Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Techniek


De camera automatisch foto's laten maken
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 13:10    Post subject: De camera automatisch foto's laten maken
Beste mensen,
Ik ben de laatste tijd, met de lange nachten, bezig om sterren(sporen) te fotograferen. Ik gebruik hiervoor lange sluitertijden, bijvoorbeeld 30 seconden. Problemen zijn de ruis die ontstaat, voorbijkomende wolken worden een witte veeg die alle sterren doen verdwijnen, en de ondergrond (bijvoorbeeld een berglandschap) wordt snel overbelicht, dus sterren komen niet fel en duidelijk op de foto.
Ik zie af en toe foto's van mensen die de camera automatisch foto's van bijv. 5 minuten laten maken. De foto's voeg je dan later samen in Photoshop. Hoe laat ik de camera automatisch foto's maken?
Alvast bedankt, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 16 Jun 2007
Posts: 141
Location: Zwaagwesteinde
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 13:30    Post subject:
Goeie vraag Jelte,ik vind het ook interessant om dat te leren.
_________________
Camera en wat lensjes

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 14:04    Post subject:
waarschijnlijk met een afstandbediening die deze optie heeft (?)
Of je camera aan je computer koppelen

(weet zeker dat anderen een beter antwoord kunnen geven, en misschien kan ik beter m'n mond houden Smile )
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 14:12    Post subject:
Hier staat een duidelijke uitleg hoe je ook zonder afstandsbediening dit kunt doen. Ik heb zelf deze methode ook gebruikt en het werkt heel goed in de praktijk. Een voorbeeld staat op mijn site.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 14:25    Post subject:
Allen bedankt voor de reacties. Jaap, erg handige uitleg, nu is alles duidelijk. Er staat alleen niet in hoe je de camera op continu transport zet. Dit heb ik op mijn camera niet gezien...

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 14:36    Post subject:
Hoi Jelte, dat doe je gewoon door boven op je 40D het knopje AF-DRIVE in te drukken en dan met het grote instelwiel achter op de camera de stand te kiezen met het pictogram met de drie fotoootjes. Net als wanneer je gewoon een burst schiet alleen kan je met zulke lange sluitertijden gewoon door blijven fotograferen zonder dat je buffer vol raakt. Zelf gebruik ik een goedkope draadontspanner die je 'ingedrukt' kunt vastzetten, want je kan natuurlijk niet de hele tijd je ontspanknop ingeduwd blijven houden Wink

Overigens werkt de software die in deze tutorial wordt genoemd om de beelden te stapelen alleen onder windows, maar hier is ook een Mac-alternatief te downloaden.

Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 15:26    Post subject:
Ha Jaap,
Eigenlijk heel logisch! Mijn vraag is nu deels beantwoord, bedankt. Maar als ik een halfuur lang foto's van 30 seconden maak, is mijn kaartje gauw vol. Hoe maak ik dan foto's van 4 minuten als burst?
Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 16:18    Post subject:
Tja, dat lukt niet meer zomaar met een draadontspanner want dan kan je maximaal de langste sluitertijd van je camera gebruiken en dat is denk ik bij de 40D een seconde of 20.
Wanneer je hetzelfde wil doen met sluitertijden van bv 4 minuten dan heb je wel een duurdere (c. €70,-) afstandsbediening nodig die je kunt instellen op dat soort sluitertijden.
Groot nadeel van die methode is dat je enorm veel ruis krijgt bij die lange sluitertijden. Je kunt immers ook niet de 'ruisonderdrukking bij lange sluitertijden' van je camera inzetten omdat de camera anders na iedere 4 minuten belichting nog eens 4 minuten aan het rekenen is.
Een half uur lang foto's van 30 seconden is maar net meer dan 100 foto's dus dat past nog best makkelijk op een kaartje. Zelf gebruik ik kaartjes van 16 Gb waar je wel 600 foto's op kwijt kan.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 22:45    Post subject:
Op mijn NIKON D300s zit dat standaard in het menu,
keuze optie: intervalopname. Kan je instellen hoeveel opnames per keer, hoeveel intervallen, de duur van de intervallen en een starttijd.
Ik kan dus bv instellen dat hij over 1 uur begint, steeds 3 opnames te maken met een interval van 2 minuten.
Het enige dat je verder moet verzorgen is dat de sluitertijd die je (in M stand) instelt past binnen de intervaltijd.
En idd ruisonderdrukking uit bij lange sluiters, want anders kom je ook in de problemen met je interval.

Ik weet niet of CANONs ook zoiets hebben, misschien op de hogere modellen wel maar op een 40D niet?
Indien niet zal je het idd uit kunstgrepen met afstandbediening oid moeten halen zoals Jaap hierboven beschrijft.

mvg
Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 22:51    Post subject:
Vinz1980 wrote:

Ik weet niet of CANONs ook zoiets hebben, misschien op de hogere modellen wel maar op een 40D niet?

Helaas, zelfs in de nieuwe 1D X zit het niet Sad
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 23:33    Post subject: Afstandsbediening
Ik heb zelf voor 4 tientjes een afstandsbediening kloon voor Canon gekocht. (De originele Canon heet TC80N3 voor de ..D en 1/5D series.) Werkt perfect. Daar zit een intervalometer op die je zelf kunt instellen op de tijd die tussen de foto's moet zitten. De camera zelf dien je op volledig handmatig te zetten met een vooraf ingestelde witbalans. Foto's als jpeg opslaan voor maximale capaciteit van je geheugenkaart. Daarnaast eraan denken dat je tussenposen van de camera bij sterrenshots niet te lang zet, anders krijg je alleen stippellijnen ipv. echte lijnen.
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jan 2012, 9:48    Post subject:
Voor sterrensporen zet je de camera op continu transport, daarna blokkeer je de afstandsbediening. Je laat hem dan een half uur of drie kwartier opnames maken. Gebruik je een sluitertijd van 15 seconden, dan krijg je 120 forto's in een half uur (of 180 in drie kwartier), dat past op de meeste kaartjes. Het programma Startrails (www.startrails.de) plakt ze daarna kinderlijk eenvoudig in elkaar.

Als je een interval tussen de opnames gebruikt, krijg je een gerafeld sterrenspoor.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Mon 16 Jan 2012, 10:18    Post subject:
Als een programma 120 foto's moet stacken, dan duurt dat toch zeker wel een tijdje en dat vraagt toch nogal wat van je computer? Kun je daar iets over zeggen?

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jan 2012, 10:24    Post subject:
Dat gaat verbazend snel met het mac-progje wat ik hierboven noemde. De foto uit mijn voorbeeld is een stack van ongeveer 80 beelden en die voeg je in 5 tot 10 seconden samen. Dat is wel met een quad-core I5 met flink wat werkgeheugen, maar ik kan me niet voorstellen dat het echt lang gaat duren met minder vermogen.
groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 16 Jun 2007
Posts: 141
Location: Zwaagwesteinde
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jan 2012, 12:21    Post subject:
Kijk,dat is veel nuttige info.
Nu zorgen dat ik dit topic ergens kan vastpinnen zodat ik het makkelijk terugvindt als ik er mee aan de slag wil...
_________________
Camera en wat lensjes

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jan 2012, 12:41    Post subject:
Hallo Marcel,

Misschien ergens, op jouw bureaublad of zo, een snelkoppeling maken naar deze link: http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=3930&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Suc6.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Jan 2012, 12:42    Post subject:
zouden we er een artikeltje voor in het artikelenforum van willen?

Wie - die er op zijn minst ooit mee gespeeld heeft - wil dit schrijven?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jan 2012, 16:27    Post subject:
Ik heb een kort filmpje op YouTube gezet waarbij de 121 afzonderlijke foto's van mijn sterrenspoorfoto, http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=153069 cumulatief over elkaar worden gezet met StarStaX. Het duurt slechts 8 seconde of zo: http://www.youtube.com/watch?v=gjhY_pSfHzM
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 16 Jan 2012, 20:21    Post subject:
Allen bedankt voor de reacties, alles is nu duidelijk. En ik ben ook overtuigd dat foto's van 30 seconden, of zelfs 20 betere kwaliteit geven dan langere sluitertijden.
Wij hebben sinds een half jaar een Mac, die gaat razendsnel, ook met grote bestanden, dus ik denk dat het samenvoegen geen groot probleem wordt.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Marc Schager


Gender: Male
Age: 54
Joined: 17 Jan 2012
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Jan 2012, 14:17    Post subject:
@Jelte en ander geïntereseerde,

Ik maak geregeld timelapse opname, ook 's nachts.
Afgelopen augustus krreg ik via twitter de melding dat er een goede kans bestond om het Noorderlicht waar te nemen boven het Noorden van Nederland. Hierop heb ik mijn spullen gepakt en ben naar de waddenkust gereden. Ik tussen, pakweg half1 en 2 's nachts opname gemaakt. In eerste instantie was er niets te zien maar de volgende ochtend zag ik het Noorderlicht op de opnamen. Niet zo spectaculair...maar toch....
Tijdens de opname stel ik alles handmatig in. Bij de opname van het Noorderlicht maakte ik elke 30 sec een opnamen.




Link

Andere voorbeelden die ik maakte,


Link

en deze van een dubbele shelfcloud....


Link

Verder is er veel informatie te vinden op dit forum;

http://forum.timescapes.org/phpBB3/index.php
Back to top
Reply with quote
 
hansh


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Nov 2005
Posts: 83
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 22 Jan 2012, 15:18    Post subject:
Die met die wolken vind ik wel erg mooi.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sun 22 Jan 2012, 16:01    Post subject:
Ik vind filmpje 1 en 3 erg mooi!

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 22 Jan 2012, 18:27    Post subject:
Hoi Marc,
Bedankt voor je reactie. Er zijn veel veel dingen te doen met timelapse!
Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Erwin Bruggeman


Gender: Male

Joined: 07 Aug 2008
Posts: 33
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 May 2012, 23:21    Post subject:
Leuk en interessant onderwerp, en erg mooie filmpjes Smile
_________________
Canon 7D - Canon EF 300 4.0 L IS USM - Canon EF 100 2.8 USM - Canon 1.4x II
Back to top
Reply with quote
 
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 May 2012, 15:03    Post subject:
in een van de "verhaaltjes" lees ik mbt de nachtopname en hogere ISO waarden eea over ruis.
Er wordt daarin ook gesproken over het stacken van de foto's in photoshop in lagen waarvan de blending mode op Lighten wordt ingesteld. Grofweg wordt dan alles dat lichter is dan 50% grijs doorgelaten waardoor zo bv de lichtsporen worden opgebouwd.

Op basis van de theorie dat ruis "pixels" zich bij iedere opname nooit identiek en zich op dezelfde plek bevinden is een heel effectieve methode de volgende:
- maak enkele identieke opnamen (bv 3 stuks)
- zet deze in photoshop boven elkaar elkaar en stel de opacity van die lagen achtereenvolgens steeds in op 1/1 (100%), 1/2 (50%), 1/3 (33%)

van deze theorie maakt de ruisonderdrukking in de camera eigenlijk ook gebruik, maar dan icm 1 extra opname om obv dat verschijnsel te kunnen bepalen wat ruis is en wat niet. Vandaar dat het maken van een opname met die onderdrukking ca. 2x de opname tijd vergt...

Het lijkt me dat dit perfect is te combineren met het stacken van een time lapse opname in het donker! Ik ga er dan even van uit dat ruis vwb luminantie onder de waarde zit die doorgelaten wordt bij de Lighten Blending mode, maar dat lijkt me evident. (anders kun je het beter over sneeuw hebben.. Smile )

In plaats van de blending mode van de 2e tm de laatste laag op Lighten te zetten doe je dat bijvoorbeeld pas voor de 5e tm de laatste laag. Van laag 2 tm laag 4 zet je in plaats daarvan dan de opacity op resp. 50%, 33%, en 25%.

Ik denk dat je dan heel erg veel van je ruis kwijt raakt zonder van ruisonderdrukking in je camera gebruik te hoeven maken en zonder verlies van scherpte wat met andere ruisonderdrukkingsmethoden meestal al snel het geval is.

Ik kan me voorstellen dat met een beetje creatieviteit en zonder alteveel moeite er ook wel een vertaalslag te maken is dit toe te passen voor een time lapse filmpje. Hangt uiteraard dan een beetje af van de gebruikte software hiervoor hoe je dat vorm moet geven.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Techniek
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum