Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Hoe denken jullie hierover?
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Nov 2010, 20:54    Post subject:
ieder zijn ding, hè.

ik heb het voorbeeld overigens verzonnen en nog niet zelf uitgevoerd Embarassed . Ik vind een 300 F4 voor libellen en vlinders en bloemen behoorlijk detail geven. De facetten van het libellenoog worden prima zichtbaar. Maar met macrolens tekent het toch een stuk beter.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Nov 2010, 22:41    Post subject:
Ik heb wat zitten rekenen met de getallen van mijn 300 mm f/4 lens. Deze heeft een maximale vergroting van 0,24x bij een minimale scherpstelafstand van 1,5 m (1,55 m om precies te zijn want met 1,50 m kom ik uit op 0,25x). De sensor van mijn 40D is 22,2 mm breed. Om een voorwerp dus beeldvullend te krijgen, moet het 2,22/0,24=9,25 cm zijn. Als ik ook nog mijn 1,4x TC gebruik, moet het voorwerp 2,22/(0,24x1,4)=6,6 cm zijn om het beeldvullend te maken.

Ter vergelijking: een 100 mm macrolens heeft een 0,24x vergroting bij een afstand tot het voorwerp van 52 cm. Ik heb geen rekening gehouden met de lengte van de lenzen, ik weet niet of dat moet. Misschien wel, want bij het fotograferen van een meetlint kreeg ik 9,5 cm beeldvullend. Of ik heb slordig gewerkt, is helemaal niet ondenkbaar. Ik ben nooit een ster geweest in optica, dat is niet mijn schuld want ik heb contactlenzen van -8,0 en -7,5 hahaha.

Deze getallen zeggen natuurlijk niets over beeldkwaliteit en scherptediepte.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Nov 2010, 9:23    Post subject:
M. Janssen wrote:
Ik heb geen rekening gehouden met de lengte van de lenzen, ik weet niet of dat moet.
Ja, dat moet zeker. Die kortste scherpstelafstand wordt altijd gerekend vanaf het vlak van de sensor. Dat vlak staat op je camera aangegeven met een symbooltje wat er uitziet als een bolletje met een liggende streep erdoor.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 24 Nov 2010, 9:35    Post subject: Scherp/onscherp
Nog even dit , voor de mensen die meer willen weten over echte macro fotografie kan ik aanbevelen "Het macroboek "van Dr.W. Kruyt ., ik heb het al vanaf 1975 en nog steeds tekoop op Marktplaats , De Slegte , en bij de Kringloop . Dit staat boordevol formules , misschien nu minder nodig in de digitale fotografie t.o.v vroeger maar toch , je krijgt een beter idee over wanneer iets wel en niet scherp is .
TIP , om bij slecht weer thuis in alle rust ook bij slecht licht mee te oefenen . Prik een speld met gekleurd knopje (legopopje mag ook )op een speldekussen langs een meetlint en fotografeer dit op de kortse instelafstand -en het grootste diafragma b.v f2.8 van een objektief en dit met verschillende objektieven en vergelijk hierna het resultaat wat betreft afbeeldingsmaatstaaf , Dof en de kwaliteit van het plaatje . .Doe dit ook op meerder instel combinaties en je leert de eigenschappen van je objektief (ven)kennen en dan weet je buiten beter wat je moet doen .
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Dec 2010, 23:49    Post subject:
Hier een mooi voorbeeld, waar de scherpte niet op de juiste plaats ligt. Als je nu bij de foto vermeld dat het bewust om de buisjes gaat, wordt hij dan wel goedgekeurd?

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=123773

Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Dec 2010, 8:58    Post subject:
Een dergelijke vraag zou natuurlijk beter op zijn plaats zijn als commentaar onder de foto want mede daarvoor hebben we het album weer opengesteld Wink
Of de foto zeker geplaatst zou zijn weet ik natuurlijk niet, maar het had zijn kansen aanzienlijk vergroot.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Thu 02 Dec 2010, 9:36    Post subject:
Quote:
Een dergelijke vraag zou natuurlijk beter op zijn plaats zijn als commentaar onder de foto want mede daarvoor hebben we het album weer opengesteld
Of de foto zeker geplaatst zou zijn weet ik natuurlijk niet, maar het had zijn kansen aanzienlijk vergroot.
Groet,


Het laatste wat ik zou doen is aangeven waar en waarom ik de DOF op een bepaalde plaats heb gelegd. Ik zie dat dit geregeld wel gebeurd en een foto dan vaak geplaatst wordt, maar als de mods dan pas eventueel bereid zouden zijn om een foto wel te plaatsen, vind ik dat een teken van onkunde en weinig echt fotografisch gevoel en inzicht.

Dat vind ik dan ook de grootste beperking van NP. En ik weet zeker, dat als het mogelijk zou zijn om je eigen foto's te verwijderen, iedereen zijn beste foto's zou laten staan en de minder goede zou verwijderen en dan houd je tenslotte een site over met uitsluitend goede en mooie foto's, het doel waar uiteindelijk naar gestreefd wordt en wat je op deze manier nooit zult bereiken.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Dec 2010, 20:50    Post subject:
Aad Verkuijl wrote:
Hier een mooi voorbeeld, waar de scherpte niet op de juiste plaats ligt. Als je nu bij de foto vermeld dat het bewust om de buisjes gaat, wordt hij dan wel goedgekeurd?
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=123773
Aad

Denk dat je van alles bij een foto kan zetten maar dat het beeld dan toch nog wel moet kloppen met de tekst.
Als het hier de bedoeling was om de buisjes te laten zien had de fotograaf beter een andere hoek kunnen kiezen en wat dichterbij kunnen gaan.
Nu is het een hele paddenstoel in zijn omgeving.

Verder zitten er bovenin wat delen die iets overbelicht zijn en wat ruis in de rest van het beeld.

De hele paddenstoel (rand + buisjes) scherp had misschien gekund met een andere (niet macro) lens of door meerdere foto's met scherpte op verschillende plaatsen te maken en deze te "stacken" in een fotoprogramma.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Rinke


Gender: Male

Joined: 07 May 2008
Posts: 12
Location: Taranaki, Nieuw Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 03 Dec 2010, 9:38    Post subject:
Ik merk inderdaad dat foto's van dichtbij maken met mijn tamron 100 mm macro scherpere foto's oplevert dan foto's maken met de 150-500 mm tele. Ik denk dat dat inderdaad aan de lenzen ligt, maar natuurlijk is een 100mm ook makkelijker stil te houden (zelfs op statief) dan een 500 mm.

Wat ik zelf doe als ik echt heel dicht bij wil, is de tamron macro 100mm gebruiken in combinatie met tussenringen - soms tot wel 120 mm.
Om het gebrek aan scherptediepte te compenseren gebruik ik dan weer een ringflitser die ik aan het eind van de lens hang. Dat bevalt erg goed, hoewel het wel een heel gedoe is - temeer daar het van die goedkope vol-handmatige chinese tussenringen zijn, en je dus alles dan op handbediening moet doen. Maar het werkt wel.
Back to top
Reply with quote
 
Ron Poot


Gender: Male
Age: 67
Joined: 25 Oct 2006
Posts: 1647
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Dec 2010, 17:43    Post subject:
[quote="jonggolde"]
Quote:
En ik weet zeker, dat als het mogelijk zou zijn om je eigen foto's te verwijderen, iedereen zijn beste foto's zou laten staan en de minder goede zou verwijderen en dan houd je tenslotte een site over met uitsluitend goede en mooie foto's, het doel waar uiteindelijk naar gestreefd wordt en wat je op deze manier nooit zult bereiken.


Uit de FAQ nog maar eens het èchte doel van NP gevist:
Quote:
Nederpix.nl brengt beoefenaars van de natuurfotografie met elkaar in contact en stimuleert, zowel voor de gevorderde als de beginnende gebruiker, de uitwisseling van kennis en vaardigheden op het gebied van natuurfotografie. Gebruikers van Nederpix kunnen daartoe de foto’s van andere gebruikers becommentariëren en bespreekonderwerpen op het forum starten.
Daarnaast streeft Nederpix er naar om digitale natuurfoto’s van redelijke tot zeer goede kwaliteit aan een breed publiek tonen.
Tot slot wil Nederpix bijdragen in het beschermen van natuur in West-Europa. Door de schoonheid van de natuur te tonen worden mensen overtuigd van het belang van bescherming.


Groet, Ron
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum