Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Staande foto's

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 15:47    Post subject: Staande foto's
Hoi npers
vandaag, maar ook wel eerder, kom ik wat commentaar tegen over een aversie tegen staande foto's
Ik zou daar graag wat meer over horen. Is het smaak, wordt er vaak vergeten om een staande foto te maken (automatisme?), bevalt het beeld an sich niet, is het technisch niet mooi en ga maar door.
Ik ben erg benieuwd naar jullie want ik maak vaak staande foto's Wink

groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 15:57    Post subject:
Very Happy Leuk topic Susan Wink
Ikzelf heb idd een aversie - meestal - tegen staande foto's. Een écht uitleg hiervoor heb ik eigenlijk niet...Soms bij landschapsfoto's vind ik het wel mooi(er). Zeker als er wat langere bomen op staan. Maar verder spreekt zo'n staande foto mij gewoon niet écht aan. Probeer zelf juist wel staande foto's te maken, van allerlei onderwerpen. Maar als ik ze dan thuis bekijk, is het maar zelden dat ik verder nog iets met zo'n foto doe...Meestal belanden die in de prullenbak.
Groetjes
Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 16:04    Post subject:
Ik moet opmerken dat ik die aversie overwegend op deze site heb. Bij portretfotografie, sport, abstract etc. heb ik die aversie totaal niet. Maar ik vind bij landschappen slechts zelden dat het staande formaat echt beter is dan landscape en dat geldt eveneens voor dieren, insecten etc. omdat daar vaak wat meer kijkruimte gewenst is en die heb je meestal in de breedte.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 16:30    Post subject:
als ik foto´s ga afdrukken, ben ik juist extra blij met fijne staande beelden. Liefst nog smaller en langgerekter dan 3x2 formaat.
(maar op een computer zijn brede foto's in het voordeel wegens het brede kader dat het scherm biedt)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 18:38    Post subject:
Het hangt bij mij een beetje van het onderwerp af, bij (sommige) planten en paddestoelen vind ik juist dat een staande foto mooier is. Dat heeft er dan meestal mee te maken dat een plant en een (langgerekte) paddestoel meestal omhoog groeit. Als hier een close-up van wordt gemaakt is de keuze (bij planten) of de bloem met een stukje stengel hieronder of de bloem met een hoop (voor mijn gevoel) loze ruimte er naast.

Ik heb er dus niets tegen, maar het heeft ook niet mijn voorkeur, het hangt af van de situatie wat mijn voorkeur heeft (soms probeer ik het beide en kies ik pas later).
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 18:48    Post subject:
Vaak is het maken van een liggende foto de meest voor de hand liggende keuze.
Toch kan het in bepaalde situaties mooier/beter zijn om een staande foto te maken.
Zeker bij macrofotografie heb je soms onderwerpen die langwerpig zijn en dan is een staande foto toch wel handig.
Ik heb er dus totaal geen problemen mee, sterker nog, ik maak regelmatig staande foto's.
Vaak maak ik zowel liggende als staande foto's en dan kun je goed vergelijken en kiezen wat je het mooiste vind.
Ik denk dat het een persoonlijke keuze is of je staand mooi vindt of niet.

Groetjes, Franca
Back to top
Reply with quote
 
Wiebe Bosma


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 May 2006
Posts: 24
Location: Heerhugowaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 19:39    Post subject:
Ik maak bij bepaalde onderwerpen ook graag staande opnames omdat het betreffende onderwerp dan m.i. vele beter tot zijn recht komt. Het belangrijkste nadeel is m.i. dat bij projectie via een beamer staande opnames verworden tot 'miezerige postzegelplaatjes' t.o.v. liggende opnames. In het verleden bij het projecteren van dia's was dat geen probleem omdat een staande dia dezelfde afmetingen had als liggende dia's. Ook heb je dat probleem uiteraard niet bij het maken van afdrukken.

Wiebe
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 21:44    Post subject:
Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat 80% van de gemaakte foto's liggende beelden zijn, terwijl 80% van de verkochte foto's staand zijn (zo zijn de meeste tijdschriften nou eenmaal). Uit commercieel oogpunt kun je dus het beste staande foto's maken.

Zelf heb ik niks tegen staande beelden, vaak zijn ze juist erg mooi, er zijn genoeg beelden te bedenken waar de lijnen, de diepte of het onderwerp er juist om vragen. Toch maak ik ze niet heel vaak.
Ik maak vaak voor internet (zowel voor nederpix als op m'n eigen blog) liggende foto's. Dit past beter bij onze liggende beeldschermen.

Verder nog een gemakzuchtig puntje: ik mis de "pinguinknop" op m'n huidige camera. De knop voor staande foto's (ideaal voor pinguins) die ik wel op de grips bij m'n vorige camera's had, maar nu niet meer heb. Misschien toch maar weer eens een grip kopen, dan ga ik ook meteen weer meer staande beelden maken.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 22:03    Post subject:
Ik denk dat dit topic eigenlijk vergelijkbaar is met het topic onlangs over opnames tegen de zon in.

Je maakt als fotograaf keuzes hoe je iets wil weergeven: grootte van het onderwerp, de omgeving, bepaalde lijnen, kleuren enz. kunnen allemaal redenen zijn om een staande foto te maken.

Landschappen hebben toch wel heel vaak graag een liggende foto, en soms zelfs een panorama, maar ja ook daarvan zijn hele mooie staande opnames.

Smaken verschillen denk ik
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 22:06    Post subject:
Een andere 'reden' die ik al eens heb opgevangen tijdens een workshop was het feit dat de statiefaansluiting aan de onderkant zit Laughing
Zelf heb ik mij aangeleerd om vrijwel altijd een onderwerp in beide oriëntaties te fotograferen. Je weet maar nooit welke je nog eens nodig hebt.
Verder is het wat mij betreft vrijheid blijheid; hou je er niet van, doe je het toch lekker niet.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 22:12    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
Een andere 'reden' die ik al eens heb opgevangen tijdens een workshop was het feit dat de statiefaansluiting aan de onderkant zit Laughing


Mijn eerste statiefje was ook van het type: eenvoudig, gammel en weinig beweegrichtingen, toch wist ik het klaar te spelen om hiermee staande opnames te maken:
Statiefkop naar voren kantelen, camera wijst naar de grond, vervolgens de camera 90 graden verdraaiien tov de statiefaansluiting et voila Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Martijn Horsten


Gender: Male
Age: 27
Joined: 25 Jun 2010
Posts: 58
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 22:18    Post subject:
Ja, statief aansluiting zal wel het belangrijkste zijn. Ben je extra origineel als je uit de hand fotografeert. Wink

Mij maakt het niet uit of een landschapsfoto recht of staand is; als het maar een passende uitsnede is. Hier een voorbeeld van een staande landschapsfoto die bijna AL zijn kracht zou verliezen als het een rechte foto was.

Groeten,
Martijn
_________________
Canon Eos 1-D Mark II N + Canon EF 100-400 4.5/5.6L IS USM
Canon Eos 40D + canon (groothoek)(L) lenzen.
Canon 1.4x en 2x teleconverter
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum