Posted: Fri 17 Jun 2011, 18:33 Post subject: technische kant van fotografie
Al enige jaren fotografeer ik met veel plezier en heb inmiddels wel door hoe ik mijn toestel moet instellen, wanneer en onder welke omstandigheden etc.
Er is echter ook de technische kant van de fotografie en om eerlijk te zijn begrijp ik er soms niet zo veel van.
Zo wordt er gesproken over vignettering, flare, ruis....
wanneer ontstaat zo iets, wat kun je er aan doen of beter nog... hoe voorkom je het.
Ook welk diafragma gebruik je het beste bij bv. een telelens.....
Zo zijn er nog veel meer technische aspecten die regelmatig door de kenners onder jullie besproken worden. Ik lees alles, zoek regelmatig op google voor meer informatie, maar echt duidelijk is het nog niet.
Weet iemand of er boeken zijn waar ik mij meer in de technische kant kan verdiepen. Ik heb ernaar gezocht maar kan niets vinden.
Wie oh wie kan mij de goede richting uit helpen.
Alvast bedankt
groetjes
Astrid Schute _________________ 2xNikon D-300 en diverse lenzen
Ik weet ook niet alles over de genoemde onderwerpen die u zojuist opnoemde en ik zal hier dan ook veel van leren van dit topic.
Waar ik je wel al een antwoord over kan geven is dat ruis ontstaat doordat je ISO of ASA te hoog staat of als je teveel bewerkingen doet in photoshop. Om ruis te voorkomen kan je je sluiter omlaag halen dan zijn je beelden lichter en kan je iso ook zakken.
MVG
Axel Gielen _________________ Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Gender: Male Age: 57 Joined: 15 Mar 2010 Posts: 3 Location: West-Terschelling
Posted: Fri 17 Jun 2011, 19:19 Post subject:
Voor mij de absolute bijbel onder de fotografie handleiding boeken:
"Handboek digitale fotografie & beeldverwerking" door Frans Barten.
Een beste pul , maar alles, maar dan ook alles staat er in.
Gr,
Sebas. _________________ Canon Mark 3, Canon IS 500 mm f4.0,Canon IS 100-400mm f5.6
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum