Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Cropcamera of Full-frame camera?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 24 Dec 2010, 22:52    Post subject: Cropcamera of Full-frame camera?
Cropcamera of Full-frame camera?
Tegenwoordig zijn APS-C sensoren de standaard bij digitale fotografie. Toch zijn er nu camera’s in de handel die weer net zo’n grote sensor hebben als vroeger de 35mm SLR-camera’s waar een filmrolletje in ging. Het gaat om de dure topmodellen van Nikon en Canon en de nog steeds prijzige Sony α850 en α900, de Nikon D700 en de Canon 5 D (mk ii). De verschillen verklaard:

Grootte van de sensor
Gebruik maken van een grotere sensor betekent dat je dichterbij moet komen als je het onderwerp net zo groot wilt weer geven met dezelfde lens.
Of anders gezegd, dat je een lens met een langere brandpuntsafstand moet gebruiken om vanaf dezelfde plek je onderwerp even groot in beeld te brengen.
Of, dat je met dezelfde lens vanaf hetzelfde punt meer ruimte om je onderwerp in beeld hebt.
Dit heeft een aantal gevolgen:

- tele- en macrolenzen. Op een grotere sensor zie je een groter beeld rond je onderwerp. Met een cropsensor hoef je dus minder dicht bij te komen om hetzelfde in beeld te brengen. Dit is een enorm voordeel voor fotografie van kleine onderwerpen waar je niet makkelijk dichtbij kunt komen. Zowel bij macrofotografie als natuur- en dan vooral vogelfotografie. Lange telelenzen zijn zwaar en zeer duur. Met een cropcamera heb je meer telelens voor je geld. Hier heeft de cropcamera een belangrijk voordeel.

- groothoeklenzen. Net als hierboven zie je een groter beeld met dezelfde lens op dezelfde afstand. Dat wil zeggen dat je met een grote sensor toe kunt met minder mm om een groothoekeffect te bereiken. Het beeld van een 18 mm lens op cropcamera komt ongeveer overeen met een 28mm lens op een grote sensor. De oude groothoeklenzen die voor filmcamera’s gemaakt zijn, worden dus weer geschikt voor het oorspronkelijke gebruik. (De kwaliteit van het beeld is afhankelijk van de filters die voor de sensor zitten en de hoek waaronder het licht de lens verlaat). Aangezien er hele goede supergroothoeklenzen voor cropcamera´s beschikbaar zijn, is het voordeel van een grootbeeldcamera betrekkelijk.

- onscherpte. Als je op een grote camera je onderwerp net zo groot in beeld brengt als met een cropcamera, is je onderwerp in de camera zelf groter afgebeeld. Er is sprake van een grotere ´afbeeldingsmaatstaf´ (dat is misschien een beetje wonderlijk omdat min of meer het zelfde beeld op je scherm verschijnt). Nu komt het: de scherptediepte is afhankelijk van de afbeeldingsmaatstaf. Met een grotere sensor het zelfde beeld weergeven geeft een kleinere scherptediepte. Het verschil in scherptediepte tussen de grote sensors en de cropcamera's komt ongeveer overeen met een volle diafragmastop. Grote onscherpte geeft fijne mogelijkheden bij portretten, waarbij je de achtergrond extra rustig kunt maken, waar je de scherpte nog preciezer op het onderwerp (het oog) kunt leggen. Landschapsfotografen zullen juist vaker het diafragma een extra stopje dicht willen draaien, waar ze misschien normaal voor F8 kiezen wordt het F11. Als onscherpte jouw ding is, dan is de grote sensorcamera sterk in het voordeel.

Dochter van de auteur bij 6 Watt LED-licht en toverbol. Nikon D700 met Nikkor AF 50mm F1,4D, 800 iso F2 1/50s.

Grootte van de pixels
- lichtsterkte. Hoe groter de pixels zijn, hoe meer licht ze kunnen opvangen, hoe lichtgevoeliger ze dus zijn, en hoe beter ze ook met weinig licht om kunnen gaan. Altijd geldt, hoe groter de pixels, hoe mooier het beeld kan zijn. Denk daarbij niet alleen aan ruis, maar ook aan de mogelijkheid om subtiele kleurtonen van licht naar donker weer te geven. Los van de grootte van de pixels worden nog enorme vorderingen gemaakt bij de verbetering van de lichtgevoeligheid van de pixels. Zo kan het zijn dat een moderne 18 megapixel camera net zo’n mooi hoge iso beeld geeft als een 6 megapixel camera van acht jaar geleden. Misschien niet altijd op pixelniveau, maar zeker in het beeld als geheel.

Zoon van de auteur. Nikon D700 met Nikkor AF 50mm F1,4D, 400 iso 1/250s F2 (spotmeting)


Waterral bij invallende avond. Nikon D700 met Nikkor 500mm F4 AF-S G, 2000 iso 1/80s F4.


- resolutie. Hoe kleiner de pixels zijn, hoe meer detail van een onderwerp kan worden weergegeven. Dit kan zover gaan dat het detail van de camera groter is dan het scheidend vermogen van de lenzen. Dit zal alleen bij goedkope lenzen het geval zijn, of bij gebruik van lenzen buiten het gebied waarvoor ze gemaakt zijn (zoals telezoomlenzen met een tweemaal convertor).
Hoge resolutie staat haaks op grote pixels, maar de actuele grote sensorcamera´s hebben veelal grotere pixels dan de cropcamera´s.

De D700 heeft van de full-frame camera´s de grootste pixels en daarmee de mooiste eigenschappen bij weinig licht, en het mooiste dynamisch bereik bij gewoon licht. Dit gaat ten koste van de resolutie: een cropcamera crop uit het D700 beeld houdt 5 Megapixels over. Op zich is dat nog voldoende voor zeer grote afdrukken als de kwaliteit van het beeld goed is, maar niet de huidige maat der dingen. De 5D mk ii benadert juist met zijn resolutie de cropcamera Canon 30D (8 MP op cropcamera) en is daarmee geschikt voor meerdere vormen van gebruik. De Sony´s hebben met 24,6 megapixel een sensor dezelfde resolutie en pixelgrootte als een 12 Megapixel cropcamera. De pixels zijn dus niet groter, zodat ze niet lichtgevoeliger zijn. Aangezien deze camera´s op birdpix veel gebruikt (zullen) worden: de Canon EOS 1D mk iv heeft een resolutie van 16,1 Megapixel op een sensor van 28x17 mm. De resolutie is groter dan die van de 5D mkii, en de lichtgevoeligheid dus in principe iets lager.

Bergtop tijdens nachtelijke sneeuwbui (Morteratsch, Zwitserland). Nikon D700 met Nikkor AF 50mm F1,4D, 6400 iso 1/40s F1,4.

Nog steeds worden sensoren ontwikkeld met hogere resolutie – wel aangeduid als de megapixelrace - en lijkt lichtgevoeligheid een minder belangrijk – volgend – aspect in de uiteindelijke camera. Met de toenemende rekenkracht en opslagvermogen van de computers is dat voorlopig geen probleem.
Even wat meetjes op een rij (niet allemaal even precies):


* D700 is hier als referentie voor deze vergelijking gebruikt. Dit heeft geen enkel waardeoordeel.

Conclusie
1) Alle cropcamera´s zijn beter geschikt voor fotografie van kleine onderwerpen waar je lastig dichtbij kunt komen (vogels, macro).
2) Alle grootbeeld camera´s zijn beter geschikt om mooie onscherpte te bereiken.
3) De Nikon D700 is in principe het meest geschikt voor fotograferen bij slecht licht vanwege zijn grote pixels.
4) De Sony α850 en α900 zijn grootbeeldcamera die dezelfde resolutie leveren als een gewone 12 MP cropcamera. Daardoor zijn ze niet specifiek geschikt als camera voor slecht licht.
5) De Canon 5D mk ii zit hier tussenin, en combineert daarmee op een handige manier een aantal van de voordelen: lichtgevoelig, grote resolutie en onscherpte-mogelijkheden.

De keus is aan de fotograaf.


Middelste zilverreiger op relatief korte afstand. Nikon D700 met Nikkor 500mm F4 AF-S G en convertor 1,4, 640 iso 1/200s F5,6
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Jan 2011, 22:10    Post subject:
Prima en duidelijke uitleg Peter betreffende Cropcamera of Full-frame camera.
Het verbaast me een beetje dat hier nog weinig reactie op is, dat in tegenstelling tot Birdpix.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Hans Brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Mar 2009
Posts: 59
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 15:51    Post subject:
Dank voor de uitleg Peter
_________________
Sony Alpha 77 en een aantal lenzen .
.Bewerking middels Lightroom
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 16:34    Post subject:
@Henk, als er geen vragen zijn, is dat ergens alleen maar gunstig, toch? Wink
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 18:08    Post subject:
peter wijn wrote:
@Henk, als er geen vragen zijn, is dat ergens alleen maar gunstig, toch? Wink


Dat dacht ik eigenlijk ook. Ik heb het topic gelezen en vond het een goed en duidelijk stuk, geen vragen of opmerkingen, moet ik dan hieronder een bericht plaatsen? Misschien een idee om een soort van "presentielijst te maken", iedereen die het gelezen heeft even een kruisje achter zijn / haar naam zetten Laughing Laughing Laughing (sorry, ik ben een beetje melig #Silly ).
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 23:31    Post subject:
Goed en helder geschreven. Heb er weer iets van geleerd.
Dank daarvoor.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Dick en Mira


Gender: Female

Joined: 26 Jun 2010
Posts: 140
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jan 2011, 9:35    Post subject:
Mijn idee was dat de antwoorden onder dit topic en hetzelfde topic op BP samen gevoegd zouden worden???? Zag ik dat verkeerd. Ik heb al gereageerd op BP moet ik hier dan hetzelfde verhaal knippen/plakken ??

Groet Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 08 Jan 2011, 12:13    Post subject:
@Dick, als het artikel wordt aangepast, dan nemen we de aanpassingen in beide artikels mee.

Jouw toevoeging op birdpix was dat de grootbeeldcamera (FX) beter is voor vogelfotografie dan de APS-C formaat camera (DX).

Ik ben het er mee eens dat je er naar zou moeten streven zo´n mooie grootbeeldsensor te gebruiken en dus dichter bij het beest komen. En ik vind een iets ruimtelijker beeld ook interessanter dan alleen maar vogelportretjes.

Maar ik denk dat voor de meeste mensen, waaronder ik zelf een DX-camera toch de eerste keuze zal zijn. Zeker voor de mensen die niet een 500 F4 lens met convertors in de kast hebben staan.

Jouw opmerking is bij birdpix waardevoller dan hier, toch?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Dick en Mira


Gender: Female

Joined: 26 Jun 2010
Posts: 140
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jan 2011, 12:51    Post subject:
@ Peter,

Helemaal gelijk man. Hoewel wij op onze IJsland trip de D700 tot volle tevredenheid hebben gebruikt en vooral de manier waarop de sensor de achtergrond weergeeft is vele malen mooier dan bij de DX modellen. Aldaar heb ik de macro 150mm macro F2,8 van Sigma gebruikt en Mira de 70-200 F2,8 van Nikon. Daarnaast gebruikten wij een 17-35mm en 200mm macro van Nikon. Als tele had ik de 200-400 mee en ook die hebben we wel voor landschap gebruikt. De 500mm thuis gelaten, omdat de meerderheid ( we waren met 2 echtparen ) landschapsfotografen zijn. En inderdaad niet iedereen heeft het bedrag voor zo'n camera over en mist men de 1,5 ( bij Nikon) cropfactor natuurlijk ook. Persoonlijk ben ik helemaal omgeslagen naar FX wat heerlijk om daar mee te fotograferen...

Groet Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum