Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Richard Rietbergen - fotograaf van december
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 0:00    Post subject: Richard Rietbergen - fotograaf van december
Korte Bio
Naam: Richard Rietbergen (Mignon-Creative)
Leeftijd: 45
Woonplaats: Oost-Souburg (Gemeente Vlissingen)
Beroep: Hovenier
Andere Hobbies? Muziek, Archeologie
Gebruikte apparatuur: Nikon D300, Statief Benro flex tripod C2980T, Benro balhoofd B-4, Nikkor AF-S 105 mm F/2.8 G IF-ED VR Micro, Sigma 17-70mm F/2.8-4.0 DC, Refectiescherm, Draadontspanner.
Foto's op Nederpix


Strontvlieg , Nikon D300 , 105mm , F8 , 1/400 , iso 200

Interview
Een opvallende gebruikersnaam, waar komt die vandaan?
Ik had al vrij vroeg een internet aansluiting, en in Zeeland misschien wel 1 van de eerste in 1998. Zoals gebruikelijk moest je ook in het begin van het internet de aanmelding bij gebruikersgroepen waar je interesse lag je aanmelden met een gebruikersnaam. Mijn collega destijds was behalve Hovenier ook Valkenier, en had de tik om bij elke tuin die we hadden afgerond Mignon te roepen. Ik vond dit wel grappig klinken als gebruikersnaam en aangezien de boxjes van de P.C. destijds van het merk Creative waren, heb ik dit toegevoegd. Tenslotte ben je met fotografie ook creatief bezig.
Het heeft dus geen enkele betekenis, maar is zo spontaan ontstaan.
Aangezien ik deze gebruikersnaam ook al op een andere fotosite gebruikte, heb ik er voor gekozen omdat hier ook maar te gebruiken.

Waarom Natuurfotografie?
Ben vanaf heel jonge leeftijd al bezig met de natuur, wist al op mijn 6e dat ik hovenier wilde worden en ben dat uiteindelijk ook geworden. Was altijd bezig met het kweken van plantjes, zodoende leek mijn slaapkamer in mijn jeugdjaren meer op een kas dan een slaapkamer. In 2007 stelde mijn vrouw voor om eens een macrolens aan te schaffen, omdat ik qua bloemen in een zogenaamde snoepjeswinkel werkzaam bent. Zo gezegd zo gedaan, eenmaal de lens binnen gelijk enthousiast experimenteren op een bos bloemen die ik buiten had gezet op de tuintafel. De bloemen werden al snel druk bezocht door zweefvliegjes, en ik betrapte mezelf er op dat ik deze eigenlijk toch wel veel boeiender vond dan de bloemen. Al kijkend door een macrolens ging er een nieuwe wereld voor mij open, en realiseerde ik me dat ik zoveel jaar later een jeugdwens kon gaan waarmaken. Ging vroeger regelmatig met mijn vader mee wanneer hij ging vissen, had hier zelf geen geduld voor, maar vermaakte mij in de omringende natuur waar het o.a. wemelde van die kleine blauwe vlindertjes. Voor fotograferen hadden we vroeger de financiële middelen niet bij ons thuis, maar zei altijd, als ik later groot ben koop ik een fototoestel waarmee ik kleurenfoto's kan maken van deze vlindertjes. Nog dezelfde dag een veld opgezocht waar ik deze vlindertjes zou kunnen vinden en hier mijn eerste vlinder foto's gemaakt. Sindsdien is de macro fotografie een verrijking van mijn leven geworden die ik met het hele gezin kan delen.


Dambordvlieg , Nikon D300 , 105 mm , F8 , 1/200 , iso200

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Ik ervaar de natuur iedere dag en op elk moment van de dag weer anders, daarom verveelt dit nooit. Het licht wat zo belangrijk is, is iedere keer weer anders, de natuur verrast mij steeds opnieuw, elke keer kom je weer andere dingen tegen. Maar het belangrijkste voor mij is de rust die het mij geeft, het gevoel vind ik moeilijk te beschrijven, maar denk dat iedereen dit wel herkent. Merk dat sinds ik aan natuurfotografie doe, ik meer bewust ben geraakt van hoe alles met elkaar samenhangt, een bepaald biotoop is vele malen eerder afgebroken dan opgebouwd.


Weidebeekjuffer , Nikon D300 , 105 mm F9 , 1/80 , iso 200

Wat zijn de minder leuke kanten:
Minder leuk vind ik persoonlijk natuurgebieden die te druk bezocht zijn, deze vermijd ik dan ook. Verder word ik wanneer ik op pad ben steeds vaker geconfronteerd met mijn eigen beperkingen, heb sinds 2008 de ziekte M.S. wat in mijn geval betekent dat ik mijn energie goed moet verdelen. Loop nog te vaak voor mij te lange afstanden of ga niet op tijd naar huis, met gevolg dat ik hier een paar dagen de tol voor moet betalen.


Veldparelmoervlinder , Nikon D300 , 105mm , F7.1, 1/125 , iso 200

Wat is je specialiteit?
Mijn passie is toch wel het fotograferen van vlinders en libellen. Ben altijd voor zonsopkomst op de locatie waar ik fotografeer, want ik heb de energie er niet voor om achter de vlinders aan te hollen, dus tref deze meestal slapend aan.

Wat kenmerkt jouw foto's?
Denk zelf de vrij rustige achtergrond in de foto's, al denk ik soms dat iets meer doortekening hierin toch mooier is, maar hierin verschil ik nogal eens van mening met mezelf. Wil hier volgend seizoen wat meer evenwicht in vinden.


Veldparelmoervlinder , Nikon D300 , 105mm , F8 , 1/50 , iso 200

Hoe werk je meestal?
De voorbereiding daar begin ik in de wintermaanden al mee. Het zoeken naar locaties is voor mij belangrijk i.v.m mijn ziekte dat ik vanaf een parkeerplaats niet al te ver moet lopen om daar te komen bij hetgeen ik graag zou willen fotograferen. Probeer zoveel mogelijk kennis op te doen over de soorten en hun waardplanten. Bezoek over het algemeen gebieden waar de diversiteit vrij hoog is op het gebied van vlinders en/of libellen. Meestal zijn dit natuurgebieden in de Duitse Eifel of in België waar over het algemeen vrij weinig mensen komen en de natuur nog vrij ongerept is in vergelijking met in ons land. Dit betekent zeker in het voorjaar vrij vroeg uit bed en vanuit het Zeeuwse land ruim 2,5 uur rijden. Ervaar dit laatste niet echt als een probleem, tot op heden gaat het auto rijden me nog goed af, en heb de meeste energie in de ochtend.
1 of meerdere van onze kinderen gaan altijd wel mee, ben blij dat hun interesse voor de natuur ook groot is, verder heb ik altijd op locatie wel afgesproken met een andere fotograaf, ben dus nooit alleen voor het geval er lichamelijk iets mis mocht gaan en ik niet meer thuis kan komen. Eenmaal op de locatie, het is dan vaak nog donker wachten we nog even tot er voldoende licht is, en gaan dan op zoek naar de onderwerpen. In de meeste gevallen betreft dit vlinders, en dankzij de kinderen heb ik wat dit betreft een paar ogen meer. De vlinders zijn in de vroege ochtend nog koud en zullen voorlopig nog niet weg vliegen. Op de plek waar wij een vlinder aantreffen steken we een stokje in de grond en daar binden we een klein rood lintje aan. Die stokjes, groen van kleur en zo'n 50 cm zijn bij ieder tuincentrum te koop en zitten altijd in de statieftas. Meestal markeer ik eerst de vlinders waar de zon het eerst op komt en eindig op de schaduwplaatsen. Eigenlijk hoop ik op zo'n moment dat de zon zich niet laat zien en dat het redelijk bewolkt blijft, wat dat betreft hebben we de afgelopen zomer geen klagen gehad, wat de tijdsduur van het fotograferen verlengt. Het fotograferen doe ik altijd vanaf statief, al dan niet met draadontspanner (afhankelijk van de sluitertijd) en opgeklapte spiegel. Probeer in veld de compo te bepalen zodat er later niet of zo min mogelijk moet worden bijgesneden aan de foto. Met een klein schaartje knip ik zo nu en dan een storende stengel weg in de achtergrond, of probeer deze wat te buigen met behulp van weer dat groen stokje. Bij te weinig licht probeer ik het onderwerp wat bij te lichten met behulp van een reflectieschermpje. Bij grote aantallen vlinders op locatie in combinatie een snelle zonsopkomst zijn de vlinders vrij snel actief, dit is voor mij altijd een kritiek moment. Lichamelijk is het dan verstandig om langzaam huiswaarts te keren, maar veelal is de kans op dit moment zo groot om een copula van een bepaald soort waar te nemen dat we meestal nog even hier op wachten. Dit is zo'n beetje mijn manier van werken in het veld, en hoop als de gezondheid meewerkt hier nog lang van te mogen genieten.


Akkerparelmoervlinder , Nikon D300 , 105mm , F6.3 , 1/200 , iso 400

Hoe probeer je verstoring te voorkomen?
Denk dat een ieder die een natuurgebied betreedt op dat moment al een storende factor is. In de vroege ochtend zie je herten weg schieten, dus ben je al storend bezig. Gebieden waar ik meestal kom hebben veelal weinig tot geen wandelpaden, meeste aanwezige paden zijn door de bezoekers ontstaan, dus is het goed oppassen waar je loopt.


Gewone oeverlibel , Nikon D300 , 105mm , F9 , 1/200 , iso 200

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ben in 2005 begonnen met een compact camera van de Aldi voor het maken van de zogenaamde kiekjes. Al vrij snel werd mijn enthousiasme hierin vrij groot en wilde betere foto's maken, en liep tegen de beperkingen aan van deze camera. Zodoende in 2006 een spiegelreflex camera aangeschaft waarmee ik me in eerste instantie op de portretfotografie had gestort, tot dat ik de wereld door een macolens mocht bekijken, is dit inmiddels uitgegroeid tot een hele plezierige verslaving. In het bewerken van foto's had ik tot vorig jaar nauwelijks interesse, en daar ervaar ik nu toch wel bepaalde voordelen van.
Heb er altijd naar gestreefd een opname gelijk goed te maken in mijn ogen, zodat dit ook nauwelijks meer nodig was. Merk dit nu sinds ik in Raw fotografeer, ik hierin nauwelijks iets in aanpas.


Groot geaderd witje , Nikon D300 , 105 mm , F8 , 1/200 , iso 200

Wat zijn je favoriete plekjes?
Kom graag in de Eifel, waar ik een grote diversiteit vind in het geen waar mijn passie legt. Tevens denk ik vaak, hier ziet de natuur er uit, zoals het er vroeger in ons land ook uit gezien moet hebben.


Elzen/slijkvlieg , Nikon D300 , 105mm , F13, 1/320 , iso 400

Wat is je droomsoort / gebied?
Heb niet echt een droomsoort, laat me verrassen door wat er op mijn pad komt, maar als ik zou mogen kiezen zou ik graag de Veenbesparelmoervlinder nog eens voor de lens willen krijgen. Een gebied wat ik graag nog eens zou gaan willen bezoeken is het Bukk gebergte in Hongarije.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Ben van plan om volgend seizoen een tweede camera mee te nemen wanneer ik op pad ga om landschapsopnames te maken van het leefgebied van bepaalde soorten. Vooral in de vroege ochtend loop ik vaak tegen zulke mooie beelden aan wanneer het licht nog zo mooi zacht is, dat ik het zonde vind hier niets mee te doen. Veel foto's op Nederpix hebben mij mede daar wel door geïnspireerd.


Dambordje , Nikon D300 , 105 mm , F9 , 1/160 , iso 250

Heb je een fotograaf die je erg inspireert, zo ja, welke?
Toen ik net met macro begon is Tom Kruissink een grote bron van inspiratie geweest, had toen zoiets van dat wil ik ook leren, verder ben ik een grote bewonderaar van het werk van Silvia Reiche en Paul Cools.

Doe je nog andere vormen van fotografie?
Nee eigenlijk niet, neem me ieder jaar opnieuw voor de Zeeuwse kust in beeld te brengen zoals ik dat voor ogen hebt, maar nog steeds niets van gekomen, misschien de komende wintermaanden.


Purperstreepparelmoervlinder , Nikon D300 , 105 mm , F8 , 1/30 , iso 250

Heb je nog een leuke anekdote mbt je fotografie?
Soms moet je gewoon berusten in het feit dat het gewoon niet mogelijk is, en dat is iets wat ik niet snel doe. Zo zat ik twee jaren geleden op een veldje in de Duitse Eifel, had zojuist een Klein Tijmblauwtje waargenomen, een vlindertje dat daar eigenlijk niet voorkomt dus waarschijnlijk een zwerver. Het regende op dat moment en er stond een vrij harde wind, en zoals vaak wanneer ik in de eifel ben kom je Nederpixers tegen. Hebben om de beurt met z'n drieën getracht dit vlindertje te fotograferen, maar het arme beestje was die dag niet te fotograferen, het zwiepte van links naar recht op het stengeltje waar hij zat. Zijn ruim een uur bezig geweest en 1000 foto's verder hadden we nog geen resultaat. Met Anton die ik die dag heb leren kennen, heb ik een goede vriendschap overgehouden en zijn nadien nog een aantal malen op pad geweest.


Zilveren maan , Nikon D300 , 105mm , F 7.1 , 1/125 , iso 200

Wat vind je van Nederpix?
Een leuke en vooral leerzame site, en heb inmiddels veel fijne contacten opgebouwd met mensen waarmee ik ook op locaties afspreek om te gaan fotograferen.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Misschien overbodig om te vermelden, maar een goed statief is goud waard.

Beste foto

Tweekleurige parelmoervlinder , Nikon D300 , 105mm , F11, 1/30 , iso 250
Waarom is dit je beste foto?
Lastige vraag wat nu je beste foto is, vind deze persoonlijk erg mooi

Hoe heb je hem genomen?
Vanaf statief op een ochtend dat alles mee zat, geen wind en mooi zacht licht.

Wat kan er beter aan?
Ben hier tevreden over, wat er beter aan kan mogen anderen beoordelen.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Geen idee, laat me verrassen wat de natuur ons voorschotelt.
Heb de Koninginnenpage nog niet echt goed voor de lens gehad, wellicht misschien in het nieuwe seizoen.


Tweekleurig Hooibeestje , Nikon D300 , 105mm , F9 , 1/100 , iso 200

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Zou graag Johan van Gurp tot fotograaf van de maand willen benoemen. Ben erg gecharmeerd van zijn zachte belichting / tinten en ben benieuwd naar zijn werkwijze
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 7:44    Post subject:
Een prachtige selectie van je werk Richard !! Ik heb met stijgende belangstelling je verhaal gelezen. Vooral de manier waarop je de voorbereidingen treft om deze prachtige opnames te verwezenlijken heeft indruk op me gemaakt.
En wat de Zeeuwse kust betreft: die is er voorlopig nog wel !! Wink

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 7:53    Post subject:
Prachtig Richard. Een verhaal waaruit blijkt dat je een echte doorzetter bent. Ondanks de lichamelijke beperkingen weet je toch op die plekken te komen die voor jou interessant zijn. De mooie foto's laten zien dat je een vroege vogel bent.
Ik hoop nog heel lang van je foto's te kunnen genieten.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 9:10    Post subject:
Hoi Richard,

hele mooie foto's! Toch, als het mag, een opbouwende aanvulling/aanbeveling: het is allemaal een beetje hetzelfde. De foto's die je laat zien beslaan allemaal close-up-foto's met dezelfde cleane achtergrond, en ik denk dat je eigenlijk veel meer uit dit soort onderwerpen kunt halen. Jouw plan om een tweede camera te gaan kopen zou met jouw passie een heel goed plan kunnen zijn: daarmee treed je uit je gebaande paden en kun je jezelf meer op fotogebied gaan ontwikkelen.
Succes!

Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
keesg
Guest







PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 10:03    Post subject:
Hallo Richard,
Met plezier en respect je bijdrage gelezen.
Mooie opnames, waaruit je passie duidelijk spreekt.
Zal nog genieten met je worden, als je je 2de camera gaat gebruiken.
Veel fotoplezier, inspiratie en gezondheid toegewenst.
Groet Kees.
Back to top
Reply with quote
 
H. Cuper


Gender: Male
Age: 79
Joined: 07 Jun 2008
Posts: 20
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 10:13    Post subject:
Hoi Richard,

Mooie foto's heb je uitgekozen voor je bijdrage.
Ik zie dat vroeg opstaan wel veel voordelen heeft, alleen vind ik het vinden van stil zittende vlinders en libellen een hele kunst.
Ik hoop nog veel foto's van je te zien hier.
Gr. Hennie
_________________
Canon 650D
Tamron 18-270mm VC
Sigma 150-500mm OS
Meer foto's op mijn Flickr page
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 10:45    Post subject:
Ik vond het een boeiend en vooral ook leerzaam artikel. Dit ga ik vast en zeker nog eens lezen!

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Erik Busstra


Gender: Male
Age: 32
Joined: 18 Nov 2010
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 11:20    Post subject:
Mooi verhaal en fraaie foto's! Leuk om te zien!

Groeten,
Erik
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 12:40    Post subject:
Ik heb met veel respect en bewondering je interview gelezen!
Prachtige foto's en wat een doorzettingsvermogen heb je....compliment!
En die stokjes....mmm.....vind ik een super idee.
Ik wens je mooie fotografie momenten toe en veel gezondheid.

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 13:54    Post subject:
Dag Richard, dat je prachtige foto's maakt wist ik al, leuk om nu ook iets meer over jezelf te lezen. Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen en geduld waardoor je tot zulke fantastische resultaten komt. En ik wacht ook met spanning op de foto's van de Zeeuwse kust!
Hartelijke groet,
Nel Ringelberg
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 15:12    Post subject:
Heb vol bewondering en verwondering je opnames bekeken.Technische hoogstandjes! Elke keer weer.
Zelf mis ik het andere werk. Zoals je misschien wel weet zie ik graag meer de habitat van het beestje. Ik vind het soms te clean. Maar dat is heel persoonlijk.
Ik heb je verhaal gelezen. Ik bewonder je doorzettingvermogen. En ik heb veel opgestoken over je manier van werken. Waarvoor dank.
Nu zie je de mens achter de foto's.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 18:46    Post subject:
mooi interview met mooie foto,s.ik wens je veel sterkte met je ziekte en hoe hier mee om tegaan.MS is een sloper.een buurvrouw heeft het ook.nog maals veel sterkte er mee.

Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
jannie


Gender: Female
Age: 76
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 171
Location: leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 19:57    Post subject:
Prachtige foto's Richard, interessant interview.
Ik hoop dat je nog veel prachtige foto's mag en kan maken.

Ik kijk met veel plezier naar de composities die je laat zien.
Altijd prachtige natuurlijke kleuren, gewoon heel fijne platen om
langer naar te kijken.

Ik wens je nog heel veel fotoplezier toe!

vr.gr. Jannie.
_________________
Sony HX 400V vaak in combinatie met de Raynox voorzetlens 250 en sinds kort ook de Raynox 150
Sinds februari 2015 een Sony ILCE 6000
Back to top
Reply with quote
 
Jan Paul Kraaij


Gender: Male
Age: 43
Joined: 14 Dec 2009
Posts: 112
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 20:24    Post subject:
Niets dan lof, zowel voor je foto's als voor je doorzettingsvermogen.
Leuk om te lezen hoe die prachtige foto's tot stand zijn gekomen.
Ook een goede keuze voor de volgende fotograaf van de maand.

Met vriendelijke groet,

Jan Paul Kraaij
Back to top
Reply with quote
 
jokeb


Gender: Female
Age: 59
Joined: 19 Aug 2009
Posts: 63
Location: Spijkenisse
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 20:38    Post subject:
Dag Richard,

Wat leuk om te lezen wie er achter die prachtige foto's zit en hoe je die maakt. Wat heb je er veel voor over om die foto's te maken.
Ik hoop nog vele foto's van je te mogen bewonderen.

groet
Joke
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 22:11    Post subject:
Erg leuk om op deze manier kennis met je te maken. Ik vind je foto's van vlinders over het algemeen erg mooi.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Ties Niehof
Supervip


Gender: Male
Age: 72
Joined: 29 May 2007
Posts: 21
Location: Nijeberkoop
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 02 Dec 2011, 10:38    Post subject:
Goed verhaal met erg mooie foto's van de vlinders. Ik heb veel waardering voor jouw doorzettingsvermogen en hoop nog veel moois van je te kunnen zien.
Groet Ties.
_________________
Nikon D200, 105 f/2,8 VR, 18-200 f3.5-5.6G VR
Back to top
Reply with quote
 
Louis


Gender: Male

Joined: 03 Jul 2011
Posts: 15

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 02 Dec 2011, 11:10    Post subject:
Hoi Richard, met veel interesse het intervieuw gelezen, gaat je goed af, hopelijk kunnen we weer van het voorjaar genieten, en fraaie natuur stukjes opzoeken, kijk er nu al naar uit!

gr Louis
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 02 Dec 2011, 14:03    Post subject:
Erg mooi verhaal, en uiteraard prachtige foto's erbij. Sinds ik je foto's hier voorbij zie komen, ben ik benieuwd hoe je het steeds weer voor elkaar krijgt zo'n mooie foto te maken. Erg knap hoe je dat lukt met je beperkingen.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Julia.V


Gender: Female

Joined: 30 May 2009
Posts: 83
Location: Brabant
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Dec 2011, 9:06    Post subject:
Heb met bewondering je verhaal gelezen Ricard Smile
Ik heb het hele seizoen genoten van je prachtige platen ,en nu ik lees onder welke omstandigheden je ze maakt bewonder ik ze nog meer.
Ik hoop voor je dat je er nog vele jaren van mag genieten,en dan geniet ik op Nederpix met je mee.


gr julia.v Very Happy
_________________
Nikon D90
Back to top
Reply with quote
 
Thomas K


Gender: Male
Age: 30
Joined: 27 Oct 2010
Posts: 75
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Dec 2011, 17:30    Post subject:
Interessant interview en zeer fraaie foto''s. leuk om wat meer verhaal achter de persoon te weten. Erg grappig hoe je aan die gebruikersnaam bent gekomen en interessant al die voorbereidingen die je treft voor je foto''s.
Gr Thomas
_________________
Panasonic lumix DMC GF1, Canon FD 50mm f1.8+adapter, Raynox macrolens, Zonnekappen, Cullman statief, rijstzak, maglites
Back to top
Reply with quote
 
creation


Gender: Female

Joined: 05 Jun 2011
Posts: 10
Location: Zeewolde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Dec 2011, 18:44    Post subject:
Hey Richard, leuk te lezen over je passie.
Mooie foto's erbij.
Ik heb al veel van je mogen leren.
Hoop je volgend jaar weer tegen te komen,
groetjes, Wil
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Dec 2011, 19:53    Post subject:
Richard, bedankt voor dit interessante interview.
Ik krijg er zelf weer veel zin in om weer eens met macro fotografie te gaan beginnen.
Bedankt ook voor het delen van je werkwijze, er stonden zeker veel bruikbare dingen bij.
Nog veel plezier toegewenst met deze mooie hobby,

groetjes
Astrid Schute
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 21:55    Post subject:
Dag Richard , ik heb met grote belangstelling je verhaal gelezen ik vind het knap dat je ondanks je ziekte toch tot deze prachtige resultaten komt , uiteraard heeft je uitgekiende manier van tewerk gaan hier veel mee te maken , een goede voorbereiding is voor jou zeker het halve werk . De resultaten zijn prachtig en ik hoop nog vele mooie foto's van je te zien . Groeten bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
jan rienk


Gender: Male
Age: 57
Joined: 29 Apr 2008
Posts: 4
Location: Gytsjerk (Fryslân)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Dec 2011, 22:29    Post subject:
Hallo Richard,

geboeid je interview gelezen en vooral je prachtige foto's bewonderd! En wat een voorbereidingen om tot zulke geweldige resultaten te komen.'k Hoop nog lang van jouw opnames te genieten! Groet,

Jan Rienk
_________________
Canon EOS 6d mark II, ef 24-105 mm, ef 70-300 mm, ef 150-500 mm, ef 100mm Macro, diverse statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum