Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Techniek


De koekenpan en het strand

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 12:05    Post subject: De koekenpan en het strand
Onderstaande tekst was de basis van waaruit een paragraaf in ons prachtige Birdpix 8 geschreven is. Arme redacteuren die hier boekwaardige stijl van moesten maken, en arme Daan die alle gekwetste ego's weer bijeen moest vegen... Wink



Brilstern op het strand bij het vallen van de avond. Ad Dahariz, Dhofar, Oman.


De koekenpan en het strand.
Zelden was een fotografisch hulpmiddel zo simpel en goedkoop en eenduidig als de koekenpan. De rijstzak slaat natuurlijk alles qua eenvoudige functionaliteit
- zelfs onze koekenpan -, omdat de functie al begint bij een zak met rijst en deze zak rijst werkt op alle ondergronden die geschikt zijn om een zak rijst te dragen,
van de grond, via (auto)raam tot boomtak. Maar bij de rijstzak bestaat een gebrek aan eenduidigheid; er is een zekere concurrentie met de pittenzak,
de bonenzak en de zak met vogel-, kippen- of duivenvoer. Deze concurrentie bestaat niet op het strand, de koekenpan is vele malen efficiënter in gebruik dan
het dienblad en eindeloos veel goedkoper in onderhoud dan de Toyota Landcruiser Prado, daarom is de prijs voor het meest simpele en goedkope en eenduidige stuk
gereedschap op het strand voor de koekenpan.


koekenpan in thuissituatie

Hoe ziet zo’n koekenpan er uit? Welnu, het begint bij een koekenpan. Voor de verandering maakt het niet uit of de teflonlaag nog heel is, want
de kwaliteit zit aan de onderzijde. Wel is het handig als het handvat goed functioneert, maar dit is geen noodzakelijkheid. Omtrent de afwerking bestaan
twee stromingen, de ene plaatst simpelweg een rijstzak (of bonenzak etc etc) op de koekenpan, legt daar zijn lens op en tijgert vervolgens in zijn waadpak,
regenpak of zwembroek naar de vogel, krab of zeehond van dienst, de koekenpan over het zand voor zich uit duwend. De koekenpan zal zich door zijn
opstaande rand niet ingraven in het zand, dit in tegenstelling tot het statief of de rijstzak die telkens opgetild zouden moeten worden. Is de gewenste afstand
tot het onderwerp overbrugd, dan ligt de koekenpan stabiel in het zand en vormt de perfecte basis voor de lange lens. Zolang de golven niet over de rand van de
pan slaan, zal de rijstzak zich niet volzuigen met zeewater.
De andere stroming boort (of slaat) een gat in de bodem van de pan en bevestigt via een schroef, - als die noodzakelijk zijn voor de bevestiging van een statiefkop, -
een statiefkop op de koekenpan. Populair zijn het balhoofd en het zwenkrek, waarmee zowel de concrete als de financiële waarde van de koekenpan aanmerkelijk
worden verhoogd. De mensen die een dergelijk geavanceerde koekenpan aandrijven zul je niet snel in zwembroek aantreffen, maar verder is het gebruik volstrekt
gelijk met de koekenpan ‘nasi goreng’.

Accessoires
Aangezien tijgeren onderdeel vormt van de strategische benadering van het onderwerp, is het gebruik van een hoekzoeker, normaliter noodzakelijk voor dergelijk lage standpunten, in principe overbodig.
Houd er rekening mee dat de snelheid van voortbewegen nogal gehinderd is, hetgeen in het voordeel is voor de kansen vogels te fotograferen.

Zeer zeker van meerwaarde is een hoes die camera en lens beschermt tegen spatwater. Deze moet de voorzijde van de lens vrijlaten voor zicht op de vogel,
en de achterzijde van de camera voor bediening. Ook hierin zijn meerdere stromingen fotografen: zij die zich beperken tot een flapperende vuilniszak; zij die
hun regenbroek om de lens en camera steken (het buikgat is voor de stafiefaansluiting) en zij die zestig tot hondertwintig euro uitgeven voor een speciaal op
maat gemaakt regendekje.

Ben je je rijstzak vergeten? Vul dan een plastic tas met strandzand. Werkt net zo goed.


Tijgeren maar…




Vogels hebben de neiging te vluchten als je rechtop naar ze toeloopt. Heuglin's en Hemprich’s meeuwen, Ad Dahariz, Dhofar, Oman.









Terekruiters op het strand na lang, veelvuldig en moeizaam tijgeren – met dank aan de rode bikini. Ad Dahariz, Dhofar, Oman.





.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Mon 19 Mar 2012, 15:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 13:09    Post subject:
Hoi peter,
wat voor waarde heeft dit verhaal, tjee je mag er nog wel wat verbeteringen in aan brengen, voor nederpix??
Het ontgaat me..
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 13:28    Post subject:
Quote:
... naar de vogel, krab of zeehond van dienst...


dank voor je innige recensie susan
(ik tel drie d/t fouten)

(ik had er wellicht dan toch ook een foto van een krab bij moeten steken... maar ik dacht dat er al genoeg onderwerp niet-zijnde-vogel in beeld was om nederpixers aan te mogen spreken.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 13:41    Post subject:
Hoi peter,
nee niet innig maar ik snap echt niet wat ik met een pan zou kunnen, blijkbaar mist er totaal iets in mijn voorstellingsvermogen en ja ik ben even stekel blind voor d/t, ik zie het nog steeds niet Embarassed
groet susan
edit: @ peter kwartje valt nu pas..ik dacht dat ik taal fouten had...nee ik bedoelde geen taalfouten, de tekst leest niet lekker door de afgebroken zinnen, dat bedoelde ik.


Last edited by susan meijnders on Mon 19 Mar 2012, 16:02; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 13:52    Post subject:
@Susan: Het werkt ook in (bijvoorbeeld) het Kootwijkerzand of in de Loonse en Drunense duinen Smile

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 15:49    Post subject:
@ Suzan,

Het is een leuk verhaal, een goede tip, en het gaat vergezeld met fijne foto's, en dus super geschikt voor deze site.

@ Peter,

idem.

ps. zal eens proberen of ik m'n vrouw in zo'n mooie rooie bekini kan krijgen deze zomer Very Happy
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 15:49    Post subject:
Joop Gerretse wrote:
@Susan: Het werkt ook in (bijvoorbeeld) het Kootwijkerzand of in de Loonse en Drunense duinen Smile

Groet, Joop

Bijvoorbeeld als je laag bij de grond een bewegend iets wilt fotograferen. Dan is een rijstzak niet zo handig (dat schuift niet lekker), maar zo'n koekenpan wel.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 15:57    Post subject:
@ vorige reagerende
tja het zal aan mij liggen, maar ik had in eerste instantie het idee zwaar in de maling genomen te worden (of is het zijn?)..heeft iemand dan een plaatje voor me?
Ook omdat peter de dame in bikini erbij had geplaatst Cool .

groet suSan
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 16:02    Post subject:
Ik geloof het wel, maar als wij vrouwen met een koekenpan gaan sjouwen, denken de mensen nog dat wij ons zeker niet los konden rukken van het aanrecht Laughing Laughing
Back to top
Reply with quote
 
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 16:26    Post subject:
en na gebruik weer netjes afwassen natuurlijk.. Shocked
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 17:38    Post subject:
@Peter: Ik heb het stuk met plezier gelezen! (ook al zie ik mezelf deze techniek nog niet direct in het veld gebruiken)

@Henri: Waarschuw me even zodra je je vrouw zover hebt gekregen, dan maak ik een uitzondering en kom ik toch even langs met de koekenpan Very Happy

Groeten Mark.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 19:51    Post subject:
scherts zonder een serieuze noot is een gemiste kans...

(dat is een citaat, niet? Op zijn minst min of meer... maar ik kan de auteur niet vinden).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 20:01    Post subject:
Maaruh, Peter. Heb je ook een foto van de pan in actie (op het strand dan?). Dat maakt de boel vast wat duidelijker!
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 20:16    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Maaruh, Peter. Heb je ook een foto van de pan in actie (op het strand dan?). Dat maakt de boel vast wat duidelijker!

Goede hint! komt me bekend voor Laughing
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 20:52    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2012, 21:58    Post subject:
natuurlijk had ik die foto niet, want ik heb zelf de koekenpan nooit bij me gehad op het strand. Gewoon die verrotte techniek van het statiefschuiven gebruikt, loerend naar eventuele collegafotografen die wel een koekenpan meehadden - nooit aangetroffen -, maar...

Aad is een held!
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 12:37    Post subject:
@ aad het is nu duidelijker.....
Ik had deze foto liever in het verhaal gezien dan een pan in een keuken,
als standpunt voor een krab nog steeds te hoog!?
@ peter nog steeds niet innig, ik vind je verhaal slordig en de foto's die je laat zien zijn niet met een pan gemaakt dus eigenlijk niet illustratief!
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 12:51    Post subject:
susan

waaraan kun jij zien bij de twee voorbeeldfoto's dat ze niet met een koekenpan zijn gemaakt Shocked
dat is toch helemaal nergens aan te zien?

speciaal voor jou zal ik ook ooit eens een artikeltje schrijven dat helemaal alleen gaat over het onderwerp.

als je wilt mag je zelf een onderwerp aandragen
en zelfs,
je mag zelf een artikel schrijven.
heel leuk is dat, zelf een artikeltje schrijven.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 16:24    Post subject:
Peter
als ik dan toch een verzoek in mag dienen ik zou heel graag een artikel willen zien die over de MP-e lens gaat.
groet susan.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 18:31    Post subject:
Peter,
Ook ik kan het aan de foto's niet zien, toch heb ik wel een vermoeden dat deze foto's niet gemaakt zijn vanaf een pan...

peter wijn wrote:
... want ik heb zelf de koekenpan nooit bij me gehad op het strand. Gewoon die verrotte techniek van het statiefschuiven gebruikt...


Over de MP-E, daar zijn volgens mij op beide PIXperiences presentaties over geweest, misschien dat dat als basis te gebruiken is?
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 21:09    Post subject:
susan meijnders wrote:
Peter
als ik dan toch een verzoek in mag dienen ik zou heel graag een artikel willen zien die over de MP-e lens gaat.
groet susan.

vanzelfsprekend mag dat. goed idee.
ken jij iemand die dat kan schrijven?
vond je de presentaties op de pixperience goed? misschien kan die persoon dat op zich nemen? hij heeft het immers al voorbereid. Helaas kon ik niet omdat ik mijn dochters naar balletles moet brengen op zaterdagen.

(ik weet wel een klein beetje waar je tegenaan gaat lopen met zo'n ding, maar ik heb hem nooit gebruikt, - hij past niet op mijn camera -, en als je iets nooit gebruikt hebt, dan kun je er natuurlijk nooit een zinnig artikel over schrijven... Rolling Eyes
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 21:20    Post subject:
Vincent Rijnbende wrote:
Peter,
Ook ik kan het aan de foto's niet zien, toch heb ik wel een vermoeden dat deze foto's niet gemaakt zijn vanaf een pan...
peter wijn wrote:
... want ik heb zelf de koekenpan nooit bij me gehad op het strand. Gewoon die verrotte techniek van het statiefschuiven gebruikt...

...

ah, je kan het dus niet zien. daar gaat het om. en dat het werkt - die koekepan - daar gaat het ook om. En dat de mensen blijkbaar een serieuze fotograaf met een snor moeten zien voor ze het geloven dat het werkt, terwijl daar verdorie een koekenpan van zo 150 euro op dat fornuis staat (de 2e was gratis).

gebruik het ding, of sleep jezelf een hernia. wat maakt mij het eigenlijk uit. ik word horendol van de flauwekul over die koekenpan. ik wil er niks meer over horen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
gertjan...


Gender: Male
Age: 29
Joined: 13 Sep 2011
Posts: 89
Location: Leiderdorp
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 21:32    Post subject:
dan blijf je toch gewoon weg uit dit topic?/
_________________
Canon 7D - 11-16 2.8 - 17-40L - 50 1.8 - 70-200mm 2.8L IS II - 120-300 2.8 OS - 430EXII
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Mar 2012, 22:02    Post subject:
gertjan... wrote:
dan blijf je toch gewoon weg uit dit topic?/

Shocked goed idee


Wink
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer


Gender: Male

Joined: 27 Aug 2006
Posts: 3
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 11:21    Post subject:
Eigenwijs en lui als ik ben gebruik ik geen bescherming voor de lens (jaja, niet meteen beginnen te gillen, ik weet dat het dom en onverstandig is). Maar ja, ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die zich schamen voor hun zwarte lens

Wel, in tegenstelling tot wat Peter zegt, raad ik je ten sterkste een hoekzoeker aan, zeker als je alleen met een nasi-builtje in je koekenpan werkt. Scheelt je aardig wat nekkrampen en schele hoofdpijn van schuin door je zoeker te moeten kijken.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Techniek

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum