Heb je al een ticket voor PiXperience?
PiXperience is hét event voor iedereen die graag in de natuur fotografeert. Topfotografen uit Nederland en België delen al hun kennis en ervaring die jij kunt toepassen in je eigen fotografie.
SLUITEN (X)
blank Nederpix.nl Natuurfotoforum 
enorme sterfte op OVP
Goto page 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Next

Post new topic   Reply to topic    Nederpix.nl Forum Index -> Nederpix Algemeen / Nederpix General
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henri van Vliet
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 15:19    Post subject: enorme sterfte op OVP Reply with quote

Graag wil ik het volgende onder de aandacht brengen;

(linkje werkt niet meer, maar had betrekking op de sterfte van grote grazers tijdens de winter van 2009/2010)

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/

Last edited by Henri van Vliet on Sat 16 Mar 2013, 11:15; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Axel Gielen

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 16:55    Post subject: Reply with quote

Hoe ze die dieren op een hoop gooien,met een kraan in een container gooien...echt heel erg.

Ik heb ook al een petitie getekend.

gr
Axel
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tjeerd visser

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 17:45    Post subject: Reply with quote

Quote:
Hoe ze die dieren op een hoop gooien,met een kraan in een container gooien...echt heel erg.

Wil je ze dan allemaal begraven?

Als er vee dood gaat gebeurd er precies hetzelfde hoor..
jeroen verhoeff

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 17:46    Post subject: Reply with quote

Toch nog even deze vraag.

Ik ben geen rekenwonder en ook geen grote edelhertendeskundige, maar:

Klopt dit volgende rekensommetje?

Ik las: 700 edelherten ofwel 17% van de OVP populatie is deze winter gestorven (getallen zijn misschien niet precies goed, maar het gaat om het idee.)

Dus er waren er iets van 4200.
Stel dat de helft daarvan vrouwtjes zijn. = 2100.
Stel dat maar de helft van de vrouwtjes jaarlijks één kalf werpt. = ruim 1000 nieuwe edelherten erbij.

- 700 dood + 1000 nieuw = 300 + ofwel een groeiende populatie.

Het zou mooi zijn als edelherten het eeuwige leven zouden hebben, maar in de praktijk gaan ze ooit dood. Als ze dood gaan doen ze dat vooral in moeilijke tijden, zoals nu met velen tegelijk. Voor elk dood dier komt er in de natuur gemiddeld ééntje terug, zo blijft er evenwicht.

Op de Veluwe gaan ook alle herten dood. Alleen worden ze daar vaak dood geschoten en opgeruimd voor ze van ouderdom sterven.

In de kleine OVP leven in totaal veel meer edelherten dan op de grote Veluwe. Dat komt natuurlijk niet omdat ze het in de OVP zo slecht hebben. Daar mogen ze echter wel natuurlijk sterven en worden ze niet opgeruimd zoals op de Veluwe.

Daar in de OVP zijn ze heel zichtbaar, zowel in aantal, als stervend, als dood. Dat is voor velen niet prettig om te zien, gewend als we zijn aan verzorgde natuur.

Als ik voorstel dat we elk verhongerend dier in Afrika dan ook moeten gaan euthanaseren, krijg ik waarschijnlijk het verwijt dat dat echte natuur is zonder hek er omheen. Dat hek maakt weinig uit. Als de OVP 10 of 100x zo groot zouden zijn, zouden er ook 10 of 100x zoveel herten sterven, wolven of niet.

Zit het hek niet in ons hoofd?

Vr. gr. Jeroen Verhoeff
Henri van Vliet
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 17:57    Post subject: Reply with quote

Staatsbosbeheer zegt hierover :

"Sinds een aantal jaren neemt de sterfte toe. Voor een deel is dit toe te schrijven aan het ouder worden van de kudden. Het is ook een aanwijzing dat de grens van de draagkracht van het gebied wordt bereikt."

Ook verwijst zij naar een onderzoek door Frans Vera:

"De wintersterfte die tot nu toe in de afgelopen
vijf jaren is opgetreden bij de runderen, paarden
en edelherten in de Oostvaardersplassen is niet uitzonderlijk en zelfs aan de lage kant."

Back to top
Henri van Vliet
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 18:09    Post subject: Reply with quote

Quote:
In de kleine OVP leven in totaal veel meer edelherten dan op de grote Veluwe. Dat komt natuurlijk niet omdat ze het in de OVP zo slecht hebben. Daar mogen ze echter wel natuurlijk sterven en worden ze niet opgeruimd zoals op de Veluwe.

Volgens mij zijn de natuurparken in Nederland dusdanig klein te noemen dat dit menselijk ingrijpen wel te verantworden is. Het Onnodig laten lijden van grote groepen dieren vind ik daarintegen niet verantwoord.
Je kunt dieren schieten zodat de populatie klein blijft, dat is misschien niet natuurlijk, maar voorkomt wel veel ellende.

Ik begrijp niet zo goed waarom er steeds over zelfregulatie en natuurlijk evenwicht gepraat word wanneer we het hebben over natuurparken in Nederland.
We hebben geen grote gebieden die zichzelf kunnen regulieren. Open verbindingzone's zijn voorlopig niet meer dan de natte droom van een kleine groep beheerders/beleidsmakers.

Henri van Vliet[/quote]

Back to top
Axel Gielen

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 18:47    Post subject: Reply with quote

Quote:
Quote:

Wil je ze dan allemaal begraven?

Als er vee dood gaat gebeurd er precies hetzelfde hoor..

Dat bedoel ik niet ik weet ook dat je niet zo maar even een koe of een edelhert optild.

Het zien vond ik alleen erg

gr
Axel
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Tjeerd visser

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 22:42    Post subject: Reply with quote

Quote:
Het zien vond ik alleen erg

Oke.
Passion4Photography

PostPosted: Sat 13 Mar 2010, 23:24    Post subject: Reply with quote

Ik heb de reportage gezien en dit lijden is mijninziens dier onterend. Het zijn steeds dezelfde argumenten van voorstanders: zo is de natuur nou eenmaal en dat is niet altijd leuk om te zien. Het is echter niet de grootte van een gebied wat deze regels bepaalt, maar de oorsprong en het karakter ervan. In een langdurig natuurlijk proces stemmen omgeving en haar bewoners zich op elkaar af. Hier heeft dat niet plaatsgevonden. Een vergelijking met de Afrikaanse savanne is echt niet reeel. De OVP is een recent door mensen gecreerd stukje natuur. Waar ooit zee was, zijn nu soorten (weer) bij elkaar gebracht. Zonder natuurlijke processen zoals migratie van kuddes. En die verantwoordelijkheid stopt niet zomaar. Ik ben het eens met de stelling dat dit een twijfelachtig experiment is. Van wilde natuur is in ons dichtbevolkte Nederland al lang geen sprake meer. Er zijn oudere natuurgebieden in Nederland waar wel zorgvuldig beheerd wordt. Gr, Ronald Stiefelhagen.
huub reulen

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 8:22    Post subject: Reply with quote

Ik zat te denken aan oplossingen:
-wolven; een populatie zal in 1e instantie groter worden en omdat ook hun in een afgesloten gebied zitten, zal ook bij die dieren een overpopulatie ontstaan. Is nog maar verder de vraag hoe je wolven binnen het hekwerk wil houden.
-bijvoeren; zal de populatie herten/runderen/paarden zo doen toenemen dat er uiteindelijk regulatie (afschieten) moet plaats vinden. Laat je dat door jagers (tegen betaling) doen dan brengt het ook nog geld in de la.
-vaker met de buks het gebied intrekken. Lijkt me de beste optie. Eigenlijk zou je daar al in de herfst mee moeten beginnen.

Wat ik verder niet begrijp is dat men van de ene kant een stukje oernatuur wil creëren (geen menselijk ingrijpen) maar dus wel de meeste kadavers afvoert. Net of men iets wil verbergen!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail AIM Address
WildNature

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 9:05    Post subject: Reply with quote

Ik vind de beelden ook heel onaangenaam, maar ben wel in voor een goed gesprek over een moeilijk onderwerp. Daarbij de feiten onder ogen zien is belangrijk. @huub reulen schrijft: „De OVP is een recent door mensen gecreëerd stukje natuur. Waar ooit zee was, zijn nu soorten (weer) bij elkaar gebracht. Zonder natuurlijke processen zoals migratie van kuddes.”

Feit is dat op de plek van de huidige Oostvaardersplassen eerst een zeer groot moerasachtig landschap was met bruine beren, bevers, edelherten, elanden, oerossen, wilde zwijnen, zeearenden, enzovoort. Archeologische opgravingen in de Flevopolder hebben aangetoond dat na het laatste glaciaal de mens er zich onder meer langs de nu gesaneerde en gekanaliseerde Eem vestigde en er op al die soorten jaagde. Er is zelfs vastgesteld dat de mensen al levende wilde zwijnen met zich meevoerden en achter hun jachtkamp in houten rastertjes parkeerden voor slechtere tijden. Door stijging van de zeespiegel liep het Noodzeebekken echter meer en meer vol met water en werd het moeras een zoute binnenzee wat het IJsselmeer is gaan heten. Ecologisch gezien is de Oostvaardersplassen dus precies wat er ooit was. Dat is ook de reden waarom de Oostvaardersplassen zich vanzelf als een bijna exploderende natuur ontwikkelde toen de mens er de zee wegnam. Het is daarbij volkomen irrelevant dat de mens die plek van de zee heeft teruggewonnen met de bedoeling om er een industrieterrein aan te leggen. Natuurlijk zijn er veranderingen, maar het is nu wel een van de meest belangwekkende Europese natuurgebieden!

Inderdaad zijn ook de dieren er door de mens teruggebracht. Niet allen, maar alleen de edelherten, runderen en paarden. De tientallen andere soms uiterst zeldzame en bedreigde soorten zijn er uit eigen beweging teruggekomen. Dat we bijvoorbeeld nu in Noordwest-Europa overal weer zilverreigers zien, komt door het ontstaan van de Oostvaardersplassen. Daarvóór kwam die soort alleen nog voor in de Donaudelta. Die zogenaamde herintroductie van soorten die niet of moeilijk uit eigen beweging kunnen terugkeren is internationaal gezien onder vooraanstaande ecologen een volstrekt verdedigbare ingreep. In het op deze plaats regelmatig aangehaalde Afrika is dat al tientallen jaren een volkomen geaccepteerde beheermaatregel.

Ten slotte de "migratie van kuddes". Voor zover onze huidige kennis reikt is er onder volstrekt natuurlijke omstandigehden geen voedseltrek bij wilde paarden en runderen. „Migratie” komt natuurlijk wel voor maar deze is niet-voedselgestuurd. Dat wil zeggen: runderen en paarden trekken niet tussen slechte en voedselrijkere plekken. Onderzoek laat zien dat de kuddes nromaal altijd in hun leefgebied blijven en daar, afhankelijk van de grootte, in ongeveer dezelfde rondjes in rondtrekken. Daarbij lijkt het optimum van het wilde rund op een dag of vier, vijf te liggen (na de vijfde dag is hij weer op de plek van dag één). Het lijkt waarschijnlijk dat dit optimum mede bepaald wordt door het type vegetatie, maar dat terzijde. De dieren trekken dus niet weg bij voedseltekorten. Zij hebben een heel andere voor veel mensen verrassend antwoord op dit ‘probleem’ dat mede omwille van een niet te lange tekst buiten dit antwoord valt.

Edelherten zijn ongeveer gelijkaardig georganiseerd als het gaat om het gebruik van voedselgebieden (beter zou hier zijn om te spreken van leefgebieden), zij het dat deze soort, voor zover bekend, alleen in hooggebergten een vorm van voedseltrek laten zien: namelijk van de hooggelegen delen zomers naar de lagere delen en de dalen 's winters en andersom natuurlijk. Het is juist het menselijk ingrijpen - lees natuurbeheer met jacht met bijvoeren en het verslepen van ‘jachtwild’ enzovoort - die dit natuurlijk proces in Europa zo goed als verloren heeft laten gaan. Dit verlies van een waarschijnlijk belangrijke vaardigheid van het edelhert is niet eenvoudig te herstellen, namelijk omdat dat dat voor een belangrijk deel cultureel is bepaald. Met andere woorden: herten geven die 'kennis' door aan hun jongen. Ook hier dus weer: eenmaal verloren is vaak, menselijk gesproken, voor altijd weg.

Daarmee is impliciet al wat gezegd over de veel opgevoerde 'hekken' om de Oostvaardersplassen. Voor de stabiliteit en ontwikkeling van de natuur geld, hoe groter hoe beter. Daarom zijn er ook plannen om de Oostvaardersplassen weer te laten aansluiten op de Veluwe, wat inderdaad staat te gebeuren. Maar niet echter voor de sterfte die daar plaatsvindt. Dat zijn inherente ecologische processen die principieel ecologisch-technisch niet aan schaal gebonden zijn. Je gaat altijd dood door voedselgebrek. Een winter die meer of minder streng is, is op onze breedtegraad ook niet het sturende proces. Buiten het hek is het immers ook winter en ook in zachte winters is het natuurlijk voedsel limiterend. Overigens is recent een poging om een bos bij de Oostvaardersplassen te betrekken om het areaal droge voedselrijke grond voor de dieren te vergroten, door het CDA weggestemd.
Back to top
View user's profile Send private message
Klaas van Haeringen

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 10:47    Post subject: Reply with quote

Quote:
Ten slotte de "migratie van kuddes". Voor zover onze huidige kennis reikt is er onder volstrekt natuurlijke omstandigehden geen voedseltrek bij wilde paarden en runderen. „Migratie” komt natuurlijk wel voor maar deze is niet-voedselgestuurd. Dat wil zeggen: runderen en paarden trekken niet tussen slechte en voedselrijkere plekken. Onderzoek laat zien dat de kuddes nromaal altijd in hun leefgebied blijven en daar, afhankelijk van de grootte, in ongeveer dezelfde rondjes in rondtrekken. Daarbij lijkt het optimum van het wilde rund op een dag of vier, vijf te liggen (na de vijfde dag is hij weer op de plek van dag één). Het lijkt waarschijnlijk dat dit optimum mede bepaald wordt door het type vegetatie, maar dat terzijde. De dieren trekken dus niet weg bij voedseltekorten. Zij hebben een heel andere voor veel mensen verrassend antwoord op dit ‘probleem’ dat mede omwille van een niet te lange tekst buiten dit antwoord valt.

Welk onderzoek toont dit aan? Waar is dit onderzocht? Is het leefgebied van het onderzoek waar je naar verwijst vergelijkbaar met de grootte van de Oostvaardersplassen? Was het gebied niet ook omheind of afgesloten door bewoonde gebieden? Waren het wilde runderen en wilde paarden? In bepaalde delen van Afrika trekken miljoenen wildebeesten en zebra's jaarlijks naar voedselrijke gebieden, hoe verklaar je dan dat runderen en paarden in Nederland niet zouden wegtrekken als er niets meer te halen valt?

Quote:

Edelherten zijn ongeveer gelijkaardig georganiseerd als het gaat om het gebruik van voedselgebieden (beter zou hier zijn om te spreken van leefgebieden), zij het dat deze soort, voor zover bekend, alleen in hooggebergten een vorm van voedseltrek laten zien: namelijk van de hooggelegen delen zomers naar de lagere delen en de dalen 's winters en andersom natuurlijk. Het is juist het menselijk ingrijpen - lees natuurbeheer met jacht met bijvoeren en het verslepen van ‘jachtwild’ enzovoort - die dit natuurlijk proces in Europa zo goed als verloren heeft laten gaan. Dit verlies van een waarschijnlijk belangrijke vaardigheid van het edelhert is niet eenvoudig te herstellen, namelijk omdat dat dat voor een belangrijk deel cultureel is bepaald. Met andere woorden: herten geven die 'kennis' door aan hun jongen. Ook hier dus weer: eenmaal verloren is vaak, menselijk gesproken, voor altijd weg.
Ik ben het niet eens met je redenatie dat edelherten alleen wegtrekken bij honger als ze dit van hun moeder zouden hebben geleerd want ik denk dat het gewoon instinct is. Dat de edelhertenpopulaties in West-Europa niet wegtrekken komt doordat de populaties kunstmatig laag worden gehouden. Je geeft hier echter wel aan dat het 'niet wegtrekken' van runderen en paarden uit het leefgebied van dat onderzoek ook kan komen door menselijk ingrijpen en dat het mogelijk wèl bij de natuur hoort toch?

Quote:
Overigens is recent een poging om een bos bij de Oostvaardersplassen te betrekken om het areaal droge voedselrijke grond voor de dieren te vergroten, door het CDA weggestemd.
De OVP verbinden met de Veluwe brengt veel problemen met zich mee denk ik. Wat dacht je van zwijnen die de jonge lepelaars opeten? Ik zie nu ook al beelden voor me van een kaalgevreten Veluwe met 1000en magere paarden die niet mogen worden weggevangen omdat het bij de natuur hoort!
Back to top
Henri van Vliet
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 11:01    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor de reakties.

Het is een complex probleem waar geen hapklare oplossingen voor zijn. Persoonlijk probeer ik objectief te blijven en te luisteren naar de mening van anderen.
Het zou mooi zijn als dit gebied zichzelf kan reguleren, maar gevoelsmatig denk ik dat er misschien toch ingegrepen had moeten worden.
Ik ben namelijk niet ongevoelig voor al het leed dat hier zichtbaar is.
Misschien is het nodig om tot een gezonde populatie te komen ?
Hoe zit dat dan bij andere gebieden ?
Er wordt gezegt dat dode dieren op de Veluwe meteen worden afgevoerd, maar dat is volgens mij een beetje kort door de bocht. Ik woon midden op de veluwe en wandel dagelijks uren door de bossen rond Hoenderloo, en heb nog niet vaak dode dieren aangetroffen. De (mannelijke) herten zijn wel sterk vermagerd maar vallen niet om van de honger. Betekend dit dat de aantallen in deze gebieden enkel en alleen door jacht worden beheerd of zijn deze gebieden per definitie gezonder en de dieren sterker (?)

Hoe houdt je trouwens een populatie sterk ?
Daarvoor is mijns inziens ook fris bloed nodig.
Als er herten en runderen van buiten het gebied bij kunnen komen gaat dit vanzelf, maar in een afgesloten gebied dat zichzelf moet bedruipen heb je dan een nieuw probleem.

Henri van Vliet.

Back to top
FotoAnna

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 13:31    Post subject: Oostvaardersplassen-sterft Reply with quote

Heel belangrijk !!

In de Oostvaardersplassen:
Is 2.000 hectare land voor 4.000 dieren.

Gaan elk jaar honderden runderen,
herten en paarden dood.

Worden dieren niet gejaagd
door mens of dier.

Wordt er niet bijgevoerd in de winter.

Kunnen dieren niet weg door de
aanwezigheid van een hek.

Wordt beheerd op basis van
oude gegevens.

Wordt het beleid gesteund door de overheid
en betaald door de burger.

Waarschuwing: SCHOKKENDE BEELDEN !!

Meer Info: klik

TEKEN HIER AUB DE PETITIE
IS ECHT HEEL BELANGRIJK VOOR DE DIEREN:
klik

Lieve groetjes Anna
Back to top
jeroen verhoeff

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 14:41    Post subject: Reply with quote

Goed stuk, Wildnature.

Zoals veel commentaren laten zien lijkt het echter vrij weinig zin te hebben. Emotionele meningen laten zich sneller plaatsen op een forum dan reacties van mensen die de feiten op zich laten inwerken en de links naar deskundige sites openen.

Als ik heel negatief zou zijn zou ik gaan denken dat veel Nederlanders helemaal geen puurnatuur willen. De behoefte te verzorgen en te reguleren is bij ons nou eenmaal erg sterk. Daar voelen we ons prettig bij. Zo gaat het namelijk al honderden jaren hier. Veel van diezelfde mensen genieten vreemd genoeg wel erg veel van natuurfilms van ongerepte gebieden in den vreemde. Dat sommigen experimenteren om die ongerepte puurnatuurgebieden ooit hier terug te krijgen is voor velen mogelijk nog te vroeg.

Maar laat ons positief blijven denken.

Misschien helpt het oordeel van een professioneel natuurfotograaf, zie:

[url]http://www.rubensmit.nl/nl_video.php[url]

Vr. gr. Jeroen verhoeff
WildNature

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 14:52    Post subject: Reply with quote

@Henri van Vliet

"Welk onderzoek toont dit aan?"

Dat zijn er tientallen. Maar realiseer je dat onderzoeken bijna altijd deelonderzoeken zijn. Het geeft nooit aan dat dergelijke processen altijd en overal zo werken. Met andere woorden: er zijn altijd variabelen die op andere plekken en omstandigheden weer anders werken. Heel belangrijk is de sequentie van processen. Stel een akker, die kun je duizend jaar laten liggen, maar je kunt eerst ook een reeks daar van nature voorkomende grote beesten uitzetten en een hele reeks boom- en struiksoorten. Het resultaat zal in de tweede variant volkomen anders zijn. Dan ontstaat na verloop van enige en ook na lange tijd een veel rijker en gevarieerder ecosysteem. In Frankrijk ligt een strikt bosreservaat waar in de 12e eeuw éénmaal een perceel door kaalslag is gekapt. Sindsdien is er nooit meer in dat bos ingegrepen. Na al die jaren en tot op de huidige dag maakt dit bosecosysteem een rare slingerbeweging tussen opgroeien en afsterven.

Maar in het algemeen zijn, wat 'sleutelprocessen' zijn gaan heten, deze redelijk universeel, hebben echter in verschillende leefgebieden ook verschillende effecten. En dan zijn er nog de variabelen ruimte en in tijd. Daarom kun je in bijvoorbeeld het geval van de Oostvaardersplassen nooit met enige vorm van zekerheid voorspellen wat daarvan de uitkomst zal zijn. Daarbij komen nog de randvoorwaarden die inderdaad door de mens bepaald worden. Er is ook nooit één uitkomst, er zijn er waarschijnlijk velen.. De Oostvaardersplassen over 50 jaar, over 200 of 1000? We hebben nu maar één Oostvaardersplassen en waar de natuurlijke processen voor zover ze daar aanwezig zijn ook daadwerkelijk werkzaam mogen zijn. We hebben daarentegen duizenden gebieden waar het omgekeerde het geval is: gebieden waar sleutelprocessen ontbreken en/of door beheer verhinderd worden om werkzaam te zijn.

"Waar is dit onderzocht? Is het leefgebied van het onderzoek waar je naar verwijst vergelijkbaar met de grootte van de Oostvaardersplassen? Was het gebied niet ook omheind of afgesloten door bewoonde gebieden?"

In Polen (Bialowieza, Bibrza en in het zuidoosten het Bieszczady-gebergte met wisenten en wolven, de Alpen (Zwitsers Nationaalpark sinds 1917, edelherten), in de Kaukasus op zeven plekken (wisenten, herten, wolven, bruine beer). Alle gebieden niet-omheind en met vrijlevende wilde dieren. Uitzondering is het Poolse Bialowieza dat ondanks zijn reputatie van 'oerbos' het meest door de mens beïnvloed wordt. Zo wordt er intensief gejaagd, wat natuurlijk een belangrijke invloed is, en voorts worden de wisenten daar structureel bijgevoerd.

Verder zijn er enkele jaren geleden voorstellen gedaan op voormalige Russische militairen oefenterreinen in Oost-Duitsland om onderzoeksprojecten te realiseren met verschillende grote grazers tegelijk. Dergelijk onderzoek is erg kostbaar, mede door de tijd waarin iets dergelijks onderzocht zou moeten worden, namelijk tientallen jaren, liever nog langer. Dergelijk onderzoek wordt vaak ook gezien als economisch irrelevant. Het leidt niet tot betere producten of hoger opbrengsten. Er is geen overheid, bedrijf of terreinbeheerder die dat daarom financieel aandurft. Als er geld is dan gaat het naar de bio-industrie om te onderzoeken hoe je nóg meer uit een koe kunt pulken voordat hij (tegenwoordig al na een jaar of vier vijf) economisch gezien het beste kan worden afgevoerd en vervangen door een nieuw beest die op zijn beurt een paar jaar 16.000 tot 20.000 liter melk kan gaan 'leveren'. Kortom: dit onderzoeksvoorstel is nooit van de grond gekomen.

Leuk is nog het volgende. Op een eiland voor de kust van Alaska zijn door Russische kolonisten koeien achtergelaten (Alaska was eens Russisch). Die groep runderen verwilderde en vermeerderden zich in rond honderd jaar tot zo'n duizend dieren. De lichaamsbouw veranderde daarbij belangrijk, iets wat je vaker ziet bij het rund als de mens zich ermee bemoeit en bij de weg terug naar dedomesticatie. De dieren gingen kenmerken vertonen van de bison: een zwaardere laag gehangen koppartij en een lichtere achterhand. Toen de dieren enkele jaren geleden ontdekt werden, hebben de Amerikanen in hun alwetende wijsheid besloten om alle dieren integraal af te schieten. Zij gebruikten het argument dat de dieren als exoten moesten worden gezien. Wat mij betreft een misdaad tegen de natuur.

Terug naar Flevoland. Er is een onderzoeksvoorstel gedaan voor het Horsterwold om daar in drie afzonderlijke vlakken onderzoek te doen aan paard, rund en wisent en mogelijk combinaties daarvan. Er is enkele jaren aan gewerkt maar niemand wil er tijd of geld in investeren. Overigens is het al heel erg moeilijk om begrazingsexperimenten aan individuele soorten wetenschappelijk te onderzoeken. Nog veel moeilijker, met de huidige kennis en middelen nog bijna onbereikbaar, aan meerdere typen grazers tegelijk. Wel weten we al zeker dat natuurlijke begrazing met meerdere typen grazers heel anders, completer vooral en met een breder spectrum aan nieuwe niches, werkt dan alleen één soort grazer. Bij het formuleren van de eerste begrazingsexperimenten met aanvankelijk wisent, maar later onder druk van jagers en boeren, de Schotse Hooglander op de Veluwse Imbos, is destijds in de zeventiger jaren al extrapolerend voorspeld dat deze uiterst simpele vorm van natuurlijke begrazing fasciliterend zou gaan werken op de bestaande wilde grazers als zwijn, edelhert, damhert, das, enzovoort. De jagers, gebundeld onder bewind van Het Veluws Hert, hebben daar geweldig oppositie tegen gevoerd. De Schotse Hooglandrunderen zouden een ramp voor het edelhert gaan worden omdat ze hen het gras voor de voeten zouden wegvreten. Ook de bossen zouden er onder lijden. Er zijn 30 (!) jaar overheen gegaan voordat dit fasciliterende effect inderdaad wetenschappelijk is aangetoond en dat het gras en de bossen er niet door achteruit zijn gegaan, maar integendeel een veel betere structuur hebben gekregen waar wilde planten en dieren beter, maar bovenal natuurlijker, kunnen leven. De herten profiteerden inderdaad, zowel als dassen, zwijnen en zelfs de nachtzwaluw die er met tientallen broedparen vooruit is gegaan.

"Waren het wilde runderen en wilde paarden? "

Ja. Het wilde rund is de oeros, waar al onze ongeveer 1100 huiskoerassen van afstammen. Uitgestorven dus. Het Heckrund, waar Martijn de Jonge op deze plek onaangenaam over schampert, is een op classicistische wijze teruggefokt rund welke enige gelijkenis heeft met zijn voorvader de oeros. Het is ook het Heckrund wat in de Oostvaardersplassen leeft. Je kunt terecht kritisch zijn over dit terugfokexperiment, maar het is voorlopig het beste wat we hebben. Alleen het Paradijs is in één dag geschapen. Onze natuur herstellen zal alleen in stappen mogelijk blijken te zijn. Het Heckrund is daarbij een onmisbare schakel.

Het enige nog levende Europese wilde rund is de wisent. Ik ben er trots op dat ik in een groepje van drie mensen aan de basis heb gestaan van de herintroductie van deze soort in Nederland. De voorbereidingen en het formuleren van de voorwaarden, enzovoort, kostten jaren.

"In bepaalde delen van Afrika trekken miljoenen wildebeesten en zebra's jaarlijks naar voedselrijke gebieden."

Dergelijke vergelijkingen zijn altijd erg moeilijk hanteerbaar, want geheel andere diersoorten en een volkomen ander ecosysteem en klimaatzone.

Hoe verklaar je dan dat runderen en paarden in Nederland niet zouden wegtrekken als er niets meer te halen valt?"

Eenvoudig omdat deze stelling veel te kras is geformuleerd. "Er niets meer te halen" is vrijwel nooit aan de orde. Vaak is er wel degelijk genoeg te halen, ook in de Oostvaardersplassen, maar zijn de dieren om verschillende redenen tijdelijk niet meer in staat om het in die periode schrale en zeer eiwit- en energie-arme voedsel te verwerken. De runderen die daar door 'honger' sterven hebben zelfs meestal een volle maag waar geen rietstengel, stuk boombast, of grasspriet meer bijkan. Bij herten zijn er parallellen, maar het werkt ook weer anders. Mogelijk is er ruimte om dit in een later stadium wat nader uit te leggen. Waarschijnlijk in het kader van het Grote Lijden dat de dieren daar door honger ondergaan. "Creperen" is het woord wat in sommige kringen welhaast met satanisch genoegen wordt gebezigd. De werkelijkheid is heel anders. Komen we later op terug als daar behoefte aan is.

Laten we het eens omdraaien: vertel mij van één plek op onze breedtegraad waar runderachtigen (Bovidae) voedseltrek vertonen of vertoonden. Geen incidenten, maar structureel.

Toch kun je inderdaad zeggen dat de Oostvaardersplassen een 'kaalgevreten' indruk maakt. Als je vanaf de Praambult het geheel overziet begrijp ik dat heel goed. In werkelijkheid is het gebied uitzonderlijk productief. De grassen zijn uitermate voedzaam en eiwitrijk. JUIST omdat ze zo kort zijn. Begrazingstechnisch is dit het meest productieve natuurlijk (vrij van interne menselijke ingrepen inzake sleutelprocessen) ecosysteem in Nederland. De keerzijde is dat wanneer de grasgroei stokt, gras groeit vanaf vijf graden en lager niet noemenswaardig meer, je daar als grote grazer adequaat op moet kunnen reageren. De daar nu voorkomende grazers kunnen dat heel goed, zij het dat de beste plekken door de sterksten worden opgeëist. Zwakkere en onervaren dieren die lager in de sociale hiërarchische rangorde staan, meestal de zeer jonge dieren, horen daar niet bij en zullen daarom extra zware tijden tegemoet gaan. Dit is een normaal natuurlijk verschijnsel, in grote en kleine gebieden en om het even of er een hek omstaat of niet. Dat levert geen mooie beelden op, maar is wel effectief. Voorts zijn er tussen de diverse soorten verschillen: de grote runderen en paarden hebben door hun grotere lichaamsgewichten meer reserven om moeilijke tijden door te komen dan de kleinere edelherten. Een hoge wintersterfte kan de verhoudingen verleggen naar de meest aangepasten: de grootste grazers. Verschijnt de wolf op het toneel dan zullen de dieren meer tijd moeten investeren in hun veiligheid. Dat gaat weer ten koste van de grootste grazers die nu vele uren van een etmaal besteden om op de zeer korte grasmat te grazen, en helt het voordeel op dit punt weer over naar het edelhert. Zo kun je hele reeksen van tientallen variabelen proberen te definiëren die invloed zouden kunnen hebben.

Een ander belangrijk gevolg van wintersterfte door voedselgebrek is dat de dieren die door een slechte periode gaan maar het wel overleven, minder jongen gaan krijgen. Er is uit Amerikaans wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat herten die een moeilijke winter overleven nog meerdere jaren daarna een lager voortplantingscijfer laten zien. En bovendien, dat de jongen die daaruit weer geboren worden op hun beurt nog jaren later, ook bij voldoende voedsel (!), een substantieel lager reproductiecijfer vertonen. Het effect van een strenge winter kan dus nog generaties doorwerken in een lager geboortecijfer. Een natuurlijke geboorteregling dus. Je kunt je voorstellen wat bijvoeren dan zou kunnen betekenen. Het omgekeerde. Los van het feit dat dan de grote sterke dieren alles op alles zullen zetten om te voorkomen dat de zwakkere dieren zullen snoepen van het aangeboden voedsel. Bijvoeren zou dramatische gevolgen hebben voor de Oostvaardersplassen. Niet doen dus, maar lekker overlaten aan boer bintje en de Hoge Veluwe en Co.
Back to top
Martijn de Jonge

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 15:38    Post subject: Reply with quote

@Wildnature,

De achtergronden van de Heckrunderen gaan inderdaad terug naar een onaangename periode in de Europese geschiedenis. In het buitenland(Engeland & België) heeft dit rund een bijnaam die daar uitdrukkelijk naar verwijst.

Met het uitgestorven oerrund heeft dit verzinsel van de gebroeders Heck weinig te maken, Cis van Vuure toonde dat in zijn boek over de Oeros (2003) al aan. Daarbij is bekend dat de genenboekhouding van de Heck's zachtgezegd 'rommelig'was.
In de OVP is de rol van dit zware beest omstreden, in het ICMO-rapport wordt gesteld dat de verdwijning van het Heckrund uit de OVP geen nadeel zou zijn.

Wat betreft de slingerbeweging tussen opgroeien en afsterven zien we de laatste vijftien jaar alleen maar een vrijeval naar beneden: niets kiemt er meer en ook de grote bomen in het moeras worden nu 'geschild' een proces wat zich in het Oostvaardersbos (vh Fluitbos) ook actief voordoet.

Voor de rest heb je gelijk dat het ingezaaide gras in de begraasde zone zeer voedselrijk is. Daardoor blijft de al tien gemelde stabilisatie van de reproductie elke keer uit en neemt de populatie nog steeds toe. En inderdaad de zwakkere dieren worden naar de randen en het moeras verdrongen waar ze wegzakken of verontrusting bij de vogelkolonies kunnen veroorzaken.

Een mechanisme wat zich bij uitbreiding van de OVP naar Horsterwold versnelt zal doorzetten.
Overigens is het opmerkelijk dat SBB andere Heckrunderen in NL wel bijvoert in de winter. Zo was ik een paar jaar terug bij de Ventjagersplaten in februari en daar waren ze bezig ze te vangen en op gezondheid te controleren. Tevens kregen ze hooi toegediend.

Het kan blijkbaar ook anders.

Groet, Martijn de Jonge

Last edited by Martijn de Jonge on Sun 14 Mar 2010, 16:10; edited 1 time in total
Back to top
K.J.Schilstra
Guest

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 15:58    Post subject: Reply with quote

@allen,

Interessante discussie, maar willen jullie indien je verwijst naar een tekst van een ander even aangeven van wie die quote komt, anders wordt het wel een zoekplaatje.

In deze vorm graag:

@Henri
Quote:
Bedankt voor de reakties.

svp ook juiste einde gebruiken /quote of /url.

Alvast bedankt.

Met vr gr Kees Jan
Back to top
WildNature

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 16:56    Post subject: Reply with quote

@Martijn de Jonge
Met alle respect: die verwijzing is toch beetje smakeloos. Uit het aangehaalde werk, waarvan ikzelf de initiatiefnemer en projectleider was, blijkt dat politieke noch maatschappelijke stromingen bepalend zijn geweest voor de gebroeders Heck. Natuurlijk is over de techniek enzovoort te discussiëren, maar we spreken wel over bijna honderd jaar geleden. Jac P. Thijsse stak hele vogelkolonies in brand omdat hij de aanwezigheid van andere kennelijk leukere soorten hoopte te bereiken. Andere tijden dus.

Overigens is dit terugfokexperiment, of hoe je het ook wil noemen, nooit gestopt en wordt tot op dit moment door enkele tientallen wetenschappers begeleid en bediscussieerd. Het resultaat is een Heckrund dat gelijkenis heeft met de oeros. Maar ook niet meer dan dat. Blijft overeind dat het ideaal nooit bereikt zal worden, maar beter hebben we niet. We zullen het ermee moeten doen. Wat uitgestorven is, is voor altijd weg. Dan maar een flinke stap terug maar mét het heckrund. Dat ik er aan blijf vasthouden is A vanwege gebrek aan een alternatief en B dat de oeros of wat daarvan nog over is waarschijnlijk een van de belangrijkste soorten is waarop onze natuur is geëvolueerd. Wie dit miskent is een clown en maakt dat zijn of haar ecologisch kennis dringend aan revisie toe is.

Vuure, Cis van (2003): De Oeros: het spoor terug. Stichting Kritisch Bosbeheer.. Wageningen - Dieren. Bladzijden: 348.

In samenwerking met het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Natuur, Wereld Natuur Fonds en Wageningen Universiteit Sectie Natuurbeheer.

" Voor de rest heb je gelijk dat het ingezaaide gras in de begraasde zone zeer voedselrijk is. Daardoor blijft de al tien gemelde stabilisatie van de reproductie elke keer uit en neemt de populatie nog steeds toe. En inderdaad de zwakkere dieren worden naar de randen en het moeras verdrongen waar ze wegzakken of verontrusting bij de vogelkolonies kunnen veroorzaken. "

De cijfers laten toch echt een afvlakkende groei zien. Stabilisatie in dergelijke van nature zeer dynamische systemen is niet te verwachten. De natuur ontwikkelt zich altijd verder, en verandering is daarbij eveneens een normaal verschijnsel. Tot zover niets dan goeds over de Oostvaardersplassen. Over "verontrusting bij de vogelkolonies kunnen veroorzaken" is toch weer een typische classicistische beoordeling over een natuurlijk proces. Als vogelkolonies zich daardoor laten verontrusten hebben zij toch echt het vak verleerd. Terug naar de schoolbanken met die beestjes en naar les één der natuurlijke historie der vogelen zullen we maar zeggen. De Oostvaardersplassen is haar leesmeester.

Ha die Martijn, lekker kankeren op wat mis is, is soms wel leuk. Maar wees zo af en toe eens wat aardiger jegens mensen die ons natuurbeheer uit de vermaledijde klauwen van Jac P. Thijsse proberen te halen. Gaan wij elkaar ook een stuk aardiger vinden Wink

"Overigens is het opmerkelijk dat SBB andere Heckrunderen in NL wel bijvoert in de winter. Zo was ik een paar jaar terug bij de Ventjagersplaten in februari en daar waren ze bezig ze te vangen en op gezondheid te controleren. Tevens kregen ze hooi toegediend."

Bijvoeren in natuurgebieden is heel, heel slecht. Het maakt dieren afhankelijk van de mens en evolutie en aanpassing staan op nul. Dat noemen we domesticatie. Het zijn dan gewoon gehouden dieren. Maar ja, vergeet niet, natuurbeheer in Nederland is bijna altijd en overal een afgeleide van boertje spelen. Dat zit in onze genen getatoeëerd lijkt het wel. Verder is de overheid sturend in deze, zij bepaalt wat gehouden dier is en wat niet. Vooralsnog zijn alleen de Oostvaardersplassen en de Veluwezoom aangewezen als plekken waar de gehouden dieren bij wet wilde dieren mogen zijn. Dit beetje is alles wat we in Nederland hebben. Daarom is het waard om die snippers te verdedigen tegen onverlaten met dubbele boekhoudingen. Jammer dat mensen zich zo makkelijk laten overhalen door suggestief aan elkaar geregen beelden. Als zij hun zin krijgen gaan we van 700 op een natuurlijke wijze gestorven dieren naar jaarlijks het tien tot twintigvoudige door mensenhand met vuurwapenen om het leven te brengen dieren. Naast de cijfers van de Oostvaardersplassen liggen de zojuist gerealiseerde verse afschotcijfers van herten en zwijnen op de Veluwe op mijn bureau. De dood daar ligt afhankelijk van de soort tot bij 77%. Ik schrijf zeven en zeventig procent! Hoezo natuur?

Er wordt zo gemakkelijk over gedacht, je schiet een beest een kogel door het lijf en het probleem is opgelost. Ik overweeg beelden op het web te zetten die laten zien wat het betekent om een witgloeiende kogel in je ingewanden te laten exploderen met een uitredend gat ter grootte van een voetbal. Wat mij betreft blijft vuurwapen en injectienaald in de Oostvaardersplassen voor altijd in de tas. We hebben gebieden genoeg die het publiek vermaken met fleurig achtergrondgroen en leuke levende altijd door en door gezonde beestjes die ons altijd maar weer vermaken. Natuur is geen versiering van plastic landschappen. Om dat te bereiken heerst er vaak een gruwelijk beheer waar het om het leven brengen van dieren tot de standdaardgereedschappen behoort, ook al ziet een gewoon mens daar nooit wat van. Zo geraffineerd wordt het spel wel gespeeld.

Nou ja, ik schei er effe mee uit, ga een boswandeling maken. Hoop nog eens van je te horen.
Back to top
jeroen verhoeff

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 17:32    Post subject: Reply with quote

Welnu, ik stop met dit forum, want wildnature kan en wil het beter en uitvoeriger uitleggen dan ik. Chapeau!
Allemaal de moeite nemen om zijn stuk te lezen aub!

Vr. gr. Jeroen Verhoeff
Klaas van Haeringen

PostPosted: Sun 14 Mar 2010, 19:41    Post subject: Reply with quote

jeroen verhoeff wrote:
Welnu, ik stop met dit forum, want wildnature kan en wil het beter en uitvoeriger uitleggen dan ik. Chapeau!
Allemaal de moeite nemen om zijn stuk te lezen aub!

Vr. gr. Jeroen Verhoeff

Bedankt voor je uitleg wildnature. Bestaat er ook een petitie tegen die petitie van FotoAnna?
Back to top
Rudi Debruyne

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 1:52    Post subject: Reply with quote

Ik heb de discussie op dit forum gevolgd en ben heel blij met de ontwikkeling ervan. Ik geloofde namelijk mijn ogen niet toen ik hier haast een "pleidooi voor de jacht" (regulatie van het wildbestand door de kogel) zat te lezen. Als er nu één plaats is waar vooral niet gejaagd moet worden is het de OVP en waarom dit zo is werd perfect door WildNature neergeschreven. Ik zelf schreef het verleden week al op het forum dat jullie best wel fier mogen zijn met het OVP-experiment en daar blijf ik dus bij. Toen ik een paar weken geleden zelf in de OVP was zag ik nog maar het begin van de wintersterfte (een tiental dode dieren), het zijn er intussen veel meer geworden maar dat zal mijn overtuiging niet veranderen. Deze "vizie" om absoluut niet bij te voederen en absoluut niet te jagen is nu gesterkt na het lezen van de deskundige uitleg van "WildNature". Ik hou mijn hart vast als de politiek zich zou laten beïnvloeden door het sentiment en de druk van die honderden "kiezers" die zo begaan zijn met het dierenleed in de OVP. Natuurlijk hebben al die mensen met hun "dierenmedelijden" het goed voor, maar juist om hen goed in te lichten is het woord van iemand als "WildNature" van ontzettend groot belang. Het "volk" heeft dus niet altijd gelijk... Vooral niet als ze niet deskundig zijn in deze materie. Het is toch niet omdat je enkele tientallen foto's neemt van Edelherten dat je moet gaan denken dat je een "expert" bent op het gebied van wild- en natuurbeheer? Er is natuurlijk niets mis met je overtuiging en je misnoegdheid, zelfs je afgrijnzen wat dit item betreft, te ventileren, maar beheren van een natuurgebied staat niet enkel voor het zorgen voor het welzijn van de meest in het oog lopende dieren. Ik hoop dan ook dat er nog een TVprogramma komt die dit goedbedoelend "volk" inlicht en aantoont dat er een reden bestaat voor dit soort beheer en dat het met een doel wordt aangewend. Ik denk dat heel veel kritiek zou verstommenen en dat het gevaar om een einde aan het huidig beheer van de OVP door populaire stemronselarij zou afgewend worden. Laat dus de OVP niet veranderen naar het zoveelste "wildpark" of beter "voederpark" die gereguleerd wordt door "jagers" die grof geld betalen om een "trofee" van een sterk doorgevoerd hert te schieten die weer 10 gram zwaarder is dan de vorige... Niet dat ik daar iets tegen heb... maar het is mijn ding niet en ze doen maar - Maar NIET in de OVP aub!

O ja, ik heb er natuurlijk niets op tegen - de boswachters in de OVP ook niet - als stervende dieren uit hun lijden worden verlost. Ik vind dat zelfs aangewezen - laat niemand dit jacht noemen. En verder... veel mensen op BP weten het maar voor alle duidelijkheid herhaal ik het nog eens; ik ben zelf jager.

groeten, Rudi Debruyne
Canon 7D & 5DMII - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 1:4 L IS USM - Extender: EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Manfrotto Balhoofd 484 & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Whimberley schommelkop.
Back to top
edwin b

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 11:58    Post subject: Reply with quote

Heb alles wat hierboven staat gelezen, maar kan me nog steeds niet laten overhalen door de woorden van wildnature of anderen. Het grote verschil zit hem denk ik in het woord natuur.
" natuur is geen versiering van plastic landschappen" lees ik dan. Maar als ik met de trein langs de OVP rijd of met de auto langs de Oostvaardersdijk rijd zie ik een 20 km lang hek met veel bruine stippen in een meestal groen veld.
Als ik het "park" in loop zie ik een plek wat ooit een bos was en nu die naam zeker niet meer mag dragen. kapot geknaagd door de vele hongerige grazers in de winter. Het is mooi dat je zilverreigers tegenkomt, maar hoeveel andere diersoorten kom je niet meer tegen die je er vroeger wel zag. In tijden als deze zie je tussen de horizontale bomen overal lijken liggen die wachten tot een beheerder ze ophaalt. Als er ijs ligt op het water wordt er met medewerking van SBB een marathon schaatsen georganiseerd. In mijn ogen is dit ook zeker geen natuur maar meer cultuur en in hoeverre een Heck rund dan afstamt van een oeros maakt me eigenlijk niets uit.
Zodra je zoogdieren in een afgezet gebied plaatst heb je naar mijn mening ook in zekere zin een zorgplicht. Het zou heel mooi zijn om bv voor natuurlijke vijanden te zorgen in het gebied en zou dat inderdaad toejuichen. Met bijvoederen in de winter maak je het probleem alleen maar groter inderdaad. In andere natuurparken wordt er berekend hoe groot een kudde dieren kan zijn naar gelang de draagkracht van de grootte van het gebied. Je kan dan bijvoederen of afschieten en je noemt dat beheer. Bij SBB gebeurt dat beheer op een natuurlijkere manier volgens de visie van F. Vera en aanhangers en helpt een winter als dat we net gehad hebben aan het reduceren van het aantal grazers. Vraag me dan wel af waarom SBB zo nodig het hollandse hout bij het gebied wil betrekken. Ik neem aan dat de balans in het gebied dus toch niet helemaal in orde is. Met een corridor naar een ander natuurgebied toe heeft het niks te maken tenzij ze heel Lelystad willen overbruggen.
Vind het experiment van de Oostvaardersplassen een heel mooi experiment, maar geef dan ook eens toe als het op sommige terreinen duidelijk mislukt is. Zoals ik het zie hebben ze het aantal grazers veel te groot laten worden en een kogel of een groter leefgebied lijken mij humaner dan een wekenlang sterfbed.
Groetjes Edwin Bax (geen jager, maar iemand van "het volk")
Back to top
WildNature

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 13:04    Post subject: Beeldvorming Reply with quote

De volgende tekst hoort bij de foto van het dode muisje in het album "Zoogdieren", die echter daar op dit moment nog niet zichtbaar is.

De foto was in het tijdelijke walhalla verdwenen en is nu hier te bezichtigen:

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=104135

-----------

Beeldvorming
Wat verteld een foto ons? Allereerst natuurlijk wat er op staat afgebeeld. Een dood muisje op een bedje van mosjes met een kleurig bloemetje. Maar de foto geeft de beschouwer ook een gevoelsmatige indruk. Is die indruk wat groter dan spreken we van emoties. Het oog twijfelt tussen het muisje en het bloemetje. Het diertje ligt er zeer vredig bij, ontroerend vredig haast. Dan het bloemetje, dat door zijn kleurtjes over het muisje heen ons vriendelijk aankijkt. De stemmig groene achtergrond versterkt de vredige sfeer alleen maar. De kadering versterkt de indruk van een groene mini - kathedraal in de natuur. We hebben het te doen met het muisje, een seconde maar, want zo doodgaan wekt geen wrevel in ons op, integendeel hier is de dood ontroerend mooi. De eenvoud van de drie elementen staat in een perfecte volgorde, het belangrijkste eerst het minst belangrijke in dienst van het eerste.

Nee, dat ik op het knopje drukte en zo de foto feitelijk maakte, stelt hier helemaal niets voor. Het tafereel deed zich eenvoudig zo aan mij voor. Door de knieën gaan en een lichte vingerbeweging op de camera, dat was alles.

Zelden was ook ik zo aangedaan door de dood. Bijna had ik geschreven: de schoonheid van de dood. Want de dood vind ik normaal, al helemaal bij de medeschepselen die het dichtst bij me staan, de mens, ronduit vernederend.

De dood ligt in al zijn verschijningsvormen, als je zo in de maatschappij om je heen kijkt, erg gevoelig. Bij het zien van dode dieren lijken de emoties soms nog veel dieper te gaan, of we spreken ons dan misschien wat meer uit. Vooral als men aanneemt dat de mens daarbij een aandeel gehad zou kunnen hebben. De sterfte van dieren in de Oostvaardersplassen grijpt heel diep in in de menselijke emoties. Dan uitleggen dat dat toch een redelijk algemeen natuurlijk verschijnsel is, helpt vaak maar matig. We zien toch wat we zien? Dat wij mensen in de bio-industrie, niet zelden ook bij de jacht, vaak op een gruwelijke manier rechtstreeks en direct verantwoordelijk zijn voor dierensterfte, ja de dood soms zelfs de dood als een oplossing voor lang niet altijd zo duidelijke ‘problemen’ zien, zegt al heel veel. In onze natuurgebieden sterven er elk jaar weer duizenden en duizenden dieren, alleen als middel voor door ons als zodanig geïnterpreteerde ‘problemen’ als veiligheid bijvoorbeeld in het wegverkeer of door een reeks van ziekten als MKZ, Q-koorts en noem het inmiddels lange rijtje enge ziekten maar op. De praktijk laat echter gewoon zien dat mensen en dieren ook in het wegverkeer perfect met elkaar door één straat kunnen. Kijk maar naar het New Forest! En dat inmiddels met tal van onderzoeken is aangetoond dat vrijwel alle ziekten in ons land vrijwel altijd overgaan van onder vreselijke omstandigheden gehouden dieren die met duizenden op elkaar gepakt zitten in een soort fabriekshallen naar in het wild levende dieren en vrijwel nooit andersom. Toch wagen de meesten onder ons resten van dergelijke dode dieren uit de bio-industrie in hun lijf te stoppen. Beweging komt er pas bij het zien van enge beelden als takelmachines die massa’s dierenlijken op vrachtwagens dumpen. Dat zojuist 40.000 door de mens om het leven gebrachte geiten in elektriciteitscentrales tot ‘groene stroom’ zijn verwerkt, gaat geruisloos aan ons voorbij, omdat we niet zien wat we wel zouden moeten zien.

De foto van het dode muisje dat stierf op een moment dat de natuur de rijkste vruchten, afwerpt maakt naar mijn mening duidelijk dat beeldvorming ons oordeel sterk beïnvloed. Het is maar hoe je de foto maakt, hoe je de beelden aaneenrijgt in een filmpje, en vreest voor het drama wat er achter schuil zou kunnen gaan en je tot woede drijft als mensen er een aandeel in gehad zouden kunnen hebben. Dan maakt het doorgaans niet zo heel veel meer uit hoe de afgebeelde dieren werkelijk de dood hebben gevonden. De eerste milliseconde is bij het zien van het beeld vaak al bepalend voor een mening. Heel begrijpelijk.

Ik ben inmiddels op een leeftijd gekomen dat ik de dood in diverse gedaanten van zeer nabij heb beleefd. Bij mensen en bij dieren. Ik ben er zeker van dat de sterfte in de Oostvaardersplassen een normaal onderdeel is van de natuur. Hekken of mensen spelen daarin geen directe rol. De mens is met al zijn technisch vernuft gewoon niet in staat om die natuurlijke natuur te ‘verbeteren’. De maakbare natuur is een sprookje. Het enige middel dat wij kennen is preventief afschot, wat juist in dit geval een hoogst merkwaardige ingreep is, immers om de dood die ons niet bevalt te vermijden kiezen we ervoor om zelf te gaan doden. Daarbij speelt op de achtergrond ook het concept van willen gaan verzorgen en (bij)voeren. Wilde dieren verliezen zo in geen tijd hun natuurlijke geboorteregulatie- en aanpassingsmechanismen. Het geboortecijfer springt dan omhoog. Nu krijgen de edelherten in de Oostvaardersplassen door de winterse voedsel-limitering, niet elk jaar een jong. Op de Veluwe krijgen edelherten tegenwoordig in de regel al twee jongen per worp. Wat een verschil! En dat op die schrale zandgronden. Hoe is dat mogelijk? Wat ooit in Nederland een zeldzaamheid was is nu regel. Daarom zal, als de wens van sommigen om te proberen de sterfte in de Oostvaardersplassen te vermijden, vele duizenden dieren méér het leven gaan kosten. Ik vindt dit pas echt “onnodig lijden” en onverdraaglijk en hoop dat we het nooit zo ver laten komen. Dat gebeurt door heel begrijpelijke emoties, maar dan mag je niet verzuimen om je in de materie te verdiepen, anders wordt je mede verantwoordelijk voor extra vele duizenden onnodig te doden dieren. Dan is gezond verstand veel meer waard dan een tegenpetitie.

Last edited by WildNature on Mon 15 Mar 2010, 22:29; edited 2 times in total
Back to top
Freedom

PostPosted: Mon 15 Mar 2010, 20:02    Post subject: Reply with quote

Ik heb even na moeten denken of ik me in deze welles-nietes-discussie wilde mengen. Ik doe het toch, ik moet mijn mening kwijt want het hele gedoe in de Oostvaardersplassen houdt mij (en vele andere natuur- en dierenliefhebbers) flink bezig.
Wildlife en anderen: het betreft hier niet het niet willen accepteren van het principe leven en dood. Natuurlijk sterven er dieren. Het gaat ook niet om de trieste aanblik van kadavers, want dat is helemaal niet wat de tegenstanders van het OVP-"beheer" raakt. Het gaat niet om 'sentimentele gevoelens' van 'het volk'. Laten we bij de feiten blijven. Het idee van de OVP was leuk, maar het is allemaal wat uit de hand gelopen. Er zijn teveel dieren op een te klein stukje grond, dat gaat niet. Dat is vragen om problemen. Ik denk dat de meeste mensen vinden dat de kuddes moeten inkrimpen, dat bijvoeren een verkeerde maatregel is. Maar dan komen we bij het vraagstuk wat dan wél een goede manier is de kuddes te verkleinen. Hier gaan bepaalde "wetenschappers" en natuur- en dierenliefhebbers in bepaalde gevallen een totaal andere kant op. De een vindt het prima dat de kuddes inkrimpen door sterfte veroorzaakt door ondervoeding, terwijl de andere dit onnodig en hartverscheurend lijden vindt en kiest voor (eerder) ingrijpen (bv afschot, onvruchtbaar maken van dieren, inzet van natuurlijke vijanden). Is het fair dieren op een afgesloten terrein te laten kreperen van de honger? Zo erg dat er uiteindelijk honderden dieren sterven? Het zijn er inmiddels al honderden...
Je mag dan spreken van 'wilde dieren', ze zitten wel gevangen en hebben geen mogelijkheid op zoek te gaan naar andere voedselbronnen. Dat is dus wat mensen raakt: dieren worden eigenlijk moedwillig uitgehongerd, want het is bekend dat de kuddes te groot zijn en dat voedselbronnen zijn uitgeput. En met dit gegeven komt een aantal mensen dus tot de uitspraak dat dit dierenmishandeling is. Afrasteren betekent dat je een zorgplicht hebt en kom dan alsjeblieft niet met voorbeelden die ver weg staan van wat er in de OVP gaande is!
Ik ben geen wetenschapper, heb ook niks aan die zogenaamde wetenschappelijke benadering om te zien dat wat er gebeurt verschrikkelijk is. Ik deel dus de mening van 'het volk'.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Nederpix.nl Forum Index -> Nederpix Algemeen / Nederpix General All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Next
Page 1 of 12

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2018 | Disclaimer