Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Balhoofd voor een manfrotto carbon eenbeen statief

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Wed 31 Aug 2011, 10:24    Post subject: Balhoofd voor een manfrotto carbon eenbeen statief
Ik ben me aan het orienteren voor een goed balhoofd voor mijn carbon eenbeenstatief van manfrotto. Heb er nu de rc 322 op zitten maar daarmee kan ik niet omhoog richten.(Was nog een oud balhoofd dat op mijn eerste mafrotte statief zat) Nu zag ik een balhoofd van really right stuff de MH-01 High quality voor 169 euro.http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1367533/really-right-stuff-mh-01-hi-capacity.html Heb de handleiding gedownload maar kan niet zien of het balhoofd ook omhoog kan richten. Of is deze van Nature stuuf Swivelhead Nek 1 zie link;http://www.cameratools.nl/statieven-toebehoren/statiefkoppen-foto/naturestuff-swivelhead-nek-1-actie/ .
Heeft iemand goede suggesties en / of ervaring met bovengenoemd balhoofd? De bedoeling is dat ik met een knop de camera in allerlei standen kan roteren.
Dank alvast voor een reactie.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote

fredvr

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Sep 2011, 8:58    Post subject:
Martine

Ik zou serieus eens kijken naar "Benro". Daar heb ik zelf ook een balhoofd en statief van en bevallen uitstekend. De koppen hebben ook een arca-swiss (compatible)snelkoppeling. Beslist geen chinese prul maar kwaliteitspul! Af-en-toe vind je een wat negatieve recentie maar die slaan voor 99% op de 1e series van een paar jaar terug. ze hebben echter een bijzonder goede kwaliteitsslag gemaakt en de prijs\kwaliteit verhouding is erg gunstig.

Het balhoofd met een paar extra snelkoppelingsplaten had ik overigens rechtstreeks in HongKong besteld. Vlotte levering en scheelde behoorlijk in €€! Statief niet want die wilde ik eerst in de winkel echt in mijn handen hebben. Ergens om advies vragen en dan goedkoop uit China laten komen vind ik dan niet helemaal fair

fred
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 10:21    Post subject:
Hoi Fred,
Bedankt voor je reactie. Ben er niet zo happig op om spullen zo ver weg te kopen. En ik wil zeker de kop uittesten. IK ben er waarschijnlijk wel uit. Denk zelf aan een carbon gitzo eenbeen met een rrs kop erop.
Denk dat ik mijn manfrotto carbon een beenstatief in de verkoop doe.
De gitzo is nl. een stuk kleiner als ie ingeklapt is dan bovengenoemde manfrotto. Scheelt zeker 12 cm.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote

Speedy B

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 10:48    Post subject:
Oei dat mooi om te horen Martine want misschien heb ik wel interesse voor je "oude" monopod!
Maar even on topic de actie van cameratools is misschien niet zo handig:
De kop heeft een 1/4 draad ingetapt, tevens kan deze kop tot maximaal 2.5 KG dragen.
En dat is niet echt veel maar misschien heb jij er genoeg aan hoor. Embarassed

Canon 50D en veel te weinig glas Wink
Wereldkiek
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 12:12    Post subject:
@Ben heb je een pbtje gestuurd.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 17:55    Post subject:
Hoi Martine,

Ik wil je niet in verwarring brengen, maar ik heb een balhoofd op een eenpoot altijd een rare combi gevonden. Mijns inziens gebruik je een 1-poot om bij het snelle werk (vliegbeelden e.d.) toch net even wat meer steun te hebben. Bij dat soort werk draai je de monopod gewoon de richting op die je wilt, zo nodig ook omhoog of omlaag. Waarom dan nog een balhoofd?
Voor landschapsfoto's, macro of zware lenzen zou ik kiezen voor een 3-poot.

Bendiks
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 18:45    Post subject:
Hoi Bendiks,

Ik wil hem m.n. gaan gebruiken bij het fotograferen van vlinders (wordt al een dagje ouder Rolling Eyes ) en als ik dan een driepoot tussen de bloemen waarop de vlinders heel vaak zitten dan bewegen die bloemen en maak ik veel minder kans .
Bij een monopod heb ik daar m.i. veel minder last van.

De driepoot kan ik dan wel als eenpoot gebruiken maar die is ingeklapt veel hoger dan de hoogte waarop de meeste vlinders zitten.Ik wil graag horizontaal komen met de vlinder .Er schijnen ook steeds betere balhoofden voor monopods te komen.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote

fredvr

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 21:12    Post subject:
ik denk dat ik begrijp wat Bendiks bedoelt. Ik heb ook een monopod maar blijf het een beetje dubieus ding vinden. Mogelijk dat het komt omdat ik er niet goed mee overweg kan hoor.. Als je hem rechtop gebruikt heb je alleen verticale ondersteuning en zwabber je horizontaal nog lekker heen-en-weer. dan moet je hem echt schuin zetten oid en je lichaam gebruiken als de 2 ontbrekende poten. en dan nog. Als je met echt zware teletoeters ziet kan ik me er meer bij voorstellen omdat je dan minder vermoeid wordt om hem in de lucht te houden. omdat een monopod in gebruik een flexibel\wiebelig ding blijft\is zie ik de toegevoegde waarde van een duur balhoofd niet erg. Zaken als weinig speling etc. zijn denk ik niet aan de orde icm een monopod.
Mijn monopod gebruik ik eigenlijk alleen nog voor video opnamen. bijna helemaal ingeschoven met het uiteinde in mijn broekzak.. Smile

gr
fred
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 21:46    Post subject:
Voor vlinders heb je denk ik veel te veel beweging op een monopod, tenzij je met sluitertijden van 1/500 of nog sneller kunt werken. Maar goed, in dat geval kan het ook uit de hand en voegt een monopod weinig toe, denk ik. Een balhoofd erop heeft volgens mij weinig zin. Het blijft wiebelig.

Bendiks
Reply with quote

Wiebe Bosma

PostPosted: Fri 02 Sep 2011, 22:15    Post subject:
Ik vind zelf de combinatie van een eenpoot met een 'joystick' balhoofd van Manfrotto (zoals deze: http://www.manfrotto.com/product/8374.31708.76901.0.0/322RC2/_/Heavy_Duty_Grip_Ball_Head) erg prettig werken. M.i. een goede combinatie van ondersteuning met voldoende flexibiliteit. Kan uiteraard nooit op tegen een driepoot in situaties waar een driepoot inzetbaar is!

Wiebe
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Sat 03 Sep 2011, 11:50    Post subject:
@Wiebe en Bendiks,
Bedankt voor jullie reactie.
IK ga toch maar eens even achter mijn oren krabben. Exclamation
Als dat wiebelig blijkt dan denk ik toch niet dat ik dat ga aanschaffen.
Scheelt weer een boel geld. Wink
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum