Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


wel of niet flitsen?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
amstel


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 14
Location: drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 8:23    Post subject: wel of niet flitsen?
naar aanleiding van de reactie's op mijn foto.
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=19795&recent=1
vroeg ik mij af ,wie flitst er en wie niet? het gaat mij dan vooral om ,waarom wel of niet flitsen.

gr amstel
_________________
groetjes amstel
d70s + wat glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 9:31    Post subject:
Dag Amstel.

ik probeer "zo min mogelijk" te flitsen, maw als het niet nodig is vanwege de hoeveelheid licht doe ik het niet en wanneer het echt niet anders kan flits ik met mate. Dat laatste is dan vooral het geval bij "recordshots" van motten op onmogelijke plaatsen. Mijn ervaring met de 20D is dat je vrijwel straffeloos tot iso 800 kunt gaan zonder al teveel ruis te krijgen en dat doe ik dan vaak liever dan flitsen. Met name bij (nacht-)vlinders geeft zelfs een bescheiden flits vaak al heel sterk glimmende schubjes op de vleugels wat ik persoonlijk niet mooi vind en wat bovendien de determinatie vaak lastig maakt.
Natuurlijk heb je soms geen keus; deze Grootoorvleermuis is in volslagen duisternis gefotografeerd en al het licht wat je ziet komt dus van de (ingebouwde) flitser.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
marijke kanters


Gender: Female
Age: 72
Joined: 17 Dec 2005
Posts: 46
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 10:03    Post subject:
Met mijn fototoestel flits ik nooit. Dat heeft ook geen zin, want bij macro-opnames (die ik voornamelijk doe) moet ik een knop indrukken en krijg dan de supermacro stand en vervolgens moet ik zo dicht mogelijk bij zien te komen. De flits gaat er dan of overheen of ik zit dan zo dichtbij dat het onderwerp wit uitslaat. Vandaar dat flitsen voor mij geen zin heeft.

Groetjes, Marijke
_________________
Canon Eos 800D Digital, EF100mm F2.8 Macro Usm., Macro Twin Lite MT-24EX. Canon G9. Statief:SmallRig
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 10:33    Post subject:
marijke,
het is tijd voor een list.
kijk maar op het forum. onder macrofotografie en flitsen.

flitsen is niet slechts een kwestie van je flits aanzetten. Net als fotograferen meer is dan op een knopje drukken.

peter
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Alexander


Gender: Male
Age: 60
Joined: 23 Jan 2006
Posts: 38
Location: De Meern
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 10:36    Post subject: waarom?
Ik wil met macro's nog wel eens flitsen. Zeker bij donker weer. Ik gebruik hem dan puur als invulflits om daarmee meer diepte in de foto te krijgen.
Het gebruik van een flits is wat mij betreft dan ook niet taboe omdat het een stukje techniek is die meegeleverd wordt met de camera en je foto kwalitatief een meerwaarde kan geven.

alexander
_________________
Olympus E3 en Olympus E510 met 18-45mm, 50-200 mm, makro 35 mm, 1.4 en 2.0 converter en de Zuiko ED 300 F2.8, Manfrotto driepoot en natuurlijk een schuiltentje.
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 10:49    Post subject: Flitsen
Ik gebruik bij (bijna) al mijn foto's (invul)flits, maar ik weet ondertussen dat dat niet bij iedereen in de smaak valt. Wink

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=19549

Mijn toestel heeft géén ingebouwde flitser.
Ik gebruik daarom een externe flitser, de Nikon Ringflitser R1C1
of
Nikon SB800

Soms een combinatie van beide.
Bij paddestoelen ook nog eens Nikon SB 50DX

Het verhaal van Peter Wijn is voor mij heel herkenbaar.

Gr.Wim


Edit
Ook mijn boomkikkers zijn ingeflitst, als voorbeeld daarvan:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=19839


Last edited by Wim de Louwere-Landauer92 on Fri 25 Aug 2006, 12:36; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 10:56    Post subject:
Ik flits nooit, behalve bij macro's en dan alleen bij te weinig licht of actie, of een combinatie daarvan. Een paar voorbeeldjes hieronder.

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=17255
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=16165

Bij de bovenste heb ik geen zwarte achtergrond, daar zat ik namelijk verder weg, en schoot ik met macro en 12x zoom. De onderste was met supermacro, daar zat ik dus erg dichtbij, en de achtergrond is dus zwart. Ik denk dat de afstand bepaalt of de achtergrond wel of niet zwart wordt.
Misschien weet iemand hier wat meer van?

Gr Maarten
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 11:19    Post subject:
@maarten,

als je licht uit de flitser deels op het onderwerp en deels op de achtergrond richt, dan worden beide mooi belicht.

Dat kan door je flitser niet direct op het onderwerp te richten maar bv recht omhoog (eventueel met een spiegeltje).
Daar houdt je een wit karton, schuin, zodat het naar voren richt. Boven de achtergrond nog een wit karton, schuin, zodat het terug licht naar de camera.

Viola, een miniatuur-studio. Nodig: 2 personen, 1 camera met ingebouwde flitser, 1 statief, 1 spiegeltje, 2 flinke stukken witkarton (minstens A4, A3 is beter).

Als je dit doet binnen een afstand van ca 1 m, dan geeft een opklapflitsje voldoende licht. testfoto's maken of alles wel goed staat.

simpel toch?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 12:26    Post subject:
Ik flits eigenlijk bijna nooit. Een heel enkele keer probeer ik eens wat, maar ben vaak niet echt tevreden over het resultaat. Dit heeft ongetwijfeld ook te maken met dat ik me nooit in het flitsen verdiept heb, want er zullen vast veel mogelijkheden bij zijn.

Ik heb dus op zich niks tegen flitsen, zo'n ding zit nou eenmaal op de camera, dus waarom er dan niet gebruik van maken? Maar wat ik bij mijn foto's probeer (evt. incl bewerking op de computer) is om een zo natuurlijk mogelijk beeld te geven van de werkelijkheid. Dus met kleuren zoals ze in het echt ook zijn. En wat mij bij veel geflitste foto's opvalt is dat het licht van de flits erg hard is en dat de achtergrond vaak zwart wordt. Dat eerste kan natuurlijk ook natuurlijk zijn (probeer afgelopen juli midden op de dag maar eens een foto te maken), maar ik hou nou eenmaal meer van wat zachter licht.
Het tweede vind ik altijd erg onnatuurlijk overkomen. Als ik om me heen kijk in de natuur zie ik eigenlijk nooit een echt zwarte achtergrond, er zit altijd wel wat aan kleur in. Zoals ik in het commentaar onder de foto van Amstel al geschreven heb, heb ik bij dit soort foto's altijd het idee dat ze 's nachts genomen zijn. En dat is nou eenmaal niet mijn smaak. Ok, het onderwerp komt er vaak dan wel extra mooi uit, maar ik zie ze dan toch liever met iets zachter licht en een achtergrond met wat meer kleur.

Nou neem ik aan dat met echt goed flitsen dit ook wel te bereiken is, maar ik zie hier toch regelmatig zwarte achtergronden met hard licht voorbij komen.

Maar zoals al eerder gezegd over dit onderwerp, smaken verschillen, en een algemeen heersende mening hierover zullen we wel nooit krijgen.

Overigens, flitsen omdat het te donker is, is natuurlijk een ander geval.

Wat me nu trouwens ook nog te binnenschiet, wat ik me wel eens afvraag is of het voor dieren niet veel verstorender is als er regelmatig geflitst wordt. Ik denk dat dit bij insecten nog wel mee kan vallen, maar vooral bij de hogere dieren vraag ik me wel eens af of dit geen effect op het welzijn van het dier is. Maar dat is dan weer een hele andere discussie.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 13:15    Post subject:
arjen, ik begrijp niet hoe je als moderator zo'n ongeinformeerde mening kunt plaatsen. dat het je mening is, prima, maar als moderator wordt je geacht kennis en oordeelvermogen uit te stralen.


nog maar een keer, anders gesteld,

het verschil tussen flitsen en niet flitsen is het verschil tussen controle over het licht (flitsen) en gebruik van natuurlijk licht. het laatste is natuurlijk veel makkelijker.

een zwarte achtergrond is of een bewuste keuze van de fotograaf of een type van god-zegene-de-greep fotografie waar je je op een serieuze natuurbeelden site als nederpix natuurlijk verre van houdt. toch?
(tenzij je een bijzondere soort of actie door middel van die greep nog net weet vast te leggen. dat is wat anders).

fotografie is letterlijk schrijven met licht. dus niet viltstiften of stoepkrijten aub
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
marijke kanters


Gender: Female
Age: 72
Joined: 17 Dec 2005
Posts: 46
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 16:29    Post subject: wel of niet flitsen
@Peter Wijn
Zal het jou ook nog even uitleggen, net als ik Herman Berkhoudt heb moeten in een PB'tje.
Ik heb een compactcamera. Bij macro-opnames zit ik met mijn toestel bonvenop het onderwerp. Soms echt er bovenop. De ingebouwde flitser gaat daaroverheen. Wil ik een insect of iets anders klein fotograferen, dan heeft de gewone zoomstand geen zin, omdat mijn camera het onderwerp niet meer scherp krijgt. Dan moet een opname gaan maken waar het onderwerp zo klein opstaat, dan vind je dat ook niet meer terug. Bij M-stand heb ik een te beperkte scherpte-instelling, dus dat red ik dan ook niet.
Dus al die trucjes met wit papier of wat dan ook, hebben geen effect, omdat ik nogmaals met mijn camera bovenop het onderwerp zit. Spiegelreflexcamera's kunnen dat ook helemaal niet.
Hoop dat iedereen het nou een beetje begrijpt. En nogmaals, ik heb NIETS tegen flitsen, ben er alleen geen voorstander van.

Groetjes, Marijke
_________________
Canon Eos 800D Digital, EF100mm F2.8 Macro Usm., Macro Twin Lite MT-24EX. Canon G9. Statief:SmallRig
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 17:17    Post subject:
Sluit me (deels) aan bij Marijke, dit probleem heb ik ook. Als ik te dichtbij zit voor de flitser krijg ik ook een zware slagschaduw van mijn lens over het onderwerp.
Van spiegelreflexcamera's is bekend dat je er flitsen mee kunt 'ketsen', bijv de flitser op het plafond richten, de flits 'ketst' tegen het plafond en valt van boven op het onderwerp. Helaas is dat niet mogelijk met een compactcamera, en ook met een speigelreflex met ingebouwde flitser lijkt het mij niet mogelijk.

Gr Maarten
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 18:07    Post subject: "ketsen"
@Maarten,
In de natuur is "ketsen" via het plafond moeilijk voor zowel compactcamera als spiegelreflexcamera's.
The sky is the limit!
Wink
Wel kun je met je ingebouwde flitser een tweede zgn "slave" flitser(tje)
aansturen dat uit de vrije hand op het onderwerp gericht wordt.
Gr.Wim
Back to top
Reply with quote
 
Thymen de Groot


Gender: Male
Age: 64
Joined: 03 Apr 2006
Posts: 20
Location: Gorredijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 18:08    Post subject: Wel of niet flitsen
Ik gebruik vaak flitsers zowel de ingebouwde als een losse flitser. Persoonlijk vind ik dat je een mooie glanzende scherpte krijgt door te flitsen. In sommige gevallen vind ik een zwarte achtergrond, die door flitsen ontstaat, mooi. Maar soms moet je ook oppassen. Tegenwoordig fotografeer ik veel paddestoelen. Deze foto,s maak ik ook met een flitser vanwege het weinige licht op de bosbodem. Vaak is dit niet mooi vanwege de zwarte schaduwen onder de hoed van de paddestoel. Hiervoor wil ik overstappen op statief gebruik en geen flitser meer gebruiken.
_________________
Canon 7D met EF 500 1:4 L IS USM .
Canon 5D mark II met EF 24-70 mm 1:2.8 L USM. en EF 70-200 1:2,8 L USM.
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 18:39    Post subject:
@Wim, het was natuurlijk maar een voorbeeld, het 'plafond' in mijn voorbeeld had net zo goed een stuk wit karton oid kunnen zijn. Het klinkt idd raar op een natuurfotosite.
Lees ipv plafond maar een stuk wit karton... Wink

Gr Maarten
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 18:46    Post subject:
peter wijn wrote:
arjen, ik begrijp niet hoe je als moderator zo'n ongeinformeerde mening kunt plaatsen. dat het je mening is, prima, maar als moderator wordt je geacht kennis en oordeelvermogen uit te stralen.


Hoi Peter. Ik geloof inderdaad niet dat je me begrijpt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik hier regelmatig geflitste opnames zie met hard licht en een zwarte achtergrond. Deze vind ik niet mooi.
Wat ik mooi vind of niet, heeft weinig van doen met wat ik als moderator doe, ik keur regelmatig foto's goed waar ik zelf niks aan vind, maar die technisch wel in orde zijn. Maar ik neem aan dat ik daar ook als moderator toch nog wel een mening over mag hebben...

Verder geef ik ronduit toe dat mijn kennis over flitsen niet goed genoeg is om er zelf mooiere foto's mee te krijgen, vandaar dat ik er zelf geen gebruik van maak.
Ik weet (vrij) zeker dat als je op een juiste manier flitst je mooiere foto's krijgt, ik kan het alleen niet en doe het daarom ook niet.

En zoals ik ook al zei (en jij nog een keer herhaalde) een zwarte achtergrond is vaak een bewuste keuze van de fotograaf, en waarschijnlijk vinden die het dan ook mooi. Dat vind ik prima, moeten zij weten. Ik vind het echter niet mooi, maar zoals ik hierboven al zeg, dat heeft geen invloed op of ik een foto wel of niet goedkeur.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Veganpix


Gender: Male
Age: 65
Joined: 25 Jul 2006
Posts: 138
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Aug 2006, 10:05    Post subject:
Ik heb tot nu toe geen flits gebruikt bij natuurfoto's. Juist omdat ik het nooit geprobeerd heb ben ik altijd bang dat er dan (zonder naderhand te croppen) een lensschaduw is (opklapflitsertje), harde schaduwen in het onderwerp zitten, overbelichte delen op de foto kunnen komen of dat de achtergrond te donker wordt. Uitgangspunt bij mij is dat ik een natuurgetrouwe weergave wil maken van wat ik zie, niet alleen de bloem of het diertje mooi belicht maar ook zijn of haar leefomgeving.

Nu zijn er hierboven vele mogelijkheden genoemd om toch te flitsen en een zo natuurlijk mogelijk licht te krijgen zonder schaduwen, zoals wit karton, ringflitser en extra flitsers, maar dat is mij allemaal te veel moeite of nog te duur (ringflitser) en daarom flits is eigenlijk nooit. Mijn petje af voor degene die meer tijd willen steken in de voorbereiding van een foto, maar ik ben dan gauw geneigd om iets anders (makkelijkers) op te zoeken.
Back to top
Reply with quote
 
ad


Gender: Male
Age: 61
Joined: 09 Oct 2005
Posts: 30
Location: prinsenbeek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Aug 2006, 15:31    Post subject:
flitsen is iets waar ik zelf ook al een tijdje mee speel .

de zwarte achtergronden vind ik persoonlijk vaak wel mooi .
maar om de foto zo natuurlijk mogelijk te laten lijken .
zal je net als bij een foto met tegen licht .
de belichting moeten compenseren .
vaak onderbelichten wat goed gaat met de flitserinstellingen die vaak mogelijk zijn op de nieuwe flitsers .

laat je de automaat werken dan krijg je bijna altijd een zwarte achtergrond.omdat deze gewoon op een punt meet en dan stopt .
en ook het licht dan niet verder komt .

maar als je de sluitertijd kan kiezen bij de invulflits .
en deze gelijk zou houden aan de tijd die de camera meet zonder de flitsopname .
en dan iets onderbelicht .zal je zien dat de foto bijna natuurlijk overkomt.
er is best wel wat info te vinden op internet .

maar makkelijk of eventjes doen zal voor de meeste mensen .
het niet zijn . ( en daar val ik zelf ook onder heb ik al gemerkt ) .

gr ad .
_________________
canon 20D 100-400mm L IS USM / 14-70mm L f4 USM .
Back to top
Reply with quote
 
Henk Bootsma


Gender: Male
Age: 71
Joined: 04 Mar 2006
Posts: 6
Location: Wommels
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 27 Aug 2006, 7:06    Post subject:
Wat flitsen betreft; ben ik totaal geen voorstander van, maar in bepaalde gevallen heb je geen keus. Je kan ook proberen om door te belichten, de tijd handmatig instellen, witte zakdoek over de flitser (TTL) dan kom je een heel eind in de goede richting. Ik heb op lokatie altijd een opvouwbaar reflektiescherm (lastholith) bij me, daar kun je donkere partijen heel goed mee ophalen, ook nog de keus uit goud (warmer) of
zilver-kleurig licht. Ook in bepaalde tegenlicht situaties ontkom je niet aan de flitser, ik zal maar zeggen een noodzakelijk kwaad.........

Groet, Henk.
_________________
Pentax K 10D, Met div objectieven.
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 27 Aug 2006, 8:32    Post subject: flitsende vlinderfotografie
Beste Nederpixers,

Mijn standpunt kennen jullie inmiddels: niet flitsen als het kan, soms flitsen als het moet, dwz. als je met zekerheid met een (registratie) plaatje [recordshot noemt Jaap dat heel fraai..] naar huis wilt.

Maar er was al veel over het onderwerp geschreven.

Zoek maar eens op Internet naar "flitsende vlinderfotografie" een artikel van Frans Hodzelmans wat ik o.a. als link op Fotoapparatuur.nl heb gezet.

Maar dat ook in andere verschillende andere links voorkomt, bijvoorbeeld:
Quote:
http://www.msphotographics.nl/fotografie/artikel3.htm


Quote:
http://www.msphotographics.nl/fotografie/artikel4.htm

_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 27 Aug 2006, 22:22    Post subject: Re: flitsende vlinderfotografie
Berkhoudt wrote:
Mijn standpunt kennen jullie inmiddels: niet flitsen als het kan, soms flitsen als het moet, dwz. als je met zekerheid met een (registratie) plaatje [recordshot noemt Jaap dat heel fraai..] naar huis wilt.


Neem toch liever de foto als uitgangspunt ipv de situatie waarin de foto tot stand komt. Fotografie is spelen met licht. Of dat nu zon- of flitslicht is maakt mij niet zoveel uit. Als de foto maar mooi is. Flitslicht kan een foto ernstig verprutsen, maar dat kan verkeerd zonlicht ook.
Back to top
Reply with quote
 
Tom van Hell


Gender: Male

Joined: 23 Aug 2006
Posts: 43

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Aug 2006, 18:48    Post subject: Re: wel of niet flitsen?
amstel wrote:
naar aanleiding van de reactie's op mijn foto.
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=19795&recent=1
vroeg ik mij af ,wie flitst er en wie niet? het gaat mij dan vooral om ,waarom wel of niet flitsen.

gr amstel

Ik heb er niet zo moeite meete mee hoewel ik het zelf niet gauw doe meestal laat ik het bij een invulflitsje zodat er nog ietsje achtergrond overblijft.
maar dat moet natuurlijk wel kunnen wat brandpunt betreft als je uit de hand fotografeert
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum