Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Kwaliteit beeldschermen laptops

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 25 Jan 2012, 9:48    Post subject: Kwaliteit beeldschermen laptops
Onlangs ontdekte ik dat de kijkhoek van mijn huidige laptop
(Acer Aspire) heel bepalend is hoe ik een afgebeelde foto waarneem. Ik was er eigenlijk niet van op de hoogte.
Omdat ik van plan ben een nieuwe laptop aan te schaffen ter vervanging van een oudere (6 jaar) heb ik graag tips.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Jan 2012, 11:45    Post subject:
De sony vaio F-serie heeft bij een van de drie configuraties een scherm dat geschikt is voor beeldbewerking. Ik heb het zelf, het lijkt kleurechter dan mijn 5 jaar oude eizo (niet een topserie eizo, maar het flexscan kantoorscherm). Dat kan liggen aan de omstandigheid dat de pixels veel kleiner zijn, want 1900x1000 op een 15,4 inch scherm is wel persen.

Andere merken hebben ook links en rechts goede schermen, maar het voordeel van de vaio is dat je ook kunt vinden welke het wel heeft en welke niet, zonder alle - tientallen moet je er dan langslopen - individuele aanbiedingen te checken.

Het is mij niet gelukt in de regio utrecht een winkel te vinden waar ze me aan het model dat ik zocht konden helpen, dus ik heb hem met veel plezier bij Sony online gekocht. Waar een hele vriendelijke en adequate meneer uit Antwerpen (via een 020 nummer in NL) een heel vertrouwd aanvoelende ondersteuning biedt, die ook nog eens honderd procent juist bleek te zijn (pre-sales, na aanschaf had ik geen hulp meer nodig).

Het ding is ongeveer 2/3 van de prijs die Apple vraagt voor een Mac met vergelijkbare specificaties. Vrijwle precies de machine die ik nog geen half jaar geleden kocht, is nu 300 euro goedkoper... Smile

(oh ja, de duurste variant - met gewone harde schijf van 640 GB - is nu ca 1300 euro. De versies met ssd schijf zijn vanzelfsprekend veel duurder.)

Last edited by peter wijn on Wed 25 Jan 2012, 13:11; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Wed 25 Jan 2012, 12:02    Post subject:
Ik heb ook zo'n FR 415S Sony en die bewaar ik mijn hele leven omdat hij zo'n prachtig scherm heeft inderdaad. Was ook wel stervens duur hoor destijds. 2048 EURO!!. Maar toch zal ik van mijn leven geen sony meer kopen en ook niemand aanbevelen. De DVD brander was waardeloos evenals de aangekochte extra jaren garantie. Die stonden bij Sony nooit geregistreerd. Ja...later wel...pas toen die periode voorbij was!!!

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Wed 25 Jan 2012, 15:01    Post subject:
zelf vind ik de macbook pro erg fijn(die ik zelf dagelijks gebruik). hangt alleen wel een prijskaartje aan...

Groeten,
martijn
Back to top
Reply with quote

Chris Hornung

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Jan 2012, 15:52    Post subject:
Tja, Tom ik ben een beetje fan van Apple. Komt ook omdat ik tentamens en examens afneem bij het Media College Amsterdam. In de Grafische sector wordt bijna alleen met Apple gewerkt.

Toch zou ik, zoals Peter al schreef, naar een Sony Vaio laptop kijken. Niet het allernieuwste want dan betaal je de hoofdprijs. Het beeld is net zo goed als het spul dat ik thuis heb staan. Natuurlijk kun je ook voor andere merken gaan. Asus, HP etc.

Misschien is het handig als je een keer naar een Mediamarkt of BCC gaat. Daar staan veel merken naast elkaar. Je kunt een goede vergelijking maken. Op internet kijken waar je het goedkoopste uit bent en dan bestellen. Pas alleen op voor de misschien broodnodige aftersales services.

Succes gewenst!

Chris

jonggolde
Guest

PostPosted: Wed 25 Jan 2012, 16:05    Post subject:
Als je naar de MediaMarkt gaat en je weet wat de goedkoopste prijs in een internetwinkel is, krijg je het bij de MediaMarkt ook voor die prijs. Dat heb ik ook met mijn Canon 7D gedaan.

Ik zou alle specificaties vergelijken op Internet. Koop minimaal een i7 processor en een notebook met aparte grafische chip met specifiek geheugen. Minimaal 8 Gb intern geheugen maar liever nog 8.

Prijs vergelijken doe ik met Tweakers pricewatch.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Jan 2012, 22:03    Post subject:
Vrijdag en zaterdag 19% korting bij Media Markt (geen aandelen, zag het toevallig).

Bendiks

Ook sinds een paar maanden Apple believer (Imac). Ook al zijn de specs gelijk dan nog werkt een Mac veel fijner. Geen vastlopers, alles tegelijk open en nog flitsend. Nooit meer terug, vrees ik. Al typ ik dit berichtje op een Dell laptop...
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Wed 25 Jan 2012, 22:06    Post subject:
Onder aan iedere pagina waar een foto staat vind je een balkje met 16 blokjes in verschillende grijstinten. Je kunt er van uit gaan dat je je beeldscherm zo moet kantelen en/of instellen dat je alle tinten grijs duidelijk kunt onderscheiden.

Groet,
Jaap
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 26 Jan 2012, 11:21    Post subject:
@jaap
dat is wel marginaal.
EDIT: Aha.

zelfs de eizo en mac schermen moet je kalibreren om een klein beetje eenduidigheid tussen je prints en beeldschermen van anderen (die wel met kalibratie werken) te krijgen.

(het verschil voor en na kalibratie is bij de sony laptop - bedoeld voor beeldbewerking - groter dan bij de eizo - bedoeld voor kantoor. Zit niet zozeer in kleur, maar algehele lichtheid. De kleurafwijking die de goedkopie en popie laptops hebben is om te huilen, vrijwel altijd te blauw.)

(@bendiks. Ik zit met enige regelmaat achter een Mac. Ik durf te stellen dat Windows 7 net zo goed is, als OS dinges. Mac levert een prima en zelfs mooi systeem, maar duurder dan noodzakelijk. De vastlopers in windows hebben meestal te maken met fouten in de software van derden, niet met het besturingssysteem. Nadeel van de windows machines is dat je er zo eenvoudig allerlei rommel op kunt installeren. Als je dat gewoon niet doet... Ik heb alleen af en toe een vastloper met mijn fotodatabase, maar die kan ik gewoon weer opstarten zonder de computer te hoeven herstarten. Lightroom moet op mijn broers Mac ook af en toe even herbeginnen Wink ).

(ik zou nooit voor een paar procent verschil informatie halen bij de een en kopen bij de ander. Behalve als die verschafte informatie waardeloos was. Bij de mediamarkt probeer ik wel eens informatie te halen, maar ik heb er dus bewust nooit iets gekocht).

Last edited by peter wijn on Thu 26 Jan 2012, 12:54; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Thu 26 Jan 2012, 11:35    Post subject:
@Peter, ik bedoelde niet dat je dat balkje moet gebruiken om je scherm te kalibreren, maar als antwoord op Toms opmerking over de kijkhoek. Als een foto er niet uit ziet terwijl je toch alle grijze balkjes kan onderscheiden mag je er van uitgaan dat er iets mis met de foto en niet met je beeldscherm.
Groet,
Jaap
Reply with quote

Ruud Peters

PostPosted: Fri 27 Jan 2012, 9:35    Post subject:
De Asus N53SV-S1842V is wat mij betreft een prima multimedia laptop met een bijzonder mooi full HD beeldscherm die nog doortekening in de hoge lichten en schaduwen geeft waar anderen het laten afweten. Een goede contrastomvang dus.

@Bendiks Bij mediamarkt wordt de suggestie gewekt dat ge 19% korting krijgt dat is dus niet zo. De BTW ordt er vanaf getrokken. Voorbeeld: een product staat voor €100,- in de schappen (prijs incl. btw), mensen denken dan dat ze maar €81,- hoeven af te rekenen, maar dat is dus niet zo. €100,- ex betw wordt €84,03. 19% over €84,03 in namelijk €15,97. Daarbij komt ook dat d weken voor zo’n aktie 10-15% verhoogt worden. Let dus goed op voor je koopt en vergelijk die prijzen.

Groet,
Ruud
Canon 6D, 70D; Canon 24-105mm f4; Canon 50mm 1.4; Canon 100-400mm; sigma 150mm EX 2.8 macro; canon 17-40mm f4; Samyang 14mm; lensbaby 3G; metz 58 AF-1, 45 ct-1, 32 CT-3; Gitzo GT2330 met manfrotto 141RC; leica d lux 109
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Sat 28 Jan 2012, 8:53    Post subject:
Quote:
(@bendiks. Ik zit met enige regelmaat achter een Mac. Ik durf te stellen dat Windows 7 net zo goed is, als OS dinges. Mac levert een prima en zelfs mooi systeem, maar duurder dan noodzakelijk. De vastlopers in windows hebben meestal te maken met fouten in de software van derden, niet met het besturingssysteem. Nadeel van de windows machines is dat je er zo eenvoudig allerlei rommel op kunt installeren. Als je dat gewoon niet doet... Ik heb alleen af en toe een vastloper met mijn fotodatabase, maar die kan ik gewoon weer opstarten zonder de computer te hoeven herstarten. Lightroom moet op mijn broers Mac ook af en toe even herbeginnen ).

@ Peter: mijn ervaring is anders. Op windows 7 liep met name Nikon Capture en Nikon View NX 2 regelmatig vast. Ook was het niet mogelijk om alles tegelijk open te zetten. Maar het kan ook liggen aan dat mijn windows pc alweer een poosje meeliep (begin 2008). Ik wil geen reclame maken voor Mac, maar een aantal zaken vind ik erg fraai. Hoe het eruit ziet. Kwaliteit scherm is goed en een prachtig geïntegreerd ontwerp. En hij is heel erg stil. Kortom, alles bij elkaar zit ik veel liever op een mac te werken dan op een windows pc.

Bendiks
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 28 Jan 2012, 18:51    Post subject:
Hee Bendiks,
Je hebt absoluut gelijk dat Mac heel mooi is. Ik ken geen merk dat zulke mooie vormgeving en kwaliteit behuizing maakt. Je wordt blij als je er naar kijkt.

Nadeel is dat de keuze aan (ook goede) software een stuk kleiner is bij Mac.
Positieve andersom uitzondering is Aperture.

Wat mij opvalt is dat Apples van Mac vaak met Peren van Windows worden vergeleken. Als je een Apple van bedrag X vergelijkt met een Windows van hetzelfde bedrag X, dan wint momenteel de windows machine in prestaties.

Maar het is mogelijk een net zo goede configuratie Windows machine te vinden, als Mac. Alleen is het lastiger zoeken.
View en Capture NX - qua softwareprestatisch vrij matige software - draaien prima op deze Windows machine. En zelfs snel. Op mijn vorige pc (uit 2006) draaiden ze ook prima (niet heel snel, en onder XP, dat vergt minder RAM). Je ziet regelmatig klachten over de prestaties van Nikon software van zowel Mac als Windows gebruikers.

Tom van der Most

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 31 Jan 2012, 17:11    Post subject:
Bedankt aan degenen die bijgedragen hebben aan dit topic, ben veel wijzer, kom beslagen ten ijs. Is wel van toepassing!
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum