Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Welke witbalans gebruik jij tijdens het fotograferen?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Met welke witbalans fotografeer je in het veld?
Automatische witbalans (AWB)
43%
 43%  [ 99 ]
Daglicht
8%
 8%  [ 19 ]
Bewolkt
21%
 21%  [ 49 ]
Schaduw
2%
 2%  [ 6 ]
Stel zelf een waarde in, namelijk....
3%
 3%  [ 9 ]
Ik gebruik een grijskaart om de witbalans te bepalen
0%
 0%  [ 0 ]
Ik pas m'n witbalans aan aan de omstandigheden
18%
 18%  [ 43 ]
Witbalans?? Wat is dat??
0%
 0%  [ 2 ]
Total Votes : 227


Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Jun 2011, 20:57    Post subject: Welke witbalans gebruik jij tijdens het fotograferen?
Naar aanleiding van deze vraag maar eens de vraag: Welke witbalans gebruik je tijdens het maken van je natuurfoto's?

Volgens mij is de witbalans erg belangrijk voor het creeren/vasthouden van sfeer in je foto. Een zonsondergang fotograferen met de verkeerde witbalans kan bijvoorbeeld veel van de sfeer weghalen. Aan de andere kant, in raw kun je altijd achteraf nog je witbalans corrigeren, dus waarom zou je in het veld moeite doen? Maar toch zul je dan wel een keuze in het veld moeten maken.

Kortom: Met welke witbalans fotografeer je in het veld? En natuurlijk: Waarom?

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Jun 2011, 21:51    Post subject:
Meestal heb ik de witbalans op automatisch staan, omdat ik in raw altijd altijd achteraf de witbalans nog kan corrigeren.
Maar misschien moet ik toch wat meer rekening houden met licht en weersomstandigheden.
Ik ben er niet helemaal uit en daarnaast heb ik nog zo'n witbalans filter die ik zelden gebruik. Handig of niet?
Misschien kunnen we nog wat leren van elkaar door middel van deze Poll.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Jun 2011, 23:13    Post subject:
Ik heb hem op daglicht staan (5200 Kelvin). Dan heb ik een uitgangspunt dat altijd het zelfde is. Achteraf maak ik vrij regelmatig correcties in RAW als ik dat nodig vind.

Als ik foto's maak van een interieur werk ik wel met de witbalans op de camera vanwege de ingewikkelde menglichtsituaties.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sun 19 Jun 2011, 7:36    Post subject:
Ik stel de witbalans in afhankelijk van het onderwerp, maar vaak komt dat neer op de instelling daglicht. Als ik iets meer kleur en warmte in de foto wil dan verhoog ik de temperatuur van 5200 naar 5500 en voeg eventueel ook nog 10% saturatie toe.

Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Ron Poot


Gender: Male
Age: 67
Joined: 25 Oct 2006
Posts: 1647
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Jun 2011, 8:56    Post subject:
Mijn vaste instelling is daglicht. Ik fotografeer ook in RAW en stel witbalans of kleurtemp achteraf bij. Dan vind ik het prettiger om uit te gaan van een iets koelere sfeer dan een warmere, omdat je anders de foto als geheel snel oververzadigd is. Dan liever voorzichtig de gehele temp later (zonodig) opschroeven of per kleur verzadiging of helderheid bijstellen.

Ik gebruik Lightroom, die deze laatstgenoemde mogelijkheid biedt. Erg prettig, omdat bepaalde kleuren (groen, geel, oranje) vaak domineren en andere tinten daardoor soms onvoldoende tot hun recht komen. Zo kan ik nog nauwkeuriger de balans zoeken.

Groet, Ron
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 19 Jun 2011, 11:00    Post subject:
Ik gebruik in het veld ook altijd daglicht, maar als ik merk dat de foto's te koel worden zet ik hem vaak op bewolkt. In PS pas ik de temperatuur nog aan, evenals de groen-/magentatinten.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Jun 2011, 16:59    Post subject:
Eigenlijk heb ik mijn witbalans altijd op bewolkt staan, ik vind zelf de kleuren dan wat warmer overkomen. Schijnt de zon wel héél fel...en wil ik toch persé een foto maken, dan zet ik hem op zonnig. Ook al schiet je niet in Raw, achteraf kan je PS toch nog wel het één en ander doen aan de kleuren of kleurtemperatuur.
Dit probeer ik echter altijd te voorkomen, die nabewerkingen in PS, simpelweg omdat ik daar 'te lui' voor ben en er ook niet erg goed in ben Wink
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Jan Paul Kraaij


Gender: Male
Age: 43
Joined: 14 Dec 2009
Posts: 112
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 19 Jun 2011, 19:45    Post subject:
Ik heb de witbalans eigenlijk altijd op bewolkt staan, tenzij ik met een zaklamp of hoofdlamp werk waar te geel licht uit komt. Dan zet ik de witbalans op gloeilamplicht. Verder nog niet gehad dat ik de witbalans achteraf moest wijzigen, ik houd wel wel van warme kleuren, maar dat is een kwestie van smaak.

Met vriendelijke groet,

Jan Paul Kraaij
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Thu 23 Jun 2011, 16:37    Post subject:
Ik heb gekozen voor.......stel zelf een waarde in ook al staat hij 90 procent van de tijd op "bewolkt". Ik wil toch wel experimenteren met de witbalans. In sommige gevallen ben ik niet tevreden over de warme uitstraling die "bewolkt" veroorzaakt en probeer ik iets anders.


gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6025
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 25 Jun 2011, 16:59    Post subject:
Zelf staat de witbalans bij mij standaard op bewolkt. Soms pas ik het aan bij zeer zonnig weer of bij binnenopnames. Ik fotografeer in RAW, dus kan ik het later ook nog veranderen.
Soms is de kleur iets te warm.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Martijn Horsten


Gender: Male
Age: 27
Joined: 25 Jun 2010
Posts: 58
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 25 Jun 2011, 17:06    Post subject:
Heb hem altijd op daglicht staan. Indien ik op een andere manier foto's maak verander ik de K temperatuur gewoon met de bewerking. Ik heb helemaal niets automatisch op mijn camera omdat ik de foto's gewoon helemaal zelf wil maken.

Groeten,
Martijn
_________________
Canon Eos 1-D Mark II N + Canon EF 100-400 4.5/5.6L IS USM
Canon Eos 40D + canon (groothoek)(L) lenzen.
Canon 1.4x en 2x teleconverter
Back to top
Reply with quote
 
Pieter Cox


Gender: Male
Age: 33
Joined: 15 Jun 2008
Posts: 22
Location: Lommel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Jul 2011, 18:50    Post subject:
Toen ik begon mijn eerste spiegelreflex in mijn handen had, had ik veel geëxperimenteerd. Persoonlijk vond ik de foto's gemaakt op 'bewolkt' het mooiste. Sindsdien fotografeer ik altijd op 'bewolkt'.
Ik weet niet of het een goede beslissing is van mij, maar voorlopig blijft hij er nog eventjes opstaan Wink

Waarschijnlijk komt het door ons West-Europees weer.... BEWOLKT! Confused
_________________
Canon 7DII + Sigma 120-300mm f/2.8 Dg OS 'S' HSM + Sigma 1.4x converter + Canon 100mm f/2.8 (voordien: Canon 450D + 7D + sigma 150-500mm) _____________________________ www.PieterCox.be
Back to top
Reply with quote
 
Extreme


Gender: Male
Age: 41
Joined: 09 Mar 2011
Posts: 5

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 24 Jul 2011, 19:33    Post subject:
............

Last edited by Extreme on Tue 26 Nov 2013, 23:05; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Tim Hofmeester


Gender: Male
Age: 36
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 73
Location: Umeå
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Jul 2011, 18:18    Post subject:
Ik hoor de laatste tijd van fotografen steeds vaker dat ze de witbalans op automatisch zetten omdat je hem toch achteraf weer aan kunt passen (zeker als je in RAW fotografeert). Toch wil ik altijd proberen om in het veld al zo dicht mogelijk bij het eindresultaat te komen en dus stel ik de witbalans altijd handmatig in (meestal op zonnig omdat ik wat blauwere kleuren juist vaak mooier vind, maar naargelang de situatie vaak ook op bewolkt en soms zelfs handmatig op een bepaald aantal Kelvin).
Verder heb ik ooit bij een workshop iemand twee foto's vlak na elkaar zien maken van één situatie, waarbij de automatische witbalans eerst op zonnig en daarna op bewolkt sprong (of iets dergelijks). Hierdoor had de persoon in kwestie een blauwige en een gelige foto, waarna ik uit kon leggen hoe witbalans werkt. Toch waren er toen meerdere mensen die dit wel eens hadden meegemaakt. Dat lijkt mij persoonlijk erg vervelend en dat is nog een reden waarom ik hem altijd zelf in stel.
Maar iedereen moet natuurlijk vooral doen wat hij/zij het prettigst vind!

Groeten,
Tim
_________________
Kijk voor meer foto's op:
www.hofmeester-natuur.nl

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Sep 2005
Posts: 101
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Aug 2011, 16:47    Post subject:
Ik heb de witbalans nagenoeg altijd op automatisch staan, daarom deze keuze ook zo aangevinkt.
Heel enkel keer zet ik hem op daglicht of schaduw.
Nooit op bewolkt omdat ik dat de kleuren niet ten goede vind komen.
Ik fotografeer 100% van mijn foto's in RAW, en werk hier de witbalans bij indien nodig.
Evenals de kleurtemperatuur.

Groeten Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Lee filters | Manfrotto Monopod(s) | Benro Tripod
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 73
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Aug 2011, 19:52    Post subject: wiltbalans
De kleurtemperatuur in de camera heb ik op 5000 Kelvin ingesteld en maak alleen RAW opnamen. Met regelmaat pas ik de kleurtemperatuur iets aan (verreweg de meeste keren wat hoger) want in Lightroom geeft het programma vaak een kleurtemperatuur aan van rond de 4800 K. Die foto's vind ik in eerste instantie wat "koud".
Groet, WvB
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Willem Verhagen
Vip


Gender: Male
Age: 54
Joined: 29 Jan 2008
Posts: 58
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Aug 2011, 21:57    Post subject:
Als ik de witbalans op d-4 zet (Nikon D300), krijg ik de meest natuurgetrouwe weergave. In elk geval de weergave die ik hebben wil. Lightroom geeft dan aan, dat de kleurtemperatuur 5000K is. Pas de kleurtemperatuur zelden aan.

Willem
_________________
Nikon spul.
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Mon 08 Aug 2011, 22:11    Post subject:
In het begin ftografeerde ik graag met de witbalans op bewolkt omdat ik van warme kleuren houd, sinds ik de d700 heb zet ik de witbalans steevast op automatisch . Daar ik altijd in raw fotografeer kan ik hem achteraf nog eventueel wat bijstellen.
Groetjes Martine


Last edited by martine on Sun 14 Aug 2011, 21:27; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 14 Aug 2011, 21:24    Post subject: Witbalans
Ten eerste: Leuk topic!

Onder het lopen verwissel ik regelmatig van witbalans, dat ben ik gewend, en ik vergeet het vrijwel nooit. Het geeft mij het gevoel dat ik echt met de omstandigheden bezig ben, en dat werkt voor mij gewoon goed.

Maar iets anders is me met het nabewerken ook opgevallen, en daarover heb ik hier nog niks gelezen. Namelijk: Wanneer ik de wb op 'daglicht' zet, en een foto maak, de foto achteraf in het bewerkingsprogramma open, en daar de witbalans ook op 'daglicht' zet, zit er toch behoorlijk verschil in. Wanneer ik 'm daarna weer op 'als opname' zet, is het weer zoals de foto genomen was. (de daglicht stand op de camera) En dan is ie ongeveer 70% van de gevallen mooier als de standaard 'daglicht' witbalans die gecreeerd wordt door het programma.

Mijn conclusie daaruit is dat het beter is om er in het veld rekening mee te houden vanwege het verschil van witbalans ter plaatse ingesteld, en de witbalans die je instel tijdens het nabewerken.
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Sep 2005
Posts: 101
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 7:31    Post subject:
@erikbb
(en anderen ook natuurlijk)

Dit is nu net waarom ik hem op automatisch laat staan.
Omdat ik het in daglichtstand of bewolkt stand (nog maar te zwijgen van de schaduw instelling) niet natuurgetrouw over vind komen in de meeste gevallen
Vandaar dat ik hemm automatisch kies, en in geval ik het niet natuurgetrouw vind, ik wat aan de witbalans bijstel.
Evenals met de kleurtemperatuur wat ga schuiven .
Meestal is dit echter niet nodig
Groet Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Lee filters | Manfrotto Monopod(s) | Benro Tripod
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 8:00    Post subject:
Hee
ik zie dat Hendrik tijdens fotograferen inpandig de witbalans op automaat zet, terwijl hij ook nikon capture nx(2) voor afwerking van de foto toepast?

Onder de vraag waarom dit forum item startte, schreef ik dit:

Quote:
ik maak wel eens series.
dan is het erg handig als je een vaste waarde hanteert, en niet de automaat. 5200 is mijn uitvalsbasis. Met Lightroom en Aperture is dit minder belangrijk, omdat je daar met de pipet geen grijsaanpassing tov de opgenomen waarde maakt (capture nx) maar een absolute kleurtemperatuur en groen/rood verschuiving hanteert.

Als je dan bijvoorbeeld in een bos staat en bij één van de foto's met een pipet een mooi wit- of grijspunt kunt vinden, kun je dit op de hele serie toepassen. Meestal pas ik de waarde zo aan dat de sfeer van het bos - groenzweem - behouden blijft maar minder overheersend is.

Ik corrigeer naar waarden tussen 4800 en 6500 Kelvin buiten, met een zwaartepunt tussen 5200 (zonnig en licht bewolkt) en 5600 K (grauw licht).

Vroeger deed ik het anders. Misschien in de toekomst weer.

Dit -werken met een vaste waarde - is met name in situaties waarin je in een zaal met menglicht werkt heel handig. Er is vrijwel altijd wel iemand in de zaal met een wit hemd aan. En de kans dat op éen van de foto's in een serie hier het dominante licht op valt wat de sfeer in de ruimte (of het deel van de ruimte) bepaalt is ook vrij groot. De kans dat je in alle foto's zo'n mooi witpunt met de juiste kleur er op vindt, is daarentegen vrij klein. Daarom is het handig als je de correctie die je in éen foto vindt op een hele serie kan gebruiken. Dit geeft ook eenheid aan de beelden.
Bij Lightroom en Aperture gaat dit ook heel eenvoudig als je de automatische witbalans had gebruikt (want hier werkt de correctie obv een instelling in Kelvin), maar capture past een rood-groen / geel-blauw correctie toe op de ingestelde waarde, die bij de automatische witbalans in iedere foto anders is. Elke foto moet dus zijn eigen correctie krijgen (tenzij je vrij omslachtig handmatig een passende witbalans in Kelvin kunt maken).

Maar misschien maak ik een fout in mijn gebruik van de witbalans/kleurcorrectie in capture nx?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 11:10    Post subject: Witbalans
@Art: Toch vind ik het een meerwaarde hebben wanneer ik achteraf kan kiezen tussen de daglichtstand van de camera, of de voorgeprogrammeerde daglichtstand van Lightroom (of andere prog's). Ergens lijkt het mij niet onlogisch dat de daglichtstand op de camera (en dus tijdens de werkelijke omstandigheden) dichter bij de werkelijkheid zit dan de daglichtstand in Lightroom.

Als het heel raar is wat ik zeg dan hoor ik het graag, ik laat hier gewoon even mijn visie los Laughing

Groet Erik.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 12:43    Post subject:
Quote:
ik zie dat Hendrik tijdens fotograferen inpandig de witbalans op automaat zet, terwijl hij ook nikon capture nx(2) voor afwerking van de foto toepast?


Niet automatisch, wel een handmatige aanpassing voor menglicht.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 14:30    Post subject:
@Hendrik
ah zo, je gebruikt je D2x om ter plaatse één vaste witbalans te meten. Dat kan ook idd.
(Ik ben daar te lui voor.... Vooral omdat ik verwacht dat ik het achteraf toch anders zal instellen. Misschien iets om eens mee te spelen.)
Ik neem aan dat je het opvallend licht meet? op een A4-tje?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 14:44    Post subject: Re: Witbalans
erikbb wrote:
@Art: Toch vind ik het een meerwaarde hebben wanneer ik achteraf kan kiezen tussen de daglichtstand van de camera, of de voorgeprogrammeerde daglichtstand van Lightroom (of andere prog's). Ergens lijkt het mij niet onlogisch dat de daglichtstand op de camera (en dus tijdens de werkelijke omstandigheden) dichter bij de werkelijkheid zit dan de daglichtstand in Lightroom....


Een daglichtstand is een waarde, uitgedrukt in Kelvin. Meestal wordt daarvoor 5200 Kelvin gebruikt. Of die waarde nu is opgegeven door de camera, of is ingetoetst in de raw-convertor zou niets uit moeten maken...
Maar, misschien denkt Lightroom dat de waarde voor daglicht 4600 Kelvin is, of 5500? Dan moet je het getal even aanpassen zodat de getalswaarden gelijk zijn, en dan zou je ook hetzelfde moeten zien (binnen Lightroom).

Wat wel uitmaakt is dat iedere rawconvertor gebruik maakt van een eigen (camera-afhankelijk) kleurenprofiel waarmee de kleuren van het rawbestand tot een beeld wordt samengesteld. Dat wil zeggen dat je met Lightroom uit het Raw van je camera op 5200 Kelvin andere kleuren te zien krijgt dan de jpeg direct uit de camera op 5200 Kelvin laat zien. (de meeste camera's hebben dan ook nog eens meerdere kleurprofielen waar je uit kunt kiezen Smile ).
(kan dit ook eenvoudiger worden uitgelegd? Embarassed )

Kortom, het zou raar moeten zijn wat je zegt, maar misschien is het het toch niet Smile
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum