Gender: Male Age: 44 Joined: 20 Mar 2011 Posts: 9 Location: Almere
Posted: Tue 02 Aug 2011, 11:07 Post subject: Canon 60D of 7D?
Ik wil met de tijd een andere camera aanschaffen wand ben de 400D echt helemaal zat aan het worden veel ruis en kwaliteit van de foto's is niet echt geweldig. En al helemaal niet als het onderwerp wat verder weg zit dan wordt het 1 wazige vlek en dit is nogal frustrerend en maakt het niet heel leuk om foto's te gaan maken, maar van dichtbij maakt die nog redelijke foto's. Nu ben ik een beetje om me heen aan het kijken en ik zie dat heel veel mensen de 7D gebruiken nu stond deze eerst ook boven aan mijn lijstje maar ik ben nu ook aan het kijken naar de 60D ook omdat deze gewoon een stuk in prijs scheelt en ik liever geen camera via marktplaats koop.Maar ik heb nog nooit iemand gezien met de 60D of er wat over gehoord. Heeft iemand op dit forum toevallig ervaring met de 60D. Of misschien een andere aanrader dan deze twee camera's?
Gender: Male Age: 29 Joined: 18 Aug 2009 Posts: 80 Location: Lunteren
Posted: Tue 02 Aug 2011, 11:16 Post subject:
Tja, deze vraag is vaak gesteld. Maar het blijft natuurlijk zo wat jou eisen zijn aan een camera. Je moet jezelf vragen stellen. Ik zal een begin maken. En als je die vragen beantwoord, kunnen wij beter adviseren:
Wat wil je er mee gaan fotograferen?
Waar wil je er mee gaan fotograferen?
In welke weer condities wil je er mee gaan fotograferen?
Heb je snelheid nodig voor je onderwerpen?
Heb je degelijkheid nodig voor je onderwerpen?
Is een uitklapbaarschermpje van toepassing bij jou manier van fotograferen?
Is gewicht erg belangrijk tijdens het fotograferen?
Is de comfort belangrijk als je een camera vasthoudt?
Ga je er alleen mee fotograferen of ook echt serieus ermee filmen?
Is de output van de camera liever via een SD-kaart of een CF-kaart?
Wat is het budget eigenlijk dat je er voor wilt uitgeven?
De camera prestaties zijn nagenoeg gelijk net als de sensor. Dat is dus lekker makkelijk. Ik zou zeggen beantwoord deze vragen. En dan kunnen wij makkelijker advies geven. Misschien rolt de camera er wel meteen uit. En weet je welke het moet worden.
succes!
Gr Jeffrey _________________ 'Een goede foto is meer dan een beeld. Het is een goed verhaal in 1 foto.'
Mijn moeder (Franca Blom) heeft de 60D en is hier heel tevreden over en ik heb de 7D (en ik ben ook erg tevreden).
Laatst heb ik ook overwogen om over te stappen naar de 60D omdat het kantelbare scherm erg handig kan zijn bij macrofotografie laag bij de grond, maar heb uiteindelijk toch besloten om bij de 7D te blijven. Daarvoor had ik eigenlijk 2 redenen:
- De 7D heeft 19 scherptstelpunten (60D 9 stuks) met een grotere spreiding dan de 60D waardoor het makkelijker is om onderwerpen aan de randen of in de hoeken te zetten (met behoud van auto-focus). Daarnaast heeft de 7D een aanzienlijk geavanceerder focussysteem, waardoor makkelijker bewegende onderwerpen gefotografeerd kunne worden (vliegende vogel, rennende hond, plant die beweegt door de wind, etc).
- De 7D is redelijk "weather-sealed" terwijl de 60D dit niet is. Het grote voordeel als je veel buiten ben, is dat je niet bij de eerste druppel van elke regenbui de camera in een tas gestopt moet worden (hoewel het niet aan te raden is om hem teveel aan water bloot te stellen).
Aan de andere kant heeft de 60D weer als grote voordeel dat deze een kantelbaar scherm heeft (wat erg handig is als je veel macro fotografeer met live-view. Een ook het verschil in prijs is een behoorlijk voordeel.
Wat betreft verdere specificaties vond ik de verschillen niet echt schokkend en ook bij vergelijking van foto (zie DPreview) zijn de camera's redelijk aan elkaar gewaagd wat betreft beeldkwaliteit (scherpte, ruis, etc).
Toch vind ik het een beetje vreemd dat je zulke slechte foto's krijgt. Ik fotografeer met een simpele 1000 en ik heb geen last van ruis of andere zaken maar ik heb wel goede lenzen en daar zou ik eerder in investeren en misschien beter leren fotograferen want met een duurdere body krijg je echt nog geen betere foto's tenminste dat is mijn mening.
groet susan
ps ik wil niet bot over komen
maar wel eerlijk zijn
Als de foto's niet goed zijn ligt dat zelden of nooit aan de camera. De kwaliteit van het objectief bepaalt grotendeels de kwaliteit van de foto. Ook de fotograaf speelt een belangrijke rol. Probeer eerst eens onder ideale omstandigheden en met statief om foto's te maken. Je schrijft wel welke camera je gebruiklt maar niet met welk objectief. Vermeldt dat er ook even bij.
Gender: Male Age: 44 Joined: 20 Mar 2011 Posts: 9 Location: Almere
Posted: Tue 02 Aug 2011, 18:02 Post subject:
Nou het licht wel aan de camera als ik de 40D van me vader leen heb ik nergens last van ik gebruik als lens de Sigma AF 150-500mm f/5-6.3 DG OS HSM. Maar de camera is nu 4 a 5 jaar oud en heeft al meer dan 40 000 clicks en de 400D staat er om bekent veel ruis te hebben en de 1000D is al een stuk nieuwer dus verbeterd dan de 400D en een statief gebruik ik eigenlijk meestal wel.
@Jvh11:
Wat wil je er mee gaan fotograferen?
Voornamelijk vogels en andere dieren.
Waar wil je er mee gaan fotograferen?
Vogel hutten en natuurgebieden.
In welke weer condities wil je er mee gaan fotograferen?
Het liefst in alle condities.
Heb je snelheid nodig voor je onderwerpen?
Soms wel zoals vliegende vogels of rennende dieren.
Heb je degelijkheid nodig voor je onderwerpen?
Denk het wel.
Is een uitklapbaarschermpje van toepassing bij jou manier van fotograferen?
Het kan handig zijn voor een extra laag standpunt.
Is gewicht erg belangrijk tijdens het fotograferen?
Nou dat valt mee fotografeer meestal vanaf rijstzak of statief.
Is de comfort belangrijk als je een camera vasthoudt?
Dat vind ik toch wel belangrijk ja.
Ga je er alleen mee fotograferen of ook echt serieus ermee filmen?
Ik zal de functie wel gebruiken maar ben toch meer van het fotograferen.
Is de output van de camera liever via een SD-kaart of een CF-kaart?
Dit maakt mij niet zo heel veel uit eigenlijk.
Wat is het budget eigenlijk dat je er voor wilt uitgeven?
Ja daar twijfel ik nog over of ik 400 euro meer uit wil geven voor een 7D.
Gender: Male Age: 29 Joined: 18 Aug 2009 Posts: 80 Location: Lunteren
Posted: Wed 03 Aug 2011, 9:44 Post subject:
Uit jou verhaal is precies af te lezen welke camera je wilt. De Canon EOS 7D. En je kan eigenlijk beter door sparen voor die 7D dan dat je minder neemt en de 60D. Het kost iets meer, maar je hebt ook iets meer. En als je toch zo'n uitgaven gaat doen, is een 7D meer jou camera.
Canon EOS 7D:
+ Ligt beter in de hand
+ Veel betere AF
+ Meer degelijkheid
+ Fijnere bediening (is persoonlijk, maar naar mijn mening<<<)
+ 8 fps tegen over 5 fps.
+ Een camera waar je langer mee doet
- iets duurder
- geen uitklapbaarschermpje (voor mij geen minpunt).
Uiteindelijk (en dat maakt het ook zo moeilijk) haal je vaak met allebei dezelfde resultaten. De sensor is namelijk nagenoeg gelijk. Toch heb je voor die 400euro een camera waar je (naar mijn mening) langer mee doet dan een 60D. Of je dat wilt, is een mening. Maar ik spaar liever door voor de 7D dan een 60D. Ookal zijn het allebei erg goeie camera's, is de 7D gewoon weg wat professioneler. Heb er namelijk zelf ook regelmatig mee gefotografeerd en een vriend van me heeft 'm.
Veel succes met de keuze!
Vragen zijn welkom.
gr Jeffrey _________________ 'Een goede foto is meer dan een beeld. Het is een goed verhaal in 1 foto.'
De Canon 7D is echt een prima camera. Hij is goed instelbaar en configureerbaar, prima heldere zoeker en ook een mooi groot scherm.
De ruisprestaties zijn niet slecht, maar vallen me in vergelijking met de fullframe camera, (5D) wel wat tegen, maar ja, dat is ook een heel andere camera.
Met de 60D heb ik geen ervaring, maar volgens vele reviews is dit ook een prima camera.
Veel succes met de keuze!
Gr. Henk _________________ Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Gender: Male Age: 43 Joined: 08 Feb 2008 Posts: 100 Location: Veendam
Posted: Tue 04 Oct 2011, 11:23 Post subject:
Om nog even door te gaan op deze discussie...
Ik zat eerst te twijfelen tussen de 7D en de 60D maar nu ik overtuigt ben om voor de 7D te kiezen, sta ik weer voor een dilemma.
Voor een klein bedrag meer heb ik ook een 5D.
Dus om hier op door te gaan...
Wat zijn de voordelen van de 5D t.o.v. de 7D? _________________ http://www.natuurfotograaf.info - persoonlijke portfolio
Bedoel je de 5D mark II?
Als het verschil in prijs niet zo groot is met de 7D, zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan een full-frame, 5D Mark II.
Zelf heb ik de full-frame 5D mark I ook prima, maar met een verouderde techniek.
De voor en nadelen van de 7D en 5D markII worden goed beschreven in de volgende site: http://www.kenrockwell.com/canon/7d.htm
Succes.
Gr. Henk _________________ Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
BertJan het ligt er ook aan welke lenzen je nu hebt. Als je die allemaal moet vervangen voor de full frame camera dan kom je heel wat hoger uit.
Ik zat ook voor de keus. Ik kon dan mijn groothoeklens niet meer gebruiken.
Ook ben ik nu meer met de vogels bezig en dan is de 7d echt sneller. Ook dat kan van invloed zijn op je keuze.
Verschil in prijs 7 d en Mark is ook nog 600 euro!
groeten Nel
De 7d bevalt me uitstekend. _________________ Sony RX 10-4
Gender: Male Age: 43 Joined: 08 Feb 2008 Posts: 100 Location: Veendam
Posted: Wed 05 Oct 2011, 9:13 Post subject:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Als lenzen heb ik een canon 100 mm F 2.8, canon 100-400 mm, een standaard kitlens en een tamron 24-75 F 2.8mm. Ik voorzie dus niet zoveel problemen wat betreft full frame.
Als ik het zo lees dat de 5D full frame is zou ik het jammer vinden dat mijn bereik van 400 mm dan teruggaat. Ik zou soms nu wel wat meer mm's willen.
Dan denk ik toch dat ik voor de 7D ga. Zal wel een groot verschil zijn met mijn 400D die ik nu heb! _________________ http://www.natuurfotograaf.info - persoonlijke portfolio
Posted: Wed 05 Oct 2011, 13:04 Post subject:
BertJan wrote:
....
Als ik het zo lees dat de 5D full frame is zou ik het jammer vinden dat mijn bereik van 400 mm dan teruggaat. Ik zou soms nu wel wat meer mm's willen.
....
Dat maakt wat dat betreft niks uit. Als je de 5D2 cropt tot APS-C formaat, kun je nog met gemak een A3-tje printen met voldoende resolutie ...
Blijft alleen nog het nadeel van een minder snelle AF en een gering aantal beelden per seconde voor de actie, hoewel dat ook nog wel gaat met 3.9 f/s, alleen houdt hij het niet lang genoeg vol.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum