Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Zoogdieren


Eekhoorns fotograferen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Sep 2010, 9:24    Post subject: Eekhoorns fotograferen
Ik ben deze herfst van plan om eekhoorns te fotograferen hier in het bos. Zie ze hier af en toe, vooral 's ochtends. Maar ik zou wel graag een schuilplek wien maken om goede foto's te maken. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? (het liefst zonder voeren)
_________________
-----------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
Vip


Gender: Male
Age: 53
Joined: 22 Dec 2008
Posts: 31
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 13:02    Post subject:
Het lijkt me erg moeilijk om het te gaan doen zonder te voeren. Dan heb je echt alleen foto´s van toevallig voorbij komende eekhoorns. Of je zou een nest moeten ontdekken, maar dat is in deze tijd niet zo waarschijnlijk.
Een watertje, een beetje pindakaas en wat noten of pinda´s in een gebied waar ze voorkomen worden binnen korte tijd ontdekt en regelmatig bezocht. Kijk vooral naar de lichtval... als dat goed is krijg je wat meer dan de standaardplaatjes.
Gert-Jan.
_________________
Fujifilm X-T3 met handgreep, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 458B met 804 RC2 kop.
Back to top
Reply with quote
 
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 13:21    Post subject:
Bedankt voor je reactie.

Maar hebben ze geen vaste plekken waar ze langskomen om te foerageren, uitkijken of iets dergelijks?
_________________
-----------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Sep 2010, 22:06    Post subject:
Gert-Jan Cromwijk wrote:
Het lijkt me erg moeilijk om het te gaan doen zonder te voeren. Dan heb je echt alleen foto´s van toevallig voorbij komende eekhoorns.


Dan is de pay-off natuurlijk wel veel groter... een echte foto gemaakt zonder lokvoer of andere hulpmiddelen. De moeilijkheidsgraad is dan misschien wel hoger, maar er is toch ook geen lol aan om 'geprogrammeerde' plaatsen te gebruiken, wachten tot ze komen, plaatjes schieten en weer naar huis.
Ik heb wel eens een foto gezien van een massa fotografen met telelenzen die op de veluwe allemaal op dezelfde plek staan om voorgeprogrammeerde herten en reeen op de foto te zetten: die vond ik hilarisch!
Bovendien zeggen de regeltjes dat foto's van dieren op lokvoer niet zijn toegestaan, als je het er niet bij zet is het meestal onmogelijk voor mods om het te zien, maar als je over zoiets gaat liegen neem je jezelf niet serieus.

Thijs: respect voor je poging! Ik zou gewoon eens op die plaats gaan rondkijken, eens zoeken naar afgeknaagde denneappels en dergelijke, als je ze toch al af en toe gezien hebt, moet het toch lukken.
Het uitkiezen van een plek waar je een mooie achtergrond en lichtval hebt is idd wel een goeie tip.
Back to top
Reply with quote
 
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 30 Sep 2010, 8:36    Post subject:
Ja ik ben ook niet zo van het voeren, hoe het liever gewoon zo natuurlijk als maar kan. Ik dacht dat als ik een plek gevonden heb waar ze zitten, dat ik misschien wel voedsel wat ze daar zoeken in het bos (zaden etc) wat kan verzamelen?
_________________
-----------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 30 Sep 2010, 22:00    Post subject:
Quote:
Ik heb wel eens een foto gezien van een massa fotografen met telelenzen die op de veluwe allemaal op dezelfde plek staan om voorgeprogrammeerde herten en reeen op de foto te zetten: die vond ik hilarisch!


Zie jij dan liever iedereen de dekkingen instruinen om daar de bronstfoto's te gaan maken Confused

Maar goed dat vissen niet zo'n goed reuk-en gehoororgaan hebben als herten, anders moet jij het ook hebben van voeren hoor Wink

Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Sep 2010, 22:26    Post subject:
Aad Verkuijl wrote:
Zie jij dan liever iedereen de dekkingen instruinen om daar de bronstfoto's te gaan maken Confused

Dat moet ieder voor zich weten, ik bedoelde alleen te zeggen dat ik niet op een kluitje met 100 man zou gaan staan, ik hou niet van drukte. Bovendien krijg ik dan zo'n dierentuin gevoel. En allemaal dezelfde foto gaan maken lijkt me ook niks aan.
Maar vooral zag dat er hilarisch uit omdat het net was alsof die herten kwamen kijken wat die mensenmassa in godsnaam kwam doen...

Aad Verkuijl wrote:
Maar goed dat vissen niet zo'n goed reuk-en gehoororgaan hebben als herten, anders moet jij het ook hebben van voeren hoor Wink

Vergis je niet in de zintuigen van vissen, bij het horen van onze bubbels gaan sommigen er al van door, bij het zien van licht kiest menig vis het hazepad, en reuk speelt een belangrijke rol in het zoeken van voedsel en soms zelfs jagen.

Ik grijp gewoon iedere kans die er is om als moraalridder tegen het voeren te strijden, als ware ik Don Quichot Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Oct 2010, 20:29    Post subject:
Quote:
Dat moet ieder voor zich weten, ik bedoelde alleen te zeggen dat ik niet op een kluitje met 100 man zou gaan staan, ik hou niet van drukte.


Ik houd ook niet van drukte, maar vorig jaar was ik tijdens de bronst een week op vakantie op de Veluwe, en ben toch maar eens op de wildbaanweg gaan kijken, en ik moet eerlijk zeggen, het ziet er op het eerste gezicht raar uit.
Toch staan er veel mensen van verschillende pluimage. Oudere mensen met een rits-rats cameraatje en de grote teletoeters.

Maar op het moment dat de herten uit de dekking komen, krijg je toch wel een kippenvelgevoel. Zeker wanneer je dit voor de eerste keer meemaakt.

over 2 weken ben ik weer op vakantie op de Coldenhove. De bronst is dan alweer voorbij en ik hoop dan weer wild tegen te komen in de vrije wildbaan. Deze confrontaties boeien mij ook veel meer.

Maar om on-topic te blijven, wil je toch met succes eekhoorns fotograferen, dan is een voerplek toch wel een vereiste.
Je gaat om een Reiger te fotograferen ook niet in een bos staan wachten, dit doe je aan de waterkant. Omdat een bos vele malen groter is en een eekhoorn minder voorkomt, mag je ze best een plaatsje geven waar zij kunnen tafelen. Alleen zit daar wel iemand met zijn camera in de aanslag.

Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Zoogdieren

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum