Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Heikikkers
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 10 Mar 2012, 23:30    Post subject:
@Peter: http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=156566&recent=1

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 11 Mar 2012, 22:26    Post subject:
@Jelte...
het blijft lastig...
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 12 Mar 2012, 8:56    Post subject:
Hier in Brabant zijn ze momenteel flink op kleur en actief. Met name gisteren was het een geplop van jewelste en allemaal mooi blauw.
Back to top
Reply with quote
 
jarnovanbussel


Gender: Male
Age: 30
Joined: 27 Oct 2009
Posts: 5
Location: ‘s-Gravenzande
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Mar 2012, 13:20    Post subject:
Mijn ervaring is dat de meest blauwe mannetjes bij elkaar zitten. Daar verder vanaf zijn ze veel minder blauw...
_________________
Nikon body’s, Nikon lenzen, sigma lenzen, div. statieven en accessoires
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Mar 2012, 19:37    Post subject:
De vraag die je eerst moet stellen voordat je de andere vragen over kleuren kunt beantwoorden is: "Kunnen kikkers kleuren zien?"

Daar is misschien wel wat over te vinden. Een onderzoekje ofzo.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 15 Mar 2012, 19:55    Post subject:
Even gegoogled, en op Wilma's kikkersite stond dat kikkers alleen bewegingen zien, maar dat ze wel prima kleuren kunnen onderscheiden.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
joeribeekhuizen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 24 Aug 2011
Posts: 59
Location: rozenburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 16 Mar 2012, 19:16    Post subject: heikikker
ik heb wel is heikikkers gehoord in radio kootwijk
een geweldig geluid
Back to top
Reply with quote
 
joeribeekhuizen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 24 Aug 2011
Posts: 59
Location: rozenburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Mar 2012, 21:16    Post subject: bruinekikkers
yas ik zag vandaag wel 15 bruine kikkers en 1 ree kijk maar is bij mijn personlijk albem
Back to top
Reply with quote
 
Jelger Herder


Gender: Male
Age: 43
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 60
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 20:49    Post subject:
Ja kikkers kunnen kleuren zien.

Ik heb het artikeltje even opgezocht waar ik op doelde: Turning blue and ultraviolet: sex-specific colour change during the mating season in the Balkan moor frog


Abstract
Visual signals are hitherto assumed to play only a minor role in intra-specific communication in temperate anurans. However, in contrast to most species, males of the Balkan moor frog Rana arvalis wolterstorffi develop a conspicuous dorsal body coloration during the breeding season; its functional significance, however, remains to be clarified. In a first step, we quantified the colour change by measuring the spectral reflection of the eardrum, flank and back of males during immigration and the spawning climax by means of a spectrophotometer between 300 and 700 nm. We found that males change their body colour from dull brown with a more equal reflection spectrum to a bright ultraviolet (UV)-blue with strong reflection between 350 and 450 nm. In contrast, females stay dull brown. A cage experiment revealed no effect of the presence/absence of direct physical contact between females and males on the UV-blue body coloration in males. Moreover, none of the measured colour parameters, that is overall intensity, peak wavelength, UV and blue chroma, were found to correlate with the body condition index of males, indicating that body coloration is not affected by the physical condition of the male. Based on our results and data reported in the literature, we hypothesize that the UV-bluish nuptial coloration, additionally to its assumed function as fitness indicator of the males, may constitute an intra-sexual signal to prevent males from mispairing with other males in high-density mating aggregations.

Ps voor de RAVONners onder jullie, in het nummer dat net uit is heb ik samen met Harry van Buggenum en Ton Stumpel een artikel geschreven over kleur bij boomkikkers. Hier staat ook in hoe de verschillen in kleur (bv groen of bruin) werken. Het is niet zo dat ze snel pigmenten aanmaken. Het gaat om chromatoforen, zogenaamde kleurdragers met daarin pigment. Door de rangschikking van deze chromatoforen t.o.v. elkaar krijg je verschillen in kleur! Het groen van de boomkikker is bv opgebouwd uit blauw en geel pigment. Mist de boomkikker door een genetische afwijking het gele pigment dan zijn ze helderblauw!

Groeten Jelger
_________________
http://www.digitalnature.org

Canon Eos 5D - 10D + lenzen (300 mm, 150 mm macro, 17-40 mm etc)
en nog wat zooi (flitser, statief, lenzen etc)
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 21:19    Post subject:
Hoi jelger,
in het Engelse deel wordt weer gegeven hoe dmv meting het blauw of ontbreken ervan kan meten/ is gemeten. Dat de stelling wordt aan genomen dat het gaat om de mannetjes onderling, tot zover begrepen???
Het Nederlandse deel gaat om pigment maar ook om de rangschikking van kleur dragers (kameleons vallen daar dan bijvoorbeeld ook onder vraagteken ?). Dus is het dan zo dat het blauw ook wordt veroorzaakt door een tijdelijke rangschikking (?) maar waarom blauw, ontbreekt geel dan in het groen??
oeps ingewikkeld...
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Thijs van den Burg


Gender: Male
Age: 36
Joined: 04 Feb 2012
Posts: 29
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 10:47    Post subject:
Op mijn lijstje van 2014 staat o.a. het fotograferen van heikikkers wanneer de mannetjes blauw zijn. Echter woon ik minstens een uur rijden van de dichtstbijzijnde populatie en heb ik niet genoeg tijd om om de dag te gaan kijken.
Als mensen ook heikikkers gaan fotograferen, zou diegene die daartoe bereid is mij een pm kunnen sturen wanneer de dieren blauw zijn?
Vervelende (voor dit doel) is dat ik 12 dagen (9-21maart) onderzoek ga doen in zuid Portugal dus dat er een redelijke kans is dat ik het blauw worden sowieso misloop.

Groet, Thijs
_________________
D7100, D90, Nikon 35mm 1.8, Sigma 150mm OS, Tokina 12-14mm, Tamron 18-270 PZD
http://www.pbase.com/thijsvandenburg
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Feb 2014, 18:45    Post subject:
Thijs van den Burg wrote:
Op mijn lijstje van 2014 staat o.a. het fotograferen van heikikkers wanneer de mannetjes blauw zijn. Echter woon ik minstens een uur rijden van de dichtstbijzijnde populatie en heb ik niet genoeg tijd om om de dag te gaan kijken.
Als mensen ook heikikkers gaan fotograferen, zou diegene die daartoe bereid is mij een pm kunnen sturen wanneer de dieren blauw zijn?
Vervelende (voor dit doel) is dat ik 12 dagen (9-21maart) onderzoek ga doen in zuid Portugal dus dat er een redelijke kans is dat ik het blauw worden sowieso misloop.

Groet, Thijs


Ach ..... je bent nog jong je hebt nog heel veel goede momenten voor de boeg!! Cool
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum