Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Workflow (IDimager)
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Oct 2011, 7:50    Post subject: Workflow (IDimager)
Gebruikt iemand van jullie IDimager als fotodatabase?

Wat zijn voor- en nadelen?
Het laat de bewerkingen zien die met Nikon Capture NX in de NEF bestanden zijn opgeslagen. Voor mij heel belangrijk.
Ik overweeg om het aan te schaffen.


Toelichting.
Recent heeft Phase One, de producent van rawconvertor Capture One, mijn huidige database Expression Media overgenomen van Microsoft. Gunstig is dat ze de database doorontwikkelen. Ongunstig is dat daarmee EM in nieuwe versies van de in Nikon Capture NX bewerkte Nikon NEF-files niet langer de bewerken laat zien. In tegenstelling tot voorheen. Aangezien oude versies van EM op windows 7 niet meer om kunnen gaan met onderhoud aan de catalogussen ... ben ik naarstig op zoek.

Ik wist al van iMatch, een heel knap maar verschrikkelijk ingewikkeld programma, ik begrijp er geen snars van en vrees dat het me vele maanden kost om het enigszins te kunnen gebruiken, en het is verschrikkelijk traag bij de weergave van de NEF's (jawel, sinds kort ondersteunt het bewerkte NEF, dat deed het eerst niet.)

IDimager lijkt op onderdelen minder geavanceerd - duplicaten beheer -, maar op erg veel andere gebieden lijkt het juist extra mogelijkheden te bieden. (Expression Media had dan ook 4 jaar stilgestaan.)

Op het moment vormen Ligthroom en Aperture de meest voor de hand liggende combinatie van Rawconvertor en foto-database. Maar ik vind nu één keer de beelden van Nikon Capture bijzonder mooi en heel gemakkelijk te maken. Helemaal in combinatie met de controlpoints van NIK. Als je maar de helft van de functionaliteit wil gebruiken zijn deze programma's erg kostbaar (plus dat ze weergave van NEF-bewerkingen niet tonen).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Oct 2011, 7:53    Post subject:
inmiddels heb ik per ongeluk al mijn foto's in de catalogus geladen...
De i7 met 8gig ram was net geen twaalf uur bezig om de linkjes te leggen en de thumps aan te maken van de 27.000 foto's Shocked .

Ik moet nodig foto's gaan weggooien.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 8:33    Post subject:
peter wijn wrote:
inmiddels heb ik per ongeluk al mijn foto's in de catalogus geladen...
De i7 met 8gig ram was net geen twaalf uur bezig om de linkjes te leggen en de thumps aan te maken van de 27.000 foto's Shocked .

Ik moet nodig foto's gaan weggooien.


Dat is een van de redenen dat ik aan PS CSx vast zit. Zowel PS elements als Lightroom
willen dat ik m'n foto's in hun database stop. Ik ben daar weleens aan begonnen maar na een paar uur afgehaakt.
Inmiddels heb ik 320 GB aan foto's. Omdat ik van iedere RAW ook een 900x600 foto aanmaak
zit ik inmiddels aan de 78000 stuks. Gelukkig is dat in Bridge nog steeds heel goed te behappen
door voor iedere soort een eigen map te hebben.
Bovendien kan ik zo ook buiten PS om foto's verplaatsen, verwijderen en/of toevoegen
zonder dat ie begint te zeuren dat de database niet meer klopt.
Ik zou voor wat bewerking betreft genoeg hebben aan Elements maar dat heeft dan weer geen Bridge.

Ja, ik begin ook weleens zo'n exercitie om foto's weg te gooien maar oh, wat is dat moeilijk!
Vaak heb je bv van een vogel wel 20 mooi scherpe foto's maar in net iets andere houdingen.
"kill your darlings!" maar welke?
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 9:06    Post subject:
Ik maak gewoon zelf mijn mappen aan. Jaren onderverdeeld in maanden en daarin gewoon de datum met een of twee trefwoorden. Met het programma Faststone Imageviewer(gratis) kun je heel snel bladeren. Ook de RAW bestanden kun je hiermee bekijken. Faststone Imageviewer werkt veel sneller en handiger dan bridge.

Dit neemt de minste schijfruimte in, ook al is dat met de 1,5 Tb van tegenwoordig niet echt belangrijk.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 10:12    Post subject:
jonggolde wrote:
Ik maak gewoon zelf mijn mappen aan. Jaren onderverdeeld in maanden en daarin gewoon de datum met een of twee trefwoorden. Met het programma Faststone Imageviewer(gratis) kun je heel snel bladeren. Ook de RAW bestanden kun je hiermee bekijken. Faststone Imageviewer werkt veel sneller en handiger dan bridge.

Dit neemt de minste schijfruimte in, ook al is dat met de 1,5 Tb van tegenwoordig niet echt belangrijk.

Gr. Henriëtte


Ik was nogal sceptisch toen ik dit las, maar vooruit, eens even kijken, gedownload en WooooW, dat ziet er heel goed uit!!!
Alleen jammer dat er niet een compleet RAW menu verschijnt zoals in PS. Nu moet je voor iedere bewerking je muis links op het scherm zetten en dan één bewerking (bv aanpassen belichting) kiezen.
Daarna weer naar links met de cursor en "bv "aanpassen kleuren", etc...
Mooi wel dat je voor een externe editor kunt kiezen maar als dat PS is dan komt de foto eerst weer in de RAW converter van PS terecht en die herkent niet de eerder gemaakte aanpassingen.
Er wordt dus kennelijk een RAW doorgegeven ipv een JPG.
Ik blijf zo dus afhankelijk van de converter in PS.

Misschien zie ik zaken over het hoofd dus ik ben heel benieuwd hoe jouw workflow is.

groet, Jan
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 10:21    Post subject:
Neem maar van mij aan dat zo'n database

- leuk is om te maken, je komt al je foto's weer tegen (alleen je moet er effe de tijd voor nemen, niet effe een middag, maar voor 27.000 beelden effe een paar maanden. Omdat ik al een database had, was het redelijk makkelijk - enkele weken dagelijks een uurtje - om deze over te zetten). Omdat mijn 'vorige' database nog wel foto's die er in zitten kan terugvinden mis ik in de tussentijd niks.

- super snel is om foto's terug te vinden. Niet alleen op soortnaam, maar ook op datum (ik heb mijn foto's op datum gesorteerd net zoals henriette) en op plaats waar je geweest bent. Ik kan er heel snel presentaties mee voorbereiden. Je kan zien welke mappen/soorten je al hebt opgeschoond. Dus waar je gebleven bent (kan ook op een notieblokje hoor). Op andere -goedkopere - manieren kan het ook, maar zo is het een feestje.

- waarmee het geen probleem is om met de database zelf de foto's te verplaatsen (als dat überhaubt nog nodig is nadat je je foto's hebt uitgezocht en bewerkt).

- voorwaarde dat het leuk is om met een database te werken, is dat er gebeurt wat je wil dat er gebeurt, en snel. Weergave van mijn foto's (NEF's met bewerking er in) is supersnel. Terugvinden is snel. Niet zo snel is exif data kopieren bijvoorbeeld om handmatig in de velden van nederpix te plaatsen, daar moet ik nog voor vinden hoe dit beter werkt.

(ik heb een licentie voor Bridge die ik met heel veel liefde en tevredenheid NIET gebruik).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 10:54    Post subject:
Voor alle duidelijkheid - Ik gebruik dat programma uitsluitend om snel in mijn archief te zoeken.

Bewerken doe ik via Bridge/Photoshop.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 10:59    Post subject:
jonggolde wrote:
Voor alle duidelijkheid - Ik gebruik dat programma uitsluitend om snel in mijn archief te zoeken.

Bewerken doe ik via Bridge/Photoshop.

Gr. Henriëtte


Ah, duidelijk!

groet, Jan
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 11:04    Post subject:
Lightroom 3 kost vandaag de helft van wat het normaal kost lui.
Een van de beste rawconvertors voor canon en een heel handige database in één.
Als ik Canon zou gebruiken (of welk ander cameramerk dan nikon dan ook) dan werkte ik al heeeeel lang met Lightroom.
(misschien was ik dan zelfs overgestapt op Aperture Smile ).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 11:10    Post subject:
Ook al kost het nu maar de helft, ik vind het toch erg duur. Zeker als ik het vergelijk met het gratis door Canon meegeleverde DPP.
Als je daar mee leert werken, (het is even wennen) kun je echt zonder Lightroom.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 11:11    Post subject:
peter wijn wrote:
Neem maar van mij aan dat zo'n database

- super snel is om foto's terug te vinden. Niet alleen op soortnaam, maar ook op datum (ik heb mijn foto's op datum gesorteerd net zoals henriette) en op plaats waar je geweest bent. Ik kan er heel snel presentaties mee voorbereiden. Je kan zien welke mappen/soorten je al hebt opgeschoond. Dus waar je gebleven bent (kan ook op een notieblokje hoor). Op andere -goedkopere - manieren kan het ook, maar zo is het een feestje.


(ik heb een licentie voor Bridge die ik met heel veel liefde en tevredenheid NIET gebruik).


Ik vind het zelf erg handig om voor iedere soort een map te hebben. Zoekt ook heel snel.
Als ik dan op de map klik in Bridge dan ligt het al standaard op original date gesorteerd.
Zo heb ik dan de originele RAW en alle bewerkingen daarvan bij elkaar.

Zit je met een database niet heel erg gebakken aan één leverancier? Wat als je van produkt wilt veranderen,
kun je dan alles wat je in je RAW bestanden hebt aangepast en de meta gegevens en tags ook naar je nieuwe database meenemen?
Lijkt me niet. Dat is trouwens met Bridge/PS niet anders en dus best een punt van zorg!

groet, Jan
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 11:15    Post subject:
peter wijn wrote:
Lightroom 3 kost vandaag de helft van wat het normaal kost lui.
Een van de beste rawconvertors voor canon en een heel handige database in één.
Als ik Canon zou gebruiken (of welk ander cameramerk dan nikon dan ook) dan werkte ik al heeeeel lang met Lightroom.
(misschien was ik dan zelfs overgestapt op Aperture Smile ).


Been there, done that, maar kon er niet aan wennen. Begreep die hele catalog structuur gewoon niet en
had ook geen zin om weer opnieuw alles uit te vinden. Ik heb dat al een paar keer moeten doen en vind het wel mooi zo.

groet, Jan
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 12:11    Post subject:
Jan Hendriks wrote:
Ik vind het zelf erg handig om voor iedere soort een map te hebben. Zoekt ook heel snel.

wel voor vogelsoorten afzonderlijk zoeken, dat gaat snel, maar niet voor reizen, gebieden waar je meerdere keren geweest bent. In een database staat een met drie klikken bij elkaar en kun je supersnel je selecties maken. Welke foto's heb ik in een woestijn gemaakt, of moeras of met een vuilnisbeltsfeer in beeld: klik.
Quote:
Als ik dan op de map klik in Bridge dan ligt het al standaard op original date gesorteerd.
Zo heb ik dan de originele RAW en alle bewerkingen daarvan bij elkaar.
Sorteren is nooit een probleem. Je kan ook in een aantal databases (lightroom, Aperture, ID-imager, Expresion Media, iMatch) versies beheren (dat wil zeggen, je schuift ze achter je hoofdbestand). Ik heb zelf alleen mijn NEF's met de bewerking daarin. Incidenteel een extra versie TIFF als ik heel zwaar in Photoshop aan het bewerken ben geweest (canvas groter, twee of meer foto's samengevoegd, dat soort spelletjes die niet met Capture NX kunnen).
Quote:
Zit je met een database niet heel erg gebakken aan één leverancier? Wat als je van produkt wilt veranderen,
kun je dan alles wat je in je RAW bestanden hebt aangepast en de meta gegevens en tags ook naar je nieuwe database meenemen? Lijkt me niet. Dat is trouwens met Bridge/PS niet anders en dus best een punt van zorg!

De betere databases ondersteunen dit (ik weet niet of Lightroom en Aperture het ondersteunen). In principe kun je een XML export aanmaken van Expression Media en deze inlezen in ID-imager. Dat schijnt te werken. Maar helaas, dat soort spelletjes zijn voor mij ingewikkeld, en het is al zeker niet iets wat ik doe om een programma in de probeerperiode te leren kennen. Idealiter wel.
Maar ook jij kunt de keywords in je foto's opslaan, en de nieuwe database opbouwen op basis van die gegevens. Al dit soort programma's kunnen met IPTC omgaan en in de foto opgeslagen informatie gebruiken om te sorteren, en dus ook om je database handig in te delen.

Dat ben ik nu dus aan het doen voor iets van 400 vogelsoorten, 80 libellensoorten, enkele tientallen vlindertjes - voor zover ik ze gedetermineerd krijg Rolling Eyes , een stuk of 80 mensen, bij bloemen en landschappen maak ik een globalere indeling die minder werk kost om aan te leggen, en voor een veertigtal gebieden. Klinkt heel veel werk. Valt mee, want gelijktijdig plezier van bekijken en ondertussen stiekum kijken of ik de bewerkingen beter krijg.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 12:35    Post subject:
peter wijn wrote:
Klinkt heel veel werk. Valt mee, want gelijktijdig plezier van bekijken en ondertussen stiekum kijken of ik de bewerkingen beter krijg.


Heheh, heel herkenbaar! Daarom schiet ik ook maar langzaam op. Er zijn steeds weer oude foto's waarvan ik denk "dat moet ik nu beter kunnen"
en voor ik het weet zit ik dan weer te klooien. Wel vaak met leuk resultaat. Dat heet geloof ik evolutie. Wink
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Oct 2011, 15:15    Post subject:
Jan Hendriks wrote:
"dat moet ik nu beter kunnen"
Dat denk ik ook regelmatig en soms denkt Lightroom het zelfs voor mij; wanneer ik een CR2 van mijn inmiddels overleden Canon 20D open in de ontwikkelmodus van Lr3.5 krijg ik een subtiel uitroeptekentje in beeld met de melding dat er met de huidige versie betere bewerkingsmogelijkheden zijn dan met de versie waarin dat bestand ooit bewerkt is. 1 klik op de knop en je weet of je het met Adobe eens bent. 99% van de gevallen is dat zo Wink
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Oct 2011, 19:56    Post subject:
humm...
ik weet niet of ik dat zo gauw aan een programma zou overlaten.
calvinisme.
ik wil weten wat er gebeurt, ook al heb ik er eigenlijk geen idee van... waarmee ik bedoel dat ik wil dat het reproduceerbaar is.

Zoiets als de automatische witbalans die ik nooit meer gebruik, omdat ik geen idee heb wat ie doet, en ie in een serie foto's in principe in elke foto een andere kleurspectrum kan brengen. Dat is iets wat ik niet wil.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 02 Dec 2009
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Oct 2011, 18:27    Post subject:
En als je nu een nieuwe pc koopt?
Hoe zit het dan met je hele Lightroomdatabase? Ik heb begrepen dat je niet meer "ouderwets" gewoon mapjes op je drive hebt.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sat 29 Oct 2011, 18:45    Post subject:
Quote:
Ik heb begrepen dat je niet meer "ouderwets" gewoon mapjes op je drive hebt.


Wat bedoel je hier precies mee? Alles op de harde schijf staat nog steeds in mappen. Maar jij kunt ze misschien niet meer vinden! Dat is het nadeel als je een programma jouw bestanden laat beheren.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 02 Dec 2009
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Oct 2011, 20:24    Post subject:
jonggolde wrote:
Quote:
Ik heb begrepen dat je niet meer "ouderwets" gewoon mapjes op je drive hebt.


Wat bedoel je hier precies mee? Alles op de harde schijf staat nog steeds in mappen. Maar jij kunt ze misschien niet meer vinden! Dat is het nadeel als je een programma jouw bestanden laat beheren.

Gr. Henriëtte


Precies, dat bedoel ik. Ik wil gewoon met bijv Verkenner alles kunnen benaderen. Heel ouderwets, maar zo ben ik er vanaf de XT computers ingegroeid.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Oct 2011, 20:28    Post subject:
DanielJ wrote:

Precies, dat bedoel ik. Ik wil gewoon met bijv Verkenner alles kunnen benaderen. Heel ouderwets, maar zo ben ik er vanaf de XT computers ingegroeid.

Ik weet niet hoe het met LR3.0 gaat, maar in LR2.6 had ik alles gewoon in mapjes staan, waar ik op welke manier dan ook bij kon.
Moet je alleen even tijdens het importeren vertellen waar hij ze op moet slaan.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Oct 2011, 22:18    Post subject:
Daniel, natuurlijk beheert het programma jouw bestanden niet. Jij vertelt het programma waar het je bestanden moet laten. Dat geef je eenmalig aan bij je import-instellingen, net als dat je daar heel eenvoudig de naam van je bestanden kan laten wijzigen (bv handig naar de NIDF-norm) en eventuele ontwikkelingsinstellingen.
Zelf geef ik de voorkeur aan het wegschrijven van de foto's in mapjes op datum in de map 'afbeeldingen'. Kan iedereen dus altijd gewoon terugvinden ook wanneer je die map verplaatst naar een andere computer.
Groet,
Jaap

edit: we dwalen wel een beetje af van de oorspronkelijke vraag van Peter. Kan er niet even een moderator ingrijpen?!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sun 30 Oct 2011, 6:39    Post subject:
Ik begrijp niet waarom er hier ingegrepen zou moeten worden! Dit is nuttige informatie. Er zijn heel veel mensen die bv. met programma's als Picasa werken en zonder Picasa kunnen zij nergens bepaalde afbeeldingen terug vinden. Ik spreek uit ervaring. Ik heb veel en vaak geholpen met computerproblemen.

Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 02 Dec 2009
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Oct 2011, 8:30    Post subject:
Jaap, bedankt. Ik had begrepen dat het werkt als bijv Itunes; daar kun je je mp3's alleen benaderen via die bibliotheek en niet via een ander programma.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Oct 2011, 11:03    Post subject:
Jaap Schelvis schreef:
Quote:
edit: we dwalen wel een beetje af van de oorspronkelijke vraag van Peter. Kan er niet even een moderator ingrijpen?!

Jonggolde schreef:
Quote:
Ik begrijp niet waarom er hier ingegrepen zou moeten worden! Dit is nuttige informatie

Natuurlijk heeft Jaap gelijk, we dwalen af van de oorspronkelijke vraag van Peter. Aan de andere kant heeft Henriëtte net zoveel gelijk, het is nuttige informatie waar velen van ons wat aan hebben.

Misschien is het een idee om hierover een nieuw topic (Workflow of iets dergelijks) te starten? Of misschien wel een poll eraan koppelen?

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
machiel de vos


Gender: Male
Age: 88
Joined: 19 Mar 2010
Posts: 16
Location: havelte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Oct 2011, 19:03    Post subject: Gebruikt iemand van jullie IDimager als fotodatabase?
Graag de discussie gesorteerd onderbrengen. Workflow is interessant genoeg. Iedereen heeft hier mee te maken. In het analoge tijdperk had ik (en nu nog) de dia's, altijd genummerd met jaar, mnd. en volg no, opgeborgen in hangmappen geplaatst naar hoofdrubrieken: landschappen, vogels, flora, t.m.cultuur , archeologie etc. Daarnaast, alles in de loop van 10 tallen jaren onderverdeeld en in diverse rubrieken ondergebracht in een data base met rubrieken zoals werelddeel, land, gebied en enkele rubr. om op diverse manieren te kunnen zoeken, Dig. beelden in mapjes is voor mij ongeveer hetzelfde als dia's in dozen met opschrift zonder verdere info. Keywords geven maar een beperkte info over een beeld. Het overzichtelijke van een database, als access, gekoppeld aan een digitaal bestands archief zou m.i. ideaal zijn. Voorlopig heb ik in Expression Media alles op datum staan met hier en daar soort aanduidingen, (zonder bewerkte NEF files,) niet ideaal omdat ik de info van de eigendatabase mis: nog werk genoeg te doen en dat zonder dubbele opnamen!
Ik ben benieuwd waar Peter mee gaat werken.
Machiel
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum