook wie de lens bedient Wink
Ik houd de 300 voorlopig even in de zak.

@ Kees Jan: je zegt dat op de 5D de autofocus met converter wel blijft behouden?? Komt dit alleen omdat de cropfactor van 1,6 wegvalt? F5,6 blijft toch zo of veranderd de diafragma van een full frame ook??
En is dit bij alle full frame camera's zoals de 1D?
Ik ben namelijk van plan om over een aantal maanden een 5D erbij te nemen.

Verder nog mensen met ervaringen of alternatieven?

Gr Kasper
Reply with quote

K.J.Schilstra
Guest

PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 19:04    Post subject:
Quote:
@ Kees Jan: je zegt dat op de 5D de autofocus met converter wel blijft behouden?? Komt dit alleen omdat de cropfactor van 1,6 wegvalt? F5,6 blijft toch zo of veranderd de diafragma van een full frame ook??
En is dit bij alle full frame camera's zoals de 1D?
Ik ben namelijk van plan om over een aantal maanden een 5D erbij te nemen.

De cropfactor heeft hier niet veel mee te maken, wel de lichtsterkte, canon heeft met opzet de AF uitgezet op de XXD serie, met een truc en plakband is dit te omzeilen, maar dat doen ze niet voor niets denk ik dan( dat uitzetten).

De F5,6 blijft, alleen het lichtopnamevlak van de 5D (1D) is 2 keer zo groot. Realiseer je dat de cropfactor 1,6 vervalt en je 300mm dan geen 420 mm meer is, maar daarintegen je origineel wel 2 keer zo groot is en op de pc croppen wel even wat beter gaat.

Ergo koop nu snel die 5D markII (nu voor een spotprijs volgens mij € 1829.00 bij Konijnnberg) en koop dan later de 1,4 of 2,0 converter.
Daarna zou ik pas de lens kopen.

Zo .... nu weet je het vast helemaal niet meer Wink, Bel anders naar Konijnenberg, Cameratools of de sponsor van deze website. Die helpen je vast op weg.
Met vr gr Kees Jan
Back to top
Reply with quote

Antonie Blom

PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 19:59    Post subject:
Zelf gebruik ik al ruim een jaar de Canon 300mm f/4.0 i.c.m. de Canon 1.4x extender en het bevalt mij heel erg goed. Voor vogels en zoogdieren misschien een beetje kort (dan is 500mm + 1.4x exender beter), maar dat komt ook omdat ik niet een hele dag in een schuilhutje ga zitten. Toch heb ik best wel goede resultaten met deze lens kunnen maken (kijk maar eens op mijn site bij vogels en zoogdieren). Een ander groot voordeel (ten opzicht van de 100-400 en de 150-500) is dat deze lens een minimale scherpstelafstand van 1,5 meter heeft, dus dat hij ook nog enigszins geschikt is voor het fotograferen van (grotere) vlinders en libellen (en ander macrowerk).

Dit jaar ga ik met deze lens gebruiken i.c.m. een 36mm tussenring voor het vastleggen van schuwe libellen en juffers, dat geeft de mogelijkheid om deze insecten vol in beeld te krijgen maar toch ongeveer een meter afstand te houden (vanwege de tussenring wordt ook de minimale scherpstelafstand kleiner). Mijn advies zou echt zijn om de 300 te houden en daar een 1.4 extender bij te kopen, dat is toch wel een redelijk goede combinatie die perfect scherpe foto's maakt.
Back to top
Reply with quote

kasperge

PostPosted: Thu 25 Feb 2010, 8:43    Post subject:
Ik heb de raad van Antonie opgevolgd. Ik hou mijn 300mm voorlopig nog even en heb er gisteren een 2de hands 1,4 extender type 2 bij gekocht.
Ik ga dit weekend eens kijken of dit mooie resultaten opleverd.

@Antonie: je verteld dat je een 36 mm tussenring gaat gebruiken. Kun je mij daar iets meer over vertellen.
Wat voor tussen ring ga je gebruiken: welk merk eventuele prijs, ect. Misschien een link?
Gaat de kwaliteit van de lens niet achteruit met een tussenring en hoe zit het met de diafragma en autofocus?
Je zou met een tussenring van je 300mm lens dus een soort macrolens maken? Als ik het goed begrijp?

Gr Kasper
Reply with quote

Wouter Klaasse

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Feb 2010, 18:23    Post subject:
Hey, Kasper

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/9090/soligor_tussenringen_set_voor_canon_af.html
Dit is een link naar een setje tussenringen voor Canon.
Je vergroot door de tussenringen de afstand tussen het glas in de lens en de body.
Daardoor verklein je de minimale scherpstelafstand en je kunt er dan echt mooie macrofoto's mee maken, echt een aanrader dus, zeker met een lens als de 300mm F4.

Zeker doen dus!!!

Succes ermee,

Gr,

Wouter Klaasse
Reply with quote

Antonie Blom

PostPosted: Thu 25 Feb 2010, 19:07    Post subject:
Wouter verwoord het volgens mij perfect. Dit zijn inderdaad de tussenringen die ik gebruik (nou ja, de 36mm dan) en ja, op die manier krijg je een soort van macrolens (die tot ongeveer 1:2 gaat) met lange brandpuntsafstand.

Omdat je de minimale scherpstelafstand verkleind (dat betekend dat je ongeveer op 1 meter kom i.p.v. 1,5 meter), komt het onderwerp groter in beeld zonder dat je kwaliteitsverlies heb. Nou moet ik hier wel een nuance plaatsen, bij meer dan twee tussenringen (of meer dan ± 40-50mm) begin je ook wel te merken dat je iets details ga verliezen. Dit vind ik wel het grote voordeel ten opzichte van een exender, daarbij verlies je al vrij snel iets kwaliteit omdat je er toch weer een extra stukje glas tussen zet. Een ander groot voordeel ten opzichte van een extender is dat je maximale diafragma gelijk blijft, dus f/4.0 blijft ook echt f/4.0 terwijl dit met een 1.4x extender gelijk f/5.6 wordt.

Toch is het ook niet allemaal lof. Er zijn twee "minpuntjes" aan dit systeem. Ten eerste komt niet alleen je minimale scherpstelafstand naar voren, maar ook je maximale scherpstelafstand (die wordt in geval van de 300mm i.c.m. een 36mm tussenring ongeveer 3 meter). Nu vind ik dit niet het ergste, als je bezig ben met close-ups heb je die afstand toch niet nodig. Een groter nadeel vind ik dat de hoeveelheid licht sterk afneemt, waardoor je veel sneller een statief nodig ga hebben. Op echt zonnige dagen is het nog wel uit de hand te doen, maar zodra het iets donkerder wordt door bewolking oid heb je echt een statief nodig. Nu is een statief ook geen ramp, de kans dat je een insect (vlinder / libel) op zo'n afstand laat schrikken is relatief klein.
Back to top
Reply with quote

kasperge

PostPosted: Fri 26 Feb 2010, 13:25    Post subject:
Heren, dank voor jullie uitleg over de tussenringen. Smile Ik heb er wel oren naar en ik ga zeker overwegen om een setje te kopen.
Zeker omdat de zomer er weer aankomt en ik het toch wel leuk vind om vlinders te fotograveren.

Voor de vogels ga ik het met de 1,4X extender proberen. Ondertussen ga ik lekker sparen voor eventueel een 300mm F2,8.
Of iets anders, dat zie ik tzt wel weer Wink

Voor de macro's doe ik het nog wel gewoon met mijn macro lens Razz

Gr Kasper
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Fri 26 Feb 2010, 15:49    Post subject:
Ik heb vandaag foto's van roodborstjes gemaakt met mijn Canon 70-200mm L lens icm met een 1x4 extender maar ik vind de foto's die ik met mijn Sigma 150-400mm genomen heb toch echt scherper. Ik heb beide keren een statief gebruikt en een draadontspanner.

Gr. Henriėtte
Back to top
Reply with quote

kasperge

PostPosted: Sun 28 Feb 2010, 17:47    Post subject:
Ik denk dat het komt doordat je een extender tussen de camera en de lens gebruikt. Daar gaat gewoon een stukje kwaliteit verloren door het extra stukje glas wat er tussen zit.

Maarja het uiteindelijke resultaat heeft niet alles met de apparatuur te maken Wink

Gr Kasper
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum