Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


NP Hoge Veluwe

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Apr 2014, 17:37    Post subject: NP Hoge Veluwe
http://nos.nl/artikel/638150-400-ha-hoge-veluwe-afgebrand.html]link

Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad

susan

Veilig in hoenderloo???


Last edited by susan meijnders on Sun 20 Apr 2014, 18:30; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Apr 2014, 18:14    Post subject:
Triest nieuws, desalniettemin zijn branden vaak wel goed voor de natuur. Maar deze brand is vast niet op natuurlijke manier ontstaan, en dat vind ik nog het ergste van alles.

Groet, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Sun 20 Apr 2014, 18:49    Post subject:
Niet te makkelijk en snel oordelen Robert.... en goed uitpakken is in dit geval zeer de vraag het is een locatie met een aantal zeer geďsoleerde populaties van zeldzame nachtvlinders ongetwijfeld dus nog veel meer unieke beesten. Het is in de wijde omtrek het enige behoorlijk natte biotoop., waardoor herkolonisatie voor veel organismen lastig wordt en wellicht lang op zich zal laten wachten.

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Apr 2014, 20:47    Post subject:
Acherontia wrote:
...en goed uitpakken is in dit geval zeer de vraag...
Je hebt gelijk Jeroen. Ik dacht vooral aan gezonde natuurlijke situaties, waarin de natuur de kracht heeft om te herstellen. Hier in Nederland is veel - zo niet alle - natuur kwetsbaar. Daarbij was mijn denken veel meer gericht op schimmels dan op nachtvlinders of andere dier- en plantensoorten. Embarassed

Groet, Robert


Last edited by Robert Rodenburg on Mon 21 Apr 2014, 4:48; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 20 Apr 2014, 20:49    Post subject:
Kom net thuis. En hoor het nieuws.
Geschokt ben ik. Wat een ramp!
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Apr 2014, 21:19    Post subject:
Ik hoorde al meer dan 500 hectare en nog steeds niet helemaal uitgebrand Sad
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 5:10    Post subject:
Ontbossing in het Amazonegebied

Als de bossen in de wereld zo snel als nu verdwijnen, hebben we over 30 jaar helemaal geen bos meer. Nu is de aarde nog bedekt met 80 miljoen km2 bos. Er wordt per jaar zo’n 31 miljoen hectare bos gekapt, dat is net zo groot als heel Polen. Als de bomen eenmaal zijn gekapt, groeien er op die plaats alleen nog maar planten en struiken.

Alles is relatief.
Een stukje verzuurde heide = Pijpestrootje op de Veluwe wat is afgebrand, valt dan nog wel mee. Toch ?
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 5:20    Post subject:
Acherontia wrote:
Niet te makkelijk en snel oordelen Robert...
Ik neem aan dat je doelt op mijn opmerking: "Maar deze brand is vast niet op natuurlijke manier ontstaan". Wereldwijd ontstaat meer dan 90 procent van de natuurbranden door menselijk handelen, al dan niet met opzet. Ik beweer niet dat het vuur aangestoken is, alleen op natuurlijke wijze is het zeker niet ontstaan; er was geen onweer, dus geen 'natte bliksem' en 'droge bliksem' komt in Nederland nauwelijks voor en kunnen we hier, gelet op het ontstaan daarvan, wel uitsluiten. Als je de luchtfoto ziet en de windrichting in aanmerking neemt, dan kan de brand alleen ontstaan zijn bij de Delenseweg. Ik kan daar dan niet anders van maken dan dat de brand is ontstaan door menselijk handelen, al dan niet met opzet (brandende sigaret, brandstichting, vonken van motor of auto). Een brandende sigaret lijkt ongelofelijk, zeker met droogte, maar ik heb dat vorig jaar nog meegemaakt op Landgoed Appel, waar een jongen van een jaar of 16 een brandende peuk naast de koeplas had neergegooid. Hij ontdekte overigens zelf wat hij gedaan had, had de brandweer gewaarschuwd en heeft uiteindelijk geholpen met blussen (water zat daar), voordat de brandweer kwam om na te blussen. Het meest ongelofelijk vond ik eigenlijk nog dat er zes of zeven toeschouwers stonden en er niet één was die een vinger uitstak.

Edit: Onvolkomenheid in de grammatica aangepast.

Groeten, Robert


Last edited by Robert Rodenburg on Mon 21 Apr 2014, 9:31; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 7:16    Post subject:
De afzwakking dat het niet moedwillig brandstichting hoeft te zijn miste ik. Tja en mensen helemaal geen natuur dat is de Nederpix benadering #evil

en de impact van de brand is voorlopig alleen maar gissen, wil eerst graag zien welk deel afgebrand is. Voor sommige lokale populaties kan het een ramp zijn.

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 9:40    Post subject:
Zojuist gelezen:
Niet ruim 500, maar ruim 300 hectare natuur is gisteren op de Veluwe verbrand. Volgens de brandweer bleek dat na een nadere inspectie van het gebied dat gisteren getroffen werd door een forse natuurbrand.

Jeroen:Eerlijk gezegd is het toch niet nodig te pas en te onpas je ongenoegen over NP te spuien!
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 9:55    Post subject:
Acherontia wrote:
...wil eerst graag zien welk deel afgebrand is.
Wat dat betreft, dat kan vandaag al; het park is weer open vandaag, evenals het Kröller-Müller Museum. Maar dat heb je vast zelf al vernomen. Ik hoor graag je bevindingen. Dit moet toch een nachtmerrie voor je zijn; het Deelense Veld is voor jou wel heel dichtbij, in meerdere opzichten.

Groeten, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 10:01    Post subject:
@ Robert, vandaag overdag geen tijd. Wil vanavond wel gaan vlinderen (het wordt dan droog) mocht je mee willen... Ik denk dat de mooiste stukjes gespaard zijn gebleven als ik het goed inschat. Komende week vast meer duidelijkheid.

@ Nel, als NP een keer de moeite zou nemen om normaal inhoudelijk te reageren zou steeds aanhalen wellicht overbodig worden. Dacht dat jij mede moderator voor de communicatie was.... !


Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 10:21    Post subject:
Acherontia wrote:
mocht je mee willen...
Maar wat graag, maar vanavond ben ik helaas aan het werk. Crying or Very sad

Groet, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 10:58    Post subject:
Ik heb het nieuws uiteraard nauwlettend gevolgd. Wat heftig! Mijn eerste reactie was, net als die van Robert: Zonde, maar het hoort erbij. Er komt zeker wel weer iets moois voor terug. Dat blijf ik ook denken, mits genuanceerd door de woorden van Jeroen.
Een klap voor het park in ieder geval, en ik verwacht er de komende tijd veel foto's van te zien op Nederpix en facebook. Maar niet in de seizoensopdracht dacht ik zo Wink
@Jeroen: Zoals wel vaker schuif je je mening en kritiek niet onder stoelen of banken. Goed! Maar wanneer je je punt met iets meer tact zou brengen, zou je echt meer bereiken.

Gr Mark.

ps: De helden van brandweer Lunteren gaven niet alleen hun vrije eerste paasdag, maar ook de brandweerwagen is half uitgefikt Crying or Very sad
Nu maar hopen dat die wagen verzekerd is tegen brand! Very Happy


Last edited by Mark van Veldhuizen on Mon 21 Apr 2014, 20:17; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Kees Keizer
Guest







PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 11:12    Post subject:
Een ramp?
Nel, kom bij zinnen!

Honderden jonge levens op weg naar een vakantie.
Dan opeens gevangen in benedendekse ruimten en kleine kajuiten.
Het zwarte, koude water dringt binnen. Tergend langzaam doet de dood haar werk.
Panisch vechtend gaan ze ten onder; een laatste schreeuw om vader en moeder.
De bemanning is al vertrokken; wat blijft is de volstrekte eenzaamheid van de doodsnood.
Alleen hun zielen komen bovendrijven.
Honderden ouders, broers en zussen, opa's en oma's vullen de oceaan met hun tranen.
Gitzwart valt de rouw over duizenden levens.
Een ramp van ongekende omvang!
Voor nu en nog heel veel langer. Levenslang!

Een heidebrand in kikkerland. Jammer, natuurlijk!
Voor de brandweerlieden een avontuurlijk karweitje op 1e Paasdag; voor de massa Hoge Veluwe-toeristen op 2e Paasdag een attractiebestemming.
Morgen vergeten.

Nogmaals; Nel, kom bij zinnen!

Met groet, gedachten en een glimlach,
Kees Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 14:36    Post subject:
Kees kom bij zinnen !
Je kan leuk schrijven, maar kan je je ook inleven in het verdriet van een ander ?
Als mijn hond of kat morgen wordt overreden is dat voor mij en een enkeling om mij heen een behoorlijke ramp, en dat dit niet in verhouding staat tot andere rampen in de wereld doet dan even niet ter zake.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Tue 22 Apr 2014, 8:14    Post subject:
Er komen meer en meer signalen dat de schade van de brand wel mee lijkt te vallen. Het is een zeer oppervlakkige brand geweest waardoor zelfs reptielen waarschijnlijk door gewoon de grond in te kruipen het merendeels overleeft zullen hebben. Toch kan de brand voor bepaalde lokale populaties een ramp zijn. Ik heb echter het idee dat de beste plekken voor de nachtvlinders (van andere organismen kan ik het niet of slecht inschatten, merendeels gespaard zijn) Een kleine brand op de Regte Heide trof bijvoorbeeld een keer precies het stuk waar de rupsen van Phyllodesma ilicifolia jaarlijks zaten, de soort is er nadien nooit meer gezien. Persoonlijk denk ik dat de brand wel eens heel positief uit zou kunnen gaan pakken.... de tijd zal het leren.

Groet,

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Thu 24 Apr 2014, 16:00    Post subject:
Heb toch wel heel veel geroosterde hagedissen en slangen gezien... nu nog een triest gezicht maar met de regen zal het wel snel weer groen zijn... Leuk om te volgen de komende jaren.

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum