Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


low & high key

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Nov 2011, 20:24    Post subject: low & high key
Hoi npers
ik zie het wel eens voorbij komen low en high key opname...werkelijk geen benul hoe je dat doet, wat de effecten zijn etc.
Heeft iemand een goed draadje voor me of info??
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Nov 2011, 20:34    Post subject:
hier vind je alles wat je wilt weten over high key en low key
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Nov 2011, 21:25    Post subject:
in't kort;
Je onderwerp juist belichten en daarmee de omgeving onder-of juist behoorlijk overbelichten zodat een (bijna) witte- of zwarte opname ontstaat.

Very Happy of is dit te kort door de bocht ?
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Nov 2011, 21:39    Post subject:
@ henri
het is zo kort door de bocht dat ik niet begrijp wat je bedoeld Laughing
hoe doe je dat dan??
@ ton natuurlijk krijg ik dat ook op mijn scherm maar het is zoveel dat ik de info die ik wil hebben er niet uit krijg, ik wil het houden bij onderwerpen die op nederpix verschijnen, valt heeeel veel fotografie buiten.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Nov 2011, 21:46    Post subject:
@Susan: bij de uitleg van Henri hier en hier wat voorbeeldfoto's (al vind ik het bij de laatste niet allemaal echt high-key).

Misschien dat je de uitleg van Henri nu wat beter snapt.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Leo Snellink


Gender: Male
Age: 66
Joined: 08 Sep 2007
Posts: 66
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Nov 2011, 21:50    Post subject:
Op Birdpix is high key een keer maandopdracht geweest. In het forumtopic daarvan staat aardig wat zin en onzin over high key geschreven. Misschien toch handig om even door te lezen.
Voor mij werkt high key het beste als je goed belicht, maar dus wel flink aan de rechterkant van het histogram.
De link naar het topic. Low key werkt ongeveer hetzelfde, maar dan met onderwerpen, waar vooral donkere tonen aanwezig zijn.
Henri: voor mij te kort door de bocht. Het mooiste wordt het als je bij het maken van de foto al weet dat je met high key bezig bent.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Nov 2011, 22:04    Post subject:
Een goed voorbeeld van low key zijn misschien de foto's van onze fotograaf van de maand.
Hij legt bij zijn interview prima uit hoe hij te werk gaat.

We nemen een paddestoel.
Je kunt je voorstellen dat het hele bos behoorlijk donker is.
Door flink onder te belichten ontstaat een nagenoeg zwarte opname. Ook je paddestoel is onderbelicht (en dat wou je niet Wink )
Door deze extra te belichten met een zaklantaarn en vervolgens dmv spotmeeting (of ervaring) belichten onstaat een juist belichte paddestoel in een verders donkere setting.

Dit kan in sommige gevallen ook met natuurlijk licht.
Je moet dan het geluk hebben dat je onderwerp mooi wordt uitgelicht.

Omgekeerd ontstaat high key.

Ook nu belicht je je onderwerp, of een deel van je onderwerp juist.
Bijvoorbeeld het donkerste deel van je zorgvuldig gekozen onderwerp.
Neem een wit konijntje (met rode oogjes) in de sneeuw.
Door de oogjes juist te belichten zal de witte sneeuw en de witte vacht van het diertje al snel overbelichten en dus witter dan wit zijn. Je ziet op de opname enkel rode oogjes Smile

Kijk maar eens op deze en onze zustersites naar schitterende voorbeelden van deze leuke techniek, en rommel er maar eens wat mee. Best leuk ! Very Happy
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Nov 2011, 23:13    Post subject:
Arjen, leo en henri
mooi hier kan ik mee aan de slag!!!
Toch weer met het histogram in het veld bezig zijn, ik was daar ook nog steeds niet uit. Werk aan de winkel deze winter Smile . Volgens mij ben ik er al mee bezig zonder het te weten.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 16:15    Post subject:
Ik heb meer informatie gelezen over dit onderwerp. Ik zit in de knoop en ik wil toetsen of mijn gedachten gang klopt.
Het is niet de bedoeling deze foto's te verkrijgen met onder en over belichting alleen maar door gebruik van het histogram. Om invloed uit te oefenen op het histogram kan je volgens mij alleen (???????) door ander licht op te zoeken, klop dat of is nog een andere manier??
Ik heb het niet over nabewerken maar hoe ik dat ter plekke kan doen.
Bedankt voor mee denken!! Ik zit nu even in de theorie moet het allemaal nog uitproberen...ik denk eerder aan low key dan high key opnames.
groet susan


Last edited by susan meijnders on Mon 10 Aug 2015, 11:15; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 17:44    Post subject:
Volgens mij is er bij high key en low key wel sprake van over- en onderbelichten, maar het moet wel binnen de grenzen blijven. Dor een beetje onder- of overbelichten verandert je histogram niet, het schuift alleen op naar rechts of links. Je moet het echter niet overdrijven en sterk uitgebeten vlakken creëren. Door bij een high key te zorgen voor diffuus, zacht licht voorkom je uitgebeten witte vlakken. Bij low key kun je wel dichtgelopen zwarte vlakken hebben, bij voorkeur in de achtergrond en niet te veel in je onderwerp. Overigens lopen de meningen nog wel eens uiteen of een bepaalde foto high of low key is, of niet.
Voor een low key foto heb je een onderwerp nodig met overwegend donkere tonen en een (nog) donkere achtergrond. In een studio is dat redelijk eenvoudig, buiten is dat wat moeilijker, je zult er naar moeten zoeken. Je kunt overdadige lichtopval weren met bijv. een scherm (zwarte paraplu) al weet ik niet goed hoe dat uitpakt in je foto. Verder heeft een low key foto sterkere contrasten waardoor vooral contouren worden benadrukt. Dat is dus iets waar je op kunt letten op locatie en wat je kunt beïnvloeden door de mate van onderbelichten. Niet elke setting leent zich voor high key of low key. Goed opletten dus. Kort samengevat: het begint met de juiste lichtomstandigheden, de rest doe je met je camera en onderbelichten of overbelichten is niet verboden!

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 17:59    Post subject:
Hoi m. janssen
weer duidelijke taal, erg prettig! Wat jij schrijft had ik begrepen
(mogelijk niet goed genoeg verwoord!!), concrete vraag hoe beïnvloed ik het histogram zonder onder/over belichten of kan dat niet?? In het veld niet bij nabewerken.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 19:20    Post subject:
Volgens mij is het histogram juist bedoeld om uit af te leiden of je je foto correct hebt belicht. Zo niet, moet je de belichting aanpassen door over of onder te belichten. Dus volgens mij zijn er weinig andere mogelijkheden om het histogram te beïnvloeden. Nou ja, kleurtemperatuur en witbalans moeten niet te veel afwijken van de realiteit natuurlijk.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 20:33    Post subject:
Michiel
bedankt voor het mee denken dat als eerste. Ik denk dat ik het door heb, ik heb mijn camera altijd op de av instelling staan,iso flits etc verander ik op een dag, maar de belichting niet. Ik kijk wel altijd naar de combinatie die het geeft in combinatie met wat ik fotografeer (gevoel uit het analoge). Ik moet de camera op m zetten en dan de belichting meten en corrigeren of vastzetten. Op die manier kan ik het histogram beïnvloeden tenminste als het kwartje goed is gevallen.
Ik heb dit artikel gebruikt als volledige info.
Praktijk zal het leren!!
groet susan
ps licht meten en dan corrigeren vind ik wat anders dan in wilde weg in de min of de plus..
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 20:48    Post subject:
Op zich is het verstandig om op M te fotograferen. Dan heb je zelf de meeste controle over de camera. Maar als je in Av fotografeert en je foto is niet goed belicht (zie histogram), kun je dat compenseren van -2 tot en met +2 EV. Dat geeft mij meestal voldoende ruimte, maar misschien niet als je low key of high key wilt fotograferen.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 20:53    Post subject:
Hoi michiel
in av zit ik de laatste tijd gevoelsmatig altijd goed in raw op 5200 kelvin en ik kijk altijd waar het licht vandaan komt af staat tov lensopening, achteraf nauwelijks correctie nodig maar het klopt dus in m krijg je eerder low/high key dan in av. Ook het schermpje ''ontdekt'' waarop je op het display alle instellingen in een oogopslag kan zien, tjee wat handig.
Leerzaam dagje
bedankt groet susan
ps invulflits werkt erg goed!!
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Nov 2011, 21:50    Post subject:
Goed zo!

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Nov 2011, 12:32    Post subject:
susan meijnders wrote:
Hoi michiel
in av zit ik de laatste tijd gevoelsmatig altijd goed in raw op 5200 kelvin en ik kijk altijd waar het licht vandaan komt af staat tov lensopening, achteraf nauwelijks correctie nodig maar het klopt dus in m krijg je eerder low/high key dan in av. Ook het schermpje ''ontdekt'' waarop je op het display alle instellingen in een oogopslag kan zien, tjee wat handig.
Leerzaam dagje
bedankt groet susan
ps invulflits werkt erg goed!!


Je haalt hier toch een paar dingen flink door elkaar.

- 5200 Kelvin is je witbalans en deze heeft GEEN effect op je belichting
- in Av mode en M mode krijg je in gelijke mate high key en low key, je bepaalt dat in beide gevallen zelf!

Toelichting: in Av mode bepaal je je diafragma en de camera kiest een sluitertijd die samen met je diafragma en gekozen ISO waarde een belichting geeft die neutraal van helderheid is. Wil je over- of onderbelichten, dan draai je aan je duimwiel (bij Canon, je verandert daarmee in principe de sluitertijd) en zie je de belichtingsschaal van -2 tot +2 lopen. In M mode kies je zelf je diafragma en je sluitertijd, en kun je door een van beiden aan te passen over- of onderbelichten. Kijk weer naar je belichtingsschaal, en je ziet die weer van -2 tot +2 lopen.

Hoop dat het zo duidelijker is. Ik heb het idee dat je je nog even moet verdiepen in de basisbeginselen van de fotografie. Met name: 'diafragma + sluitertijd + ISO maakt belichting'.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Nov 2011, 13:01    Post subject:
@ doodles
je denkt misschien te helpen maar ik ben tot op het bot beledigt, valt wel mee hoor..., maar ik gooi mijn foto's de vuilnisbak in ,heb je enig idee?, en meteen alle commentaren ook maar, ik ben een onbenul wat weet ik nou...
Alleen dat ik me niet zorgvuldig uitdruk af en toe of wat kort door de bocht typ, lezen in z'n totaliteit is ook een kunst niet zomaar reageren op een stukje...
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik geen problemen meer heb met de kleur temperatuur van een foto was in jpeg weleens te rood/ blauw etc.
Dat ik de av dus de f gebruik om de scherpte anders te leggen in een onderwerp, dat ik bijna niet hoef na te bewerken in de min of plus, dat ik regelmatig van iso verander en dan ook de f controleer maar minder let op belichtingstijd alhoewel als deze hoger komt kan de iso weer omlaag..tenzij het waait ....maar misschien is dit ook allemaal fout, ik ben vast de weg kwijt. O ja ik gebruik altijd een statief scheelt ook wb belichtingstijd..
groet susan


Last edited by susan meijnders on Mon 10 Aug 2015, 11:18; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Nov 2011, 13:47    Post subject:
Is het eigenlijk niet zo dat een low-\highkey eigenlijk een opname is met een overwegend zeer vlak contrast (luma en tevens chroma bij kleur) waar eventueel wat subtiele constraterende "uitschieters" in zitten?

Door de grote belichtingsspeelruimte die hierdoor ontstaat kun je dus de plaats in het spectrum (histogram) bepalen. Onderin zetten voor LK en bovenin voor HK door dus te "plussen of minnen". (zonder te hoeven onder- of overbelichten)

Vwb kleur zal naast het natuurlijke kleurcontrast kan ook de mate van kleurverzadiging nog van behoorlijk belang zijn in een dergelijke opname. (Ook hier overwegend "vlakke contrasten"?)

Onderwerpkeuze en uitlichting zijn m.i. erg belangrijk om een fraai effect te krijgen. Zeker ook als "het" contrasterende deel gebruik maakt van de volledige contrastomvang en je de boel toch onder controle wilt houden.

Er is denk ik dus niet echt een noodzaak om "onjuist" belichte delen in je opname te hebben (uitgevreten hoog of volledig dichtgelopen partijen) om te kunnen spreken over een HK\LK opname.

Het maakt het natuurlijk wel eenvoudiger om zo dat vlakke contrast te creeren, maar dat is dan een methode waarbij je tevens afscheid neemt van details in je onderwerp. Dat kan uiteraard een bewuste keuze voor de opname zijn.
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Nov 2011, 14:01    Post subject:
susan meijnders wrote:
@ doodles
je denkt misschien te helpen maar ik ben tot op het bot beledigt, valt wel mee hoor...,


Het was zeker niet de bedoeling je te beledigen. Uit de tekst van je reacties meende ik te lezen dat je nogal worstelt met de basis. Vandaar mijn uitleg. Ik had gehoopt dat dat werd gewaardeerd, dus nu ben ik beledigd Very Happy

Blijkbaar heb je het wel allemaal onder de knie, maar was dat niet duidelijk op te maken uit je reactie.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Nov 2011, 15:39    Post subject:
@ doodles
ik waardeer je vast en zeker Wink
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Nov 2011, 15:55    Post subject:
Veel fotografen lijken zich zo bezig houden met de technische kant van het fotograferen dat ze soms vergeten dat alle techniek te herleiden is naar enkele eenvoudige basisbeginselen.

Je bent deze techniek nodig, zodat deze je kan helpen de foto's te maken die je in je hoofd hebt. Niet andersom !
Als je niet creatief genoeg bent zul je ondanks al je kennis nooit onderscheidende foto's kunnen maken.

Probeer met de basisprincipes te spelen.
Kijk regelmatig (tijdens het fotograferen) je opnames terug. Daar leer je veel sneller van dan je vastbijten in een lastig stuk theorie.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/


Last edited by Henri van Vliet on Mon 28 Nov 2011, 16:43; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Nov 2011, 16:10    Post subject:
wat mij betreft heb ik mijn antwoord binnen daar laat ik het bij!!

groet susan


Last edited by susan meijnders on Mon 28 Nov 2011, 16:53; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Nov 2011, 20:27    Post subject:
het lijkt me dat fredvr ook een zekere waardering verdient. dank fred
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum