Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Nieuw tijdelijk album?!
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 9:56    Post subject:
Mooi Jaap, ik ben heel benieuwd hoe het begrip "beleving" gedefinieerd gaat worden. Daar zit de crux. Succes Wink

Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 13:37    Post subject:
We hopen op zinvolle input en daar heb ik maar even een apart topic voor gemaakt. Brand maar los!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 14:11    Post subject:
Waar ik ook over aan het nadenken ben, ik heb de tijd zit te wachten op rioleringsman, is het verschil in de beleving van een natuur belevingsfoto. voorbeeld peter wijn valt niet van z'n stoel en ik wel.
Geldt denk ik ook bij het aanbieden van een foto, nel appelmelk heeft zin in het dauwtrappen en neemt waarschijnlijk de foto in een hele andere stemming/beleving deze foto dan de beleving die ik heb bij het zien van de foto.
Ik vraag me ook af of ook culuurcriteria een van de criteria kan zijn bij the joy of nature?
Inderdaad een opmerking van elisa de verhouding tussen omgeving
en de mens op np dan,is dat een criterium??
Ook een taal definitie van beleving is; innerlijk ervaren,in geest en gemoed deel hebben aan....is iets meer richting interactie dan foto's van mensen die ergens zijn, tenminste zo ervaar ik dat.
groet susan
ps wat voor cultuur geldt mogelijk ook voor handhaving soortenregister en dan denk ik aan de span paarde...ergens lijkt me dat wel logisch?


Last edited by susan meijnders on Wed 23 Nov 2011, 16:12; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 14:13    Post subject:
Gaat lastig worden ben ik bang. Degeen die optimaal zit te beleven en als zodanig geen buitenstaander is in het geheel, maar er middenin zit, zie je niet ....

Grts,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 14:20    Post subject:
Omdat er inderdaad duidelijk heel anders wordt gekeken/gedacht naar/over natuurbeleving is het misschien wel een idee al die verschillende visies aan de beelden te koppelen.
Ik kan me voorstellen dat we stoppen met de foto's aangeboden voor het boek (kunnen altijd opnieuw worden aangeboden) en vanaf nu alleen nog nieuwe inzendingen plaatsen.
Wanneer iedereen dan daar zijn of haar kritische commentaren onder schrijft (Peter heeft al een voorzetje genomen) zouden we toch verder moeten kunnen komen?! Ik weet dat niet iedereen gediend is van kritische commentaren, maar als dat helpt wil ik die categorie vooralsnog wel anoniem plaatsen.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Elisa


Gender: Female
Age: 42
Joined: 31 Oct 2005
Posts: 939
Location: Egmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 16:59    Post subject:
Ik zie dat Susan mijn opmerking aanhaalt die ik onder de foto van Bendiks heb geplaatst. En ik besef me dat je die opmerking op 2 manieren kunt interpreteren:

Susan heeft hem, als ik haar bericht goed lees, geïnterpreteerd als: hoofdmoot natuur & bijrol mens is criterium voor een natuurbelevingsfoto op nederpix. Hoewel ik me achteraf bezien hier helemaal achter kan scharen, was de opmerking meer algemeen bedoeld, als in: de natuur is het belangrijkste (op de wereld) en de mens mag daar slechts een beperkte rol in spelen/invloed op uitoefenen.

Wilde hier toch even het onderscheid maken. Maar zoals ik al zei zou het wat mij betreft ook een criterium mogen zijn: natuur moet de hoofdrol spelen in de foto en de mens moet daarin een extraatje zijn, maar wel met toegevoegde waarde. Is wel meteen een criterium dat voor heel veel discussie onder een foto kan zorgen, denk ik....
_________________
Er is geen kunstwerk zo mooi, of de natuur overtreft het. -- PicturePoetry & Duurzame Dinkies, ook op Facebook!
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 17:36    Post subject:
Ik denk dat er verschil in beleving zit. Ik moet ook zeggen dat ik de opnames die ik opgestuurd had, heb geplaatst na de oproep voor het boek. Omdat daar behoefte aan was.
Dit is voor mij niet een gebruikelijke route. Bijv. voor de seizoensopdracht bedenk ik wat ik wil. En ga niet zoeken of ik wat tussen mijn opnames heb. Ik zou als ik nu in dat album een foto zou willen plaatsen daar bewuster mee omgaan.
Dat ze nu tussen de andere opnames verschijnen vind ik prima.
Maar daar waren ze vooan mij eerlijk gezegd niet voor bedoeld.
Er ontstaat nu ook een overvloed aan dergelijke opnames.
Dat ze veel bekeken worden is me ook opgevallen. Waarom?
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Nov 2011, 21:03    Post subject:
Even kort door de bocht.....voor mij had dit nieuwe album echt niet gehoeven. Ik heb niets met dit soort foto's.
Maar kennelijk is er behoefte aan en dan is het weer fijn dat de site erop inspringt.

Heb ik ook een idee voor een nieuw album; dieren in de dierentuin.
Dat lijkt mij dan weer leuk.

groetjes
Astrid Schute
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Nov 2011, 20:03    Post subject:
Tja, hoe definieer je natuurbeleving?

Voor veel mensen is het uitlaten van honden een stukje natuurbeleving. Voor andere mensen is het een ergernis. Maar op Nederpix is kennelijk geen ruimte voor andere belevingen dan dromering genieten van een vredige natuur. Maar is ergernis over het gedrag van de hondenbezitters ook niet een moderne vorm van natuurbeleving?
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Nov 2011, 20:17    Post subject:
@Hendrik, het is een trend die opgaat voor alles wat hier wel en niet wordt toegelaten. Als het niet in het lieve straatje van foto's in onze netjes aangeharkte parkjes past - er worden opvallend veel parkjes geplaatst (inclusief een foto van mijn hand), dan moet een beeld oorverdovend goed zijn voor het wordt toegelaten, zowel door moderatie als door de lieve mensen die er anders niet naar willen kijken...

Ik heb weerom een 'ahum' moment hier op np.:
AHUM.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 15:12    Post subject:
Ben het met je eens Peter dat een opname met een volledig egale achtergrond het altijd goed doet. Ook op NP zijn ongeschreven wetten van wat wel of niet mooi is. Gebaande paden.
Een lieflijk landschap doet het beter dan een lekker zooitje.
Als jezelf wat anders probeert loop je de kans dat je opname in het TA belandt.
Als je in den lande kijkt naar gerenommeerde fotograferen dan zie je dat zij ook de grenzen op zoeken.
Echt niet alles scherp e.d.
Zelf houd ik me bezig met de fotografie om er zoveel mogelijk plezier aan te beleven. En me te ontwikkelen.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 17:20    Post subject:
@ Nel,

Ik denk dat websites als Birdpix en Nederpix het juist zouden moeten aanmoedigen om de grenzen van fotografie op te zoeken, in plaats van dit af remmen. In dit proces kan het tijdelijke album een belangrijke rol spelen. Het moet dan echter gemakkelijker worden om foto's uit het tijdelijk naar een gewoon album te verplaatsen, of voor mijn part ook andersom. Moderatoren moeten leren hier relaxter mee om te gaan in plaats van zo'n verplaatsing onterecht te zien als een bedreiging voor hun positie. Ik heb wel eens de indruk dat het zo wordt ervaren.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena


Last edited by Hendrik van Kampen on Sat 26 Nov 2011, 18:31; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 18:01    Post subject:
Hendrik ik ben het volledig met je eens. Dat is wat ik eigenlijk ook wil aangeven. Veel fotografen zijn grensverleggend bezig. Het tijdelijke moet daarvoor bestemd blijven. Alleen moet je momenteel van goed huize komen om hem eruit te praten.
Ik denk ook dat de mods dat als een "afgang"voor henzelf beschouwen.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
sluitertijd


Gender: Male

Joined: 02 Feb 2010
Posts: 77

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 18:08    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 27 Nov 2011, 9:04    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Moderatoren moeten leren hier relaxter mee om te gaan in plaats van zo'n verplaatsing onterecht te zien als een bedreiging voor hun positie. Ik heb wel eens de indruk dat het zo wordt ervaren.


Ik denk dat enige nuancering hier op zijn plaats is. Nederpix bestaat sinds 2006 (geloof ik), en als je sindsdien bijna élke dag meerdere malen op de site komt om de boel lopende te houden, dan moet je van goede huize komen om jezelf niet te gaan verpersoonlijken met de site. Ook moderatoren zijn mensen, en achter de schermen krijgen (kregen?) ze te maken met uitwassen waarvan het maar goed is dat ze het daglicht niet halen.

Los hiervan: misschien is het een goed idee om af en toe gastmoderatoren in te schakelen om de vaste groep scherp te houden, of om een termijn aan moderatorschap te koppelen (maximaal een jaar of vier, net als vaak bestuurders of politici) zodat er regelmatig vers bloed bij komt. Of af en toe een birdpix-moderator stage te laten lopen? Zomaar wat ideetjes Cool .

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 27 Nov 2011, 9:22    Post subject:
Ik weet er alles van Luc.

Overigens kunnen ook de gebruikers hier zelf ook wat aan doen. In plaats van onder elke omstreden tijdelijke foto een klaagzang te beginnen over die domme moderatoren, zou men veel meer moeten ingaan op de kwaliteiten van de foto zelf. Voer een discussie over het beeld, niet over de beslissing. Dat maakt het voor moderatoren al veel gemakkelijker om een beslissing in heroverweging te nemen.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 27 Nov 2011, 11:00    Post subject:
Zo af en toe wat bijval van de gebruikers voor de beslissingen van moderatoren kan ook geen kwaad denk ik. Mensen die het ergens niet mee eens zijn laten meestal meer van zich horen dan mensen die het er mee eens zijn. Dat kan een verkeerde indruk wekken over het afkeuren van een foto. Dat de bijval of afval een toelichting verdient, spreekt voor zich natuurlijk.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Nov 2011, 16:06    Post subject:
In het weekend van 30 september t/m 2 oktober was er toch een moderatorenoverleg ?
Heb ik misschien iets gemist of kan ik de uitkomst van dit overleg al ergens lezen ?
Kan me trouwens ook voorstellen dat deze door alle drukte rond het Nederpixboek nog even op zich laat wachten.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Nov 2011, 2:55    Post subject:
Quote:
Overigens kunnen ook de gebruikers hier zelf ook wat aan doen. In plaats van onder elke omstreden tijdelijke foto een klaagzang te beginnen over die domme moderatoren, zou men veel meer moeten ingaan op de kwaliteiten van de foto zelf. Voer een discussie over het beeld, niet over de beslissing. Dat maakt het voor moderatoren al veel gemakkelijker om een beslissing in heroverweging te nemen.


De koe bij de horens Exclamation
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Nov 2011, 11:35    Post subject:
Inhakend op wat Hendrik en luc zeiden;

Ik denk dat het verstandig is om goedbedoelde kritiek,
en daar ga ik van uit, niet als een aanval moet worden gezien.
Daarnaast is wederzijds respect heel belangrijk.
Erken de taak van een moderator en accepteer
als moderator dat iedereen zijn mening mag geven.
Vaak is het ook goed niet te impulsief een antwoord te plaatsen,
maar eerst goed na te denken wat je zult zeggen en hoe je het gaat formuleren. Reageer ook niet te sterk.
Converseer en probeer niet iemand de les te lezen.
Daarnaast is het goed om niet alleen kritiek te hebben maar ook de moderators te prijzen voor al dat vrijwilligerswerk.
Overigens vind ik doorgaans dat dat vrij aardig wordt toegepast.
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 22:16    Post subject:
Het einde van natuurbeleving

Toen we een oproep geplaatst hadden voor natuurbelevingsfoto's voor het boek "Beleef Buiten", kwam het verzoek om dit album, na publicatie van het boek, openbaar te maken. Tijdens het moderatorenoverleg kwam het idee naar voren om van dit album als proef een vast album te maken.

De reacties waren echter niet wat we gedacht hadden. Er bleek toch de nodige onduidelijkheid over wat nou natuurbeleving is en of er wel ruimte op Nederpix is voor foto's waar mensen een belangrijke rol in spelen. Hierdoor bleek het lastig welke foto's nou wel en welke foto's nou niet geplaatst konden worden (zowel voor gebruikers als voor moderatoren).
We hebben dan ook besloten om dit album weer te sluiten en te stoppen met de proef.

Wel hebben we besloten om iets meer ruimte te geven aan mensen in de algemene albums. Hiervoor gaat hetzelfde criteria gelden als voor cultuurelementen. Mensen (of cultuurelementen) zijn toegestaan, zolang deze maar niet een belangrijk deel het onderwerp uitmaken.

Een van de komende dagen zullen we de foto's uit het natuurbelevingsalbum verplaatsen naar het tijdelijke album of, indien natuur genoeg het onderwerp is, naar een van de algemene albums.

Namens het mod-team

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
 
Post new topic   Reply to topic
Page 4 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum