Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


'Ultieme' scherpte

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
ricootten


Gender: Male
Age: 66
Joined: 11 Mar 2006
Posts: 43
Location: Berg en Dal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 30 Jun 2010, 13:35    Post subject: 'Ultieme' scherpte
Hallo allen,

Ik ben nu een tijdje bezig met macrofotografie, maar ik vind de scherpte van de meeste foto's die ik maak onvoldoende.
Heel af en toe zit er een foto bij die goed scherp is, maar dan moet ik toch met het fotoprogramma naverscherpen.
Als ik door het zoekeroculair of door mijn hoekzoeker kijk, dan staat het onderwerp er scherp op, maar als ik thuis de foto's bekijk dan zijn ze toch minder scherp dan in eerste instantie gedacht?
Ik gebruik altijd een statief, ik klap de spiegel op en ik maak gebruik van afstandsbediening.
In de regel fotografeer ik in de A-stand en maak ik foto's met verschillende diafragma's, ik stel handmatig scherp, ik fotografeer in de automatische stand, 'speel' met de ISO-waarden, de belichtingsstanden en scherpstelstanden, met andere woorden ik probeer van alles om tot een goed resultaat te komen, maar toch...
Ik wil graag dat mijn foto's goed scherp zijn, dat er dus veel detail te zien is en daarom zou ik het zeer op prijs stellen als jullie mij wat tips kunnen aanreiken.

Groet,
Rico
_________________
- Nikon D300

- Sigma AF 105 mm f. 2.8 ex dg
macro

- Tamron SP 60mm f. 2.0 macro
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Jun 2010, 15:53    Post subject: scherpte
Hoi rico
misschien kan je een paar foto's waar je niet tevreden over bent in je persoonlijk album zetten, met exif gegevens erbij. Op deze manier is er geen zinnig woord over te zeggen als mijn woorden al zin zouden hebben...
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
martin


Gender: Male
Age: 50
Joined: 11 Sep 2005
Posts: 43
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Jun 2010, 16:50    Post subject:
Aan de apparatuur kan het niet liggen,ik fotografeer met de zelfde combinatie en ook vanaf statief met afstandbediening.
Misschien dat je in het menu bij beeldinstelling'''standaard'' de verscherping iets kunt aanpassen,één streepje meer verscherpen.
Ook spelen met de witbalans{bewolkt} geeft vaak andere resultaten, ik denk alleen niet dat dit veel met de scherpte te maken heeft.
Ik probeer vaak zo recht mogelijk voor het onderwerp te komen, als je iets scheef voor staat dan geeft dat al snel onscherpte op een gedeelte van het onderwerp.
_________________
D300 met sigma 500mm 1:4.5 apo EX DG en NIkkor 105mm F 1:2.8 g ED
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Jun 2010, 19:07    Post subject:
Ik weet niet precies hoe het zit met Nikon, maar sommige bodies van Canon hebben de functie "micro adjustment". Daarmee kun je kleine foutjes in de lens, waardoor een foto iets onscherp is, via de body corrigeren (om het even heel eenvoudig te stellen). Wellicht dat de Nikonians dat kunnen vertellen?

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Jun 2010, 20:10    Post subject:
Ik had eerst ook met macro dat ik niet goed scherpstelde. Ik doe het nu altijd handmatig en dan heel precies naar het juiste vlak zoeken. Ook in photoshop verscherp ik mijn raw files minstens zo via onscherp masker; 150,4,2.
_________________
-----------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Jan Luit
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 65
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 4747
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Jun 2010, 20:16    Post subject:
Staat je zoekoculair wel goed afgesteld??
Er zit net naast het zoekoculair een wieltje waarmee je het afsteld.
Tenminste bij de D200 is dat zo.

Groet Jan
_________________
Take a moment,Enjoy nature.

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote
 
Axel Gielen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jul 2009
Posts: 324
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Jul 2010, 9:15    Post subject:
Quote:
Staat je zoekoculair wel goed afgesteld??
Er zit net naast het zoekoculair een wieltje waarmee je het afsteld.
Tenminste bij de D200 is dat zo.

Groet Jan


Moest dat het geval zijn dan was het beeld in de zoeker onscherp.
Dit probleem had ik toen ik pas mijn camera had, de foto's waren scherp maat door de zoeker waren ze onscherp.
Met het wieltje heb ik dat terug tegoei kunnen zetten.

@Rico
Probeer eens op statief je IS uit te zetten.
Probeer eens op statief hogere sluitertijden.

gr
Axel
_________________
Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Jul 2010, 9:33    Post subject:
rico,
aangezien scherpte ook een kwestie van perceptie en smaak kan zijn...
zet eens wat foto's in je pa. origineel, en een 100% crop waar je niet tevreden mee bent.
Voorzien van volledige exif en volledige bewerkingsgegevens.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Jul 2010, 15:18    Post subject:
Ik heb de combinatie D200 met een Sigma 180mm macro gehad waar ik niet tevreden over was, ik heb nu een andere macro lens en het is loei scherp..

Probeer eens een andere macrolens, misschien woont er iemand bij jou in de buurt..
_________________
http://photo.net/photos/hvdgriendt
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2007
Posts: 88
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Jul 2010, 17:23    Post subject:
(bijdrage verwijdert door auteur zelf)
_________________
Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop


Last edited by Joep Tomlow on Sat 03 Jul 2010, 19:44; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Jul 2010, 18:25    Post subject:
tjonge Joep.. wel goed lezen.. Het is een Sigma lens en hij stelt handmatig scherp.. wie gebruikt er nu autofocus met macro. ?
_________________
http://photo.net/photos/hvdgriendt


Last edited by hvdgriendt on Sun 04 Jul 2010, 20:51; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2007
Posts: 88
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Jul 2010, 19:29    Post subject:
jow, aangepast...en ik gebruik tot volle tevredenheid AF bij macro...
_________________
Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
ricootten


Gender: Male
Age: 66
Joined: 11 Mar 2006
Posts: 43
Location: Berg en Dal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 04 Jul 2010, 20:11    Post subject:
Ik heb een dode vlieg op mijn tuintafel gelegd en heb foto's gemaakt met verschillende dioptrie-instellingen. Vervolgens ben ik de foto's sterk gaan croppen en aan de hand van de resultaten heb ik mijn keuze bepaald. Als ik de foto van de St. Jacobsvlinder zie, dan ben ik redelijk tevreden.
De afstand tot het object is volgens mij ook erg belangrijk. Ik ben geneigd om de onderwerpen zo dicht mogelijk te benaderen (20 cm). Hoe dichterbij hoe meer kans dat een gedeelte van het onderwerp onscherp is, of heb ik dat mis?
_________________
- Nikon D300

- Sigma AF 105 mm f. 2.8 ex dg
macro

- Tamron SP 60mm f. 2.0 macro
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Jul 2010, 20:26    Post subject:
ricootten wrote:
Hoe dichterbij hoe meer kans dat een gedeelte van het onderwerp onscherp is, of heb ik dat mis?

Hoe dichterbij je komt, hoe kleiner de scherptediepte (bij hetzelfde diafragma). Dus dan is idd de kans dat door een kleine beweging je onderwerp net buiten het scherptevlak ligt ook groter.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Hovenees


Gender: Male
Age: 75
Joined: 06 Jun 2010
Posts: 4
Location: enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Sep 2010, 20:08    Post subject:
Ik kom op dit forum omdat ik dezelfde problemen meen te hebben, heb vandaag ongeveer 100 foto's van een kleine vuurvlinder gemaakt (als voorbeeld), niet één was er bij waar ik volkomen tevreden over was. Heb Nikon D60, Sigma 70mm macro en Sigma 18-200. Fotografeer vanaf statief, druk met de hand af. Wieltje naast oculair bijgesteld, stel met de hand scherp zonder bril. Heeft iemand een voorstel voor bijvoorbeeld en andere lens? Of een andere techniek? Camera instellingen? Fotografeer al wat langer maar ben sinds vorig jaar overgegaan op digitaal.

m.vr.gr.,
hans
_________________
Nikon D60, nikkor 105, sigma 70 macro, sigma 18-200 zoom, flitser D 4500 N, statief, rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Zeeg Robbemond


Gender: Male

Joined: 10 Sep 2005
Posts: 241

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Sep 2010, 21:20    Post subject:
..

Last edited by Zeeg Robbemond on Mon 15 Feb 2016, 11:00; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Sep 2010, 22:04    Post subject: Re: 'Ultieme' scherpte
ricootten wrote:
Ik ben nu een tijdje bezig met macrofotografie, maar ik vind de scherpte van de meeste foto's die ik maak onvoldoende.
Heel af en toe zit er een foto bij die goed scherp is, maar dan moet ik toch met het fotoprogramma naverscherpen.


1. Wat vind je onvoldoende? wat vind je goed? misschien stel je te hoge eisen? misschien gaat er iets niet goed.

en bedoel je Scherpte of scherptediepte?

2. Naverscherpen in fotoprogramma: na verkleinen is dat normaal, omdat je wat data verliest, verlies je ook detail, het naverscherpen werkt dan goed om dat weer een beetje terug te brengen.

Een onscherpe foto kan je nooit scherp krijgen door na te verscherpen, het origineel moet al goed zijn, anders wordt het niks.

gr.vincent

[edit]
P.S. heb even in je PA gekeken, zie geen foto's. Misschien toch wat voorbeeldjes erin zetten, dan kunnen we daar misschien wat meer zinnigs over zeggen.
Back to top
Reply with quote
 
Wabe Bakker


Gender: Male
Age: 58
Joined: 17 Sep 2006
Posts: 2
Location: Leusden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Oct 2010, 20:07    Post subject:
Ben vandaag gaan zoeken op deze site naar deze discussie omdat ik tegen hetzelfde aanloop. Vandaag weer bij mijn fotovakman langsgeweest (zelf ook enthousiast natuur-macro-fotograaf) en verschillende opties besproken.
1. kwaliteit lens speelt belangrijke rol. Die van mij heeft goede kritieken en ik heb ook goede foto's. Ik had hiervoor een kitlens (voor algemene fotografie en die liet het duidelijk afweten. Heb nu beter spul. lensen gaan aan de randen van hun kunnen (qua diafragma ) afwijken merkte ik.
2. afstand speelt rol, ik was ook geneigd er heel dicht op te gaan zitten.
3. Ik merkte dat mijn foto's met snellere sluitertijden goed zijn. Flitsfoto's, heldere zon. Aan de lens ligt het dus niet. Toch beweginsonscherpte dan. Maar hoe kan dan als je statief gebruik of van rijstezak af werkt, draadontspanner gebruikt en je adem er ook nog bij inhoud :P

We zijn tot de voorlopige conclusie gekomen:
a. ik gebruik rijstezakken met heel lichte en gladde korrels erin. Handig voor vervoer, maar ik merkte al dat het lang duurt voor mijn camera niet meer wegglijdt. Op het niveau waarop ik nu wil werken en met de lange sluitertijden bij bv de paddestoelen, gaat het geheel - super minimaal - maar toch reageren op het opklappen van de spiegel. Ik kan -voor zover ik dit nu zie - op mijn nieuwe Sony 550 niet handmatig opklappen.
Oplossing: steviger zakken gebruiken. Ga ik nu uitproberen. Er zijn er zelf met een schroerf eraan vast....maar ik ga geloof ik maar wat knutselen. Zal in elk geval zwaarder worden :(
b. ik heb een relatief goedkoop statief, kan alle poten afzonderlijk stellen (plus punt) maar de kop is niet altijd even stabiel. Ook hierbij is het idee weer dat er toch enige minimale beweging komt door deze kop. Statief kwaliteit speelt dus ook een rol

De Sony's hebben een steady shot ingebouwd in de body. Deze kan aan en uit. Volgens de fotovakman maakt het niet uit of hij aan of uitstaat op statief, de handleiding raad aan om hem uit te zetten. Iemand ervaring mee?

Afgewezen foto's blijven frustreren :mad: , maar ook stimuleren om jezelf te verbeteren. :!:

groet

Wabe Bakker
_________________
Sony alpha 550. Sony Leitz zoomlens 16-70, 1:2.8 en 3.5-6.3 Tamron 90mm 1:2.8 macro lens Metz flitser Sigma 70-200
Statief, rijstzakken, reflexie scherm. Sigma EM-140 DG ringflitser
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Oct 2010, 20:27    Post subject:
Quote:
Quote:
De Sony's hebben een steady shot ingebouwd in de body. Deze kan aan en uit. Volgens de fotovakman maakt het niet uit of hij aan of uitstaat op statief, de handleiding raad aan om hem uit te zetten. Iemand ervaring mee?



Volgens de experts is het niet van belang om de ze functie uit te zetten wanneer je statief gebruikt . De enige reden waarvoor je dit zou kunnen doen is dat je daardoor batterijen spaart.


Quote:
Statief kwaliteit speelt dus ook een rol


zeker en vast ! Very Happy
Een zwaar statief is stabieler, een licht statief mobieler.
Een afweging die je zelf moet maken.

Quote:
Quote:
het opklappen van de spiegel. Ik kan -voor zover ik dit nu zie - op mijn nieuwe Sony 550 niet handmatig opklappen.


Volgens mij gebeurd dit bij het gebruik van je zelfonspanfunctie (2 of 10 seconden vertraging) vanzelf (?)

Quote:
steviger zakken gebruiken.


een stevige helpt om je camera en lens stevig en redelijk stabiel neer te leggen. Zo'n zelfde zware rijstzak bovenop je camera/lens helpt nog beter.
Vervolgens afdrukken met afstandsbediening of vertraging voorkomt trillingen.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Oct 2010, 21:01    Post subject:
Er dan mis ik nog een vorm van onscherpte waar je heel weinig aan kan doen (vind ik erg frustrerend), namelijk beweging van het onderwerp. Hoewel dit met macro niet relevant lijkt, kan een beetje wind en een langere sluitertijd toch slechte resultaten geven (heb vanavond nog de nodige foto's zo weg kunnen gooien). Dat is echt niet alleen met planten, maar ook met paddestoelen en ik heb het ook gehad met mossen / korstmossen op bomen, de bomen bewogen door de wind en dan kan je doen wat je wil maar de foto is bewogen. Een windschermpje kan helpen om de beweging van planten en paddestoelen te verminderen, maar het zal het niet geheel kunnen verhelpen.

Daarnaast is het met macro opnamen ook erg handig als je zelf stil zit en er niemand in de buurt loopt (is een beetje afhankelijk van de ondergrond, een humusrijke bosgrond trilt harder door dan kleigrond). Ook hier ben ik op de vervelende manier achter gekomen Wink
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Oct 2010, 21:14    Post subject:
Verders zijn er ook nog factoren die de Ultieme scherpte in de weg lijken te staan, maar van een andere orde zijn.
Bijvoorbeeld je isowaarde in combinatie met de lichtomstandigheden.
Deze kunnen er voor zorgen dat een opname niet scherp te krijgen lijkt.
Ik heb de afgelopen weken de bronst op de veluwe gevolgd.
Elke avond was het licht weer anders. Vaak te hard soms te veel dan weer te weinig. Je klooit dan wat met je instellingen, je iso, witbalans enzo. En soms kom je thuis en ben je helemaal happydepeppy met het resultaat en een andere keer is het teleurstellend. Het licht heeft dus veel invloed op je scherptebeleving. En dan heb ik het nog niet eens over wat dit licht met je kleuren doet.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6018
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Oct 2010, 10:45    Post subject: Scherpte
Hoi Henri, Wat ikzelf de afgelopen tijd geleerd heb is dat als je in RAW fotografeert, je beter je opname kunt nabewerken.
Zelf probeer ik zoveel mogelijk de camera goed in te stellen, zodat ik weinig hoef na te bewerken. Maar je kunt wel per opname de witbalans achteraf veranderen.
Ben het eens mat Antonie. Zit liever niet te lang achter de computer. Maar je kunt je opname net iets beter maken. Hoop dat dat ook te zien is aan mijn opnames. Laughing
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Oct 2010, 15:46    Post subject:
@ Nel,
Je hebt helemaal gelijk, als je in raw fotografeert kun je in de bewerking veel corrigeren. Met name de witbalans.
Ik fotografeer ook altijd in raw, en dus zou ik me geen zorgen hoeven te maken over de witbalans, deze kan ik thuis alle kanten op schuiven. Toch stel ik mijn camera in het veld helemaal in, ook de witbalans.
Maar of dat uiteindelijk verschil maakt weet ik eigenlijk niet.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
daan de vos


Gender: Male
Age: 56
Joined: 18 May 2006
Posts: 79
Location: breda
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Oct 2010, 21:39    Post subject:
Ik hou het gewoon op een oog probleem.
Probeer eens met voldoende licht vanaf een statief
met autofocus scherp te stellen op een tekst uit een boek.
Zie je het door de zoeker dan nog onscherp draai dan aan
het wieltje voor oogcorrectie totdat je het beeld scherp hebt.
Probeer dit daarna manueel nog een keer en kijk op de computer
of de foto dan wel scherp is.

gr Daan de Vos
_________________
canon 50d canon,100mm2.8 macro,100-400mm l usm is canon,kitlens
soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Feb 2011, 10:38    Post subject:
Scherpte heeft ook te maken met hoe je naar een foto kijkt.
Voor de één kan een foto helemaal goed zijn terwijl een ander deze als onscherp of juist te veel verscherpt ervaart.

Naast alle manieren en truukjes die je kunt verzinnen om scherpere foto's te maken. (lees; foto's die jij als scherp ervaart Wink ) kun je natuurlijk ook nog vanalles in de bewerking doen.

onderstaand voorbeeld laat een opname zien van een vosje dat enkel door met de toon curve te spelen opvallend scherper lijkt.
(je kunt doorklikken naar de originele bewerking)

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=127092

_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum