Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

fotograferen bij (extreem) lage temperaturen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 Dec 2010, 13:31    Post subject: fotograferen bij (extreem) lage temperaturen
Beste Nederpixers,

zoals sommigen van jullie wel zullen weten ga ik binnenkort weer naar Zweden. Ik was van plan daar weer flink wat uurtjes met de camera op stap te gaan in de buurt en rond ons huis. Aangezien het daar volgende week tot -25 graden kan komen vroeg ik me af of dat slecht was voor de camera (canon).

Ik was ook van plan om foto's te maken in een (vaste) schuilhut, alleen daar zal het dus ook wel iets van -25 in zijn. Ik wilde ook eens proberen om foto's te maken met afstandsbediening, maar dan staat de camera wel meerdere uren buiten. Weten jullie of het slecht is voor de camera als hij (langere) tijd in deze koude lucht staat? Kunnen sluiter en andere delen van de camera bevriezen en zou ik er blijvende schade van kunnen krijgen? Zou er verder ook een oplossing zijn om er voor te zorgen dat de camera goed/beter beschermt is tegen deze kou?

Alvast mijn hartelijke dank voor de eventuele reacties.

Vriendelijke groet,

Martijn
Back to top
Reply with quote

Andrew George

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Dec 2010, 13:41    Post subject:
Hi,

Kou kan vreemde dingen/storingen veroorzaken inderdaad en het blijft techniek (die niet helemaal te voorspellen is), net zoals bij de auto..het risico zit er wel in dat er delen bevriezen en je accu zal minder lang meegaan door de kou. Je zou een soort hoes om de camera heen kunnen doen. Zelf heb ik er eentje die ook het geluid van de sluiter dempt. Dat zou al iets kunnen schelen. De prof. serie camera's zijn beter bestand tegen de kou, daarom ook duurder vanwege de materiaalkeuze, maar zoals onderstaand is altijd wel aan te raden.

http://www.fotoshopaalten.nl/matin-camera-hoes-aw-dslr-p-1236.html

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1444188/camera-berschermhoes-met-lcd-opening.html

Succes!

Jan Luit
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Dec 2010, 15:29    Post subject:
Ik fotografeer ook wel in de kou.
Maar bij -25 hou je het zelf niet lang vol (ik niet tenminste)
En bij die temperatuur zou ik mijn camera ook niet buiten laten staan.

Ik heb hem wel bij min 1o voor uren buiten laten staan en dat had geen gevolgen.
Maar als je hem dan binnenbrengt moet je hem wel gelijdelijk opwarmen zodat er geen condens opkomt.
Als ik enige tijd buiten ben geweest zet ik hem eerst een uurtje in de garage waar de temperatuur zo'n 10 a 12 graden is en dan daarna haal ik hem in huis.

Een ander ding waar je aan moet denken is de luchtvochtigheid.
Ik weet wel dat de luchtvochtigheid in Nederland een stuk hoger is als hier in Canada.
Hoe dat in Zweden is weet ik niet.

Groet Jan

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost
Admin
Admin

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Dec 2010, 22:10    Post subject:
Afgelopen winter heb ik in Dovrefjell muskusossen gefotografeerd. 4 dagen lang kamperen bij temperaturen van 's nachts -25 - -30C. Overdag een graad of -20. De camera zal dus die 4 dagen niet boven -10 geweest zijn. Alleen de eerste ochtend (toen het -27C was) deed hij wat vreemd. Verder nooit problemen gehad.
Wel m'n accu's in de binnenzak van m'n donsjas gehad de hele tijd, dus die bleven lekker warm.

Overigens vraag ik me idd af hoelang je het zelf bij -25C in een schuilhut volhoudt. Zolang stil zitten is niet echt lekker namelijk, hoe goed je je ook aankleed Wink

Maar veel plezier in ieder geval!

Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum