Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Sigma APO MACRO 150 mm F2.8 EX DG HSM

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 May 2011, 19:24    Post subject: Sigma APO MACRO 150 mm F2.8 EX DG HSM
Specificaties:
Merk: Sigma
type: APO MACRO 150 mm F2.8 EX DG HSM
Prijs: € 649,00
Gewicht: ca. 895gram
Kortste scherpstelafstand: 0,38 meter, afbeeldingsmaatstaf 1:1.
Overig (bijv. IS, USM): De lens heeft HSM (aanduiding van Sigma voor autofocusmotor in de lens)

Opgesteld door Thijs Broekkamp


Lens


Erg geschikt voor:
Macro fotografie. Insecten en flora kan je hier erg goed mee vastleggen door de korte scherpstelafstand. Ook wat grotere dieren zoals kikkers en hagedissen.

Minder geschikt voor:
Snel bewegende dieren. De lens heeft HSM maar de AF is niet snel. Er zit geen stabilisator op en door de grote vergroting kan je niet snel uit de hand schieten. Alleen met genoeg licht is er voldoende kans op een scherpe foto. Al is er nu wel een versie met stabilisatie (aangeduid met OS) voor zo’n 300 euro meer.

Voordeel van deze lens:
Erg scherpe lens, super voor macro. Het bereik van 150mm maakt dat je mooie vage achtergronden krijgt. De lens weegt niet al te veel. De scherpstelring is groot en makkelijk in gebruik.

Nadeel van deze lens:
De enige nadelen kunnen de langzame AF en het ontbreken van stabilisatie zijn, maar als je hem echt voor macro gebruikt heb je dit niet nodig, omdat je dan meestal manual focus gebruikt, waarmee je precies scherp kan stellen waar je wilt. Verder is de coating, net zoals sommigen andere sigma lenzen, niet erg goed. Na een tijdje gaat deze ‘vervellen’.

Waarom heb je voor deze lens gekozen?
Ik wou erg graag insecten fotograferen en dan met name libellen en vlinders. Maar naast deze grotere insecten wilde ik ook nog kleinere beestjes fotograferen die ik tegenkom. Met het bereik van 150mm en de korte scherpstelafstand lukt dit prima. De reden dat ik voor 150mm koos is dat je dan nog een mooiere vage achtergrond krijgt.

Is hij te gebruiken icm converter, zo ja, welke?
Voor hele kleine insecten zou je eventueel nog tussenringen of converters kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld de sigma, kenko en soligor converters. Bij 1.4 en 2.0 converters heb je nog autofocus, maar zoals gezegd heb je dat meestal niet nodig. Ik heb (nog) geen persoonlijke ervaring met het gebruik van converters op deze lens. Als je bijvoorbeeld niet dichtbij een onderwerp kan komen door struiken of water etc. of een insect groter in beeld wilt krijgen kan een converter uitkomst bieden.

Met welke body gebruik je hem het meest?
Met een canon eos 30d. Door de 1.6 cropfactor heb je nog even wat meer bereik.

Ervaringen: Ik ben zeer tevreden over deze lens.
Geen moment spijt van de aankoop gehad. Ideaal voor de aangegeven onderwerpen. De uitstekende scherpte is ook fantastisch. De lens is, zoals vele, niet het scherpst op zijn grootste diafragma maar ook dan nog aardig scherp. Ik gebruik hem het meest op diafragma waarden rond de 8 tot 16. Daar krijg ik altijd super scherpe foto’s mee.

Foto’s


Bruin Blauwtje: F13, iso 400, 1/25


Zwarte Heidelibel: F8, iso 400, 1/60


Zandhagedis: F6.3, iso 200, 1/500


Langpootmug: F7.1, iso 400, 1/10


Pantserjuffer: F8, iso 400, 1/25


Watersnuffel: F7.1, iso 400, 1/13


Zwartpootsoldaatje: F8, iso 400, 1/160


Roofvlieg: F 7.1, iso 400, 1/100


Muurhagedis: F 7.1, iso 400, 1/1000


Kleine Watersalamander: F6.3, iso 400, 1/13


Robertskruid: uit de hand, F5.6, iso 400, 1/200



Icarusblauwtje: F2.8, iso 200, 1/500

Opgesteld door Thijs Broekkamp


Last edited by peter wijn on Tue 17 May 2011, 10:01; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Mon 16 May 2011, 21:18    Post subject:
Inderdaad een prijzenswaardige lens. Ben er zelf ook uitermate content mee.
Je hebt weer een goed verhaal geschreven Peter en verlucht met mooie foto's.
Wist overigens niet dat ze inmiddels met stabilisator geleverd kunnen worden.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 May 2011, 21:22    Post subject:
martine wrote:
Je hebt weer een goed verhaal geschreven Peter en verlucht met mooie foto's.


Waarbij Peter het verhaal alleen gepost heeft, Thijs Broekkamp heeft het geschreven (zoals onder het bericht te lezen valt).
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Mon 16 May 2011, 21:25    Post subject:
Ai! Heb ik over het hoofd gezien. Embarassed Thijs, voor jou de complimenten met je verhaal.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
ErikV


Gender: Male
Age: 54
Joined: 01 Jul 2010
Posts: 19
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 May 2011, 21:50    Post subject:
Mooie foto's.

Heb je ook flash gebruikt bij deze foto's en zo ja, op welke manier?
_________________
Gr, Erik

http://500px.com/ErikV
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 May 2011, 7:21    Post subject:
@Erik
Als je het licht bestudeert, dan kun je zien dat dit niet met een flitser gemaakt is.
Een flitser geeft of andere reflecties, of een andere intensiteit, of een andere verdeling van voorgrond achtergrond.

Ik zal mijn hoed opeten als Thijs wel geflitst heeft...



(gelukkig kan ik mijn hoed al enkele maanden niet meer vinden... want er zullen vast lichtkunstenaars zijn die dit licht met een flitser kunnen namaken.)


Wat me wel opvalt aan de foto's en in het verhaal, is dat Thijs altijd - en zo te zien met een behoorlijk stevig - statief fotografeert. Hij werkt met sluitertijden van wel 1/10 seconde.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 May 2011, 9:34    Post subject:
Inderdaad geen flitser gebruikt.

Dat klopt peter, ik maak vrij vaak mijn macro foto's s'ochtends vroeg of 's avonds wanneer de insecten wat meer stil zitten. Hierdoor kan ik met kleinere diafragma's werken wat ik prefereer omdat het hele dier dan scherp wordt. 's Ochtends is er vaak niet veel licht en dat in combinatie met kleine diafragma's zorgt voor de lange sluitertijden. Uiteraard gebruik ik dan een statief, vaak met draadontspanner.

Je ziet dat de sluitertijden bij de hagedissen wat hoger liggen, omdat werken met een statief bij deze bewegelijke diertjes nauwelijks te doen is.
_________________
-----------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 May 2011, 10:09    Post subject:
Gelukkig Thijs,
Hoewel ik mijn hoed lang niet gezien heb, herinner ik mij er toch zeker geen apetijtelijke aspecten aan...

Voor de zekerheid heb ik ook bovenaan het artikel de tekst geplaatst dat jij hem opgesteld hebt.

En, ook van mij nog complimenten met de foto's: mooi.

Een eigenschap van de lens die niet in het standaardformat aan bod komt is de weergave van onscherpte in achter- en voorgrond.
Met name aan de foto van de zandhagedis kun je zien dat de lens hier behoorlijk goed mee omgaat (zowel de lichte halmen in de achtergrond als het lichte zand in de voorgrond worden redelijk rustig weergegeven).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
ErikV


Gender: Male
Age: 54
Joined: 01 Jul 2010
Posts: 19
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 May 2011, 14:47    Post subject:
Oké, ik fotografeer zelf ook zonder flitser maar omdat ik niet zo vroeg begin heb ik meestal wat meer schaduwen bij mooi weer. Ik zie nauwelijks schaduwen op de foto's vandaar dat ik het me afvroeg of je heel iets invulflits had gebruikt.
_________________
Gr, Erik

http://500px.com/ErikV
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Roest


Gender: Male
Age: 61
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 38

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 May 2011, 19:25    Post subject:
Zelf heb ik ook deze lens. ik ben er erg tevreden over.
Een aantal punten:
1. Het afbladeren van de coating herken ik.
2. Volgens mij werkt de autofocus niet bij een 2.0 converter.
3. Je kunt met deze lens eigenlijk niet er van op aan dat je uit de hand kan fotograferen. Ik gebruik bij mooi weer en als er snlle actie nodig is een éénpootstatief en anders een driepoot.
4. Ik vind het erg moeilijk om een goede scherptediepte te krijgen bij deze lens. Vaak is een deel van een bijvoorbeeld libel nog net onscherp.
5. De foto's die Thijs genomen heeft zijn mooie foto's en geven een goed beeld van wat de lens kan.
6. Een prima review!
_________________
Canon 90D
Canon SX70
Canon EF-S 18-55 mm IS,
Sigma 150 mm 2,8 macro
Laowa 100mm Macro
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 17 May 2011, 20:30    Post subject:
Prima stukje met prachtige foto's! Ik denk dat het al dan niet werken van de autofocus te maken heeft met de converter, en niet met de lens. Met tussenringen zijn er tenminste (goedkope) ringen die geen stroom doorgeven, en (duurdere) ringen die wel stroom doorgeven.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 May 2011, 20:35    Post subject:
Een goed verhaal met uitstekende macro-foto's.

Zelf heb ik niet de 150 mm maar de 180 mm van Sigma. Deze lens werd mij destijds aangeraden omdat ik ook met de Canon 5D (fullframe) macro opnames maak.
Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van deze lens.
Een nadeel ten opzichte van de Sigma 150 mm is denk ik, het gewicht.
De 180 mm is echt zwaar (1,1 Kg), dus niet om uit de hand te fotograferen, maar dat is met de 150 mm van Sigma (895 g) ook niet aan te raden denk ik.
De de AF vind ik echter vrij traag, zeker in vergelijking met de 100 mm macrolens van Canon.
Al met al een prima review over deze macrolens!

Groeten, Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 May 2011, 8:22    Post subject:
Henk van den Born wrote:
.... De 180 mm is echt zwaar (1,1 Kg), dus niet om uit de hand te fotograferen, maar dat is met de 150 mm van Sigma (895 g) ook niet aan te raden denk ik...


Wonderlijk.
Ik vind het juist prettig om een zwaar blok in mijn handen te hebben en schroef het battery-pack onder mijn camera als ik met langere sluitertijden uit de hand wil werken. Het extra gewicht vermindert de trillingen.

Anderzijds, macro-fotografie uit de hand is natuurlijk heel lastig, omdat hele kleine trillingen enorm doorvergroten tot bewogen foto, maar ook tot verkeerde compositie en verkeerd scherpstelpunt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 May 2011, 10:23    Post subject:
JelteV wrote:
Prima stukje met prachtige foto's! Ik denk dat het al dan niet werken van de autofocus te maken heeft met de converter, en niet met de lens. Met tussenringen zijn er tenminste (goedkope) ringen die geen stroom doorgeven, en (duurdere) ringen die wel stroom doorgeven.

Groeten, Jelte


Een F 2.8 lens die met een 2x converter wordt gebruikt wordt een 5.6 lens, het diafragma waar de body nog mee scherp kan stellen. Deze autofocus zal wel erg langzaam zijn.

Inderdaad is uit de hand met kleine insecten etc. wanneer je op een kleine vergroting zit eigenlijk niet te doen.
Zoals gezegd was het met de hagedissen wel goed te doen, genoeg licht ervoor. Toen wel AF gebruikt.
_________________
-----------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum