daan de vos wrote: |
De IS zie ik niet echt als aanwinst denk ook niet dat die gebruikt word in de macrofotografie daar deze alleen maar bewegingsonscherpte geeft. |
daan de vos wrote: |
Zou zelf voor het verschil eerder een mooi macrostatief kopen die je ook vlak boven de grond kunt gebruiken.De nieuwe lens moest natuurlijk ontwikkeld worden voor de fotografen met een full-frame body. |
jonggolde wrote: |
Of je nu AF of MF fotografeert is helemaal niet relevant voor het gebruiken van IS. Ik stel meestal hadmatig scherp en ook daarbij is IS van toegevoegde waarde!
Gr. Henriėtte |
BertJan wrote: | ||
Hoe bedoel je dat? De IS functie is toch om bewegingen op te vangen. Wanneer je handmatig scherp stelt op kleine onderwerpen heb je dan toch niets aan de IS? Wanneer je bijvoorbeeld op het oog van een libel wilt scherpstellen en je gebruikt de IS functie verschuift hij dan niet heel erg van zijn plek? Vooral wanneer je AF gebruikt? Of zit ik nu helemaal mis? ![]() |
Quote: |
: ik gebruik bij macro altijd de AF in AI-Servo modus via 1 scherpstelpunt, dan blijft de AF dus de bewegingen volgen. Ook maak ik dan veel opnames zodat ik altijd 1 scherpe opname heb. Maar dat komt dus ook omdat ik altijd uit de hand fotografeer bij macro. Als je vanaf statief macro doet kan MF beter zijn, eventueel ook via de live view modus met vergroting (in alle rust scherpstellen...).
|