Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Canon/Nikon
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 05 Aug 2012, 17:20    Post subject: Canon/Nikon
Sinds ik ben begonnen met fotograferen met een spiegelreflexcamera, iets meer dan anderhalf jaar geleden, heb ik gekozen voor een Canon camera. Ik heb er nooit spijt van gehad, maar zit nu te denken aan een overstap naar Nikon. Dit is vooral omdat Nikon camera's de mogelijkheid hebben een meervoudig belichte opname te maken, een techniek waarvan ik denk dat die me veel mogelijkheden biedt (een Canon 5DIII vind ik iets te duur voorlopig...).
Wat zijn de voor-/nadelen van Nikon camera's, lenzen en evt. andere apparatuur? En welke bodymodellen zijn ongeveer gelijk aan die van de Canon 40D?

B.v.d. Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Aug 2012, 17:31    Post subject:
Hoi JelteV

Ik zelf weet er te weing van af om je te kunnen raden,Maar je zou je vraag ook eens op fotoapparatuur.nl kunnen stellen daar zitten
een stel freaks die je wel licht verder kunnen helpen.succes.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Marcel`Westland


Gender: Male
Age: 31
Joined: 01 Sep 2011
Posts: 28
Location: Honselersdijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Aug 2012, 17:37    Post subject:
Ik denk dat je dan naar de D7000 moet gaan kijken, ik heb zelf de D90 en deze werkt ook prettig maar is al ietwat verouderd en is niet spatwater en stofbestendig.

Ik heb trouwens nooit geweten dat Canon geen meervoudige belichtingen functie heeft bij de consumenten camera's.

Voor- en Nadelen van de Nikon camera... ik heb nog nooit met canon gewerkt dus hier kan ik geen uitspraak over doen Wink
_________________
Nikon D90 Nikkor, Tamron en Tokina spul. Manfrotto statief + balhoofd / Berlebach mini L met leveling.
https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Aug 2012, 19:49    Post subject:
Ik loop nu 42 jaar met Nikon en zou niet anders meer willen. (kunnen)

Eerlijk gezegd zie ik de kwalitatieve verschillen niet zo tussen Nikon en Canon, zeker niet aan de platen die ze produceren.

Realiseer je wel dat je aan een totaal nieuwe objectievenreeks vastzit.
Neem eens in overweging een weekeind een Nikon te huren en speel er eens mee.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Aug 2012, 8:17    Post subject:
Pfoeh Jelte, een complete systeemwissel enkel en alleen om meervoudig belichte opnamen te kunnen maken? Zoals D. Haaksma ook al opmerkte zul je ook je objectieven en aanverwante zaken moeten vervangen. Ook hier hangt natuurlijk weer een prijskaartje aan.
In een goed fotobewerkingsprogramma heb vaak de mogelijkheid heerdere foto's in lagen over elkaar heen te leggen, zo heb je via een omweg ook de mogelijkheid om meervoudige belichtingen te maken. Is stukken goedkoper dan een systeemwissel, en ondertussen kun je doorsparen voor een 5DIII. Jouw stijgende budget en de straks dalende prijs van een 5DIII zullen elkaar ongetwijfeld ergens tegenkomen.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Aug 2012, 8:29    Post subject:
Ik zou je graag willen behoeden voor de grootste fout in je nog jonge leven.
Doe het niet !!!
Van een fantastisch merk als Canon overlopen naar het inferieure Nikon is als vanuit een BMW in een Volkswagen stappen. Ook dit is alleen maar leuk wanneer je van een één serie naar een Phaeton kunt.

Very Happy

Zonder gekheid, je moet maar doen wat je niet kunt laten.
Ik kan me goed voorstellen dat je de meervoudige belichting mee laat wegen bij je keuze. Misschien, heel misschien, had ik achteraf ook wel voor Nikon gekozen. Toendertijd was voor mij het belangrijkste argument dat deze gelijkwaardige merken toch wel een prijsverschil hebben. Nikon is vaak wat duurder, en dat zie je in de kwaliteit niet terug.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Aug 2012, 10:04    Post subject:
Vergis je niet .De prijzen van canonglas gaan die van nikon te boven .zeker als je het in het high end sigment zit.sterker nog dan is nikon goedkoper dan canon,maar een systeem wissel kost je naar veel geld . je zult je moeten afvragen of je dat er voor over hebt.de kwaliteiten ontlopen elkaar niet zo heel veel.Ik heb zelf de voorkeur voor nikon omdat ik vind dat die hun zaakjes net wat beter voor elkaar hebben dan canon.maar slecht is canon niet.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Blizzard


Gender: Male

Joined: 11 Oct 2008
Posts: 29
Location: Baarn
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 8:43    Post subject:
Henri van Vliet "dat zie je in de kwaliteit niet terug". Kun je deze bewering waarmaken?
Toevallig worden bijv. de foto's tijdens ruimtereizen (denk aan onze Wubbo) met Nikon-camera's gemaakt.... Very Happy Exclamation
_________________
D800 - D300s - XZ-1, AFS DX 35mm f/1.8 G, AFS 60mm f/2.8 nano micro, AF 85mm f/1.8D , AFS VR 105mm f/2.8 G ED micro, AFS 24-70mm f/2.8 IF D ED, AFS 70-200mm f/2.8G ED VRII , AF 180mm 2.8 D ED, AFS 300mm f/4, TC-1.4E II, etc.etc.
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 9:35    Post subject:
Blizzard wrote:
Henri van Vliet "dat zie je in de kwaliteit niet terug". Kun je deze bewering waarmaken?
Toevallig worden bijv. de foto's tijdens ruimtereizen (denk aan onze Wubbo) met Nikon-camera's gemaakt.... Very Happy Exclamation


Mag ik als Nikon-verslaafde even reageren.
Het doet mij goed als ik zie dat ze voor Nikon gekozen hebben even als bij de Olypics 2012.
Maar wat ik aan platen van Canon voorbij zie komen..... spectaculair.
Zelf heb ik een mooi duur stuk glas van Nikon ooit weggedaan, dat was niet te corrigeren. (back - frontfocus ) Onmogelijk echt scherp te krijgen.
Fabricagefoutje? Aan de rand van de toleratienorm was de conclusie destijds. Mijn huidige gebruiksserie is retescherp.
Wat ik wil zeggen dat daar n.m.m. toch wel "behoorlijke" verschillen in kunnen zitten.
En als ik zie wat sommige mensen met merk-vreemde (goedkopere) objectieven presteren, doen die ook niet altijd onder voor C/N.

Ik kan me in de opmerking van Henri dan ook wel vinden.
Nikon past mij gewoon goed, ik ben aan de kamera's gewend, ken de menu's door en door en heb zachtjes aan voor een kapitaal aan glas staan ( ook relatief, aan je eigen inkomen gespiegeld natuurlijk).
Op een gegeven moment is er geen weg meer terug en blijf je bij je eigen merk.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers


Gender: Female

Joined: 05 Jun 2011
Posts: 56

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 11:37    Post subject:
Hallo Jelte, je zou kunnen overwegen de overstap te doen door tweede hands apparatuur te kopen. Je zou dan bijvoorbeeld een D300S kunnen aanschaffen en zo gelijk ook een upgrade te maken. Anders is denk ik een D7000 idd. een slimme zet.
Op termijn zou de overstap misschien zelfs goedkoper kunnen uitvallen, omdat objectieven van Canon duurder zijn.
Meervoudige belichting kan ook in de PC met software gedaan worden en mogelijk kan je dus nog met meer nuance werken door dekkingen aan lagen mee te geven.
Mocht je wens zijn om foto's in te sturen naar ger. wedstrijden , dan is een PS klus geen oplossing, je zal dan 1 raw beeld moeten kunnen aanleveren om aan te tonen dat het beeld authentiek is.
Groetjes,
Loulou
_________________
Loulou Beavers | fotoworkshops, coaching en fotoreizen | www.photo-moments.nl
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 13:00    Post subject:
Allen bedankt voor de reacties. Ik weet voorlopig genoeg, naast de meervoudige belichting heeft Nikon geen echte voordelen (voor mij althans). Ik zal er eens over nadenken, als ik besluit de overstap te doen, ga ik denk ik voor de D90, en verder hetzelfde idee als mijn huidige apparatuur: Nikkor 300mm f/4, Nikkor 105mm Micro f/2.8, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5.

Een nadeel is dat de 300mm f/4 lens van Nikon geen beeldstabilisatie heeft. Deze lens zou ik i.c.m. met de 1.4x converter willen gebruiken. Zijn er alternatieven voor deze 300mm lens, zelfde prijsklasse, die zo'n 420mm bereiken en wel beeldstabilisatie hebben?

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 13:03    Post subject:
D. Haaksma wrote:
Het doet mij goed als ik zie dat ze voor Nikon gekozen hebben even als bij de Olypics 2012.

Die keuze heeft evenwel weinig te maken met kwaliteit en alles met marketing/sponsoring. Of zou je met Canon apparatuur de beste voetbalfoto's maken (UEFA 2012) en met Nikon de beste foto's van alle olympische sporten (behalve voetbal natuurlijk)?

Hoe dan ook, de keuze tussen Nikon of Canon is in zeg 95% van de gevallen voor 95% een emotionele keuze en voor 5% een rationele. Als een Nikon camera jou mogelijkheden biedt die je noodzakelijk acht, en Canon biedt die mogelijkheden niet (binnen een redelijk budget), dan moet je een Nikon kopen.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 13:11    Post subject:
Quote:
Een nadeel is dat de 300mm f/4 lens van Nikon geen beeldstabilisatie heeft. Deze lens zou ik i.c.m. met de 1.4x converter willen gebruiken. Zijn er alternatieven voor deze 300mm lens, zelfde prijsklasse, die zo'n 420mm bereiken en wel beeldstabilisatie hebben?


Misschien is de Sigma 120-300 f2,8 een optie ?
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 14:41    Post subject:
M. Janssen wrote:
D. Haaksma wrote:
Het doet mij goed als ik zie dat ze voor Nikon gekozen hebben even als bij de Olypics 2012.

Die keuze heeft evenwel weinig te maken met kwaliteit en alles met marketing/sponsoring. Of zou je met Canon apparatuur de beste voetbalfoto's maken (UEFA 2012) en met Nikon de beste foto's van alle olympische sporten (behalve voetbal natuurlijk)?

Hoe dan ook, de keuze tussen Nikon of Canon is in zeg 95% van de gevallen voor 95% een emotionele keuze en voor 5% een rationele. Als een Nikon camera jou mogelijkheden biedt die je noodzakelijk acht, en Canon biedt die mogelijkheden niet (binnen een redelijk budget), dan moet je een Nikon kopen.

Groeten,

Michiel


Had je de rest ook gelezen ?
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 15:59    Post subject:
D. Haaksma wrote:
Had je de rest ook gelezen ?

Uiteraard en dat was een logisch verhaal.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Tim Oord
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 24 Feb 2006
Posts: 204
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 19:29    Post subject:
Ik heb mijn hele leven gewerkt met Nikon. Doodgewoon omdat de pers hier vroeger mee werkte. (Later overgegaan veelal op Canon). Mijn vader had vroeger een Hasselblad (6x6) en wordt nog gezien als de top camera van de wereld.

Ik probeer hier mee te zeggen:
1 Het is wat je gewend bent.
2 Budget.
3 Er is mijn beleving weinig verschil tussen een Canon en een
Nikon.
4 Glaswerk? Kijk eens bij het merk Sigma. Voor Nikon en Canon
nagenoeg gelijk in prijs en kwalitatief soms beter dan eigen
merk.
5 Loulou; Nikon d 7000 is idd goed alternatief. Heb er ook één.
6 Henri; BMW en Volkswagen? Toe nou...... BMW en Mercedes.
(... en de laatste heeft een mooie A180 uitgebracht Wink )

(Ge) groet, Tim
_________________
Olympus OM-D E-M1X
Olympus 12-100mm f4.0 PRO
Olympus 35mm f3.5 macro
Olympus 60mm f2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Aug 2012, 20:32    Post subject:
Jelte, gezien je leeftijd/budget zou ik het echt houden bij wat je hebt. Ga uit van de mogelijkheden die de lenzen en je body je bieden.
Zoek het niet te snel in de apparatuur. Je hebt een uitrusting waar je enorm veel mee kunt... Buit die mogelijkheden uit.
Bijv. macro met de 300mm enz.
Dat is mijn mening.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Blizzard


Gender: Male

Joined: 11 Oct 2008
Posts: 29
Location: Baarn
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Aug 2012, 9:04    Post subject:
Canon-Nikon geeft hetzelfde effect als een stuk wild vlees tussen de leeuwen gooien........... Twisted Evil
_________________
D800 - D300s - XZ-1, AFS DX 35mm f/1.8 G, AFS 60mm f/2.8 nano micro, AF 85mm f/1.8D , AFS VR 105mm f/2.8 G ED micro, AFS 24-70mm f/2.8 IF D ED, AFS 70-200mm f/2.8G ED VRII , AF 180mm 2.8 D ED, AFS 300mm f/4, TC-1.4E II, etc.etc.
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Aug 2012, 9:45    Post subject:
Een Canon tussen de leeuwen gooien lijkt me best ok, dan krijg je in ieder geval weer eens wat anders dan Error 99!
_________________
Liefhebber van zeezoogdieren en auteur van 'Walvissen kijken in Europa'
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Aug 2012, 14:51    Post subject:
Kwalitatieve verschillen tussen Nikon en Canon is niet zo groot, maar bij het wisselen van een merk, moet ik er niet aan denken om al dat glaswerk, tele, macro, groothoek, enz. weer aan te moeten passen.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Aug 2012, 18:38    Post subject:
Terugkomend op je probleem met Canon camera's: in hoeverre is het een voordeel om meervoudig belichte opnamen te maken met je camera tegenover de mogelijkheid om met software meerdere opnamen te combineren tot één? Wat wil je precies? N.a.v. een vraag over de nieuwe seizoensopdracht zocht ik informatie over HDR fotografie en las ik dat er een goedkope plug-in is voor Lightroom waarmee je HDR foto's kunt maken en naar wat ik heb gelezen werkt die plug-in heel behoorlijk. De plug-in heet LR/Enfuse.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Aug 2012, 18:51    Post subject:
Dit "in het veld" te kunnen doen heeft natuurlijk ook best voordelen.
Kun je leuk mee experimenteren Very Happy
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Aug 2012, 19:01    Post subject:
Dat wel natuurlijk, maar ik zou denken dat als je drie opnamen met een programma combineert, je die drie eerst afzonderlijk optimaal kunt bewerken, in plaats van de combinatie achteraf bewerken. Zou dat geen voordelen hebben? Ik weet het niet, want ik heb het nog niet geprobeerd (maar ben het wel van plan).

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Aug 2012, 19:06    Post subject: Meervoudige opnamen
Voor- of nadelen is al een keer hier (ergens) ter sprake gekomen.
Bij meervoudige belichting behoud je een RAW-file en bij een HDR-bewerking via software niet.
Ik meen dat Jaap vertelde dat dit een nadeel kan zijn omdat men (stockbureau) om een RAW-file kan vragen.

Of zoiets.

Met vriendelijke groet,
WiM
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Aug 2012, 19:18    Post subject:
Ok, is me duidelijk.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum