Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

keuze telelens? 70-200 USM 4.0L of 70-300MM F/4-5.6 IS USM?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 19:16    Post subject: keuze telelens? 70-200 USM 4.0L of 70-300MM F/4-5.6 IS USM?
een Canon EF 70-200 USM 4.0L heeft geen stabilisatie. Is dit bij het maken van natuurfoto's een probleem?
of kan ik beter een Canon EF 70-300MM F/4-5.6 IS USM NL kopen? met stabilisatie en een minder goede lens?

[/url]

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 20:44    Post subject:
1e vraag: Hangt er helemaal van af wat voor een natuurfoto's je maakt of wil maken. Werk je vanaf statief dan zal je de IS niet missen.
2e/3e vraag: Ook dat hangt er van af wat je met de lens wil gaan doen. Ben trouwens verbaasd dat je de 70-300 afdoet als een 'minder goede lens'. Ik heb hem zelf nadat ik een 70-200/4 non IS heb gehad en naar mijn mening zijn de optische prestaties minstens vergelijkbaar.
Om je keuze nog wat lastiger te maken: er bestaat natuurlijk ook een 70-200/4 met IS Wink
Groet,
Jaap
Reply with quote

adehiemstra

PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 20:59    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
1e vraag: Hangt er helemaal van af wat voor een natuurfoto's je maakt of wil maken. Werk je vanaf statief dan zal je de IS niet missen.
2e/3e vraag: Ook dat hangt er van af wat je met de lens wil gaan doen. Ben trouwens verbaasd dat je de 70-300 afdoet als een 'minder goede lens'. Ik heb hem zelf nadat ik een 70-200/4 non IS heb gehad en naar mijn mening zijn de optische prestaties minstens vergelijkbaar.
Om je keuze nog wat lastiger te maken: er bestaat natuurlijk ook een 70-200/4 met IS Wink
Groet,
Jaap

Ik zou vogels e.d. willen inzoomen, maar realiseer me dat dit beperkt mogelijk is vanwege de zoomlimiet. Andere lenzen die meer bereik hebben zijn veel groter en zwaarder en ik wil niet zware bagage met me meenemen. De IS variant is meer dan 2x zo duur en ik ben nog in de beginfase van mijn fotocarriere! Met de L lens heb ik het idee dat de foto's zo scherp worden dat je ze prima kan croppen.
Ik zoek dus een lens met een leuk zoombereik, makkelijk meenemen en goede kwaliteit.
Groet Ade

Jaap Schelvis

PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 21:10    Post subject:
OK, ik dacht dat je de 70-300 L bedoelde. Die is optisch vergelijkbaar met de 70-200 L en beide objectieven scoren inderdaad veel beter dan de 'goedkope' 70-300 wat betreft scherpte.
De 70-200/4 is een prima objectief, haarscherp en de beelden kun je zonder meer nog een eindje croppen. Ik denk dat je er meer scherpte mee kan bereiken dan met de niet L 70-300.
De reden dat ik mijn 70-200 zonder IS heb ingeruild voor de 70-300 met IS was dat ik de IS miste wanneer ik op reis was zonder statief.

groet,
Jaap
Reply with quote

adehiemstra

PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 21:44    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
OK, ik dacht dat je de 70-300 L bedoelde. Die is optisch vergelijkbaar met de 70-200 L en beide objectieven scoren inderdaad veel beter dan de 'goedkope' 70-300 wat betreft scherpte.
De 70-200/4 is een prima objectief, haarscherp en de beelden kun je zonder meer nog een eindje croppen. Ik denk dat je er meer scherpte mee kan bereiken dan met de niet L 70-300.
De reden dat ik mijn 70-200 zonder IS heb ingeruild voor de 70-300 met IS was dat ik de IS miste wanneer ik op reis was zonder statief.

groet,
Jaap

Leuk je duidelijke antwoord te lezen. Mijn echte vraag is kan ik met deze 70-200 L lens zonder IS bij volledig zoomgebruik uit de hand foto's maken zonder onscherpte?

Jaap Schelvis

PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 22:13    Post subject:
adehiemstra wrote:
Mijn echte vraag is kan ik met deze 70-200 L lens zonder IS bij volledig zoomgebruik uit de hand foto's maken zonder onscherpte?
Ja, dat kan, maar het hangt er dan van af welke sluitertijd je kiest. Een vuistregel uit het analoge tijdperk was dat je 1 gedeeld door je brandpuntsafstand nog uit de hand kon doen. Regel geldt nog steeds, dus met de 200 mm zou je met sluitertijden korter dan 1/200e sec. nog veilig zitten. Daarbij wil ik wel aantekenen dat de ene persoon nu eenmaal een vastere hand heeft dan de ander. Bij mij zelf merk ik ook dat iets te veel of te weinig koffie ook van invloed is Wink

Bijvoorbeeld deze foto is gemaakt met de EF 70-200 USM 4.0L uit de hand op 200 mm met 1/160e sec. en deze zelfs met 1/50e sec. waarbij ik de lens gesteund heb op een balustrade.

Wel zul je merken dat zelfs bij heel korte sluitertijden je nog steeds winst kunt behalen wat scherpte betreft door een statief of andere vorm van ondersteuning te gebruiken.

groet,
Jaap
Reply with quote

adehiemstra

PostPosted: Mon 20 Feb 2012, 22:52    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
adehiemstra wrote:
Mijn echte vraag is kan ik met deze 70-200 L lens zonder IS bij volledig zoomgebruik uit de hand foto's maken zonder onscherpte?
Ja, dat kan, maar het hangt er dan van af welke sluitertijd je kiest. Een vuistregel uit het analoge tijdperk was dat je 1 gedeeld door je brandpuntsafstand nog uit de hand kon doen. Regel geldt nog steeds, dus met de 200 mm zou je met sluitertijden korter dan 1/200e sec. nog veilig zitten. Daarbij wil ik wel aantekenen dat de ene persoon nu eenmaal een vastere hand heeft dan de ander. Bij mij zelf merk ik ook dat iets te veel of te weinig koffie ook van invloed is Wink

Bijvoorbeeld deze foto is gemaakt met de EF 70-200 USM 4.0L uit de hand op 200 mm met 1/160e sec. en deze zelfs met 1/50e sec. waarbij ik de lens gesteund heb op een balustrade.

Wel zul je merken dat zelfs bij heel korte sluitertijden je nog steeds winst kunt behalen wat scherpte betreft door een statief of andere vorm van ondersteuning te gebruiken.

groet,
Jaap

Dank voor je antwoord en de foto's die je antwoord illustreren. Het geeft me helderheid. Mooi foto's heb je trouwens gemaakt, ik heb in je albums gekeken: echt prachtig je foto's te zien.
Groet Ade

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum