Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Gura Gear Kiboko fototas

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Jun 2011, 19:19    Post subject: Gura Gear Kiboko fototas
GuraGear Kiboko
auteur: Pieter-Jan D'Hondt

Specificaties:
    Gewicht: 1,8kg!
    Afmetingen: 21.6 x 35.5 x 53.34 cm (op maat gemaakt voor mee te kunnen op het vliegtuig)
    Inclusief regenhoes en veel tussenschotjes
    Diep genoeg voor pro body’s, zelfs iets dieper dan lowepro’s wat maakt dat flitsers rechtop kunnen staan, wat veel plek in de tas bespaard.
    Groot genoeg voor lenzen tot 600mm.
    Prijs: $399,- (ca. €280,-)
    te bestellen via website




Inleiding.
Toen ik een canon 500mm kocht, had ik ook nood aan een grote maar toch confortabele rugzak. Ik had mijn oog laten vallen op een lowepro phototrekker AW II. De 500mm past er perfect in, zelfs met de body er op. De rugzak kreeg overal goede commentaar: hij is waterdicht, duurzaam, stevig,…. Ik heb de rugzak altijd graag gehad, maar hier en daar ondervond ik toch een aantal dingen die nog niet top waren. Toen ik hoorde van het bestaan van de Kiboko, een zogezegde ideale tas voor elke fotograaf, besloot ik er eentje te kopen en het te testen.



Mijn bevindingen
Hetgeen wat meest in het oog springt bij deze zak is het ontwerp, de kwaliteit en het gewicht. Het geniale ontwerp was voor mij het meest doorslaggevende.
Ik fotografeer met een 1D serie toestel, met andere woorden een relatief groot en lomp toestel. Als ik mijn 500mm mee op een trip nam, dan had ik 2 opties met mijn lowepro: optie 1 was telkens mijn toestel terug op mijn 500mm steken nadat ik het had gebruikt, en optie 2 was mijn toestel in de tas steken zonder lens op. Het was onmogelijk om mijn toestel bijvoorbeeld op mijn macrolens te laten zitten terwijl de 500mm ook in de tas zat. Bij de Kiboko is dit probleem volledig opgelost.
In het ene vak kan ik mijn 500mm kwijt, al dan niet met een body er op, terwijl ik in het andere vak genoeg plaats heb om de rest van mijn lenzen en flitsers te steken. In het 2e vak kan ik dus zonder problemen gelijk welke andere lens op mijn 1D body laten zitten. Uitermate handig dus!
Een tweede belangrijk punt is het gewicht van de tas. De kiboko weegt slechts 1,8kg (ter vergelijking: de phototrekker weegt 3,8kg, dat is een verschil maarliefst 2kg!)



Het materiaal waarvan de kiboko is gemaakt is slijtvast en goed waterafstotend. De ontwerpers kozen er voor om geen waterdichte ritsen te gebruiken. De lowepro had wel waterdichte ritsen, maar die sloten minder vlot, scheurden af en toe als de rugzak bomvol zat, en waren na een paar maand helemaal niet waterdicht meer. De statiefhouder is een soort elastische zak waar je de poten in kwijt kan. Dit zorgt er voor dat het statief niet te veel hangt te wiebelen. Als je geen statief meeneemt, kan je er altijd een drinkbus of extra lens in een lenskoker in kwijt, dus het is iets meer multifunctioneel dan statiefhouders van andere tassen. De handvaten zijn van een niet-absorberende rekbare kunststof gemaakt dat erg makkelijk draagt. Het handvat op de zijkant van de tas is dwars geplaatst, wat ook praktischer is. Veel fotografen zullen belang hechten aan het feit dat de rugzak perfect op maat gemaakt is om mee te nemen als handbagage op het vliegtuig. Alle afmetingen vallen perfect binnen de standaarden van alle vliegmaatschappijen. (Ik hem onlangs nog meegenomen op een vlucht naar Spanje met Ryanair, de kampioen in het zagen over afmetingen en gewicht van handbagage, maar met deze rugzak was het geen enkel probleem).
De rugzak wordt goed beschermd geleverd, en met een overdosis aan tussenschotjes.



Conclusie
De kiboko is een ideale tas voor de veeleisende fotograaf die graag licht reist, maar toch een maximum aan materiaal wil meenemen. De grote voordelen zijn de kwaliteit, stevigheid, het gewicht en het geniale ontwerp. Natuurlijk is er ook een nadeel gebonden aan de gewicht-gebruiksgemak-kwaliteit verhouding. De zak draagt niet zo comfortabel als een degelijke trekrugzak, maar het voldoet zeker als je geen 30 kilometer wil stappen met 20 kilo aan materiaal op je rug. Aan al dit moois hangt ook wel een minder mooi prijskaartje, maar you get what you pay for!
Back to top
Reply with quote
 
Marsel van Oosten


Gender: Male
Age: 56
Joined: 16 Jan 2007
Posts: 10
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Jun 2011, 21:14    Post subject:
Bijna perfecte tas - ik heb er twee van. Enige nadeel: tas staat op de rits, en die slijt daardoor relatief snel en wordt eerder vuil.
_________________
Tours & workshops 2012/2013:
Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Utah | Zambia | Zuid-Afrika
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 Oct 2011, 17:03    Post subject:
Ik ben zelf ook erg te spreken over de tas. Hij is een tijd niet te koop geweest, maar die tijd hebben ze gebruikt om hem te upgraden.

Een nadeel, aanstaande maandag gaat de prijs flink omhoog (naar $429,-). Hier kun je hem tot die tijd nog voor $349,- krijgen.

Overigens is er tegenwoordig ook een kleiner broertje (22l, met wel de mogelijkheid om een 15" laptop mee te nemen).

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum