Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Scherpte

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 13:50    Post subject: Scherpte
Regelmatig blijken mijn foto's na het verkleinen niet scherp genoeg te zijn. Op normaal formaat zijn ze wel degelijk scherp.
Ik fotografeer in RAW, zet het om met een RAW converter naar Elements. In Elements sla ik de foto op in JPEG maximale kwaliteit. Wanneer ik besluit een foto op Nederpix te zetten open ik hem opnieuw in Elements en verklein ik de foto. Meestal is dan het bestand nog te groot (> 200 kb) en sla ik de foto op in een mindere kwaliteit JPEG versie (via Irfan view). Wat kan ik verbeteren? Groet Marleen
Reply with quote

Tobias Dansen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 13:56    Post subject:
Er is op het forum al een hoop geschreven over scherpte na verkleinen. Ik gebruik zelf het filter Unsharp Mask in Photoshop met meestal de settings 120%, 0.3 pixels, 0 threshold. Soms naar 0.25 of 0.2 pixels als het anders te hard wordt.

Tobias

Elisa

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 14:05    Post subject:
Mijn standaardverscherpingen zijn 100, 0,1 en 0 op groot formaat, en 50, 0,1 en 0 na verkleinen.

Als je de al verkleine foto in Irfanview opnieuw opslaat, krijg je (volgens mij) nog extra kwaliteitsverlies, en volgens mij geldt dit ook al voor de grote JPG die je verkleint en opslaat (de stap ervoor dus).
Elke bewerking/verkleining (en opslaan) zorgt voor kwaliteitsverlies.

Het is beter om meteen de verkleining in CS op een passende kwaliteit op te slaan. Als je in JPG opslaat krijg je in het schermpje onderaan te zien hoeveel Kb de foto ongeveer wordt. Die schatting valt volgens mij altijd iets lager uit dan het uiteindelijke bestand, dus ik zou dan voor een foto die niet hoger dan 150 kb mag zijn, 120 kb aanhouden.

groetjes Elisa

nelappelmelk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 15:48    Post subject: Scherpte
De eerste stappen doe ik hetzelfde. Van RAW naar Elements. Dan op maat maken 800x600. Dan verscherpen. Soms alleen de randen, of verscherpen , maar meestal Unsharp Mask.
Dan kijk ik hoe groot de opname is. Dan sla ik de foto op in de hoogste kwaliteit die kan. (van 12 tot 9 )Dat is soms wat uitproberen. Houd dan altijd een kopie en sla op als NP.
Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg. Heb je nog vragen stel ze gerust. Eerst deed ik dit ook niet goed en dan komen er te veel opnames in het tijdelijke.
Groeten Nel

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 16:00    Post subject: scherpte
Ik zag net een stukje op birdpix over het onderwerp verscherpen door de heer Wijn geschreven, ik snap er niets van (ligt aan mij!) maar misschien hebben anderen er wat aan
groet susan

Last edited by susan meijnders on Fri 17 Sep 2010, 16:02; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

momo

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 16:01    Post subject:
1. bij werken (kleur ....zoz)
2. foto on maat 800x600
3.foto van raw 16bit naar jpeg 8 bit
4.foto scherp
5 foto helderheid/contrast
6.save
Back to top
Reply with quote

jan k

PostPosted: Sat 18 Sep 2010, 12:33    Post subject:
Als je Photoshop Elements gebruikt, kun je onder BESTAND kiezen voor OPSLAAN VOOR WEB. Daar kun je het formaat instellen op 800 pixels breed en bovendien rechts bijna bovenaan ( pijl naar rechts) OPTIMALISEREN NAAR BESTANDSGROOTTE. Stel hier het gewenste aantal Kb's in en klik op OK om naam te geven en op te slaan. Als je wilt naverscherpen moet je het optimaliseren daarna nog een keer doen. Nadeel van Ph. El. is dat je de exif-gegevens niet meeneemt en dus zelf even moet invoeren bij de technische gegevens onder de foto.

Groeten, Jan

Bert Veerman
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 18 Sep 2010, 21:34    Post subject: Scherpte
Het aanpassen voor NP , doe ik al geruime tijd met BDsizer , te downloaden bij Belgium digitaal . na de plaat in een ander progje te hebben omgezet en/of bewerkt van NEF/RAW naar jpeg , stel je in BDsizer de grootste maat in resp. 800 voor liggend en 600 voor staand , daarna stel je de hoeveel heid kb's in bij NP dus 200 en het verscherpen met lanqcos als ik het goed schrif ook de exif blijft indien wenselijk gehandhaafd . Croppen kan ook nog . Het resultaat is perfekt , zelfs zeer gedetailleerde platen zoals bos foto's worden prima aangepast verscherpt en gecomp. Groeten Bert

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum