Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Theo Terwiel - fotograaf van maart

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 0:00    Post subject: Theo Terwiel - fotograaf van maart
Korte bio
Naam: Theo Terwiel

Leeftijd: 67 jaar
Woonplaats: Hoofddorp
Beroep: persfotograaf met pensioen
Andere hobbies? Muziek, zowel populair als klassiek
Gebruikte apparatuur: Canon camera’s en toebehoren: van D60 tot en met 550D. Werk het meest met 180mm macro en 500mm tele.
Foto’s op Nederpix

Interview
Waarom natuurfotografie?
Ik ben al van jongs af aan een dierenliefhebber, was vaak te vinden langs de slootkant op zoek naar salamanders en kikkers en had/heb een meer dan normale belangstelling ontwikkeld voor alles wat leeft, zowel fauna als flora.


Tijdens een vakantie in de buurt van Rome liep ik tegen een bijna-drama aan. Deze hagedis had zich in de nesten gewerkt en zat gezien zijn sterk vermagerde lijfje al geruime tijd klem tussen de brievenbusrand en de muur.
Ik heb kans gezien het diertje ongeschonden uit zijn benarde positie te bevrijden.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Het leuke aan natuurfotografie is dat je die prachtige natuur voor eeuwig kunt vastleggen voor het nageslacht en met name NP geeft je de gelegenheid de beelden met andere belangstellenden te delen. Al laat de belangstelling voor insecten over het algemeen zwaar tegen.
In de moeilijke perioden van mijn leven heb ik altijd troost kunnen vinden door, gewapend met camera door de natuur te slenteren.
Dat kan zijn in de ware wildernis maar ook een paar simpele struiken langs de waterkant waar je de insectenwereld kunt verkennen.



Bij de krant waar ik voor werkte, had men dat op een gegeven moment ook in de gaten. Zodoende heb ik de laatste 20 jaar als persfotograaf vrijwel uitsluitend gewerkt aan natuurreportages over de gehele wereld.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Het is inderdaad niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Zo nu en dan werd ik uitgezonden om natuurrampen te coveren maar ook olierampen zoals die met de Exxon Valdez moesten van fotomateriaal worden voorzien.
Je wordt dan geconfronteerd met lustig spelende zee-otters, terwijl je je bewust bent dat ze binnen enkele uren het slachtoffer zullen zijn van de olie.
Ook aardbevingen zijn uiteraard geen prettige reportages.
En wat te denken van de reportage over het afslachten van zeehonden op de ijsvlaktes van Canada waar je uiteraard niet welkom bent.



Wat is je specialiteit?
Eerlijk gezegd weet ik dat niet precies maar gezien de reacties van de lezers denk ik dat m’n geduld een belangrijke factor is.
“Hoe hebt U die foto toch kunnen maken, terwijl het lijkt alsof het dier zich niets van Uw aanwezigheid lijkt aan te trekken?”


Deze foto is gemaakt vanuit een observatiehut waar ik eigenlijk zat om vogels te fotograferen.
Wanneer je heel stil bent kunnen er gemakkelijk ook andere dieren langs komen zoals deze haas die letterlijk mijn beeld kwam binnenlopen.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Het liefst kruip ik zo close mogelijk in het onderwerp, terwijl ik me bewust ben van het feit dat ook de omgeving een belangrijke rol kan spelen.
Maar toch wil ik zoveel mogelijk details laten zien en dat is vooral het geval met de insectenwereld (macro-fotografie) waarin ik me de laatste paar jaar uitgebreid heb verdiept.



Hoe werk je meestal?
Zo nu en dan ben ik in een schuilhut te vinden bijv. in het gebied van de Oostvaarders Plassen. Het betreft dan vaak de wereld van de vogels. Ook deze diergroep heeft een warme plek in mijn hart veroverd.
In de meeste gevallen echter, loop ik rond en laat me verrassen door wat er op mijn pad verschijnt.
Ik krijg dan altijd iets hebberigs over me en wil zoveel mogelijk vastleggen.
Het is misschien wel leuk om even te vermelden dat ik nooit een statief gebruik in de fotografie.
Als persfotograaf zou je werkelijk voor joker lopen met zo’n driepoot en bovendien is het uiterst lastig om zo’n ding telkens met je mee te moeten slepen.
Zelfs met de 500mm tele werk ik uit de hand.
Een uitzondering moest ik maken voor de 2000mm lens van Nikon welke ik gebruikte tijdens de treinkaping in De Punt.
Deze lens had meer weg van een flinke pedaal-emmer en was absoluut niet zonder statief te hanteren.
De eerlijkheid gebied mij te melden dat ik de laatste tijd wel eens werk met een eenpootstatief om wat meer stabiliteit te krijgen voor m’n 180mm macro.



Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Het is in je eigen belang zo voorzichtig mogelijk om te gaan met schuwe diersoorten.
Wanneer je een poosje op een plek blijft zitten, zullen de dieren het als ongevaarlijk waarderen en wederom in actie komen. Geduld is inderdaad een schone zaak.


De foto van deze ringslang is daar een mooi voorbeeld van.
Mij was ter ore gekomen dat er in ’s Graveland een plekje was waar ringslangen zaten.
Toen ik het watertje naderde zag ik twee ringslangen onder water verdwijnen. Ik ben toen voorzichtig naar de andere kant van het water gekropen en heb me daar aan de rand van het water zittend opgesteld met de camera in de aanslag.
Op een gegeven moment verscheen er een ringslanghoofd boven de waterspiegel.
Ik weet zeker dat de ringslang net zo nieuwsgierig was naar mij als ik naar hem.



Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Net als zo velen wist ik als jongen niet wat ik wilde worden.
Heb een tijdje met de gedachte gespeeld artiest te worden (acteur of zanger) maar dat is nooit iets geworden.
Van fotografie wist ik totaal niets… ik dacht bij wijze van spreken dat het negatief op een stuk papier werd geplakt en dat je dan een foto kreeg.
Nu was ik bevriend met een free-lance persfotograaf in hart en nieren luisterend naar de naam Bobbie Friedlander.
Als supporter van Ajax was ik altijd jaloers dat hij zo dicht bij mijn idolen mocht komen om zijn plaatjes te schieten.
Op een dag vroeg hij mij of ik hem eens wilde assisteren. Hij zou aan het ene doel gaan zitten en ik aan het andere.
Van hem kreeg ik een camera (Asahi Pentax) en na wat uitleg vond ik mezelf terug op de heilige grond in de Meer.
Ik had het geluk aan mijn zijde. Bobbie complimenteerde mij in de donkere kamer met de kwaliteit van de beelden op de zwart/wit kleinbeeldfilm.
Beelden die vrijwel allemaal scherp waren en ook interessant materiaal bevatten om op te sturen naar de verschillende media. Er zat zelfs een doelpunt bij.
Toen is mijn liefde voor de fotografie geboren.
Geen opleiding dus.



Wat zijn je favoriete plekjes?
Mijn leeftijd en huidige gezondheid laten het verre reizen helaas niet meer toe maar ik kan je verzekeren dat ook in ons kleine landje zeer mooie plekken te vinden zijn.
Ik denk met name aan het Oostvaarders Plassen gebied, De Weerribben, De Peel, het kustgebied, Drenthe en niet in de laatste plaats de Waddeneilanden.



Wat is je droomsoort/gebied?
De Galápagos eilanden zijn het absolute summum. Dit volgens mij laatste Paradijs op aarde heeft op mij een diepe indruk achtergelaten.
De dieren die daar leven kennen totaal geen schuwheid voor de mens en dat is toch wel een merkwaardig fenomeen te noemen.
Zeker gezien het feit dat er in de tweede wereldoorlog nog Amerikaanse soldaten hebben zitten wachten op de Jappen, die overigens nooit zijn gekomen.
Uit verveling hebben ze toen hun geweren leeg geschoten op de Reuzenschildpadden, zeeleguanen en andere levende have.
Van fotograferen is het destijds niet gekomen omdat ik verreweg het meeste materiaal op video heb vastgelegd.



Wat zou je nog graag doen op fotografie gebied?
Ik heb een poosje over deze vraag nagedacht maar zou het absoluut niet weten.
Voor mijn gevoel heb ik gedurende mijn werk al heel wat op het gebied van de natuur gefotografeerd.
Ik was bij de berggorilla’s in Oeganda, bij de ijsberen op de Noordpool, heb klappen gekregen van de zeehondenmoordenaars in Canada, ik verkende de fauna en flora van Australië en heb gezien hoe ze in bijv. Brazilië en Borneo met gezwinde spoed de oerwouden aan het kappen zijn, met medewerking van de corrupte autoriteiten.
Daar word ik droevig van.



Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Voor mij is Frans Lanting nog altijd een inspirator van de eerste orde. Een andere fotograaf die ik zeer bewonder is Marsel van Oosten.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ik mag graag portretten maken van interessante menselijke en dierlijke gezichten.

Heb je nog een leuke anekdote mbt je fotografie?
Het de deur uitgaan zonder camera is voor mij uit den boze.
Ik herinner me nog een bezoek aan het prachtige Texel.
Wij, d.w.z. mijn ex en ik zouden het eiland eens van de andere kant gaan bekijken.
Ik stond met m’n apparatuur klaar om in de auto te stappen toen mijn ex zei: :laat dat spul nou eens een keertje thuis, je zit altijd maar door die zoeker te turen en de dingen om je heen ontgaan je gewoon”.
Ik besloot haar maar weer eens haar zin te geven en stapte zonder camera’s achter het stuur.
Geloof het of niet, we waren nog geen 3 kilometer onderweg toen, op nog geen 30 meter afstand, in het langs de weg gelegen weiland een kiekendief meermalen een aanval deed op enkele jonge ganzen.
Ik wil niet zeggen dat dit incident mijn scheiding heeft veroorzaakt, maar het heeft er toch wel redelijk toe bijgedragen.



Wat vind je van Nederpix?
Ik ben verslaafd aan Nederpix.
Zoals ik vroeger, reikhalzend uitkeek naar de krant om te zien of er foto’s van mijn hand waren geplaatst, zo heb ik dat nu met NP.
Door Nederpix heb ik geleerd veel zorgvuldiger te letten op scherpte, compositie, ruis (korrel) en andere details.
Doe je dat niet, dan word je meedogenloos afgeserveerd en komt je foto in de map tijdelijke terecht.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Zorg er altijd voor dat je een camera bij je hebt en laat niemand je dat uit het hoofd praten.

Beste foto

Waarom is dit je beste foto?
Het was voor mij heel moeilijk om een keuze te maken uit de vele foto’s waar ik wel tevreden over ben.
Deze Boommarter vastleggen voelde als een overwinning d.m.v. het geduld dat ik kon opbrengen.
Mijn verslaggever en de gids gaven het op een gegeven moment op en zijn huiswaarts gegaan.
Ik bleef alleen achter en moest nog bijna 2 uur wachten voor hij/zij eindelijk verscheen.

Hoe heb je hem genomen?
Zoals ik al zei: ik werkte niet met statief dus moest ik de 500mm telelens, verdekt opgesteld achter een andere boom vrijwel continu gericht houden op het gaatje in de boom waarvan wij wisten dat er een marter in zat.
Het voelde als een geweldige triomf toen het diertje eindelijk z’n kop door het gaatje stak en mij min of meer verbaasd aankeek.

Wat kan er beter aan?
Ik zou het echt niet weten maar misschien kan een ander daar beter een oordeel over vellen.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik zou indien de gelegenheid zich voordoet dolgraag nog eens terugkeren naar de Galápagos eilanden om me dit maal op de fotografie te storten.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Mijn gedachten gaan uit naar Herman Berkhoudt.
Als ik mij niet vergis is deze bioloog werkzaam bij Naturalis in Leiden.
Deze man heeft net als ik van zijn hobbie z’n beroep gemaakt.
Wanneer ik een verkeerde determinatie heb verricht, dan is hij er als de kippen bij om me te corrigeren.
Ik stel dat zeer op prijs want ik heb een gruwelijke hekel aan fouten in het NP archief.


Last edited by Arjen Drost on Thu 01 Mar 2012, 11:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 9:50    Post subject:
Twee opvallende zaken:

a. Ik vind die foto van die zeehond prachtig! Die heb ik volgens mij nog niet eerder gezien.

b. Als jij dat bent op de foto ben ik heel verbaasd. In gedachten maak je van iedereen een voorstelling en ik had een heel ander beeld gevormd. Smile
Als ik dat had geweten had ik mijn pm's herzelfde beďndigd als jij die aan mij Wink Laughing Laughing

Verder vond ik het een interessant verhaal dat ik met plezier heb gelezen. Ik prijs zoveel geduld!!

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 62
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 10:36    Post subject:
Mooie interview en foto,s waar van die van de zeehond en de boommarter er voor mij uitspringen.


Groetjes
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 10:37    Post subject:
Dag Theo,

Een zeer interessant verhaal, met mooie foto's ! (maar die waren we al van je "gewend") Very Happy
Je hebt ook wel een zéér boeiende job gehad zeg !

Ik hoop nog lang van je prachtige insectenfoto's te mogen genieten.

Groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
jvbeilen


Gender: Male

Joined: 27 Oct 2011
Posts: 27
Location: Stadskanaal
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 10:58    Post subject:
Een zeer prettig en mooi verhaal om te lezen. Je hebt volgens mij wel een leuke en spannende baan gehad.

De interesse voor insecten is bij mij wel aanwezig Wink en ik zal het komende jaar ook weer diverse insecten hier op np tentoonstellen.

Je hebt prachtige foto's gemaakt en hoop ze dit jaar ook weer te mogen bewonderen.

Ook ik ben (zeg maar) verslaafd aan mijn camera. Buitenshuis neem ik ook altijd mijn camera mee.

Johan
_________________
Mijn blog: http://www.natuurinbeeld.net
Back to top
Reply with quote
 
Lies Lammers
Guest







PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 11:09    Post subject:
Een fijn verhaal om te lezen en prachtige opnamen erbij.
Ik heb ook even op birdpix gekeken, de vogelfoto's zijn heel mooi. Gave foto van de boommarter. Proficiat en ik hoop nog veel foto's van je te kunnen bewonderen.
Groetjes
Lies Lammers.
www.pbase.com/hennie2011
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 79
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 18:39    Post subject:
Interessant om je verhaal te lezen Theo. Ik begrijp dat je 'n GEDREVEN fotograaf bent. Mooie foto's erbij, die van de jonge Zeehond is prachtig. Ook ik heb de laatste zes jaar maar weinig verre reizen kunnen maken helaas (mantelzorger) Het heeft ook 'n voordeel opgeleverd, t.w. mijn eigen omgeving ken ik nu door en door en daar is ook heel veel moois te zien...
Succes verder en laat ons meegenieten van je mooie foto's!
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
joeribeekhuizen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 24 Aug 2011
Posts: 59
Location: rozenburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 21:26    Post subject: maart
als ik het zo zie heeft die het wel verdient

sony 390 18-55 mm 75-300mm sigma 150-500mm en hama driepoot staatief
Back to top
Reply with quote
 
Axel Gielen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jul 2009
Posts: 324
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Mar 2012, 22:05    Post subject:
Mooi en interessant interview met de nodige mooie foto's.
Het lijkt me een heel leuke job die je hebt gehad.

MVG
Axel Gielen
_________________
Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6034
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 02 Mar 2012, 16:46    Post subject:
Zeer boeiend verhaal met een grote diversiteit aan opnames.
Voor mij ben je eigenlijk de "insectenman". Dus ik was verbaasd ook totaal andere opnames te zien.
Hoop nog lang van je opnames te kunnen genieten.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 03 Mar 2012, 20:22    Post subject:
Voor mij, net als voor Nel, was je vooral de insectenman. De maker van de foto's die prachtige beestjes lieten zien waarvan ik nog nooit had gehoord. Erg interessant om meer van je te weten te komen.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 04 Mar 2012, 10:18    Post subject:
Ha Theo,

Mijn felicitaties met deze verdiende prijs! Je hebt je van een heel veelzijdige reportagefotograaf in een gedreven Nederpixer ontwikkeld. Ik koester nog het ritje tussen de edelherten bij je pensionering door de Oostvaardersplassen, samen met Wim de Louwere als ons eerste uitje.
Hopelijk niet het laatste. Ik zie je graag!
En je foto's nog liever.

Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Zeeg Robbemond


Gender: Male

Joined: 10 Sep 2005
Posts: 241

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 06 Mar 2012, 21:10    Post subject:
..

Last edited by Zeeg Robbemond on Thu 11 Feb 2016, 22:46; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 73
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Mar 2012, 10:37    Post subject: FvdM
Ha Theo.
Net als @Jonggolde had ik ook een voorstelling gemaakt van de persoon achter de vele fraaie opnamen die al op deze site zijn verschenen van jouw hand. De associatie met "insektenman" gold ook voor mij. Min of meer verrassend om te lezen was dat je ook de vogelfotografie nog steeds met veel plezier beoefent. Maar op Birdpix plaats je de resultaten daarvan al geruime tijd niet meer (sinds juni 2010). Daar zal een reden voor zijn.

Je artikel en bijbehorende opnamen heb ik met veel bewondering gelezen en bekeken. Compliment daarvoor.

Groet, WvB
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Zeeg Robbemond


Gender: Male

Joined: 10 Sep 2005
Posts: 241

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Mar 2012, 8:13    Post subject:
..

Last edited by Zeeg Robbemond on Thu 11 Feb 2016, 22:47; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Mar 2012, 8:49    Post subject:
Hallo Theo.
Dat ondanks je drukke werkzaamheden nog tijd had om er op te trekken.
Zo te zien is dat niet voor niets geweest.
Prachtige foto's met een mooi verhaal.
Laat ons blijven genieten.

Gr, Cor.
_________________
Canon gebeuren
Back to top
Reply with quote
 
jannie


Gender: Female
Age: 76
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 171
Location: leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Mar 2012, 12:46    Post subject:
Boeiend verhaal Theo, met veel mooie opnames.

Ik hoop dat je nog veel foto's achter de hand hebt om te plaatsten.Smile

Zo niet, dan is er werk aan de winkel.SmileSmile Dat moet voor jou geen
probleem zijn.

vr.gr. Jannie
_________________
Sony HX 400V vaak in combinatie met de Raynox voorzetlens 250 en sinds kort ook de Raynox 150
Sinds februari 2015 een Sony ILCE 6000
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 Mar 2012, 13:44    Post subject:
Fijn verhaal Theo .......... wat is dit forumonderdeel toch een heerlijke toevoeging aan Nederpix. Al die interessante mensen.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 67
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Apr 2012, 14:17    Post subject:
Je blijft voor mij 'de insectenman'.... Wink
Mooi verhaal en fraaie foto's Theo!

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum