Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Langverwacht: het Nederpixboek!
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
digidaan


Gender: Male
Age: 50
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 571

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Aug 2011, 21:24    Post subject: Langverwacht: het Nederpixboek!
In de afgelopen jaren is er door verschillende regelmatig de wens geuit om een Nederpix boek te maken en uit te geven.
Tijdens het moderatoren overleg van vorig jaar hebben we hierover gesproken en is besloten om einde dit jaar dit boek te publiceren.
De afgelopen maanden hebben we achter de schermen overleg over de realisatie van zo'n boek. Je roept heel makkelijk dat zo'n boek er moet komen, maar in de praktijk is het niet zo eenvoudig. Dat zien we ook bij de uitgave van het Birdpix boek. Belangrijkste punt hierbij is het financiële plaatje. Het vergt een behoorlijk grote voorinvestering, waarbij het afwachten is of dit wordt terugverdiend.

Optimistisch als we zijn, willen we er voor gaan en vinden we dat de kwaliteit van de foto's ruim voldoende is om een mooi boek samen te stellen. Daarnaast is er volop schrijf talent aanwezig. Het streven is om een boek te maken voor een breed publiek.

Voor degenen die het Birdpix boek kennen: we gaan iets totaal anders doen. Het is de bedoeling om een boek te maken met prachtige foto's van Nederlandse natuur die zinnenprikkelend zijn. Het moet een beleef boek worden; je moet zin krijgen om naar buiten te gaan en er op uit te trekken. Het foto's/onderwerpen in het boek moet zowel verrassend zijn als herkenbaar.

Een van de 'problemen' die we tijdens het brainstormen over het boek tegenkwamen is de vraag: hoe logisch is het voor een willekeurig geïnteresseerde lezer dat allerlei dieren, planten en landschappen in het boek staan, maar geen enkele vogel. Dat zal niemand begrijpen. We hebben daarom besloten dat er ook (in beperkte mate) vogelfoto's worden opgenomen in het boek, zodat echt alle natuur terug te vinden is in het boek.

De teksten in het boek zullen prikkelend, humoristisch, anekdotisch en verstrooiend van karakter zijne en bevat gedichten, interessante weetjes, en lichtvoetig proza en zullen worden geschreven/samengesteld door een 'tekst-team'.

We zijn benieuwd wat je van dit concept vindt en houden ons aanbevolen voor ideeën, suggesties enz. Ook als je ideeen hebt om het boek financieel mogelijk te maken, bijv. dmv sponsoring, horen we het graag!
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Aug 2011, 5:51    Post subject:
Dancing Boo hoo!
Errrrrrug leuk Daan !! Concept lijkt me prima.
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Zeeg Robbemond


Gender: Male

Joined: 10 Sep 2005
Posts: 241

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 12 Aug 2011, 6:32    Post subject:
..

Last edited by Zeeg Robbemond on Fri 12 Feb 2016, 16:53; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Tim Hofmeester


Gender: Male
Age: 36
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 73
Location: Umeå
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Aug 2011, 7:59    Post subject:
Klinkt als een mooi concept! Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat uitpakken.

Groeten,
Tim
_________________
Kijk voor meer foto's op:
www.hofmeester-natuur.nl

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Aug 2011, 10:19    Post subject:
Prima concept wat mij betreft.

Succes met al het werk dat nog verzet moet gaan worden!

Groeten, Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Kees van de Wege


Gender: Male
Age: 58
Joined: 18 Oct 2006
Posts: 158
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 12 Aug 2011, 11:53    Post subject:
Zo te lezen wordt het iets moois.
Sponsering lijkt me lastig maar niet onmogelijk.
Wanneer een lijst met sponsoren zou worden opgenomen lijkt me dat enkele fotozaken best interesse kunnen hebben.
Misschien zelfs de grote fotomerken?

Ik wacht af.

Groet, Kees
_________________
Canon 7D met Canon 100mm (macro)
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Fri 12 Aug 2011, 12:21    Post subject:
Lijkt me een hele goede en leuke opzet. Misschien dan ook foto's van vogels plaatsen van mensen die hier op NP en op de zustersite birdpix actief zijn.
Ik word in elk geval afnemer van het boek.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Aug 2011, 13:00    Post subject:
Ziet er veelbelovend uit maar zal ook een forse uitdaging zijn zo lijkt mij. Ik ben zeer benieuwd!

Groeten en veel succes!

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Aug 2011, 14:24    Post subject:
Is er toch van gekomen om een Nederpix boek te maken en uit te geven.
Het concept lijkt me prima, zeker voor breed publiek.
Heel veel sterkte bij de voorbereiding en uitvoering van het Nederpix boek.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Aug 2011, 11:57    Post subject:
Super dat er een boek komt! Ik kijk er naar uit!

Ik denk ook dat het benaderen van grote fotozaken misschien wel succes heeft.
_________________
-----------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Aug 2011, 22:39    Post subject: boek
Een prima idee en het concept zal menigeen aanspreken. De marketing erna om de benodigde verkoopcijfers te behalen wordt wel een ander vraagstuk maar op dat punt zal het slim benutten van Internet vast een handje helpen.
Ik kijk er nu al naar uit...

Groet, WvB
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
daan de vos


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 May 2006
Posts: 79
Location: breda
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 29 Aug 2011, 22:44    Post subject:
Ben benieuwd vind het een goed plan.Succes met de uitvoering
en een keuze maken uit alle prachtige foto's het lijkt me inderdaad heel wat werk.

gr Daan de Vos
_________________
canon 50d canon,100mm2.8 macro,100-400mm l usm is canon,kitlens
soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Jeffrey van Houten


Gender: Male
Age: 28
Joined: 18 Aug 2009
Posts: 80
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Aug 2011, 7:03    Post subject:
Daar heb ik meer dan vertrouwen in!!
Ben benieuwd.
_________________
'Een goede foto is meer dan een beeld. Het is een goed verhaal in 1 foto.'

--> http://www.jeffphotography.nl - http://www.facebook.com/jeffphoto96
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Aug 2011, 7:58    Post subject:
Leuk dat er nu een Nederpixboek komt.
Ik denk dat veel NP'-ers het graag willen kopen, ik wel in ieder geval.
En laten we eerlijk zijn, ik denk dat iedereen het geweldig vindt als er een foto van hem/haar in staat.
Dan wil je het ook graag aan familie en/of vrienden kado geven Wink Idea .

Groetjes,
Franca
Back to top
Reply with quote
 
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Aug 2011, 16:11    Post subject:
zeker een goed idee maar ik denk wel dat er over het concept en de doelstelling\doelgroep\afbakening goed nagedacht moet worden om te zorgen dat het geen 'wegleg plaatjesboek' wordt. Denk dat het veel fotoboeken zo vergaat, hoe mooi foto's ook zijn.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Sep 2011, 15:36    Post subject:
Franca Blom wrote:
Dan wil je het ook graag aan familie en/of vrienden kado geven Wink Idea .

Groetjes,
Franca
Je kunt zelfs zorgen dat die vrienden of familie in het boek komen te staan. Zie dit topic!

Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
roosje spillebeen


Gender: Female

Joined: 13 Nov 2007
Posts: 252

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Sep 2011, 21:58    Post subject:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=143185

deze zou het misschien ook goed doen Wink
Back to top
Reply with quote
 
natuurflits.nl


Gender: Male

Joined: 12 Jan 2007
Posts: 22
Location: groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Sep 2011, 6:57    Post subject:
Ik vind het een eer om gevraagd te worden met een van mijn foto, en ik snap dat er veel werk in zit om een boek te maken. Voor dat ik de foto ter beschikking stel zou ik de volgende vraag willen stellen.

Ik meen als eens ergens gelezen te hebben dat Birdpix/Nederpix een stichtingsvorm heeft maar kan daar nu in de faq niets meer over terug vinden. Maar als dit klopt zouden de betalende leden (dat ben ik nog niet) toch een jaarverslag, financieel jaarverslag en een begroting moeten kunnen inzien (begrepen van collega fotografen dat dit niet het geval is)? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het nu precies zit met de uitgaven van de boeken, kalenders enz. Is dit inderdaad slechts kostendekkend of wordt er toch winst mee gemaakt. Ik vind dat erg belangrijk om mee te nemen in mijn overweging al dan niet foto’s gratis beschikbaar te stellen. ‘Gratis’ is zelfs een betrekkelijk begrip daar je voor je eigen boek, zij het met korting, moet betalen.

Begrijp me niet verkeerd; dit is geen vraag omdat ik een en ander niet vertrouw maar vind het wel belangrijk om te weten. Ook om fotografen die moeten leven van de fotografie niet in de wielen te rijden. Dit speel wel mee in de overweging om mijn foto ter beschikking te stellen namelijk.

groet sjoerd,
_________________
canon 50d/400eos, canon 500mm f4 en 100-400 mm, sigma 17-70mm macro, sigma 150 mm macro en een standaard 18-55
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Tue 20 Sep 2011, 8:35    Post subject:
Quote:
Ik meen als eens ergens gelezen te hebben dat Birdpix/Nederpix een stichtingsvorm heeft maar kan daar nu in de faq niets meer over terug vinden. Maar als dit klopt zouden de betalende leden (dat ben ik nog niet) toch een jaarverslag, financieel jaarverslag en een begroting moeten kunnen inzien (begrepen van collega fotografen dat dit niet het geval is)? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het nu precies zit met de uitgaven van de boeken, kalenders enz. Is dit inderdaad slechts kostendekkend of wordt er toch winst mee gemaakt. Ik vind dat erg belangrijk om mee te nemen in mijn overweging al dan niet foto’s gratis beschikbaar te stellen. ‘Gratis’ is zelfs een betrekkelijk begrip daar je voor je eigen boek, zij het met korting, moet betalen.


Zo ben ik toch nog steeds erg benieuwd naar het resultaat van de kaartverkoop Wink

Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Sep 2011, 13:08    Post subject:
Lijkt me inderdaad een legitieme vraag.
Kan me voorstellen dat , nu verschillende fotografen gevraagt word hun foto's gratis af te staan, deze vraag bij meniggeen rijst
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Wed 21 Sep 2011, 8:20    Post subject:
Nu gewerkt wordt aan de realisering van het Nederpix boek is het misschien ook wel leuk om te weten aan welke oplage wordt gedacht, van hoeveel foto's wordt uitgegaan en bijvoorbeeld wie deel uitmaakt van het "tekst-team" .

En: wat is de planning ?

Ben ik, en waarschijnlijk niet ik alleen, wel erg benieuwd naar !

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 150
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Sep 2011, 20:18    Post subject:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord op de goede vraag van Sjoerd. Er gaat immers niets boven duidelijkheid.
_________________
Han Bouwmeester www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
digidaan


Gender: Male
Age: 50
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 571

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Sep 2011, 21:09    Post subject:
@ Sjoerd e.a.: het is inderdaad een heel legitieme vraag, waarover ik graag wat verheldering geef.

Nederpix en Birdpix maken onderdeel uit van een eenmanszaak, we zijn dus geen stichting of vereniging en kennen ook geen leden, hoewel de pixpas gebrukers als zodanig te beschouwen zijn.
De reden waarom we (als moderatorteam) besloten hebben een boek uit te brengen is om tegemoet te komen aan de wens van de gebruikers, we de website en community hiermee mooi voor het voetlicht kunnen brengen ook nog het idee hebben dat we en boek kunnen maken dat mensen enthousiasmeert voor de natuur.

Natuurfotoboeken is een heel lastig segment, ofwel je moet als fotograaf een heel goede naam hebben en breed bekend zijn, ofwel je krijgt het boek niet verkocht. Dat zien we ook bij de Birdpix boeken die de weg vinden naar een handvol liefhebbers. Met dit boek komen we uit de kosten, maar niet veel meer dan dat.

De out of pocket kosten voor het boek zullen ergens tussen de 15.000 en 18.000 euro bedragen bij een oplage van 2000 stuks. Dit vraagt dus een enorme voor-investering, waarvan nu nog heel erg de vraag is of dit terugverdiend gaat worden.
(Even ingaand op de vraag of het goedkoper kan: tuurlijk kan het goedkoper, maar ik kies ervoor om voor de allerbeste kwaliteit te gaan en het milieu zo min mogelijk te belasten door alles in Nederland te produceren bij een drukker die met biologische inkten op waterbasis werkt).

Omdat het om zo'n groot bedrag gaat, ben ik nog heel hard op zoek ben naar partners en sponsors om het boek mogelijk te maken en ik ben heel blij dat Naturalis heeft toegezegd om als partner te functioneren. Verder ben ik nog met 2 partijen in gesprek (nadat zo'n 5 andere partijen hebben afgehaakt).
Als het lukt om een tweede partij te vinden, zullen we het geld dat hiermee binnenkomt gebruiken om de verkoopprijs van het boek naar beneden te brengen, zodat het boek voor een breder publiek aantrekkelijk is om te kopen.

We hebben nu zo'n 250 foto's geselecteerd voor het boek. Deze zijn niet van 250 verschillende fotografen, maar als we zeg 150 boeken moeten weggeven, terwijl dit tegelijkertijd de core doelgroep is om het boek aan te schaffen, begrijp je dat het een lastig verhaal is. Laat staan betalen voor de foto's.
(Het argument om prof. fotografen niet in de weg te zitten gaat niet op, want wij kopen geen foto's aan en dus gaat het niet ten koste van deze groep).

Het team bestaat uit 11 mensen die de afgelopen weken en de komende weken echt keihard werken om het boek nog voor de feestdagen uit te brengen.

Het team van vrijwilligers ziet er als volgt uit:

Tekstredactie: Peter Wijn, Hans Adema, Kees Keizer, Arno ten Hoeve en Gertjan Cromwijk
Beeldredactie: Bendiks Westerink, Jan Luit, Jack Folkers, Jaap Schelvis en Daan Schoonhoven
Traffic: Jaap Schelvis en Jan Luit
Vormgeving en Ontwerp: Arno ten Hoeve
Eindredactie: Daan Schoonhoven

We zien het boek groeien en ik ben van mening dat het een fantastisch toegankelijk fotoboek wordt van Nederlandse natuur, zoals het nog nooit eerder is gemaakt. Ik hoop binnenkort een tipje van de sluier op te lichten als de voorinschrijving van start gaat.
Stel dat het een succes wordt en de hele oplage wordt verkocht, dan moet je je ook realiseren dat alle boeken die via wederverkopers (boekhandels etc. ) worden verkocht (de meeste boeken) dat we daar minder dan 50% van de verkoopprijs voor ontvangen.

Conclusie: ik denk niet dat enig ander uitgever dit boek zou willen uitgeven, als ondernemer kies ik voor de uitgave van dit boek niet omdat ik verwacht er geld mee te verdienen, maar om bovengenoemde redenen. Ik neem een groot risico en draag dat risico zelf. Ik verwacht wel uit de kosten te zullen komen, maar dat is een gevoel en is niet onderbouwd met harde cijfers. Stel dat er wel winst wordt gemaakt, maakt dat onderdeel uit van het ondernemerschap en het nemen van financieel risico. Bij het een hoort het ander.

Als je wordt gevraagd om mee te werken aan het boek, dan denk ik dat je daar blij mee mag zijn. Je foto wordt gebruikt in een schitterend fotoboek van, voor en door (Nederpix)gebruikers en kun je met trots laten zien aan je omgeving; een bekroning op je hobby.

Overigens houd ik mij nog aanbevolen voor ideeën voor sponsoring. Het is ook mogelijk om als individu het boek te sponsoren, als je daarin geïnteresseerd bent, neem dan contact op via het contactformulier.

Tot slot nog over de planning: het is de bedoeling dat op 5 november de boekpresentatie plaatsvindt. Je hoort hier nog meer over.
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 7:35    Post subject:
Hallo Daan,

Bedankt voor je verhelderende uitleg !!

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 150
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 11:36    Post subject:
Bedankt voor je uiteenzetting Daan. Laat onverlet dat de pixen dus deel uitmaken van een commercieel bedrijf en daar horen risico's en investeringen bij. Maar die risico's zullen vast niet te groot zijn; daar wil je je bedrijf niet aan ophangen en pikt de belastingdienst ook niet neem ik aan:-)) Mogen wij echter ook weten hoeveel exemplaren er van het Birdpixboek over de toonbank zijn gegaan?
Mijn foto's mag je gebruiken hoor want een ding is maar al te waar; het initiatief is van de leden uitgegaan en das mooi dat hier gehoor aan wordt gegeven.
En ach, onlangs is een commercieel natuurfotografieboek verschenen waar ook van gratis foto's gebruik is gemaakt die ook bij de kostwinnerfotografen gekocht hadden kunnen worden. Dus alles in verhouding en waardering voor de openheid.
_________________
Han Bouwmeester www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum