Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Jan Paul Kraaij - fotograaf van augustus
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 05 Sep 2005
Posts: 1390

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Aug 2012, 10:54    Post subject: Jan Paul Kraaij - fotograaf van augustus
Korte bio
Naam: Jan Paul Kraaij
Leeftijd: 31
Woonplaats: Ermelo
Beroep: Uitvoerder/werkvoorbereider/timmerman
Andere hobby's? Muziek (voornamelijk rock, punk en metal), natuur, onze huisdieren (hond, kat, koi en 4 zijdehoenders)
Gebruikte apparatuur: Nikon D300, Sigma APO 50-500mm F4-6.3 EX DG, Tokina 100mm F2.8 AT-X Pro D, rijstzak en een heel oud videostatief.
Website: www.janpaulkraaij.nl, Foto’s op Nederpix:


De wandeling

Interview
Waarom natuurfotografie?
Al van kleins af aan ben ik geïnteresseerd in de natuur en vooral in de natuur op de Veluwe. Voor 3,5 jaar terug heb ik een camera aangeschaft om mee te nemen tijdens het struinen, daar heb ik heb ik tot op heden gelukkig geen spijt van gehad.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Voor mij persoonlijk is, dat ik dan volledig tot rust kan komen. Ik vind het heerlijk om 's morgens vroeg alleen 3 of 4 uur door de bossen te struinen, om dan (bijna) niemand tegen te komen. Even niets anders dan rust en bezinning. Op fotografisch vlak vind ik het leuk dat je van te voren nooit weet wat je allemaal aantreft en met wat voor foto’s je thuis komt.


3 op een rij

Wat zijn de minder leuke kanten?
Ik kan eigenlijk niet echt minder leuke kanten bedenken, behalve dat ik te weinig tijd heb om vaak op pad te gaan. Ik ben veel afhankelijk van het weer met het daarbij behorende licht. Door de weeks kan het helaas niet i.v.m. het werk en in het weekend is het dan hopen op mooi weer en/of licht, maar dit is helaas vaak niet het geval.

Wat is je specialiteit?
Of ik echt een specialiteit heb vind ik zelf moeilijk te beoordelen, maar ik denk dat mijn bosfoto’s en het gebruik van het licht het meest opvallend zijn van mijn fotocollectie.


Grote Trilspin

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik probeer vaak d.m.v. het gebruik van het licht en door de compositie een sfeer/gevoel neer te zetten in mijn foto’s. Ikzelf kan het meeste genieten van duistere en mysterieuze sferen. Ik vind het moeilijk dit goed over te brengen, want de sfeer is toch altijd anders als je daar rond loopt i.p.v. dat je thuis achter de PC de foto bekijkt.


Sfeerlicht

Hoe werk je meestal?
Ik loop voor 99% rond, veel plekken op de Veluwe ken ik inmiddels wel, en vaak heb ik van te voren wel in mijn hoofd waar en hoe laat ik moet zijn voor de meest gunstige omstandigheden. Het voordeel van vaak wandelen in de bossen is dat je weet waar de mooie plekjes zijn en dat je dan alleen maar een keer terug hoeft te gaan wanneer het licht mee wil werken.


Geschubde Inktzwam

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Verstoring is bij mij nauwelijks aan de orde, ik begeef me alleen maar op de opengestelde paden en alleen tussen zonsopkomst en zonsondergang. Het wild weet waar ze mensen kunnen verwachten, en 90% blijft gewoon doorgaan met de dagelijkse bezigheden als je gewoon rustig doorloopt.
Verder verplaats ik geen 'onderwerpen' maar laat de natuur zo als zij is.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ik fotografeer nu 3,5 jaar en ik ben ermee begonnen omdat ik de fraaie dingen die ik tegenkwam, tijdens de wandelingen vast wilde leggen. Niet alleen voor mezelf, maar ook om het aan anderen te laten zien.


Abstracte herfst

Wat zijn je favoriete plekjes?
In Nederland is er voor mij 1 plek favoriet en dat is de Veluwe. Het is niet dat ik andere gebieden in NL niet mooi vind, maar het gevoel wat ik heb op de Veluwe, krijg ik tot nu toe nergens anders.

Wat is je droomsoort/gebied?
Het Poolgebied, maar ook delen in Canada, Alaska, Rusland en Scandinavië geven mij een bijzonder gevoel. De geweldige natuur, de stilte, de ruigte, de onherbergzaamheid, en de eenzaamheid die het uitstraalt spreken mij erg aan.


Sneeuwlandschap

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Ik zou graag een keer naar het hoge noorden gaan zoals hierboven al beschreven en om het Noorderlicht een keer mee te maken.


Berkenpenseel

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Niet echt, buiten Nederpix om doe ik weinig met fotografie en ken ik weinig tot geen andere fotografen. Ik heb thuis wel boeken van Geurt Besselink en Ruben Smit waar prachtige foto’s in staan, maar daar ben in niet echt door geïnspireerd. Op NP zijn er wel verschillende foto’s en fotografen waar ik door geïnspireerd ben en waar ik veel van heb kunnen leren.


Strontvlieg

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Nee eigenlijk niet, de meeste soorten fotografie heb ik niet zoveel mee, en vind ik niet leuk om te doen.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Nou niet echt een anekdote, maar ik heb wel eens een paar keer stomme dingen meegemaakt.
*Ruim voor zonsopgang opstaan, daarna een half uur rijden naar de locatie en eenmaal aangekomen er achter komen dat je de gisteravond opgeladen batterijen bent vergeten. Toch maar gaan wandelen met complete uitrusting omdat ik het ook niet in de auto wilde laten liggen. Daar loop je dan met al je spullen terwijl je er niets mee kunt.
*Tegen zonsondergang verdwalen in het Kroondomein, waardoor we nog 1,5 uur in het pikkedonker konden gaan lopen voordat we de auto teruggevonden hadden. Toen vond ik het toch wel prettig dat ik die avond een keer niet alleen ben gegaan.


Pruikzwam

Wat vind je van Nederpix?
Ik vind Nederpix een leuk platform om je foto’s te laten zien en waar je (als je er tenminste voor open staat) vooral als beginner veel kunt leren. Ook mijn kennis van de natuur is een stuk groter geworden door Nederpix.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Ga zoveel mogelijk je eigen weg tijdens het fotograferen.
Sta open voor kritiek en als het even niet lukt, leg jezelf niets op, maar ga zonder verwachtingen het veld in en geniet vooral van de dingen om je heen. Het is namelijk helemaal niet erg om af en toe zonder foto’s thuis te komen.


Beste foto

Lichtval

Waarom is dit je beste foto?
Omdat deze foto voor mijn gevoel 'af' is. De compositie klopt en de sfeer komt aardig over. De herfst zorgt voor de fraaie kleuren.

Hoe heb je hem genomen?
Tijdens een ochtendwandeling in het Speulder- en Sprielderbos trof ik het met dit fraaie licht. Bewust dit stukje beukenbos opgezocht, en toen vanaf statief deze foto kunnen maken.

Wat kan er beter aan?
De dunnere takken rechtsboven had ik liever niet in beeld gehad, maar ja om nou een kettingzaag en een ladder mee te nemen…


Als schimmen in het duister

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik heb niet specifiek een foto die ik nog wil maken, maar ik wil foto’s met meer sfeer/gevoel maken en het licht daarbij optimaal gaan benutten.


Glimmerinktzwam

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Dan ga ik voor JelteV omdat hij vaak van die mooie dromerige, softe foto’s laat zien.
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Aug 2012, 12:38    Post subject:
Dag Jan Paul,
Ik ben bijna jaloers op je prachtige bosfoto's, vooral het licht spreekt me daarin aan. Compliment! En ook je verhaal is leuk om te lezen. Succes verder met je fijne hobby!
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Erik Busstra


Gender: Male
Age: 32
Joined: 18 Nov 2010
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Aug 2012, 12:58    Post subject:
Leuk verhaal om te lezen! Je foto's kenmerken zich inderdaad door het mooie licht, fraaie foto's ook bij het interview! Smile

Gr. Erik
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Aug 2012, 16:01    Post subject:
Dag timmerman Very Happy geen wonder dat je vaak in het bos bent te vinden.je hebt er een goed(timmermans )oog voor.mooi interview.
succes verder met je hobby en je werk.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Aug 2012, 16:16    Post subject:
Jan Paul, je hebt er een mooi geheel van gemaakt.
Steeds meer ga ik van de Veluwe houden. Dat zie ik bij jou in je opnames ook goed terug.
Hoop dat je toch wat meer tijd kunt vrij maken voor je hobby.
Je hebt er oog voor.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Wed 01 Aug 2012, 17:02    Post subject:
Ook nu weer met interesse gelezen. Wat mij verbaast? Aan de hand van jouw foto's, die mij dusdanig aanspraken en mij helder bij zijn gebleven, had ik nooit verwacht dat de Veluwe jouw favoriete stek zou zijn. Maar daar is uiteraard vast wel meer te zien dan de bekende damherten Laughing Beetje kortzichtig van mij Embarassed

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Aug 2012, 18:00    Post subject:
Een beetje jaloers kijk ik naar je foto's, die je voorbij laat komen.
Wat een licht en mooi van eenvoud, ik vind ze super!
Ook nog even een bezoekje gebracht aan je nieuwe website, mooi van opzet hoor.
Ik hoop dat je nog veel van je foto's met ons gaat delen...

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Aug 2012, 18:19    Post subject:
Ik geniet altijd weer van jouw foto's. Telkens weet je het net even anders in beeld te brengen. Dit onderscheidt jou van veel andere fotografen.

Leuk dat je de fotograaf van de maand bent.
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Aug 2012, 12:59    Post subject:
Mooi verhaal, leuk om te lezen. Met name jouw bosfoto's spreken mij erg aan, vanwege de kleuren, lichtval en de sfeer die ze uitstralen. Verder kan ik mij helemaal vinden in jouw voorliefde voor de Veluwe. Zelf vind ik het nog steeds een voorrecht daar te wonen waar anderen hun vakantie komen doorbrengen.

@jonggolde: Op de Veluwe is echt heel veel meer te zien... Ik woon er nu meer dan 30 jaar, en het verveelt mij nog geen moment. Vakantie is hier letterlijk om de hoek.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Aug 2012, 19:28    Post subject:
Je bent een waardige fotograaf van de maand Jan-Paul, en je foto's inspireren me enorm.
Wat volgens mij kenmerkend is voor jou, is dat je de mooie plekjes op de Veluwe goed kent, en op het juiste moment daar bent.

Groeten Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 03 Aug 2012, 20:43    Post subject:
Dag Jan Paul , gefeliciteerd met je titel , boeiend verhaal en prachtige foto's , dromen van verre landen is nooit verkeerd , maar dicht bij huis , met de Veluwe als "achter tuin " zijn prachtige platen te maken als je maar weet hoe en waar , je hebt oog voor sfeer en als timmerman hou je het zo toch bij je roots je blijft in het "hout".
Maak nog evele mooie foto's .
Vr. Gr. Bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Aug 2012, 21:29    Post subject:
De sfeer van je bosfoto's komt heel goed over, hoewel ik natuurlijk niet weet hoe het was toen je daar stond, maar de beelden zijn echt zeer sfeervol en sierlijk. De trilspin vind ik ook erg mooi. Licht zien is één, het licht vangen is heel iets anders en daar heb jij duidelijk talent voor.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Julia.V


Gender: Female

Joined: 30 May 2009
Posts: 83
Location: Brabant
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 04 Aug 2012, 8:53    Post subject:
Jan paul gefeliciteerd met deze mooie titel.
Een mooi verhaal waar ik mezelf wel een beetje in herken.
Complimenten voor je mooie foto,s en zeker voor de bosplaten dat zijn mijn favorieten.


gr julia.V
_________________
Nikon D90
Back to top
Reply with quote
 
Thomas K


Gender: Male
Age: 30
Joined: 27 Oct 2010
Posts: 75
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Aug 2012, 13:38    Post subject:
Een interessant interview, aansprekende visie op het gebied van fotografie. Aangevuld met zeer fraaie opnamen, de boslandschappen vind ik de sfeervolste.
Gr Thomas
_________________
Panasonic lumix DMC GF1, Canon FD 50mm f1.8+adapter, Raynox macrolens, Zonnekappen, Cullman statief, rijstzak, maglites
Back to top
Reply with quote
 
Mignon-Creative


Gender: Male
Age: 57
Joined: 12 Oct 2008
Posts: 68
Location: Oost - Souburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 05 Aug 2012, 12:04    Post subject:
Vond het een boeiend artikel om te lezen , voorzien van prachtige afbeeldingen .
Meerendeels totaal anders dan waar ik me mee bezig houd op het gebied van fotografie , daarom juist leuk om te lezen hoe zo'n bosfoto tot stand komt .

Gr Richard
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 05 Aug 2012, 14:54    Post subject:
Heel interessant om te lezen hoe je te werk gaat - waarschijnlijk heel anders dan de meeste fotografen. Je hebt een prachtige eigen stijl ontwikkeld die bijzondere en hele mooie foto's oplevert. 'Abstracte herfst' en 'Sneeuwlandschap' zijn mijn favorieten.
Ik ben heel vereerd dat je mij als volgende fotograaf van de maand hebt gekozen!

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
AndreaGulickx


Gender: Female

Joined: 06 Feb 2012
Posts: 29

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Aug 2012, 20:50    Post subject:
Ik ben onder de indruk van je mooie foto's met een hele sterke en mooie eenvoud. Een heel eigen stijl met een sterk gevoel voor sfeer,licht en detail. Ik heb ook een kijkje op je website genomen. Ook erg mooie abstracte beelden. Mijn complimenten. Leuk intervieuw om te lezen. Groetjes Andrea
_________________
Nikon D300 & Nikon D700.
24-70 Nikkor lens F2.8, Macro 105mm, 70-200mm lens.
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 7:34    Post subject:
Mooi intervieuw, doorspekt met prachtige foto's. Genieten !
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Aug 2012, 21:42    Post subject:
Ik weet dat we enkele passies delen, en daardoor geniet ik erg van dit verhaal en de prachtige foto's.
De veluwe heeft veel te bieden. Door je vast te bijten in één onderwerp of gebied krijg je diepgang.
Al loop je dagelijks hetzelfde rondje, de natuur zal je steeds verrassen en zich elke keer van een andere kant laten zien.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Jan Paul Kraaij


Gender: Male
Age: 43
Joined: 14 Dec 2009
Posts: 112
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 10 Aug 2012, 11:28    Post subject:
Tjonge hee.... wat een hoop fijne reacties. Ik vond het heel leuk om uitgekozen te worden tot fotograaf van de maand. (Grote dank aan Nel hiervoor) Grappig ook om eens een stukje over jezelf te lezen.Smile
Iedereen bedankt voor de warme reacties!

Met vriendelijke groet,

Jan Paul Kraaij
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Sat 25 Aug 2012, 11:58    Post subject:
Hallo Jan Paul, met plezier je verhaal gelezen waaruit duidelijk een affiniteit met de natuur blijkt . Dit resulteert ,tesamen met je eigenzinnige creativiteit en gevoel voor licht,in de fraaie foto's die je bij je verhaal hebt uitgekozen.
Compliment !!

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Sat 25 Aug 2012, 12:07    Post subject:
Spelen met licht. Daar ben je heel goed in. De foto's stralen eenvoud en kracht uit. De drie boomstammmen foto is daar een mooi voorbeeld van.
Geen wonder dat je gekozen bent tot fotograaf van de maand.
Ga zo door en veel succes.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 25 Aug 2012, 23:49    Post subject: FvdM
Hartelijk bedankt voor het verhaal achter de fotograaf. Aangenaam om te lezen. Je foto's zijn een inspiratiebron. De essentie van het spelen met licht laat je prachtig zien.

Groet, WvB
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Paul Kraaij


Gender: Male
Age: 43
Joined: 14 Dec 2009
Posts: 112
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 02 Sep 2012, 9:28    Post subject:
Ik wil graag iedereen bedanken voor de leuke reacties en fijne woorden!

Met vriendelijke groet,

Jan Paul Kraaij
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Stam


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Oct 2011
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Sep 2012, 9:50    Post subject: FvdM
Beetje verlaat door allerlei omstandigheden, zie ik dit nu pas. Ik word bijzonder gegrepen door je foto's. Ze zijn uitermate sfeervol, soms vervreemdend, en kunnen me daardoor zeer boeien. Groot compliment voor je oeuvre en gedrevenheid!

Groet,
Gerrit
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum