Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Nikkor micro 105 F2,8 AF-S VR

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 May 2011, 7:06    Post subject: Nikkor micro 105 F2,8 AF-S VR

D300, iso 400, F8, 1/160s -0,33 EV

Specificaties: AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED
Merk: Nikon
Prijs: 650 euro maart 2009 (mei 2011 750 euro)
Gewicht: 750 gram
Kortste scherpstelafstand: 31 cm
Maximale vergrotingsmaatstaf: 1:1
Scherpstelling: AF-S
Trillingsreductie: VR
Auteur: Peter Wijn

Gebruikerservaringen
Erg geschikt voor
Grote en middelkleine insecten, bloemen, ook bij bestaand licht. Zowel vanaf statief als uit de hand.
Portretten (voor fotografen die aan F2,8 voldoende onscherpte hebben)

Minder geschikt voor
Reproducties en productfotografie (de brandpuntsafstand van de lens wordt korter, wanneer je dichterbij scherp stelt. Dit is alleen voor professionele productfotografen van belang).


de kortste scherpstelafstand

Voordeel van deze lens
De lens heeft een uitmuntende, gedetailleerde tekening. Dit begint vol open en in mijn foto’s (dit is geen technische test!) begint dit in het centrum en reikt het voldoende ver in de hoeken.
Ook de onscherpte van de lens is boterzacht en rustig. Dit geldt zowel de onscherpte voor als achter het onderwerp en het geldt zowel bij grote opening als bij gesloten diafragma. Dat laatste komt door de mooi afgeronde diafragmalamellen. Dit is wat de lens zo geschikt maakt voor portretten.

De lens heeft trillingsreductie VR. Daarmee kun je bij langere sluitertijden uit de hand blijven werken. Dit is ideaal voor onderwerpen waarbij het lastig is een statief op te stellen, zoals beweeglijke mieren, maar ook schuwe libellen en vlinders, kikkers. Vrij vaak gebruik ik het statief alleen als steun voor de camera. Dan laat ik de VR aan staan. Bij werken met de camera vast op het statief zet ik VR uit. Macrofotografie vind ik het prettigst vanaf statief, omdat je daarmee veel zorgvuldiger het beeld kunt kiezen (en daarmee het scherpstelpunt). Uiteindelijk kun je vanaf statief met veel langere sluitertijden werken dan VR toestaat.


Plasrombout van nabij. D300, iso400, F14, 1/20s (vanaf statief)


Smaragdlibel van nabij. D300, iso400, F10, 1/80s (uit de hand, meerdere foto’s gemaakt en scherpste bewaard)

De lens heeft zeer snelle autofocus. Je kunt hem instellen op 0,5 tot oneindig of gehele autofocusbereik. In de eerste stand is de autofocus ook snel en accuraat. Autofocus over het gehele bereik is niet altijd aan te raden, omdat de lens weliswaar snel, maar ook lang bezig is het hele scherpstelbereik af te zoeken, dat noemt men in het Engels hunten. Anderzijds, vaak stel ik eerst even met de hand scherp, en laat dan de autofocus het laatste zetje doen. Dat levert vaak meer precisie. En, wanneer het onderwerp een beetje naar voor en achteren waait (of de fotograaf), dan blijft de scherpte toch op het juiste punt als je continue autofocus gebruikt (autofocus stand “S”).
Tijdens het scherpstellen blijft de lengte van de lens gelijk. Dit is prettig bij het fotograferen van schuwe beesten vanaf statief, omdat er geen lenselementen naar je onderwerpje toe schuiven.


De knopjes van de lens: autofocus met handmatig ingrijpen/helemaal handmatig scherpstellen; gehele scherpstelbereik/vanaf 0,5 m tot oneindig; VR aan/uit.

De lens is goed gebouwd en in een duurzame constructie gevat. De lens is vrij dik, maar houdt prima vast. De kunststof zonnekap bevestig je met een bajonetsluiting. Je kunt deze omgekeerd op de lens meenemen. (De zonnekap zal bij intensief en ruw gebruik eerder aan vervanging toe zijn dan de lens.)

Nadeel van deze lens
Nadelen van de lens zijn betrekkelijk en een direct gevolg van de vele voordelen. De lens is behoorlijk kostbaar, hij is vrij zwaar en nogal een gevaarte op je camera. Ook is de zonnekap vrij lang, zodat je deze soms moet weghalen om het licht op je onderwerp te laten komen, of om te voorkomen dat je onderwerp vlucht. Bij de kortste scherpstelafstand van 31 cm is de afstand tussen het onderwerp en de voorkant van de zonnekap maar 7 cm, terwijl zonder zonnekap de werkafstand 14 cm is.


De lens. De zonnekap staat er achter tussen de telefoon en de koffie (van tijdens het schrijven van dit artikel).

Verder kan een nadeel zijn dat de lens geen diafragmaring heeft. Het heeft dus geen zin hem te gebruiken met tussenringen of een balg zonder elektronische contacten, want het diafragma sluit niet. Nikon levert geen tussenringen met contacten, dus de enige optie is hetzij de door mij verketterde Kenko-/Soligorringen gebruiken, of zelf in een originele Nikon tussenring of balg elektronische contacten monteren (die haal je dan bv uit Kenkoringen Smile ).

Is hij te gebruiken met een converter?
De lens past op alle moderne originele Nikon convertors. Dus ook op de Kenko convertors en andere merken die met een Nikonvatting leveren neem ik aan.
Ik gebruik de lens regelmatig met de Nikon AF-S Teleconverter TC-14E II, wat een 150 mm F4 oplevert: meer werkafstand of meer vergroting. Dit geeft uitstekende beelden, het beïnvloedt de scherpte en onscherpte niet zichtbaar. Toch gaat er een beetje glans/helderheid in het beeld verloren: contrast. Het is moeilijk om dit in beelden op nederpix te laten zien. Ik schat dat deze lens beter overweg kan met een 2x convertor dan de andere Nikkors die ik goed ken (300 en 500 F4).


Lens met convertor op F16, D300, iso 400, 1/200s


Met welke body gebruik je hem het meest?
Ik gebruik hem het meest met een Nikon D300(s), een camera met een cropsensor op APS-C formaat (DX). Dit heeft als – vanzelfsprekend - voordeel dat je bereik iets groter is. Je kunt iets meer afstand bewaren tot een onwillig onderwerp. En, op de kortste scherpstelafstand staat je onderwerp groter in beeld (net als bij de convertor).
Regelmatig gebruik ik hem met een Nikon D700, omdat ik deze camera nog prettiger vind werken, of als er erg weinig licht is. Deze camera geeft een mooiere beeldkwaliteit bij hogere isowaarden.

Alternatieven.
De Nikkor AF-S DX 85 F3,5 VR (alleen voor DX-sensor camera’s) en 60 mm F2,8 (zowel AF-D als AF-S zijn nog beschikbaar) zijn goedkopere alternatieven met iets minder werkafstand. De 200 F4 micro AF-D is een (fors) duurder alternatief waarmee je meer werkafstand hebt. Voorgangers zijn de 105 F2,8 AF-D en de 105 F2,8 ai-s. Dit zijn zeer goede lenzen die nog regelmatig tweede hands worden aangeboden (check in het handboekje van je camera in hoeverre deze de autofocus respectievelijk de lichtmeting met deze lenzen ondersteunt).

Sigma, Tamron, Tokina… leveren alternatieven met een zelfde of vergelijkbare brandpuntsafstand die een stuk goedkoper zijn en toch min of meer dezelfde scherpte leveren.

Waarom voor deze lens gekozen?
De Nikkor 105 AF-S VR koop je vanwege de bijzonder mooie onscherpte, de autofocus en de trillingsreductie.

Meer specificaties vind je op de internationale site van Nikon www.nikon.com - of als je dit leest misschien ook weer op www.nikon.nl (daar was ie 26-5-2011 niet op te vinden Smile ).

Er zijn een heel aantal tests van deze lens, waaronder deze test op een DX-formaat camera.



Dan nu voor de grap wat foto’s bij verschillende diafragmawaarden:


F3,3 (de lens geeft de feitelijke diafragmawaarde door. Bij dichterbij scherpstellen wordt het kleinste diafragma van F2,8 in feite groter, tot 4,8 op 31 cm (dit fenomeen geldt voor alle lenzen, al geven ze het zelden door aan de camera. Daaruit kon ik zojuist alsnog afleiden dat de afstand tussen libel en sensor 45 cm was.)


F5,6


F8 (de zon ging schijnen)


F11


F16.

Merk op dat de bovenstaande serie onder wisselende lichtomstandigheden is gemaakt.


En vooruit, dan ook nog wat portretjes met deze lens op een camera zoals de meeste mensen zullen hebben: DX-formaat sensor. Daarvoor heb ik dit schoffie van straat geplukt. Eigenlijk is de lens voor heel jonge kinderen minder geschikt, omdat de lens voor portretten om een zekere afstand vraagt, ruim twee meter. Interactie met kinderen op zo'n grote afstand is wat lastiger, ze hebben de neiging dichterbij te komen (eigenlijk veel leuker natuurlijk!). De lens is dan ook geschikter als portretlens op een camera met full frame sensor. Je hebt dan ook een dunner scherpteveld - er van uitgaande dat je onderwerp dichterbij is, en even groot in beeld staat.



D300 F3



D300 F3
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Dick en Mira


Gender: Female

Joined: 26 Jun 2010
Posts: 140
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 May 2011, 11:21    Post subject:
Leuk verhaal Peter met goede foto's ter illustratie erbij. Wij hebben dit top-objectief ook en vooral Mira werkt hier erg graag mee. Zij gebruikt echter de autofocus nooit Exclamation ze vind handmatig scherpstellen effectiever en nauwkeuriger.

Groet Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Fri 27 May 2011, 11:59    Post subject:
Wederom een fijn verhaal waar de gebruikers wat mee kunnen.
Ik gebruik hem zelden omdat ik ie zo snel gaat hunten met automatisch scherpstellen. Als ik het goed begrijp dat als ik hem op0.5.m tot oneindig zet dat ik dan minder last heb van hunten?
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 May 2011, 21:56    Post subject:
martine wrote:
Als ik het goed begrijp dat als ik hem op0.5.m tot oneindig zet dat ik dan minder last heb van hunten?

Ja vanzelfsprekend, maar betekent ook dat je dus niet echt dichtbij er mee kan werken, waar hij eigenlijk voor bedoeld is.
Ik denk dat Nikon er van uit gegaan is, dat als je echt dichtbij gaat je handmatig gaat scherpstellen.
gr.Vincent

P.S.
Ik heb hem zelf ook, het is idd een flinke baksteen maar wat een kwaliteit!
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Jun 2011, 22:18    Post subject: Nikkor 105 micro
Hartelijk dank, Peter, voor je (voor mij in ieder geval) zeer geruststellende artikel over deze lens. Kort geleden aangeschaft en ik ben er inmiddels een paar weken mee doende. Over de resultaten ben ik zeer tevreden. De fraaiste opnamen heb ik op deze site aangeboden. Nu m'n technische vaardigheden nog verbeteren.... Smile

Hartelijke groeten, WvB
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Jun 2011, 7:30    Post subject:
dank lui

@martine en vinz
De autofocus dichterbij dan 0,5 m is vrij nerveus, maar als je je scherpstelveldje op een contrastrijk onderwerpje zet en je helpt de autofocus door eerst met de hand al in de buurt scherp te stellen, dan lukt het mij toch altijd wel om met de autofocus een in de wind lichtjes heen en weer waaiend onderwerp in focus te houden. Op het moment dat de wind gaat liggen afdrukken en checken of de werkelijke scherpte daar is. Zo niet, nog eens doen.
Werkt met beide camera's. Altijd het best met het centrale scherpstelpunt (omdat tijdens het scherpstellen de brandpuntsafstand verandert), hetgeen voor de compositie niet altijd ideaal is...
Voor mij werkt dat het beste, gecombineerd handmatig en automatisch scherpstellen, of de focusbegrenzing gebruiken.

(had meer reacties op die struindreumes verwacht Smile ).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Jun 2011, 8:59    Post subject:
Merkwaardig dat Nikon alleen de opties biedt bij dit objectief "full" of vanaf 0.5 meter. Bij de Canon tegenhanger (EF100/2.8 IS USM) heb je nog de derde mogelijkheid 0.3 - 0.5 meter. Juist die stand gebruik ik graag op de schaarse momenten dat ik AF gebruik bij macro!
Helder verhaal verder en zo'n blond ventje in tegenlicht werkt altijd, dat weten we al sinds de Blue-Band reclames Cool
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Jun 2011, 12:28    Post subject:
@peter:
Quote:
De autofocus dichterbij dan 0,5 m is vrij nerveus
ja dat klopt, omdat je hem dan op Full moet zetten en deze dan de neiging heeft het hele bereik van 0 tot oneindig af te zoeken. Combinatie met handmatig kan dan idd een oplossing zijn, maar ja als je dan toch met twee handen bezig bent.. dan doe ik het meestal maar helemaal handmatig.

@Jaap: ik had eerst een Tamron 90mm macro, hierop zit ook een begrenzingsschakelaar met de standen full of limit. Standaard staat ie op full en gaat de AF het hele bereik af, de limit weet ik niet precies waar die zit, maar ik denk ook rond 0,5m. Op het moment dat je de schakelaar omzet dan gaat hij dit punt niet meer voorbij. Dus zit je dichtbij dan blijft hij binnen 0 tot 0,5, zit je er voorbij dan blijft hij binnen 0,5 tot oneindig.


eeuuh we dwalen af onder dit artikel over een top Nikkor product.. Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Jun 2011, 15:34    Post subject:
Afdwalend...
vroeger hadden ook een heel aantal nikkors dit.
De moderne niet, en de echt heel dure onder deze hebben tegenwoordig een geheugen voor een vooraf ingestelde waarde. Da's ook handig.

Overigens Vinz. Mijn techniekje werkt uitstekend hoor. Probeer maar eens. Maar geheel handmatig mag natuurlijk ook. Vooral omdat het meestal niet echt een punt is waar je de absolute scherpte wilt hebben, maar een veld waarbinnen je een zekere tekening wilt bereiken. Dat is een groot verschil met vogelfotografie (mijn hoofdbezigheid).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Jun 2011, 20:45    Post subject:
peter wijn wrote:
Vinz. Mijn techniekje werkt uitstekend hoor. Probeer maar eens.
Heb ik natuurlijk gelijk geprobeerd, en daarom schreef ik ook: 'kan idd een oplossing zijn' alleen geef ik zelf de voorkeur aan handmatig.


peter wijn wrote:
Vooral omdat het meestal niet echt een punt is waar je de absolute scherpte wilt hebben, maar een veld waarbinnen je een zekere tekening wilt bereiken.

Eeeuh.. ik respecteer jouw mening altijd, maar deze opmerking snap ik dus helemaal niet.
Bij macro fotografie wil ik juist zelf bepalen waar het scherp is en gezien de beperkte scherptediepte van soms maar 1mm luistert dit toch heel erg nauw. Bijvoorbeeld net op het oog van een insect.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Jun 2011, 23:28    Post subject:
bij vogels wil ik ook altijd op het oog.
bij insecten en bloemen wil het nog wel eens zijn dat een compromis beter overkomt, bijvoorbeeld een libel van voren, of ook een lantaarntje van pal opzij, stel ik net iets achter het oog scherp. Je kunt dan niet de facetten tellen als je volledig inzoomt, maar hebt wel een prettige algehele indruk op de foto als geheel. mijn idee.

Die gekke orchis die ik laatst geplaatst heb is ook niet met autofocus, omdat ie dan de petalen achterin de bloem pakt. Daar moet je ook een beetje modderen, wel iets naar voren, maar ook niet helemaal vooraan. dus geen autofocus. ook mijn idee. ik denk niet dat ik er een link naar mag plaatsen, 't is een kruising spinnen x vliegenorchis, volgens Franse enthousiastelingen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum