Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Daan de Vos - Fotograaf van februari

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Feb 2012, 0:03    Post subject: Daan de Vos - Fotograaf van februari
Korte bio
Naam: Daan de vos
Leeftijd: 43 jaar
Woonplaats: Breda
Beroep: Anesthesiemedewerker
Andere hobbies? Fietsen met de hond, tuinieren
Gebruikte apparatuur: Canon 50d,100mm f2.8 macrolens, 50mm canon lens,100-400mm canon L lens,kersenpittenzak en statief
Foto’s op Nederpix


Dit overkomt mij regelmatig

Interview
Waarom natuurfotografie?
Ik was vroeger al wat ze een “buitenkind” noemde, altijd in de polder aan het rotzooien. Dit is eigenlijk altijd zo gebleven. Op mijn werk zit ik hele dagen binnen, sterker nog ik zie daar
nauwelijks buitenlicht. De drang, voor mij, om naar buiten te gaan tijdens mijn vrije dagen is dan ook enorm groot, dit is iets wat ik echt nodig heb.


Bruinrode Heidelibel

Natuurfotografie geeft mij een excuus om er op uit te trekken, ik kan hier intens van genieten. Mijn liefde voor de natuur heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld. Met de aanschaf van een digitale camera en macrolens is er een wondere wereld voor mij open gegaan, waar ik geen genoeg van kan krijgen.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Met name in de macrofotografie kan ik me uren vermaken op nog geen tien vierkante meter. Persoonlijk geniet en krijg ik energie van de buitenlucht. De diversiteit aan insecten en planten is enorm.

Wat mij voornamelijk nieuwsgierig maakt zijn de ontwikkelingen en gedragen van insecten. Thuis heb ik zelf meer dan twintig boeken over de natuur en insecten, het fascineert me.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Wat voor mij minder een minder leuke kant is zijn de teken die ik oploop tijdens het fotograferen. Hoe goed ik mezelf ook blijf inpakken, en probeer te beschermen zijn er toch een aantal momenten geweest waar op de beestjes zichzelf ergens hadden genesteld. Tegenwoordig laat ik mijzelf preventief controleren op lyme aan het einde van ieder seizoen.


Sperwer in de achtertuin

Wat is je specialiteit?
Mijn specialiteit is de macrofotografie. In het begin van mijn “foto carrière” was ik nog zoekende, alles wat ik tegen kwam legde ik vast op foto. Maar naar een tijd zoekende te zijn geweest, merk je van jezelf wat de betere foto’s zijn. Betere foto’s maken gaat niet als je alle disciplines van fotografie wilt bijhouden. Met de keuze voor de macrowereld heb ik geen moment spijt van gehad.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
In tegenstelling tot een hoop fotografen gebruik ik meestal een groot diafragma (kleine f-waarde ). Ik ben zelf dol op een beperkte scherptediepte waarbij ik zelf bepaal wat scherp moet zijn en wat niet. Ik probeer mijn foto’s een bepaalde rust en sfeer mee te geven, met oog voor detail. Daarnaast probeer ik in de compositie te verrassen en af te wijken van de gulde snede of geijkte invalshoek. Dit laatste doe ik door de tijd te nemen voor een foto.
Het scherp vastleggen dat lukt de meeste fotografen wel zeker nu ik liveview gebruik voor de macrofoto’s en in de 10 keer vergroting de fine tuning kan doen. Ik let op het licht en de achtergrond. Door gebruik te maken van liveview kan ik scherp stellen op elke gewenste plek in het frame. De compositie word dan ook in het veld bepaald waarbij ik het leuk vind om een insect bv in de linker onder hoek te plaatsen
Het pakt natuurlijk niet altijd goed uit maar zo’n ongebruikelijke compositie trekt.
de aandacht en geeft stof tot nadenken. Ik hoop daarmee te inspireren en me te onderscheiden. Dat een foto zo af en toe word omschreven als een echte Daan de Vos is voor mij dan een groot compliment.


Bruine Winterjuffer in de morgen

Het is dan ook niet meer het fotograferen en klaar, maar eerst de kijk hoe de foto gemaakt moet worden, de rust om het onderwerp van alle kanten te bekijken is een belangrijke eerste stap. Mede hierdoor heb ik geleerd in kaders te kijken.

Hoe werk je meestal?
Het liefst loop of kruip ik rond over de locatie. Altijd samen met mijn statief, kersenpittenzak en reflectiescherm.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Wie in de natuur fotografeert verstoord maar ik probeer het wel tot een minimum te beperken. Ik kijk goed uit op waar ik loop en probeer zo min mogelijk te verplaatsen. Dit neemt niet weg dat ik niet ‘heilig’ ben en altijd een schaartje op zak heb om een storend grassprietje af te knippen.


Halloooo

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Foto’s maken doe ik al lang, maar voor mijn gevoel ben ik pas twee jaar geleden echt gaan
fotograferen. Toentertijd had ik al een digitale spiegelreflex camera maar het heeft best een tijd geduurd alvorens ik daar ook mooie foto’s mee kon maken.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Mijn favoriete plek is Landgoed Oosterheide in de buurt van Teteringen. Het is een gebied wat voor macro’s alles ‘in huis’ heeft. Weilanden, water en bos. Wat daarnaast nog een voordeel is dat het omsloten is en het in Oosterheide meestal niet zo hard waait.


Pantserjuffer

Wat is je droomsoort/gebied?
Ik zou nog heel graag adders willen fotograferen.

Wat zou je nog graag doen op fotografie gebied?
Op dit moment ben ik aan het sparen voor een groothoek lens, om zo in vroege morgens landschapsfoto’s te kunnen maken. Graag zou ik ook meer willen weten/leren over photoshop, ik hoor iedereen over ‘in lagen werken’ praten, maar heb daar momenteel helaas geen weet van. Daarnaast lijkt het mij ook leuk om beginnende fotografen op weg te helpen in de macrofotografie. Graag wil ik me blijven ontwikkelen, er valt nog zoveel te leren en te verbeteren.


Druppelbotsing

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
De laatste tijd staat het weer het helaas niet toe om buiten te fotograferen. Maar blij toe ben ik momenteel bezig met druppels fotograferen. Dit is bijzonder verslavend. Ik maak de foto’s gewoon in de keuken. Zal even uitleggen hoe ik dat doe. Als druppelsysteem gebruik ik een infuussysteem met als voordeel dat de druppelsnelheid gereguleerd kan worden. De druppels laat ik vallen in een zwart afwasteiltje .Ik heb een frame gemaakt die er voor zorgt dat de druppels op precies de zelfde plaats vallen .Over de teil leg ik op de plaats waar de druppels vallen een breinaald waar ik manueel op scherp stel. Als dat gedaan is weet ik zeker dat de foto’s scherp worden .Achter de teil heb ik een wit stuk plexiglas staan met daar achter een flitser die draadloos aangestuurd word. De camera staat op statief en word bediend met een draadontspanner. Als instelling gebruik ik meestal een iso 100,en f-waarde tussen de 13 en 20 en 1/250 sec. Het druppelwater kleur ik af en toe met ecoline. Ik ben
nog bezig het geheel te perfectioneren maar met wat geduld behaal je hele mooie resultaten al zijn deze niet geschikt voor Nederpix.


Druppelparaplu en druppels

Heb je nog een leuke anekdote mbt je fotografie?
Vorig jaar ben ik via een steile slootkant met statief en camera in het water beland. Daar heb ik toen meteen van de nood een deugd gemaakt, dit door mijn statief in het water te zetten en vanaf een mooi lage hoe de weidebeekjuffers te fotograferen.

Wat vind je van Nederpix?
Nederpix is een leuke site waar ik mijn foto’s kan delen met gelijk gestemde, die mede door de kritische blik mij een betere fotograaf maken. Daarnaast leer ik op Nederpix veel, onder andere door te kijken naar mede nederpixers. Ze leveren mij inspiratie.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Durf te experimenteren met compositie, belichting en diafragma keuze.

Beste foto

Waarom is dit je beste foto?
Het moment, de pose en de achtergrond viel op dat moment perfect samen. Toen de foto eenmaal geschoten was kon ik dan ook niet wachten om hem op het computerscherm vergroot te zien.

Hoe heb je hem genomen?
Vanaf statief in de voortuin met een draadontspanner, inclusief veel geduld en een dosis geluk.

Wat kan er beter aan?
Wat mij betreft niets.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik zou graag nog een perfecte foto van een vlinder in vlucht willen maken. Ik heb het al veel geprobeerd maar het is mij helaas nog niet gelukt.


Rust

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Wanneer ik Nederpix open zie ik altijd een foto van Theo Terwiel staan met ieder keer weer
een ander insect. Alle foto’s die hij maakt zijn mooie registraties die zo een natuurgids in kunnen. Ben wel nieuwsgierig naar de persoon achter de foto’s en hoe hij te werk gaat.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Wed 01 Feb 2012, 9:27    Post subject:
Ik heb het artikjel met veel plezier gelezen. Leuk om ook eens andere prachtige foto's van je te zien en bedankt voor de toelichting over het fotograferen van druppels.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
jvbeilen


Gender: Male

Joined: 27 Oct 2011
Posts: 27
Location: Stadskanaal
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Feb 2012, 9:38    Post subject:
Een zeer herkenbaar verhaal voor mij. Ik ben nog niet lang bezig met fotografie en ben op dit moment nog zoekende welke kant ik op wil, wat ik dus lees dat jij dat ook had. Vogels interesseren mij bijzonder, maar zoals jij ook schrijft neig ik ook meer de kant op te gaan van insecten.

Ik vind dat je hele mooie macro's van insecten/vlinders hebt gemaakt en dat is een inspiratiebron voor mij. Ik zal dit jaar weer genieten van jou foto's en hoop dat ik dat in mij foto's ook weer terug zie.

Johan
_________________
Mijn blog: http://www.natuurinbeeld.net
Back to top
Reply with quote
 
Mignon-Creative


Gender: Male
Age: 58
Joined: 12 Oct 2008
Posts: 68
Location: Oost - Souburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Feb 2012, 17:18    Post subject:
Hoi Daan , vond het een leuk interview om te lezen , in veel dingen die je schrijft herken ik mezelf in terug .
Voel me bijna schuldig wat betreft je anekdote lol , had ik je niet doorgewezen naar die locatie was je nooit in het water geraakt .
Erg steil daar inderdaad , ben er zelf ook al eens naar beneden gegleden .
We zouden afgelopen najaar eens paddestoelen gaan fotograferen , althans je zou me wegwijs maken in deze discipline.
Is er uiteindellijk niet meer van gekomen .
Maar misschien is het wel leuk om eens in de eifel af te spreken in het voorjaar .

Groetjes Richard
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Feb 2012, 19:57    Post subject:
Leuk artikel met mooie foto's!
Ook leuk om de foto's te zien die je hier niet plaatst.
mvg
Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Feb 2012, 22:47    Post subject:
Hoi Daan , prachtig verhaal , leuk om je ook zo te leren kennen , e.a heb je gestaafd met prachtige platen , vele kende ik al , maar sommige ook niet , zoals de druppels b.v , dat jr super mooie vogel portretten maakt is me ook niet onbekend .
Ik hoop nog vele mooie foto's van je te zien hier .

Vriendelijke Groet , Bert Veerman
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Thu 02 Feb 2012, 15:51    Post subject:
Dag Daan,
een mooi kijkje in je fotografiekeuken. Een prima verhaal en gedegen uitleg over de gemaakte druppelfoto's die ik erg mooi vind.
Jouw ontwikkeling staat niet stil en dat is goed te zien in je foto's van voortreffelijke kwaliteit.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
Dick en Mira


Gender: Female

Joined: 26 Jun 2010
Posts: 140
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Feb 2012, 16:59    Post subject:
Leuk en informatief verhaal, met als gebruikelijk prima fotowerk. De druppels zijn echt heel mooi.

Groet Mira en Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
creation


Gender: Female

Joined: 05 Jun 2011
Posts: 10
Location: Zeewolde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 04 Feb 2012, 12:51    Post subject:
Hey Daan, ik zie nu pas dat jij de fotograaf van de maand bent.
Zeer terecht, want ik bewonder jouw foto's al vanaf bijna het begin.
Prachtig interview, ik heb het in één adem uitgelezen.
Je foto's zijn prachtig en vaak uniek.
Ik hou vooral erg van je foto's met een groot diafragma.
Volgende maand kom ik een foto van je maken in korte broek Very Happy
Ik wens je veel succes met de verdere foto-hobby/passie,
Groetjes, Wil
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 67
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Feb 2012, 17:13    Post subject:
Een leuk interview Daan!
Je druppel foto's heb ik natuurlijk al kunnen bewonderen op NG, maar ik blijf ze heel fraai vinden....complimenten!
Ook je macrofoto's spreken me erg aan.

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
jokeb


Gender: Female
Age: 59
Joined: 19 Aug 2009
Posts: 63
Location: Spijkenisse
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 04 Feb 2012, 18:38    Post subject:
Ik was al fan van jouw macrofoto's en heb net als jij wel voorkeur voor kleine dingen. Ik zag nu dat je ook prachtige andere foto's hebt. De open snavel van de vogel vind ik bijzonder mooi.
Leuk om te lezen dit interview, je uitleg hoe je de foto's maakt vind ik boeiend.

gr
Joke
Back to top
Reply with quote
 
Ties Niehof
Supervip


Gender: Male
Age: 72
Joined: 29 May 2007
Posts: 21
Location: Nijeberkoop
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 09 Feb 2012, 16:15    Post subject:
Boeiend en leerzaam verhaal, ook nog eens opgefleurd met prachtige opnames. Vind de opnames van de druppels erg fraai.
Groet Ties.
_________________
Nikon D200, 105 f/2,8 VR, 18-200 f3.5-5.6G VR
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 79
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Feb 2012, 17:39    Post subject:
Mooi verhaal en van de foto's heb ik (zoals ik meestal doe bij jouw foto's!) erg genoten...
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6027
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 09 Feb 2012, 18:29    Post subject:
Boeiend verhaal Daan. Als je dit interview leest gaat de figuur achter de opnames leven.
Het tekenprobleem herken ik helaas. Sinds ik een spuit spray heb is het wel duidelijk minder geworden.
Het is wel zo dat je juist bij de macro fotografie veel op de grond ligt..
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Feb 2012, 19:48    Post subject:
Hoi Daan,

Wat een boeiende dingen en verhalen heb je geschreven! En ook leerzaam. Zeker met die druppelfotografie.
Verder ben ik erg onder de indruk van je foto's.

Groeten Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Julia.V


Gender: Female

Joined: 30 May 2009
Posts: 83
Location: Brabant
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 Feb 2012, 7:26    Post subject:
Complimenten met je prachtige verhaal en foto,s Daan.
Je laat zien hoeveels moois ons brabant nog heeft Smile

gr julia.V
_________________
Nikon D90
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 62
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 Feb 2012, 12:07    Post subject:
Ik heb je interview met belangstelling gelezen.leuk die druppel foto,s.ik vind ze heel appart ga daar mee door alleen jammer dat ze niet op nederpix geplaatst mogen worden.misschien dat er een appart album voor dit soort foto,s gestart kan worden.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Anton


Gender: Male
Age: 61
Joined: 13 Jul 2006
Posts: 33
Location: Waalwijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Feb 2012, 9:53    Post subject:
Leuk verhaal van een tof persoon Wink
Je hebt fantastische foto's laten zien.
Ik hoop dit seizoen weer eens met jou op pad te gaan.
Grt,
Anton
_________________
Canon: 5DMarkII met een 17-40 mm, 300 mm, extender 1.4 en een 180 mm macro lens.
Back to top
Reply with quote
 
Thomas K


Gender: Male
Age: 31
Joined: 27 Oct 2010
Posts: 75
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Feb 2012, 12:45    Post subject:
Boeiend interview en vele prachtige foto's die het verhaal ondersteunen!
Gr Thomas
_________________
Panasonic lumix DMC GF1, Canon FD 50mm f1.8+adapter, Raynox macrolens, Zonnekappen, Cullman statief, rijstzak, maglites
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum