Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Welke crop heb ik gemaakt?
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Sep 2010, 11:49    Post subject:
David Ruijs wrote:
...anders krijg je misschien
op kleine schaal wat teveel ruis...

Jaap, inkoppen!
hij ligt zo voor het doel...
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Sep 2010, 14:54    Post subject:
Toch vin ik dat Henriėtte wel gelijk heeft!! Als ik een uitsnede maak in PS dan heb ik nog steeds 51x34cm over, in lichtkamer werkt dat anders en wordt het wel in mindering gebracht in de grote van het plaatje!! Dus als ik uit een staande foto een liggende foto snijd, dan heb ik PS nog steeds 51x34cm en in lichtkamer de helft dus 25,5x17cm. Confused
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Sep 2010, 15:04    Post subject:
@Ton

Als je dezelfde te printen centimeters houdt, is je resolutie flink verlaagd, dat kan niet anders. En printen op een erg lage resolutie levert onherroepelijk blokjes op.

Door te croppen gooi je pixels weg. Als je vervolgens met een lager aantal pixels eenzelfde afmeting print wil maken, moet dat wel tot kwaliteitsverlies leiden (in meer of mindere mate, afhankelijk van de crop).

Zoals Peter al aangaf: er is een verschil tussen croppen (bijsnijden) en verkleinen (het geheel schalen tot webformaat).
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Sep 2010, 15:13    Post subject:
digiton wrote:
Toch vin ik dat Henriėtte wel gelijk heeft!! Als ik een uitsnede maak in PS dan heb ik nog steeds 51x34cm over, in lichtkamer werkt dat anders en wordt het wel in mindering gebracht in de grote van het plaatje!! Dus als ik uit een staande foto een liggende foto snijd, dan heb ik PS nog steeds 51x34cm en in lichtkamer de helft dus 25,5x17cm. Confused


Het lijkt me hier relevanter om in pixels te werken en niet in centimenters. Bij dat laatste komt namelijk ook nog de dpi om de hoek kijken, iets wat op het scherm toch geen rol speeld (of is je scherm 51 cm breed? Wink

Als je cropt ga je eigenlijk met de schaar aan de slag. Als ik een foto heb van 20 bij 30 cm (nu wel even in cm's, het gaat om een echte foto) en ik zet daar de schaar in (laten we zeggen dat ik dan een foto overhoud van 10 bij 15 cm), dan wordt m'n foto toch kleiner? In eerste instantie heb ik 600 cm2, daarna 150cm2. De 2e foto (die uitgeknipte) laat dus nog maar 25% zien van het origineel. Dat is wat je met croppen doet en waar het hier om gaat.
Dat je dan vervolgens met die uitgeknipte foto naar het kopieer apparaat loopt om hem verder te verkleinen maakt dan weer niet uit (dit is het verkleinen naar NP-formaat).

Als je in PS begint met een foto die 51 x 34cm is, cropt en nog steeds een foto van 51 x 34 cm overhoudt, dan wordt de dpi aangepast. Je zult nog steeds minder pixels hebben (of er wordt geļnterpoleerd). Dat laatste lijkt me niet handig (de computer bedenkt er dan zelf pixels bij) en het eerste is dus juist de reden om in pixels te praten en niet in cm's.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Elisa


Gender: Female
Age: 42
Joined: 31 Oct 2005
Posts: 939
Location: Egmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Sep 2010, 22:12    Post subject:
Met dank aan Hendrik voor dit handige tooltje!

Quote:
Tewr verduidelijking:

Formaat 900 px x 600 px
Formaat 800 px x 533 px

Dat zijn de ongecropte originele maten alleen verkleind. Je zult zien dat als je deze invult er andere percentages verschijnen.


ja duh, weet je waarom? Omdat je in het tooltje moet invoeren hoeveel megapixel je camera is. Als je dan vervolgens bovenstaande formaten in gaat voeren in het tooltje, heb je dus zo'n beetje de hele foto weggesneden volgens het tooltje.

Je moet in een bepaalde vergelijking natuurlijk niet 2 verschillende 'talen' in gaan voeren, dan komt er 'gibberish' uit. Oftewel: dit tooltje is alleen bedoeld voor het werken met de origele formaten, en niet met verkleiningen. En ja, verkleinen is iets anders dan croppen. Croppen is informatie wegsnijden uit de foto, verkleinen is alle informatie behouden, maar dan eh...kleiner dus.

groetjes Elisa
_________________
Er is geen kunstwerk zo mooi, of de natuur overtreft het. -- PicturePoetry & Duurzame Dinkies, ook op Facebook!
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Online

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Sep 2010, 22:37    Post subject:
Om aan alle onduidelijkheid een eind te maken geef ik hier een stappenplan voor fotobewerking.


1 Maak een foto
2 Uploaden naar de computer
3 Bewerken: kleur, helderheid, rechtzetten enz.

4 Niet tevreden over de compositie, stukkie croppen b.v. 3600x2400 (deze hoogte en breedte invoeren en het percentage onthouden)

5 Foto verkleinen naar Nederpixformaat (800x533)
6 Verscherpen
7 Comprimeren en als kopie opslaan
8 Up-loaden naar Nederpix, gegevens invullen en hopen dat hij er door komt.

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 21 Sep 2010, 8:06    Post subject:
Pulletje wrote:
... Croppen is informatie wegsnijden uit de foto, verkleinen is alle informatie behouden, maar dan eh...kleiner dus.

als ik dan met spijkers op laag water verder mag gaan.
met verkleinen gooi je ook een heule boel informatie weg. maar dit dan met behoud van het gehele overzicht.
Je gooit als het ware 'het detail' weg in plaats van een hele berg of wolk, of gras of wat dan ook.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 21 Sep 2010, 11:49    Post subject:
peter wijn wrote:
Pulletje wrote:
... Croppen is informatie wegsnijden uit de foto, verkleinen is alle informatie behouden, maar dan eh...kleiner dus.

als ik dan met spijkers op laag water verder mag gaan.

Dat mag, je slaat ze immers met koppen!

Maar goed, volgens mij moet het nu toch duidelijk zijn voor iedereen. Croppen is een deel van de totale opname selecteren, verkleinen is het kleiner afbeelden van het gehele beeld.

Ik ben er op zich wel voor dat het bij een opname vermeld kan worden, doe ik nu ook meestal al in het bewerkingsveld. Of het verplicht moet? Confused
In ieder geval wel een handig excel tooltje.

update: het is al actief op de site, als je nu een foto upload zie je het vanzelf
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Sep 2010, 7:24    Post subject:
Vinz1980 wrote:
update: het is al actief op de site, als je nu een foto upload zie je het vanzelf
Inderdaad heeft onze technische man JWchess (die meestal wat achter de schermen blijft) weer razendsnel een elegante oplossing voor de site bedacht Applause
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum