Gender: Male Age: 82 Joined: 12 Dec 2005 Posts: 24 Location: Voorthuizen
Posted: Fri 20 Jan 2012, 13:29 Post subject: IJshaar
IJshaar.
Het verschijnsel op de bloempot van Henriëtte is geen IJshaar, maar is wat de Engelsen Needle ice, en de Duitsers Kammeis noemen. De pot en/of de grond moet nog iets boven nul zijn en de buitenlucht iets onder nul. Het aanwezige water zet uit en wordt (door capillaire werking) naar buiten gebracht, waar het bevriest. IJsnaalden kunnen spontaan uit de grond of uit poreus gesteente komen, waarbij humusachtige stoffen waarschijnlijk een rol spelen. IJsnaalden zijn over het algemeen dikker dan IJshaar.
Dan hebben we nog IJslinten (Bandeis; Ice ribbons of Ice flowers). Dat ontstaat op verhoute stengels van planten. Zonnebloem en Distel oa. zou bij ons kunnen. Het ontstaat op dezelfde manier als hierboven, maar zoekt zijn weg door scheurtjes in de stengels, zodat er banden of linten ontstaan. Die kunnen vrij lang worden, zodat ze gaan krullen en er soms prachtige vormen (‘bloemen‘) ontstaan.
IJshaar ontstaat onder invloed van zwammen, is onlangs nog aangetoond.
Maar geloof me, je kunt er nog op promoveren. Je zou alle 3 de fenomenen in een laboratorium moeten laten plaatsvinden. Maar vooralsnog hou ik het bij bovenstaande.
Sorry voor de wat late reactie; ik was er zelf even niet en werd nu op de foto's geattendeerd.
Groeten Will _________________ Canon 5D 40 D. Macro EF-60mm.
Canon Power Shot A70.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum