Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Scherpstelpunten d 700 nikon

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Wed 21 Sep 2011, 16:16    Post subject: Scherpstelpunten d 700 nikon
Hallo NPers,
Ik heb een vraag over de scherpstelpunten van de D700. Regelmatig loop ik tegen de beperking aan dat ik mijn scherpstelpunt niet verder aan de randen of hoeken kan zetten.Ik zou dat rechthoekig kader een stuk groter willen om zo meer scherpstelpunten aan de randen te hebben. Ik heb het aantal scherpstelpunten meestal op 11 staan omdat ik dan sneller kan scherpstellen op een bepaald punt. 51 punten geeft wel meer nauwkeurigheid.
Doe ik iets verkeerd of is dit een beperking van de camera?
Hoor graag jullie mening. .
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote

DanielJ

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Sep 2011, 16:24    Post subject: Re: Scherpstelpunten d 700 nikon
martine wrote:
of is dit een beperking van de camera?

Mij was dit al opgevallen in een van de grootste (bekendste) reviews: http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page4.asp
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 21 Sep 2011, 22:28    Post subject:
D700 en D300 hebben exact dezelfde autofocus unit, die in de D300 dus tot ver in de hoeken van het DX cq APS formaat reikt, en bij de D700 dus duidelijk niet.

Helaas.

martine
Guest

PostPosted: Wed 21 Sep 2011, 22:33    Post subject:
@Peter Zou wat zijn als ze dat voor een FX camera ook voor elkaar zouden kunnen krijgen.Of is dat technisch niet mogelijk?
Had ook al gekeken bij D3x op dezelfde link als die Daniel aangaf maar daar is het precies hetzelfde gebied van scherpstelpunten als de D700.
Die van een canon mark 1V lijken iets groter te zijn volgens de review van dpreview.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 9:00    Post subject:
de grap is dat de D3, de D3s en de D3x exact diezelfde - uitstekende - autofocusunit hebben.
Dat maakt de camera's iets minder onbetaalbaar.

In theorie kun je voor elke camera een nieuwe autofocusunit ontwerpen. Dat kost ontwikkelkosten voor de unit (duur) en ontwikkelkosten om de apparatuur te maken waarmee de unit wordt gemaakt (duur) en extra ruimte in een fabriek om meerdere soorten autofocusunits te kunnen produceren (duur). Kortom...

En dat terwijl autofocus in de hoeken van het beeld sowieso lastiger is, vanwege eigenschappen van de lens. Lastig te verwoorden, maar kijk maar eens wat er in de hoeken van je beeld gebeurt als je van oneindig naar dichtbij focust. Onderwerpen in de hoeken verschuiven van de plaats in het beeld.

Afijn, als ik eerlijk ben, ik had het ook graag anders gezien Smile. Misschien dan nog iets om naar uit te zien in de opvolger van de D700?

Werkt 11 punten trouwens beter dan 51? Bedoel je dat je dan sneller van rechts naar links kunt schuiven met je focuspunt? Of heb je ook sneller focus bij ongunstige omstandigheden? Ik werk nu met 51 - bij gunstige lichtomstandigheden prima - maar heb daardoor wel af en toe last van de niet-kruisscherpstelpunten als het licht niet mee zit.
(Zou ik eigenlijk in de voorkeursmenu's instellingen voor kunnen maken: goed licht AF en slap licht AF.)

martine
Guest

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 10:09    Post subject:
@Peter,
Als je heel snel moet zijn dan ben je met de keuze van 11 scherpstelpunten in 5 stappen aan de overkant en met 51 scherpstelpunten zijn er dat 10. Vandaar dat ik hem altijd op 11 heb staan.
Groetjes Martine
PS zou wel leuk zijn als dat in een bv. D800 zou komen evenals gps en nog minder ruis op hoge iso. Vind al dat dat een hele verbetering is van de D700 t.o.v. de D300.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 10:21    Post subject:
waar heb je gps voor nodig?
en waarvoor nog betere hoge iso-prestaties Smile

martine
Guest

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 10:27    Post subject:
@Peter,
Gps coordinaten zou ik willen gebruiken voor het invoeren van coordinaten bij observado.org, zeg maar de internationale site van waarneming.nl.
En nog hogere iso om hogere sluitertijden te bereiken om scherpe foto's te krijgen bij het fotgraferen van o.a. vlinders ed.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 11:22    Post subject:
Martine: Besef je wel het grote gevaar van het vermelden van gps gegevens op dit soort waarneming sites. Lokaties van kwetsbare soorten kunnen zo wel heel eenvoudig gevonden worden en daar zullen terreinbeheerders en die soorten niet blij mee zijn.

Overigens hoeft van mij het ruisniveau van de D700 niet verder verbeterd te worden. Meer mp's zou meer welkom zijn.

martine
Guest

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 12:07    Post subject:
@Han,
Dat heb ik me niet gerealiseerd. Ik kreeg van een adm. van waarneming,nl een verzoek een specifieke vlinder in te voeren bij observado.org. Aan dat verzoek heb ik nietsvermoedend voldaan.Heb er ook totaal niets achter gezocht.
Blijft fijn om toch gps in je camera te hebben als was het maar op je zelf gemaakte foto's via google earth terug te vinden na geruime tijd.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 13:14    Post subject:
@han
waarvoor zou je meer megapixels willen? Als je wilt croppen is er toch een D300? (of D7000 als het om beeldkwaliteit gaat).
Is er behoefte aan meer dan 12 (hele mooie) MP bij drukwerk of print?

Wim de Louwere-Landauer92

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 13:17    Post subject:
martine wrote:
@Han,
Dat heb ik me niet gerealiseerd. Ik kreeg van een adm. van waarneming,nl een verzoek een specifieke vlinder in te voeren bij observado.org. Aan dat verzoek heb ik nietsvermoedend voldaan.Heb er ook totaal niets achter gezocht.
Blijft fijn om toch gps in je camera te hebben als was het maar op je zelf gemaakte foto's via google earth terug te vinden na geruime tijd.
Groetjes Martine

Dag Martine

Misschien is de volgende link iets voor je.
http://www.digifotopro.nl/content/phototrackr-plus-weet-altijd-waar-je-schiet
Ook al heb je geen GPS op je camera je kunt in ViewNX 2 (Nikon) een vlaggetje plaatsen op de plek waar je de foto genomen hebt. De coördinaten worden dan in de exif meegenomen.

Vr.gr. Wim
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 14:02    Post subject:
Niet voor mij persoonlijk Peter maar een van de fotoagentschappen haalt de minimale pixelafmetingen naar 4000 pixels. Daar deze camera's er maar ca 4280 hebben kom jij bij bv vogelfoto's al snel te kort. Maar nogmaals; voor mij persoonlijk is het niet nodig.

martine
Guest

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 14:02    Post subject:
@ Wim,
Lijkt me een leuk idee ware het niet dat ik de huivers krijg als ik iets in mijn 10 punts contact van de D700 moet stoppen. Heb hele slechte ervaringen met mijn d 300 waarin ik ook de pin van een afstandbediening in stopte met als gevolg dat ik de camera die dag niet meer kon gebruiken ondanks de bemoeienissen van mijn man die toch echt wel een techneut is. Zie hem liever ingebouwd in een camera.
Groetjes Martine

Ps Heb al gekeken on CS5 en daar zie ik geen mogelijkheden om de gps coordinaten in te voeren.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 15:03    Post subject:
martine wrote:
@ Wim,
Ps Heb al gekeken on CS5 en daar zie ik geen mogelijkheden om de gps coordinaten in te voeren.
Groetjes Martine

Martine,
Ik had het over Nikon ViewNX2.
Daar zit een tab in 'Kaart'. Als je dat activeert krijg je Google Earth.
Als je een foto activeert dan kun je in Google Earth een 'vlaggetje' planten op de spot waar je de foto genomen hebt. Dan wordt automatisch in de exif van die bepaalde opname die coördinaten meegenomen.
Dit verhaal geldt als je géén GPS hebt.
Heb je wel GPS dan staan die vlaggetjes er automatisch in (in dat programma).
Er is nog een andere mogelijkheid;
http://www.easytagger.ca/home/
met een demonstratie met de D300
http://www.youtube.com/user/EasyTagger#p/a/u/1/k8eDl5VWnsU
Deze gebruik ik op mijn D300 in alle tevredenheid. Ook blijft het mogelijk de afstandsbediening te gebruiken.
Vriendelijke groet,
Wim
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 15:33    Post subject:
@Wim,
Bedankt voor je heldere uitleg. Nu snap ik precies wat je bedoelt. Da's wel fijn dan. Dan moet ik nog wel Nikon view nx op de laptop zetten.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 15:46    Post subject:
martine wrote:
@Wim,
Bedankt voor je heldere uitleg. Nu snap ik precies wat je bedoelt. Da's wel fijn dan. Dan moet ik nog wel Nikon view nx op de laptop zetten.
Groetjes Martine

@Martine,

Pas op:
Ik noemde Nikon ViewNX 2.
NikonViewNX is een ander programma en of het daar ook mogelijk is, daar heb ik geen kijk op.

Vriendelijke groet,
Wim
Back to top
Reply with quote

DanielJ

PostPosted: Thu 22 Sep 2011, 20:26    Post subject:
peter wijn wrote:
@han
waarvoor zou je meer megapixels willen? Als je wilt croppen is er toch een D300? (of D7000 als het om beeldkwaliteit gaat).
Is er behoefte aan meer dan 12 (hele mooie) MP bij drukwerk of print?

Bij de 12MP van de D700 heb je minder cropruimte dan bijv bij de 5d MK2. Kan mij daar wel iets bij voorstellen.

En wat bedoel je met je opmerking over de D7000? Die beeldkwaliteit is toch ook weer niet zoveel beter dan de D300s?
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum