Ja fijn, HP5 film ! Nog liever Kodak Tri-x die kon je zelfs nog op 800 asa = 30 din = iso 800 belichten. Als je dan ontwikkelde met FFDD (fast film diluted developer) kreeg je een prachtige kleine scherpe korrel. Het leukste van het hele nostalgische gedoe over korrelige films vind ik wel dat de allernieuwste software zoals de beta-versie Lr3 nu ook "effect-filters" heeft om precies dat soort korrels/ruis weer terug te brengen in je beeld.
Iets afgedwaald van het onderwerp van het topic, maar om daar nog even op terug te komen: sluitertijd is uiteraard een afgeleide van diafragma en isowaarde . Verder niet te moeilijk over doen. Lukt het niet meer uit de hand, zet je er een statief onder _________________ Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Gender: Male Age: 63 Joined: 28 Aug 2009 Posts: 5 Location: Apeldoorn
Posted: Wed 05 May 2010, 11:40 Post subject:
Het probleem van ruis bij hoge ISO doet zich pas ècht voor als er weinig licht en dus weinig contrast is, bij daglicht en ISO 1600 of zelfs nog meer valt die ruis doorgaans wel mee als je exact belicht !!! Opvallend is ook dat de speelruimte van belichten bij de ene body veel harder afgestraft wordt dan de anddere body !
Een 1D Mk III wil bijvoorbeeld zeker niet te ruim belicht worden waar een 30D of 5D Mk II nauwelijks mindere resultaten geven.
Wat betreft trillingen met hoge sluitertijden: dit is echt onzin !!!
De trillingen die de spiegel geeft zijn immers allang nadat de opname al gemaakt is !!! Leve de sluitertijdvoorkeuze (TV) !!!
Groet, Marcel. _________________ Canon 1D MkIV en 5D Mk II, Ef 14mm 2.8L, EF 15mm, EF 16-35 2.8 L, EF 50mm 1.4, EF 70-200mm 2.8L IS, EF 600mm 4.0, EF Ext. 1.4x II+ 2x I, EF 85mm f1.2L, EF 300mm f2.8L IS, EF 180 f3.5 Macro
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum