Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Hoe verhouden zich dx lenzen op een full frame camera?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Sun 23 May 2010, 22:38    Post subject: Hoe verhouden zich dx lenzen op een full frame camera?
Ben een beetje aan het struinen geweest op internet voor een D700 van nikon. Deze camera heeft ook bij hoge iso weinig ruis in de foto's.
Las ook dat de camera de DX lenzen"leest en dat deze alleen het centrum van de lens gebruikt.De foto wordt rond de 5 mb dan.
Wat betekent dit in de praktijk? Onstaat er dan bij elke foto vignettering?.

Is het te zien dat DX lenzen op een fullframe body gezet worden?
Als er iets te zien wat is dat dan?
Zou hier graag wat meer over willen weten.
Reacties zijn dan ook meer dan welkom.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

hans mulder

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 May 2010, 23:33    Post subject:
Hallo Martine,

dx-lenzen kun je prima gebruiken, alleen beperkt het je wel. Je beschikt ipv 12 maar over 5 megapixel, dat is nogal een verschil. eigenlijk weet ik niet of het vignettering geeft. ik heb een d700 maar gebruik fx-lenzen.

je hebt weinig aan mijn post waarschijnlijk, kan je wel melden dat de d700 een fantastische camera is!

groet, Hans
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 May 2010, 20:05    Post subject:
al je lenzen kun je vignetteringsloos gebruiken als de D700 (sensor van 36x24mm) doet alsof ie een 5MP DX-camera is. Dan gebruik je dus alleen het midden - (een deel van 24x16mm) - van het zoekerbeeld.
De D700 doet dat automatisch als je er een DX-lens op zet.

Gelukkig kun je dat ook uit zetten in het menu, want er is ten minste één DX-lens die voor een deel van het zoom-bereik uitstekend functioneert op een FX camera. Dat is de 12-24mm F4 AF-S DX. Tussen 17 en 24 mm prima te gebruiken. Dat levert een beeldhoek die overeenkomt met een DX-lens van ca. 11 tot 16 mm. Het betekent dat de lens wel net zo wijd kan, maar dat je een heel stuk minder ver kunt inzoomen. Dat zou je kunnen compenseren door later alsnog een stuk uit je foto te croppen.

duidelijk?

martine
Guest

PostPosted: Mon 24 May 2010, 21:04    Post subject:
Jouw verhaal snap ik Peter,met die zoomlens die ik overigens niet heb want ik heb de 12-24 van nikon.
Als ik het goed begrepen heb, heb je dan ook bij prime lenzen zoals mijn sigma 150mm en 200micro van nikon een grotere beeldhoek m.a.w. er komt meer op de foto te staan als bij een aps-c sensor?

Nog een vraag; Is het verschil tussen 5 miljoen en 12 miljoen pixels te zien als je de foto uitprint op A4?

En nog een; als er op een nikon lens geen DX staat is de lens dan automatisch geschikt voor full frame camera's?
Mijn dank is groot voor de reacties.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Wouter Klaasse

PostPosted: Tue 25 May 2010, 6:56    Post subject:
@Martine: het verschil tussen 5 en 12 mp zul je op A4 wel zien!
De rest laat ik wel over aan de Nikon gebruikers... Very Happy
Gr,
Wouter
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 25 May 2010, 8:52    Post subject:
Wouter Klaasse wrote:
... het verschil tussen 5 en 12 mp zul je op A4 wel zien!...

je zal het zeker wel zien ja, maar met de D2h (4 MP op DX formaat) werden ook wel afdrukken van wel een meter groot gemaakt. Kortom, je ziet het misschien wel, maar het geeft niet. Als je tenminste een goede foto had.

@martine, de 12-24 mm die ik noem is van Nikon, jouw lens dus.
Je kunt rustig achteraf - op de computer - croppen in de foto van 12 MP, maar misschien, mocht er enige moeite zijn om het te begrijpen - ik denk dat het eenvoudiger wordt als je de spullen in handen hebt -, is het slimmer om de standaardinstelling van nikon te kiezen. Die is er niet voor niks.

peter wijn

PostPosted: Tue 25 May 2010, 8:55    Post subject:
martine wrote:
...Als ik het goed begrepen heb, heb je dan ook bij prime lenzen zoals mijn sigma 150mm en 200micro van nikon een grotere beeldhoek m.a.w. er komt meer op de foto te staan als bij een aps-c sensor?

aangezien er bij een APS-C sensor minder op komt te staan dan bij een full-frame sensor, is het te verwachten dat er bij een full-frame sensor meer op komt te staan dan bij APS-C...

(Martine, ben jij een klein beetje blond misschien? een heel klein beetje? Smile. Probeer effe te zoeken in het forum op crop-factor. Met full-frame geldt het omgekeerde van wat je gewend bent.)

Blizzard

PostPosted: Tue 25 May 2010, 10:32    Post subject:
Had je de opmerking tussen haakjes niet al eerder kunnen maken? Niet ladylike.........
D800 - D300s - XZ-1, AFS DX 35mm f/1.8 G, AFS 60mm f/2.8 nano micro, AF 85mm f/1.8D , AFS VR 105mm f/2.8 G ED micro, AFS 24-70mm f/2.8 IF D ED, AFS 70-200mm f/2.8G ED VRII , AF 180mm 2.8 D ED, AFS 300mm f/4, TC-1.4E II, etc.etc.
Back to top
Reply with quote

hans mulder

PostPosted: Tue 25 May 2010, 10:50    Post subject:
jammer van zo'n opmerking inderdaad, totaal onnodig ook, zo eenvoudig is het allemaal niet.
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Tue 25 May 2010, 11:10    Post subject:
Martine zal niet wakker liggen van die opmerking! Wij vrouwen staan daar gewoon boven. Het zegt wel iets over de maker van de opmerking Wink

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 25 May 2010, 13:43    Post subject:
nou moe,
't is een onschuldig bedoelt grapje hoor. en zeker niet zonder respect voor martine. Martine? ben je daar? ik doe graag mijn best voor je.

je kan er ook mijn onvermogen in lezen om te begrijpen dat iets lastig is voor een ander wat het voor mij inmiddels heel eenvoudig is.

De clous is: als je het in handen hebt, dan zie je wat er gebeurt. En dan is het veel eenvoudiger dan je denkt. Zo moeilijk is het niet, gewoon een knopje in je hoofd omzetten.

martine
Guest

PostPosted: Tue 25 May 2010, 14:24    Post subject:
Peter, ik ben er. En ja hoor..... je bericht hierboven zette me aan het lachen. Typisch iets van jou Peter.Was wel even beduusd toen ik het las.
En ik ervaar het ook als heel fijn dat je veel met me meedenkt Peter. Dank daarvoor. Wink Wink

Notabene; al mijn lenzen zijn geschikt voor full frame behalve de 12-24mm maar dat gaat dan ook wel lukken.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum