Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Jelte Vredenbregt - Fotograaf van september
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 31 Aug 2012, 23:00    Post subject: Jelte Vredenbregt - Fotograaf van september
Korte bio
Naam: Jelte Vredenbregt
Leeftijd: 16 jaar
Woonplaats: Amersfoort
Beroep: Scholier (6 gymnasium) en winkelmedewerker
Andere hobby’s? Natuur in het algemeen, piano spelen, muziek luisteren
Gebruikte apparatuur: Op twee beelden na zijn de foto’s in het artikel gemaakt met de volgende set: Canon 40D, Canon 100mm f/2.8 Macro, Canon 300mm f/4L IS + 1.4x, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5
Sinds korte tijd heb ik een nieuwe set: Nikon D7000, Micro-Nikkor 105mm f/2.8 VR, Sigma 100-300mm f/4 EX + 1.4x, Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6 VR
Foto’s op: Nederpix


Deze ‘alien’ poseerde mooi voor een deels door de zon beschenen achtergrond (Griekenland)

Interview
Waarom natuurfotografie?
Om de oneindige variatie van de natuur en van de omstandigheden. Als natuurfotograaf hoef je je nooit te vervelen.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Toen ik begon met fotograferen wilde ik vooral mijn onderwerpen zo goed en scherp mogelijk op de foto zetten. Na een tijdje wilde ik ook een sfeer overbrengen met de foto, met als gevolg dat ik veel langer bezig was met mijn foto’s, op zoek naar de foto die ik in gedachten had. Het zoeken naar de foto en het blijven ontdekken van nieuwe mogelijkheden vind ik het leukste van de fotografie.


Dit beeld van een wilde hyacint is ontstaan door tussen andere planten door te fotograferen

Wat zijn de minder leuke kanten?
De teken …

Wat is je specialiteit?
Macrofotografie, vooral van planten en paddenstoelen, waarbij ik graag de grenzen opzoek van scherpte en compositie.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik probeer mijn onderwerpen op een bijzondere manier vast te leggen, vaak door te zorgen voor een aparte achtergrond of door te spelen met licht.


Weidebeekjuffer in tegenlicht

Hoe werk je meestal?
Ik fiets vaak door een paar vaste gebiedjes op zoek naar onderwerpen. Soms dient zich meteen een mogelijkheid aan voor een mooie foto, maar vaak ga ik onder mooie omstandigheden terug.
Als ik naar een gebied buiten mijn omgeving ga, informeer ik me vooraf goed. Zo weet ik wat er zoal te zien en te fotograferen is, en probeer ik er heen te gaan als de omstandigheden goed zijn.
In de toekomst ben ik van plan met schuilhutten te werken om o.a. vogels en wild te fotograferen. Nu heb ik de mogelijkheden daar nog niet voor.


Lelietje-der-dalen na zonsondergang

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Bij planten en paddenstoelen door goed op te passen waar ik sta en hoe ik me installeer voor een foto. Ik pluk zo weinig mogelijk grasjes/takjes weg.
Insecten fotografeer ik vooral ’s ochtends en ’s avonds. Ik laat ze gewoon op hun plaats en pluk geen waardplanten weg.
Met wild en vogels heb ik nog weinig ervaring. Mijn strategie als onervarene is zo dichtbij mogelijk bij de gewenste afstand komen door heel rustig te bewegen. Als ik merk dat een dier onrustig wordt, hou ik even rust.


Robertskruid, foto genomen tegen het laatste zonlicht in

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Toen ik een mobieltje kocht, lette ik er speciaal op dat die een goede camera had. Tijdens de zomervakantie van 2008 in de Alpen heb ik heel veel foto’s van vlinders, planten en landschappen gemaakt. Al gauw begon ik met sparen voor een compactcamera, en in december 2010 volgde de spiegelreflex met macrolens. Vanaf toen ben ik actief gaan fotograferen.


Bosmuis onder een emmer in de tuin

Wat zijn je favoriete plekjes?
Het landgoed Den Treek-Henschoten is een paar minuten fietsen vanaf huis, mijn meeste foto’s heb ik dan ook daar gemaakt. Het is een prachtig gebied, al komen er helaas niet veel fotogenieke planten voor.
Ik ga ook graag naar landgoed Amelisweerd. Een schitterend natuurgebied dat in het voorjaar vol staat met stinzenplanten.


Bostulp tussen Wilde hyacinten in Amelisweerd

Wat is je droomsoort/gebied?
Dat zijn er nogal wat … Ik zal het hier beperkt houden.
Drie droomsoorten zijn: de Calypso-orchis, het Vrouwenschoentje en het Leverbloempje.
Er zijn een heleboel gebieden waar ik graag naartoe zou willen, variërend van het Andesgebergte tot Snowdonia en van IJsland tot de noordelijke bossen van Canada.


Gewone wesp drinkt siroop op een drinkschaal, de achtergrond bestaat uit rot fruit

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Ik zou het geweldig vinden een keer in de maand mei naar de Alpen te gaan om voorjaarsplanten, steenbokken en gemzen te fotograferen.
En natuurlijk de droomgebieden bezoeken.


Bosanemonen, genomen met de lens tussen het blad

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Een heleboel, maar ook hier zal ik me beperken.
Het werk van Jim Brandenburg vind ik geweldig. Een veelzijdige fotograaf die van bijna alles een mooie foto weet te maken.
De macrofoto’s van Sandra Bartocha zijn een grote inspiratiebron. De manier waarop ze licht en omgeving gebruikt voor haar foto’s is subliem. Op haar website is helaas slechts een fractie van haar werk te zien.
Als laatste noem ik Tommy Vikars, een Finse fotograaf (zelf noemt hij zich kunstenaar) met een hele bijzondere, eigen stijl. De vormen vallen het eerst op, het onderwerp zit meestal ergens verborgen in de foto.


Zwarte vanilleorchis tegen een door zon beschenen achtergrond (Italiaanse Alpen)

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Over het algemeen maak ik alleen natuurfoto’s, maar af en toe krijg ik de vraag of iets anders kan fotograferen. Zo heb ik op een middag een keer foto’s van de molen van Westbroek gemaakt.


Porseleinzwammen in tegenlicht

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Niet zo lang geleden was ik bezig met het fotograferen van zonnedauw. Het was een zwoele avond en het was bijna griezelig stil. Terwijl ik geconcentreerd bij de plantjes lag, hoorde ik af en toe van verre al een wandelaar aankomen. Ik hoorde echter ook twee mensen die maar in de buurt bleven rondlopen, en dichterbij leken te komen. Ik keek op, tot grote opluchting van de wandelaars. Ietwat beschaamd: "We dachten, die is niet helemaal goed of zo, maar je leeft gelukkig nog". Ik bedankte ze vriendelijk en ging weer verder.


Experiment met Robertskruid

Wat vind je van Nederpix?
Een leuke website met een grote verscheidenheid aan fotografen. Zonder de tips die ik onder mijn foto’s en op het forum heb gekregen, zou ik een stuk minder ver zijn met mijn fotografie.


Duinfranjehoed tussen helmgras

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Neem de tijd voor een foto (als dit mogelijk is). Leg een onderwerp eens niet vast zoals je dat altijd doet, maar vernieuw je stijl.

Beste foto


Waarom is dit je beste foto?
Een foto die duidelijk boven de rest uitsteekt heb ik niet. Deze foto behoort tot mijn favorieten vanwege de kleuren en de schilderachtige achtergrond.

Hoe heb je hem genomen?
Ik was die ochtend vroeg opgestaan om op zoek te gaan naar heikikkers. Ik was te laat, er was geen spoor meer van ze te bekennen. Teleurgesteld ging ik weer richting huis, toen ik op de terugweg een groep anemonen tegenkwam langs het fietspad. Ik heb deze redelijk vrijstaande exemplaren in de schaduw gezet, met een deel van de achtergrond nog in de zon. Dit was het resultaat.

Wat kan er beter aan?
De rechter onderhoek vind ik wat kaal, misschien was het mooier geweest als daar nog een deel van het blad van de anemonen zichtbaar was.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Tijdens een stageweek voor school liep ik een paar dagen met een ecoloog mee. Op een afgesloten terrein liet hij een bewoonde vossenburcht zien aan de rand van een bloeiende krentenhaag. Wat was ik daar graag bij zonsopkomst heengegaan om die vos onder de bloeiende krentenbomen te fotograferen, liefst met groothoeklens.


Wilde hyacint in avondsfeer

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Johannes Klapwijk, omdat hij prachtige, goed verzorgde sfeervolle foto’s maakt.
Back to top
Reply with quote
 
Corné van der Linden


Gender: Male
Age: 28
Joined: 10 Jan 2012
Posts: 2
Location: Claremont, Perth, Western Australia
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 5:32    Post subject:
Hoi Jelte,

Ik vind de manier waarmee jij met licht omgaat echt supergaaf!
Ook goede tips voor macrofotografie!
Je anekdote is erg herkenbaar, het is nog niet bij mij gebeurt maar elke keer als er iemand langsloopt als ik ergens op de grond lig dan denk ik aan wat er door zijn/haar hoofd gaat "Wat hebben we hier nouweer voor situatie" Very Happy
_________________
Canon EOS 450D, Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC L, Sigma APO 150-500mm DG OS HSM lens, en Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro lens
Back to top
Reply with quote
 
Lies Lammers
Guest







PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 8:23    Post subject:
Zeer boeiend geheel. Mooie woorden en dito beelden. Ik hoop dat je nog lang hier op NP opnames plaatst. Je beelden inspireren mijzelf in ieder geval.
Gr. Lies
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 9:24    Post subject:
Je bent een jonge natuurfotograaf en je hebt al een heel grote ontwikkeling mee gemaakt.
Het verhaal is heel leuk om te lezen.
De foto's zijn stuk voor stuk prachtig om te zien en bijna allemaal schilderachtig en dat is blijkbaar je handtekening in de foto's.Een ware inspiratiebron.
Ik hoop dat we nog heel veel van je foto's mogen genieten.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 9:29    Post subject:
Jelte, prachtig om te zien hoe je je ontwikkelt en dat op zo'n jonge leeftijd.
Compliment voor je mooie foto's en je leuke verhaal!

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 9:59    Post subject:
Mooie samenvoeging van je schilderachtige beelden.
Ik hoop dat je hiermee doorgaat!
Goede keus van Jan Paul!
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Erik Busstra


Gender: Male
Age: 32
Joined: 18 Nov 2010
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 10:06    Post subject:
Leuk om je verhaal te lezen Jelte! Smile Verdiend fotograaf van de maand Wink

Enne... geen mooie planten in Den Treek-Henschoten..? Wink Meer dan genoeg! Smile

We spreken elkaar vast nog wel eens!

Groet,
Erik
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 10:29    Post subject:
Hoi Jelte

Wat een leuk interview met leuke foto.s.Ik ben benieuwd naar je wild foto,s die je wilt gaan maken.Ik wens je er alle succes bij die ik je maar kan toe wensen.macro foto,s liggen mij niet zo.maar ze zijn wel erg mooi.Je komt vast nog erg ver.ik gun het je van harte.


Groetjes
Gert-Jan


Last edited by Gert-Jan on Sat 01 Sep 2012, 15:32; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Gerda F.


Gender: Female
Age: 60
Joined: 21 Aug 2012
Posts: 29

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 14:21    Post subject:
Je hebt al een grote stap in de fotografie gezet Jelte.
Complimenten voor de mooie foto's !!
_________________
Canon EOS 550 D met : Canon 18/55 mm-Sigma 70 mm-Sigma 10/20mm-Canon 70/300mm
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 19:05    Post subject:
Zo jong...en dan al zo goed bezig !! Echt leuk om te lezen en je schitterende foto's te zien. Top !
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Jomar Spanjaard


Gender: Male
Age: 41
Joined: 18 Oct 2010
Posts: 61
Location: Beverwijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 19:34    Post subject:
16 jaar, en dan zo'n vizie op fotografie hebben, en zulke beelden neerzetten.
Ik heb hier erg veel respect voor.
ben ook benieuwd wat jou weg gaat zijn, want je opnames zijn nu al verschrikkelijk goed.

Keep up the good work!

Groet Jomar
_________________
Met altijd de vriendelijke groeten,

NIKON, een paar glazen & Common sense
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 19:38    Post subject:
Bij het zien van je foto´s had ik ook nooit gedacht dat je nog zo jong was en relatief kort aan het fotograferen. Het maakt dat ik alleen maar meer bewondering krijg voor je werk en je hier boven al eens eerder genoemde eigen signatuur erin.

groetjes, margriet
Back to top
Reply with quote
 
VanderGreef


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 14
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 20:16    Post subject:
Grote bewondering voor je fotografie, compositie, sfeer, lichtspel, je hebt groot talent en dat op jouw leeftijd, fantastisch, ik volg je werk met veel genoegen en wens je veel succes in deze prachthobby, groeten, Jan
_________________
Canon 1D-Mark IV; Canon EOS 1-Dx ; 16-35; 70-200; 300 mm ;500 mm; 1.4 en 2,0 ext
Back to top
Reply with quote
 
Thomas K


Gender: Male
Age: 30
Joined: 27 Oct 2010
Posts: 75
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Sep 2012, 20:44    Post subject:
Leuk om wat meer over jouw te weten Jelte! Sterk verhaal en zeer fraaie platen, die vaak opvallen vanwege het feit dat ze zo sfeervol en dromerig zijn. Ga zo door!
Gr Thomas
_________________
Panasonic lumix DMC GF1, Canon FD 50mm f1.8+adapter, Raynox macrolens, Zonnekappen, Cullman statief, rijstzak, maglites
Back to top
Reply with quote
 
gonda




Joined: 06 Jun 2012
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Sep 2012, 9:02    Post subject:
Ik heb met plezier naar je foto,s gekeken tijdens dit intervieuw,

respect voor jou!
groet Gonda.
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Sep 2012, 9:26    Post subject: FvdM
Ha Jelte.

Van harte gefeliciteerd met dit prachtige artikel en ook met de lovende reacties die je er al op hebt gekregen.
Uit je foto's blijkt dat je weldoordacht met de onderwerpen doende bent. Een serieuze en artistieke benadering. Ik geniet er iedere keer van!

Bedankt voor het delen van je ideeën en inspiraties.

Hartelijke groeten,
Wijnand van Buuren.
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Paul Kraaij


Gender: Male
Age: 43
Joined: 14 Dec 2009
Posts: 112
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 02 Sep 2012, 9:26    Post subject:
Je foto's kende ik natuurlijk al, en ik vond het leuk om "het verhaal" achter de foto's te lezen. Ik hoop dat je je zo door blijft ontwikkelen zoals je nu doet, je macro's zijn nu al fantastisch dus ik ben benieuwd wat daar verder uit voort komt.

Met vriendelijke groet,

Jan Paul Kraaij
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 02 Sep 2012, 10:27    Post subject:
Ha Jelte,

Graag zet ik me in de rij om met Mart Smeets hartelijk "Chapeau" te roepen.

Je leert ondanks je jonge leeftijd ons dat het kunstzinnig met de natuurfotografie omgaan een heel eigen tak van sport is.
Ik verwacht dat je er nog ver in zult groeien.

Ik hou wel van de softe weergave bijna a la David Hamilton. Ik kijk als bioloog toch heel anders, maar steek er zeker wat van op. Er is hier nog werk te doen.

Dank voor je verhaal, het opent ogen.

Hartelijke groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Sep 2012, 13:11    Post subject:
Hoi Jelte, ik vind het bijzonder dat je op jouw leeftijd al zoveel inzicht en creativiteit heb ontwikkeld. Ik vind dat je werk ook steeds mooier wordt. Als je zo door gaat, ligt er ongetwijfeld een mooie toekomst voor je in het verschiet in de natuurfotografie.

Groeten Mark.
Back to top
Reply with quote
 
ErikV


Gender: Male
Age: 54
Joined: 01 Jul 2010
Posts: 19
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Sep 2012, 19:03    Post subject:
Prachtige foto's Jelte, ga zo door!
_________________
Gr, Erik

http://500px.com/ErikV
Back to top
Reply with quote
 
machiel de vos


Gender: Male
Age: 88
Joined: 19 Mar 2010
Posts: 16
Location: havelte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Sep 2012, 19:05    Post subject:
Dag Jelte. Leuke opsteker voor je deze maand met alle aardige reacties.
Blijf je eigen weg maar gaan en je weet al dat er buiten de Treek nog meer te beleven is. Hartelijke groet uit Havelte (na 40 jaar Leusden naast de Treek te hebben gewoond). Toch wel heel leuk dat je myco's uit Leusden en Havelte kent.
Hartelijke groet.
Machiel de Vos.

beelden natureworld: landschap, natuur, cultuurhistorie:
www.machieldevos.nl www.havelterzand.nl
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Sep 2012, 19:06    Post subject:
Mooie impressionistische sfeerfoto's Jelte. Leuk om wat van je werkwijze en achtergrond te lezen.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Sep 2012, 8:59    Post subject:
van harte
ik kom je graag nog eens tegen.
(heb je klassen overgeslagen?)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Sep 2012, 13:54    Post subject:
Allen bedankt voor de leuke reacties tot nu toe!
@Peter: Ik ben van plan vaker Amelisweerd te bezoeken, vooral in het voorjaar, dus daar zie ik je vroeg of laat wel weer! Halverwege groep 4 ben ik naar groep 5 gegaan. Van een late leerling naar een vroege leerling in feite.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Mon 03 Sep 2012, 20:36    Post subject:
Ha Jelte,

Ik heb bijna net zo van het verhaal achter de fotograaf genoten als van je vele mooie foto's op NP! (zowel in het reguliere album als in het TA)

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum