@jan,
Als je van tegenlicht houdt, zoals ik, dan is het zeer de moeite waard om de hoeken van het dynamisch bereik van de camera op te zoeken.
Wat bij 8bit jpeg verloren is: uitgebeten wit of te donker, dat kan wel nog aanwezig zijn in 12bit (raw). Als je met RAW fotografeert, dan kun je achteraf het contrast aanpassen zodat je alsnog een mooi plaatje van je foto kunt maken.
Het aanpassen van kleur in photoshop vind ik vreselijk moeilijk. Dan is het handig om een houvast te hebben: kleurtemperatuur 5200 is daglicht, 6000 is bewolkt, nog hoger zit schaduw, zonsopkomst is 4500. Veel makkelijker dan schuiven met rood, groen, blauw.
ik meen dat professioneel fotograaf marco "panthera" heel lang in jpeg fotografeerde en dit soort problemen voorkwam door te zorgen dat de camera op de juiste mate van contrast en kleurtemperatuur is ingesteld. dat kan namelijk ook en scheelde hem tijd bij het verwerken van de foto's.
Maar, als de lichtomstandigheden tijdens het fotograferen snel wisselen, dan ben je bij vogels vaak te laat met je aanpassingen in de camera.
Het is - ook in raw - niet heel makkelijk om het allemaal recht te zetten. Aanpassingen zijn snel overdreven en dan krijg je een grauwsluier over de foto (geldt voor alle fotobewerking). RAW shooter essentials kan al een hele hoop als je niet overdrijft.
Ik heb geen foto's in tijdschriften, maar ben blij met RAW.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.