Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


D90 versus D7000 .

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 10:44    Post subject: D90 versus D7000 .
Kan iemand mij nog wat advies geven , ik sta op het punt een ander toestel aan te schaffen en twijfel tussen een D90 en een D7000 .
van de D90 vind ik goede reviews , en van de D7000 wat minder goede met name vaak te lichte foto's .
Volgens vergelijkingen moet de D7000 toch wat meer in huis hebben kwa techn. gegevens en mogelijkheden .
De D90 is wel wat goed koper maar ook alweer wat meer gedateerd .
Wie weet nog helpt mij over de streep .
Vr. Gr. Bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
jannie


Gender: Female
Age: 76
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 171
Location: leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 11:24    Post subject: keuze
Hoi Bert,

Ik heb geen Nikon, maar ben even aan het Googlen geweest,
daar kwam ik dit draadje tegen:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112082.0

Succes bij het maken van je keuze (een luxe probleem).

Fijne dag en groetjes,

Jannie
_________________
Sony HX 400V vaak in combinatie met de Raynox voorzetlens 250 en sinds kort ook de Raynox 150
Sinds februari 2015 een Sony ILCE 6000
Back to top
Reply with quote
 
ErikV


Gender: Male
Age: 54
Joined: 01 Jul 2010
Posts: 19
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 13:01    Post subject:
Ik gebruik mijn D90 voornamelijk voor macro omdat ie een bepaalde functie heeft die bijv. niet op mijn D300s zit. Namelijk als hem op de stand zet dat de spiegel omhoog is, dan wacht ie altijd 1 seconde voordat ie de foto maakt. Daardoor gaat de trilling eruit. Bij de D300s moet ik altijd een afstandsbediening gebruiken omdat ie bij de eerste klik de spiegel omhoog klapt en bij de 2e keer de foto maakt. Zonder remote krijg je toch die trilling erin.

Een ander voordeel van de D90 is, is dat ie lichter is als de D300s, ik neem aan dat de D7000 ook wel wat zwaarder is als de D90.

En de D90 is nu natuurlijk erg gunstig te krijgen. De D7000 heeft natuurlijk ook zijn voordelen, maar het is natuurlijk de vraag of je die voordelen gebruikt.
_________________
Gr, Erik

http://500px.com/ErikV
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 21:26    Post subject:
zoek nog effe door in het boekje van je D300s erik, volgens mij kan het wel. Sterker nog. Ik weet pas dat het kan, sinds een forumitem op deze site. het heet meen ik ontspanvertraging.


D7000 heeft een modernere = betere sensor, verder lijken ze me vergelijkbaar. Als de foto's te licht zijn, dan draai je aan het knopje belichtingscorrectie. Lijkt me een non-issue.

lijkt me dat je dit luxe probleem het beste in stijl kunt afronden: met de meeste luxe.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
ErikV


Gender: Male
Age: 54
Joined: 01 Jul 2010
Posts: 19
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Jul 2012, 22:13    Post subject:
Ik heb in de handleiding van de D300s al diverse malen gezocht naar ontspanvertraging als de spiegel omhoog is, maar volgens mij staat het er niet in. Zoals ik al zei moet je bij de D90 1x de sluiterknop indrukken en bij de D300s 2x in deze stand.

Maar ik houd me aanbevolen voor uitleg hoe het wel zou kunnen. Bij de nieuwe D800 kan het wel weer en kun je zelfs de vertragingstijd zelf instellen.
_________________
Gr, Erik

http://500px.com/ErikV
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Jul 2012, 8:17    Post subject:
@Erik: Misschien een combinatie van de (programmeerbare) zelfontspanner en de mirror-lockup functie?
Bij Canon werkt het op deze manier: bij geactiveerde mirror-lockup functie de zelfontspanner op 2 seconden instellen, vervolgens de ontspanknop indrukken. De spiegel klapt dan direct op, 2 seconden later gaat de sluiter. Lijkt me zeker het proberen waard.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Marcel`Westland


Gender: Male
Age: 31
Joined: 01 Sep 2011
Posts: 28
Location: Honselersdijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Jul 2012, 9:12    Post subject:
Ik heb een D90 en tot nu toe mis ik er niets aan.
Ik wel wel dat de D7000 een betere sensor en videofunctie heeft, maar dat wil niet zeggen dat de sensor van de d90 slecht is.
Ook is de D90 prijstechnisch erg voordelig. Daardoor was de keuze voor mij snel gemaakt en heb er nog geen moment echt spijt van gehad. Maar dat was iets meer dan een jaar geleden dus misschien is er weer iets verandert qua prijs aan de D7000 Laughing

Aja, de D7000 zal veel betere iso prestaties hebben, dit zie ik wel als een groot voordeel.
_________________
Nikon D90 Nikkor, Tamron en Tokina spul. Manfrotto statief + balhoofd / Berlebach mini L met leveling.
https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 27 Jul 2012, 9:34    Post subject:
Dank jullie wel , ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt en wel de D7000 , dit is de allerlaatse ontwikkeling van Nikon en deze camera bezit inderdaad de funkties die ik hebben wil , zoals , spiegelvoorontspanning , scherptediepte knop en, voldoende megapixels , beeld op beeld funktie en een grote monitor met LV met ook 920.000 pixels dus lijkt me erg geschikt voor macro - , maar uiteraard ook voor de andere takken van fotografie .

p.s Spiegelopklappen (voor schoonmaak) is iets anders dan SPIEGELVOORONTSDANNING (trillingen tegen gaan ) . Dus op dit woord zoeken in je handleiding .

Wat betreft het te licht uitvallen van foto's lijkt me indwerdaad het advies van Peter van toepassing , dus corrigeren indien nodig . het toestel is geavanceerd genoeg om dit zelf op te lossen .

Nogmaals dank . Vr. Gr. Bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum