Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Hoeveel Paardenbijters zijn nog leuk?
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Hoeveel Paardenbijters zijn nog leuk?
Hoe vaak een soort al op NP staat mag niks uitmaken, iedereen heeft recht op "zijn/haar eigen" Paardenbijter.
48%
 48%  [ 74 ]
Voor soorten die in de top 10 (of 25?) staan mag de lat wel wat omhoog wat betreft kwaliteit.
33%
 33%  [ 52 ]
Van soorten die al meer dan 100 (of 200?) keer op Nederpix staan mogen alleen nog foto's worden geplaatst die iets toevoegen.
11%
 11%  [ 17 ]
Er moet per soort een maximum worden gesteld aan het aantal foto's, desnoods moeten dan maar mindere foto's verdwijnen.
2%
 2%  [ 4 ]
Anders, namelijk......
3%
 3%  [ 6 ]
Total Votes : 153


Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 21 Sep 2006, 8:53    Post subject:
frank heeft een punt. Beoordelen op aantal foto's dat iemand heeft geplaatst is rechtvaardiger dan sec op het totaal aantal paardenbijters.
Het is zeker niet de bedoeling dat beginnende (of minder rijke, of minder getalenteerde) fotografen alleen de dupe worden van een hoog aanbod aan foto's. Iedereen moeten ruimte kunnen krijgen voor zijn/haar betere foto's.

trouwens, ik verwacht dat de beoordeling ook wel een beetje zo in elkaar zit, niet?

trouwens 2, de 10.000e paardenbijter kan best eens de foto zijn waar we allemaal op hadden gewacht. je zal eigenlijk bij al je foto's moeten overwegen: wat voegt dit toe. Dat kan bijvoorbeeld jouw beste foto zijn, maar het kan ook een heel nieuwe manier van kijken zijn tov wat eerder was geplaatst.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 21 Sep 2006, 17:18    Post subject:
Dit onderwerp kun je van twee kanten bekijken: Als kijker en als fotograaf. Als kijker denk je bij de zoveelste paardenbijter alweer een...., terwijl je als fotograaf erg blij kunt zijn met je eerste toonbare vliegende paardenbijter.
Ik vind dat er op deze site voor iedereen ruimte moet zijn, of je nu rondloopt met een DSLR en een tas vol lenzen of met een compactcamera en verder niets. Dat is juist de kracht van deze site, iedereen kan meedoen.
Een foto van een vliegende paardenbijter die technisch goed is, kan natuurlijk niet worden afgekeurd op basis van 'het voegt niets toe aan wat we al hebben.' Nederpix is een site die is opgezet om fotografen de mogelijkheid te geven materiaal te plaatsen en te leren, en niet om een database vol sublieme beelden op te bouwen. OK, als er al veel foto's van een bepaalde soort zijn mogen de criteria wel wat aangescherpt worden, maar voor beginners moet het ook mogelijk zijn om platen te posten
Als het zo is dat alleen foto's die echt iets toevoegen nog worden geplaatst, raakt de tijdelijke map overvol en vertrek ik tot ik een DSLR heb.
Als je geen zin hebt om standaardfoto's te bekijken, bekijk ze dan niet. Daar zijn de thumbs voor...
Maar bedenk dan wel dat er beginnende fotografen zijn die nog niet zo ver zijn gevorderd en het erg leuk vinden als er gereageerd wordt op hun 'standaardfoto's' en er van leren! Alle begin is moeilijk.

Gr Maarten
Back to top
Reply with quote
 
van den Brand


Gender: Male
Age: 81
Joined: 12 Dec 2005
Posts: 24
Location: Voorthuizen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 Sep 2006, 22:17    Post subject: Hoeveel Paardenbijters zijn nog leuk?
Ik heb gekozen voor: Anders namelijk zelfregulerend. Waarom zou ik een foto van mijzelf niet kunnen verwijderen als ik vind dat ik nu een betere plaat heb?
Groeten Will.
_________________
Canon 5D 40 D. Macro EF-60mm.
Canon Power Shot A70.
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 22 Sep 2006, 5:55    Post subject:
@Will, dat idee heb ik ook eens gehad, en een PBtje naar de mods gestuurd. Om de volgende redenen is het zelf verwijderen van foto's niet mogelijk:
-Nederpix is een site om te leren, dus ook commentaren bij wat mindere foto's kunnen bruikbaar zijn.
-Als fotos verwijderd worden, worden de commentaren ook verwijderd.
-Het is leuk om bij veel fotografen een stijging in de kwaliteit te zien.

Gr Maarten

(overigens vind ik het wel een goed idee)
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Sep 2006, 8:29    Post subject:
Je kijkt als natuurliefhebber en legt het vast. Leuke hobby! Daarom mag Nederpix voor mij een site blijven voor iedereen, de beginneling met een eenvoudig camera'tje en de doorgewinterde natuurfotograaf met een DSLR, professioneel statief en een bijna ontilbare tas vol lenzen.
Nu breekt de tijd aan van de foto's met herten, paddestoelen, een verlate kikker en wat verkleumde libellen die met het zonnige weer van de laatste dagen, nog wat vrolijk boven het water fladderen.
Ik kies dan voor wat variëteit en een bedauwd veertje op het water vastgelegd. Vond het zelf wel aardig, maar het kwam toch in het tijdelijke album terecht. Niet erg, want je blijft daardoor scherp. De kwaliteit mag best wat omhoog, maar het blijft een hobby waarbij ik meer kies voor genieten dan scoren.
Iedereen zijn 'paardenbijter' met wat variëteit er in zou mooi zijn.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.


Last edited by Henk van den Born on Fri 22 Sep 2006, 21:04; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Bart van Buren


Gender: Male
Age: 40
Joined: 24 Sep 2005
Posts: 40
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 22 Sep 2006, 9:23    Post subject:
Ik snap dat het frustrerend is als er een foto in het tijdelijk album komt. Toch denk ik wel dat we het aanbod aantrekkelijk moeten houden. Dit stimuleerd om extra aandacht aan je foto's te besteden. Het is uiteindelijk een fotosite waarbij het dus niet alleen om de natuurbeleving gaat maar vooral om de foto. En kwaliteitsfoto's maken is toch wat iedereen wil, al is het een hobby.

Als beginner kan je ook leren door naar goede foto's te kijken. Misschien moet er meer beschrijving bij de foto's over hoe ze gemaakt zijn. En het is leuk als je veel foto's kan plaatsen, maar we kunnen zelf ook meer selectief worden. Als beginner leer je het beste door veel te kijken en te fotograferen. Als je dan mooie foto's kan maken kan je ze ook gaan plaatsen.

Uiteindelijk zie ik volgens mij toch dat foto's die minder zijn gewoon geen of weinig commentaar krijgen, ipv leerzaam commentaar. Dit wil niet zeggen dat foto's zonder commentaar niet goed zijn, bepaalde gebruikers beperken zich tot een bepaald album met commentaren(ik bijv. eigenlijk alleen zoogdieren, omdat ik daar het meeste interesse in heb en omdat ik al zoveel bezigheden heb moet ik me gewoon beperken).

Groeten, Bart
_________________
Canon eos 40d, eos 350d, Canon EF 300 F4.0L IS, Sigma 50-150 F2.8, Canon 17-55F2.8 IS, TC1,4X II.


Last edited by Bart van Buren on Sat 23 Sep 2006, 19:59; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
marijke kanters


Gender: Female
Age: 72
Joined: 17 Dec 2005
Posts: 46
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 23 Sep 2006, 7:18    Post subject: Hoeveel paardenbijters zijn nog leuk
Bart heeft gelijk wat het commentaar bij foto's betreft. Voorheen werd er toch meer commentaar bij een foto geleverd, die op sommige punten verbeterd kon worden. En dat is juist zo belangrijk voor de beginnende fotograaf. Je moet nl. ook leren kijken naar je foto's. Het gebeurt nogal eens, dat er dingen zijn, die ik niet zie in een foto, maar door het goede commentaar erbij, denk je, verhip hij/zij heeft gelijk. En ga je er bij de volgende foto's beter op letten.
Nu is het zo, dat er bij mindere foto's niet gereageerd wordt.

Groetjes, Marijke
_________________
Canon Eos 800D Digital, EF100mm F2.8 Macro Usm., Macro Twin Lite MT-24EX. Canon G9. Statief:SmallRig
Back to top
Reply with quote
 
bas oosterom


Gender: Male
Age: 57
Joined: 10 Apr 2006
Posts: 11
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 23 Sep 2006, 9:24    Post subject:
Ik heb de laatste optie gekozen.
Voor plaasting op nederpix moet voor elke foto delat even hoog worden gelegd. Dus niet zoiets als "wie eerst komt eerst maalt". Wel vind ik dat de plaatsers zelf moeten nadenken of de foto die ze plaatsen iets toevoegt.
_________________
Sony a700 + KM 17-35/2.8-4.0 + Sony 70-400 G SSM + Sigma 24-70/2.8 EX + Tamron 60 mm/f2.0 + Sigma 180 mm/f5.6 macro + Minolta 50 mm/f1..7
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 23 Sep 2006, 16:16    Post subject:
Allereerst, ik hoop niet dat dit opgekomen is naar aanleiding van mijn verzuchting laatst over de 100-en herten die niets doen dan te staan mooi zijn. Ik bedoelde dat niet zozeer dat ik de aantallen herten als ondoorwaadbaar ervaar, maar dat er naar mijn stellige verwachting véél meer aan herten te kieken is dan het "mooi sfeertje" en "prachtige houding".

Wat de poll betreft, sec:
- uiteraard maakt de hoeveelheid platen/species niet uit. Ik zie geen rationele sleutel hiertoe mogelijk.
- lat omhoog... kwaliteit... ik vind dit (als ex-vakfotograaf) toch erg moeilijk; heb al eens eerder aangegeven blij te zijn dit soort klus niet te hoeven doen. Over het geheel genomen kan ik het niet oneens zijn met de vulling van het tijdelijk album. Toch zie ik dit als een secundair gegeven waarbij het inhoudelijke primair is.
- "Moet iets toevoegen" is een interessante. Toevoegen kan esthetisch of inhoudelijk....

Ik heb uiteindelijk toch maar "anders" gestemd, vandaar deze uitleg.

De statistieken zullen wel kloppen, maar geven een aantoonbaar vertekend beeld. Alleen al "zonsondergang" scoort 191 maal (zoekfunctie, excl. de verborgen want anders benoemde bestanden) en zou dus in de Nederpix top 10 moeten staan... en daarmee: byebye Aeshna mixta (nog even flink doorkieken om die écht in de top 10 te krijgen). Een vergelijk met birdpix lijkt me eveneens interessant; 541 grutto's, 530 torenvalkjes, 517 buizerds, etc. is nog wel even andere koek waarbij de 225 lepelaars nog net de nr. 25 vol maken!

Nu wil ik graag even mijn eerste indruk met jullie delen na ruim 20 jaar uit het "natuurwereldje" te zijn weggeweest: JEMIGDEPEMIG, WAT FANTASTISCH! Dat het zo relatief mainstream geworden is. Dat er zoveel plezier is en zoveel moois vastgelegd wordt.

Waar nmm iets mee te doen is, is "toevoegen", of anders gezegd: "Waarin onderscheidt die ene foto zich van de andere(n)". Dan moet er wel de mogelijkheid voor de inbrenger zijn dat aan te geven, wat deels samen valt met mijn eerdere vraag om een herziening van het instuurformulier (op het starten van die draad nog geen enkele reactie).
De Pieris napi met dichte vleugeltjes nr. zoveel kan bijv. wel op een heel bijzondere voedselplant zitten... en ik had van de week liever mijn klittenfoto tevens kunnen doorlinken in de dbase naar konik Wink
Een van de mogelijke oplossingen hiervoor is een veld voor keywords aanmaken in de dbase.
Dan blijven er vast wel de gevallen van "echte doublures" over... maar dat zijn er vast niet zo heel veel, en (denk ik) niet op het nivo van vogeltje-X-op-paaltje (als NL niet zo volgeplempt was met paaltjes zouden er heel wat minder vogels gekiekt worden).

Ik zou graag zien dat nederpix (en daarmee de gebruikers) zich verdiept.

Daartoe wil ik tevens voorstellen kontakten aan te leggen met om te beginnen de diverse nonprofit natuur/research organisaties (die vaak zitten te springen om bruikbaar beeldmateriaal - nee geen concurrentievervalasing want het alternatief is dat het gewoon niet of uiterst inferieur gemaakt wordt). Vind een manier vraag en aanbod bij elkaar te brengen... Juist waar de kennis in huis is ontbreekt vaak de tijd/aandacht/etc. voor goed beeld en illustratie. Er is zo oneindig veel te kieken zonder in doublures te vervallen!
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 05 Sep 2005
Posts: 1390

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Sep 2006, 11:22    Post subject:
frank_deventer wrote:
PS. Waarom is de top 10 eigenlijk met de wetenschappelijke naam en niet de (voor mij makkelijkere) nederlandse naam.

Voor Nederpix is dat inderdaad logischer. Heb ik nu aangepast.
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Sep 2006, 14:45    Post subject:
Dank je wel. Wel leuk om te zien dat nieuwbinnen met stip op nr.4 de zonsondergang staat Wink (en de paardenbijter uit de top 10 is verdwenen)

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Mon 25 Sep 2006, 15:50    Post subject:
Ik weet niet of dit echt in dit topic past maar een vraagje: waarom klopt het aantal foto's dat staat opgegeven niet met de gevonden zoekresultaten van de top tien?
( bijv. ree: 210/356, zonsondergang: 128/189 en vos: 09/159) Iemand een idee?

groeten, Ben
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 05 Sep 2005
Posts: 1390

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Sep 2006, 16:03    Post subject:
Resultaten gevonden in het tijdelijk album tellen niet mee voor de statistieken.
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Sep 2006, 16:03    Post subject:
@Ben: Die is niet zo moeilijk. Als je op "Ree" zoekt, krijg je ook de "Smalle weegbREE" en de "gestREEpte witbol".
Terwijl in de top 10 alleen de foto's staan van alle foto's met als Nederlandse naam "Ree".
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Mon 25 Sep 2006, 16:18    Post subject:
Dat ik daar nu zelf niet opgekomen ben Arjen Embarassed bedankt....

groeten, Ben
Back to top
Reply with quote
 
Jaco Ottevanger


Gender: Male
Age: 32
Joined: 05 May 2006
Posts: 38
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Sep 2006, 19:56    Post subject:
Ik heb voor de eerste gekozen. Iedereen moet z'n platen toch kunnen platen, want de wat minder ervaren fotografen, (waaronder ikzelf) vinden het anders ook niet meer leuk om foto's te uploaden 'want ze komen toch in het tijdelijke album'.
Dus, de lat mag misschien wel iets hoger, maar iedereen heeft recht op zijn of haar eigen paardenbijter Razz

gr
Jaco
_________________
Canon eos 20D
Sigma 50-500
Tamron 90mm macro

www.jacoottevanger.nl
Back to top
Reply with quote
 
Johanvantbosch


Gender: Male
Age: 51
Joined: 07 Jun 2006
Posts: 3
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Sep 2006, 12:53    Post subject: seizoen
Ik heb ook voor optie 1 gekozen. Beginnende fotografen (zoals ik Smile) willen inderdaad ook hun foto kwijt kunnen waar ze trots op/blij mee zijn. En ik denk dat bij ieder vanzelf de lat iets hoger komt te liggen, zodat je op een gegeven moment wel een soort spreiding krijgt.

Maar belangrijker vind ik het volgende: wat ik, naast de fotografische uitwisseling, een erg leuk aspect vind van nederpix, is hoe je in de foto's altijd het seizoen weerspiegelt ziet. In het ene seizoen fotograferen mensen dus paardenbijters, in het andere heikikkers en in een andere periode vooral mistige landschappen...
Als je op de site kijkt, zie je direct wat er in de natuur op dat moment gebeurt. Dat neem je een beetje weg als je een dergelijke beperking oplegt. Dat zou ik jammer vinden.
Groeten,
JOhan
_________________
nikon coolpix 8700
Back to top
Reply with quote
 
Tijmen


Gender: Male
Age: 41
Joined: 04 Jun 2006
Posts: 6

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 Oct 2006, 19:41    Post subject:
Voor mij ook de 1e keuze:

Omdat iedere foto toch weer anders is, en iedere foto toch weer iets anders qua verhaal verteld.....
_________________
Sony DSC-H2
Back to top
Reply with quote
 
Cor Zonneveld


Gender: Male
Age: 63
Joined: 12 Oct 2006
Posts: 1
Location: Amstelveen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 31 Oct 2006, 10:25    Post subject:
Quote:
Wat is het doel van Nederpix.nl?

Nederpix.nl brengt beoefenaars van de natuurfotografie met elkaar in contact en stimuleert, zowel voor de gevorderde als de beginnende gebruiker, de uitwisseling van kennis en vaardigheden op het gebied van natuurfotografie. Gebruikers van Nederpix kunnen daartoe de foto’s van andere gebruikers becommentariëren en bespreekonderwerpen op het forum starten.
Daarnaast streeft Nederpix er naar om digitale natuurfoto’s van redelijke tot zeer goede kwaliteit aan een breed publiek tonen.


Gegeven deze doelstelling heeft ieder gelijke rechten een algemene soort te fotograferen. Als je de lat hoger wilt leggen, moet je de doelstelling aanpassen.

Een optie om toch tegemoet te komen aan de wens de lat hoger te leggen zou zijn: maak per album een soort honours album. Daarin plaats je foto's die aan meer eisen voldoen. Compositie zou daarbij een belangrijk extra criterium mogen zijn, evenals 'toegevoegde waarde'. Wat mij betreft mag daarbij ook op de 'toegevoegde biologische waarde' gelet mogen worden!

Cor Zonneveld
_________________
Vriendelijke groet,
Cor Zonneveld
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum