Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


waar zijn mijn kleuren gebleven ?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Sep 2006, 7:37    Post subject: waar zijn mijn kleuren gebleven ?
Hallo,

Daar het seizoen veranderd (deze week even niet) ben ik andere onderwerpen gaan fotograferen en heb daarvoor een statief gekocht. Harstikke leuk natuurlijk en ik kan weer veel leren (getuige ook de diverse mislukte foto´s)

Met het fotograferen met statief in een donkere omgeving valt mij op dat de foto´s veel minder kleur hebben dan ik zelf zie. Tot op heden heb ik nooit met de kleurbalans gespeeld maar nu wordt ik geforceerd om dit wel aan te passen in RAW. Iemand een idee hoe ik dit beter kan oplossen tijdens het schieten of is dit normaal ??

Tweede punt. Ik heb een Canon 350 en schiet normaal in stand Av (hierin kies je zelf het diafragma). Als ik de fliteser gebruik lijkt het alsof de sluitertijd niet aangepast wordt waardoor ik overbelichte,bewogen beelden krijg. Als ik dan weer op de P(aniek) stand zet gaat het wel goed. IS dit herkenbaar ?? Iemand tips.

Alle tips/gedachten/commentaren zijn van harte welkom en ik verheug me er op om ze uit te proberen.

Alvast bedankt

Groeten Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Sep 2006, 7:49    Post subject:
In een donker omgeving moet je wat onderbelichten. De camera automatisch laten belichten geeft wat te lichte resultaten waardoor de kleur minder verzadigd lijkt.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Veganpix


Gender: Male
Age: 65
Joined: 25 Jul 2006
Posts: 138
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 11 Sep 2006, 10:37    Post subject:
Ik heb geen Canon, maar misschien is er in het menu een mogelijkheid om de flitssynchronisatiestand te veranderen.
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Sep 2006, 11:02    Post subject:
Alvast dank voor de antwaoorden en mee denken.

Ik heb via PB en wat tips van de mods op mijn afgekeurde foto gekregen. Ik denk dat ik het nu begin te snappen.
Ik schakel mijn flits in als de sluitertijd onder de 1/80s komt en niet op statief werk. In de mode waarin ik nu fotografeer Av zal de camera gaan inflitsen op 1/200 sec wat niet echt goed werkt (met dus de sluitertijd onder de 1/80)

Ik zal in een andere mode moeten gaan werken M(anual) waarin sluitertijd en diafragma zelf ingesteld moet worden maar waarin de flits wel mee wil werken. Ik heb al wat oefen opnames gemaakt en dat gaat wel aardig. Hiermee blijven ook de kleuren beter behouden.

Een hele overgang om in een half jaar van vol automatisch (P) naar M(anual) te gaan maar wel leuk en uitdagend. Allemaal de schuld van NP (txs)

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 11 Sep 2006, 11:19    Post subject: Flisen
Dag Frank,

Quote:
Ik schakel mijn flits in als de sluitertijd onder de 1/80s komt en niet op statief werk. In de mode waarin ik nu fotografeer Av zal de camera gaan inflitsen op 1/200 sec wat niet echt goed werkt (met dus de sluitertijd onder de 1/80)

Aangezien 1/200 sec. sluitertijd ligt binnen de 1/80 sec. (uit je voorbeeld), zal dat zeker niet het probleem zijn.
Elders in een topic is al een keer aangegeven dat je, bij langere sluitertijden, beter kunt flitsen op het achterste sluitergordijn, zeker als je vanaf statief werkt.
Al mijn foto's neem ik op die manier. Zelfs in het donkerste bos, zoals de laatse uploads in het Heezerenbosch en Stippelberg.
Gr.Wim

Edit
Zie vooral ( Wink ) ook mijn bijdrage van morgen.
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Sep 2006, 14:46    Post subject:
Wim,

Je hebt gelijk. Het viel me vooral op bij langere sluitertijden bv. 1/2 - 1 sec oid (het voorbeeld wat ik gaf is dus niet goed). Heb net weer een serie foto´s gemaakt op M met en zonder flits en met en zonder onderbelichting. Heb nog niet gekeken maar ben zeer benieuwd wat de resultaten zijn Wink

Zal de wekker zetten om je bijdrage van morgen te bekijken.

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum