Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Johannes Klapwijk - fotograaf van oktober
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Sep 2012, 23:00    Post subject: Johannes Klapwijk - fotograaf van oktober
Korte bio
Naam: Johannes Klapwijk

De bonte strandloper was wel wat nattigheid waard

Leeftijd: 30 (net deze memorabele leeftijd bereikt)
Woonplaats: Zwolle
Beroep: Software ontwikkelaar en voor een klein deel natuurfotograaf
Andere hobby's: Jongleren (tot 5 ballen goed onder controle, 6 en 7 lukt in beperkte mate)
Gebruikte apparatuur: Canon 5D MKII met lenzen van 24-500mm
Website: www.johannesklapwijk.com Facebook Foto’s op Nederpix

Interview
Waarom natuurfotografie?
Van kinds af aan heb ik de behoefte gehad om vast te leggen wat ik mooi vind. Als jochie liep ik al met mijn vaders spiegelreflex rond tijdens vakanties en legde ik alles vast wat indruk op mij maakte. Van het een komt het ander en als je dan langzaam maar zeker steeds meer buiten te vinden bent is het een logisch gevolg dat je steeds vaker de natuur om je heen vastlegt.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
’s Ochtends vroeg in alle stilte buiten lopen! De verstilling van een vroege ochtend met grondmist boven het veld en de opkomende zon erdoor is echt genieten. Je hoort niks anders dan natuurgeluiden, komt niemand tegen en voelt je echt een met de natuur. En dan de uitdaging om een mooi en bijzonder beestje te vinden en met mooie platen thuiskomen maakt het helemaal compleet.


Zo'n prachtige ochtend met grondmist

Een ander geweldig aspect aan natuurfotografie vind ik de afwisseling van seizoenen: in de zomer kun je je uitleven op macrofotografie van insecten, in de nazomer komt de hertenbronst, dan komen de paddenstoelen en herfstkleuren weer, dan sneeuw, rijp en ijs … er is altijd wel iets anders dat gewoonweg vraagt om een foto.


Hertenbronst in oktober


Pestvogel in februari


Grutto in april met late rijp

Wat zijn de minder leuke kanten?
Op een gegeven moment wil ik als natuurliefhebber toch ook eens die bijzondere libel fotograferen die ik nooit zag. Alleen dat beestje vliegt dan uiteraard alleen op ruim een uur rijden en je krijgt zeker geen garanties dat het vervolgens wil lukken. Ik ben inmiddels 7 keer wezen zoeken naar een noordse glazenmaker zonder succes. Als je dan vroeg bent opgestaan, een flink eind hebt gereden en je keert opnieuw onverrichter zake terug dan kun je je wel eens afvragen waarom je het ook alweer doet.


Dauw fungeert als vergrootglaasjes.

Wat is je specialiteit?
Insecten fotograferen op een sfeervolle manier in een ruime setting. Technisch gezien valt het vanwege de grotere afstand tot je onderwerp niet meer echt binnen de term macrofotografie, maar ik noem het voor het gemak sfeervolle macrofotografie. De laatste tijd ben ik wat aan het experimenteren met schitteringen in het water als achtergrond voor mijn libellenfoto’s. Dit geeft soms prachtige schilderachtige effecten.


Tengere pantserjuffer

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik probeer de nodige variatie in mijn foto’s te houden, maar mijn ideale foto is een foto met heel veel sfeer, dankzij warme kleuren, mist en tegenlicht. Die vroege ochtendsfeer is wat ik in zo veel mogelijk foto’s probeer vast te leggen, zowel in mijn macrofotografie als ook in mijn landschappen en vogelfoto’s.


Dodaarsje in de vroege ochtend.

Hoe werk je meestal?
Dit verschilt heel erg per seizoen: voor macrofotografie zoek ik bijna altijd ’s ochtends vroeg slapende libellen die door een koude nacht prachtig bedauwd zijn. Vogelfotografie doe ik soms vanuit vaste schuilhutten, soms vanaf een voederplek met mijn mobiele schuilhutje, maar ook vanuit een drijvende schuilhut. Bij landschapsfotografie weet ik van te voren precies wat voor plaat ik wil en is het een kwestie van het weer goed in de gaten houden en vooral ruim voor zonsopkomst al ter plekke zijn.


Knobbelzwaan in de mist vanuit de drijvende schuilhut

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Bij insecten maak ik me eigenlijk niet zo druk om verstoring: als een beestje zich echt bedreigd voelt laat hij zich vallen en dan is mijn fotografiekans toch verkeken. Bij vogels en wild zorgt het gebruik van schuilhutten dat de dieren zich op hun gemak voelen en daardoor ook natuurlijk gedrag laten zien wat dan weer boeiend is voor betere foto’s.


Schitteringen in het water en een groot diafragma geven een pasteleffect

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Een beetje afhankelijk van wat je fotograferen noemt kun je zeggen dat ik of begonnen ben als klein jochie, maar 7 jaar geleden begon het echt serieus te worden met mijn eerste (analoge) spiegelreflexcamera.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Eigenlijk alles wat een beetje in de buurt is. Ik fotografeer veel in de Weerribben en de Wieden, maar ook de Veluwe staat hoog op de lijst.

Wat is je droomsoort/gebied?
Pfoe ... Wat niet, zou een gemakkelijker vraag zijn!

De Japanse winter staat bovenaan als kosten niet meespelen, vooral vanwege de dansende kraanvogels in een berijpt en mistig sprookjeslandschap.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
De tijd nemen om echt eigen concepten te verzinnen en uit te werken. Dus in plaats van flink te betalen om alle overbekende en prachtige plekken op deze aardbol langs te gaan bijvoorbeeld een vogelsoort te kiezen in de buurt en echt de tijd te nemen om een serie te schieten van zo’n soort die een uniek portret schetst van het dier, zijn leefwijze en leefomgeving.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Voor mij is het onmogelijk om het bij één te laten. Er is een hele batterij aan Nederlandse en Belgische fotografen die veel tijd en aandacht aan hun foto’s besteden, met als je het mij vraagt Marsel van Oosten aan de top. Maar als ik moet kiezen ga ik toch voor een tweetal Zuid-Europese fotografen die geweldig mooie macrofoto’s maken: Serge Tollari en Julien Poirion.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ik heb wel bruiloften gefotografeerd en een periode gestoeid met studiofotografie, maar dat is inmiddels een stille dood gestorven.

Wat vind je van Nederpix?
Nederpix toont mooi de verscheidenheid in onderwerpen en fotografen. Er zijn veel leuke mensen aanwezig hier. Ik denk wel dat de site vooral inspirerend kan zijn voor beginnende natuurfotografen.


Bruine beer in het midden van de Finse nacht

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Gebruik eens wat vaker tegenlicht en zet die wekker, ook al doet het pijn!

Beste foto


Kootwijkerveen in de vroege ochtend

Waarom is dit je beste foto?
Alles moet op zijn plek vallen voor een goede foto en daar komt ook een bepaalde dosis geluk bij kijken. Toen ik ruim voor zonsopkomst in de auto zat reed ik op het ene moment in dichte mist, op het andere moment onder een totaal lege lucht zonder wolken. Ter plekke viel de mix van omstandigheden perfect uit: een mooie, subtiele hoeveelheid mist, wolken die net even worden aangestipt door de opkomende zon: in alle subtiele details komt de foto voor mij perfect uit.

Hoe heb je hem genomen?
Deze foto is genomen aan het Kootwijkerveen. Een bekende locatie waar ik al tientallen keren heen ben gereden voor landschapsfotografie. De foto is tot stand gekomen door een combinatie van structureel nauwkeurig de weersvoorspellingen in de gaten houden en regelmatig gaan, totdat alles perfect uitvalt.

Wat kan er beter aan?
De hoek linksonder in beeld is nog net iets te zwaar en te donker. Zonder deze hoek mis ik diepte, maar het had wat subtieler mogen zijn.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ook hier kan ik enorme aantallen beelden in mijn hoofd halen. Een foto van het Plitvice nationaal park in herfsttooi met een prachtige, mistige atmosfeer van Wild Wonders komt boven drijven. Een van de mooiste foto’s die ik ooit gezien heb en die zou ik dolgraag zelf maken.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Paul Cools, omdat hij zo ongelofelijk veel (bijzondere) insecten en vogels mooi heeft weten te portretteren.
Back to top
Reply with quote
 
Jacob k.


Gender: Male
Age: 29
Joined: 16 Jul 2011
Posts: 47
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Oct 2012, 7:06    Post subject:
Erg mooie foto's.
Ik zie altijd duidelijk dat je sfeer in je foto's probeert vast te leggen.

gr. Jacob
_________________
Over het algemeen fotografeer ik met: canon 550d, tamron 200-500mm, sigma 120-300mm (+2x extender) en canon 100mm 2.8
www.jacobkaptein.nl
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Mon 01 Oct 2012, 8:41    Post subject:
Jouw naam was mij nog nooit opgevallen en ik merk heel eerlijk gezegd dat ik ook niet zo geïnteresseerd ben in jouw verhaal.

Sorry. Je maakt uiteraard wel mooie foto's!

Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Erik Busstra


Gender: Male
Age: 32
Joined: 18 Nov 2010
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Oct 2012, 9:03    Post subject:
Bekende foto's Johannes, bekende sfeer. Ik moet wel zeggen dat ik door je voorliefde voor de ochtendsfeer, je foto's vaak wat van hetzelfde vind hebben. De foto's zijn zonder meer mooi, maar mogen naar mijn mening nog meer afwisseling hebben Wink

Leuk om je verhaal eens hier te lezen, we zien je hier te weinig.

Groet,
Erik
Back to top
Reply with quote
 
RedKite


Gender: Male

Joined: 28 Aug 2009
Posts: 15
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Oct 2012, 13:26    Post subject:
Ik klik regelmatig op foto's van jou en deel je liefde voor libellen en tegenlicht bokeh. Op je site heb je een slider met mooie panorama uitsnedes. Zou je bestwel wat meer mogen toepassen. Met nog iets lager standpunt in de landschappen past dat prima.

Veel succes
_________________
Bart van den Boogaard
redkite.media
Back to top
Reply with quote
 
leendertv


Gender: Male

Joined: 06 Oct 2011
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Oct 2012, 16:10    Post subject:
Hele mooie foto's!
Ik vind je portfolio erg aansprekend.

Ik lees ook al je artikelen op photofacts.nl!
Interessant om te zien wat je allemaal doet en ook met iedereen wil delen!
_________________
Panasonic G3
Back to top
Reply with quote
 
Gerda F.


Gender: Female
Age: 60
Joined: 21 Aug 2012
Posts: 29

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Oct 2012, 16:37    Post subject:
Hele mooie foto's waar veel aandacht aan is besteed.
En ook al herken ik u niet direct van op de site (ben zelf hier nog niet zo lang actief) altijd leuk om het verhaal van de persoon achter de foto's te lezen.
_________________
Canon EOS 550 D met : Canon 18/55 mm-Sigma 70 mm-Sigma 10/20mm-Canon 70/300mm
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Oct 2012, 17:21    Post subject:
Leuk om jouw verhaal te lezen.
Mooie foto's, vooral die van het Kootwijkerveen spreekt mij erg aan.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 13:59    Post subject:
Dag Johannes,

Mooi stukje heb je ervan gemaakt. Je weet de sfeer bijna voelbaar (voor mij althans) over te brengen in de foto's.
Mooie ondersteunende foto's bij het stukje, al miste ik wel een paar van mijn favorieten Wink. (deze bijvoorbeeld)

Groet,
Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 17:51    Post subject:
Inspirerende sfeerfoto's!
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 41
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 13:10    Post subject:
Erg leuk om te lezen en ik heb ook al veel mooi werk van je voorbij zien komen de afgelopen jaren.
Daartussen ook behoorlijk wat platen die ik graag ook had gemaakt Wink

By the way, leuk dat je me hebt uitgekozen voor de volgende maand!

Grt,
Paul
_________________
______________________
http://www.pbase.com/paulcoolsphotography
Back to top
Reply with quote
 
JohannesKlapwijk


Gender: Male
Age: 41
Joined: 19 Jun 2007
Posts: 16

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 13:17    Post subject:
Iedereen hartelijk bedankt voor de leuke reacties!

@jonggolde:ik ben benieuwd of er nog een specifieke reden is waarom het voor jou niet zo interessant is?

@Erik busstra: ik geloof dat de foto's hierboven toch redelijk een verscheidenheid laten zien? Maar uiteraard kan er altijd meer geexperimenteerd worden, ik hoop komend jaar ook meer bloemen te gaan fotograferen op een abstracte manier om zo voor weer een andere type beeld aan mijn portfolio toe te voegen.

@Jelte: ik had idd wel een bloemenfoto mogen toevoegen, maar kiezen blijft een lastig vak als je veel foto's hebt. Nu je hem zo aanwijst vind ik dat hij idd een plekje verdiend had hier. Nog bedankt voor het kiezen van mij!

@Paul: graag gedaan, ik ben erg benieuwd naar je artikel!
_________________
Portfolio
Workshops macrofotografie
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 13:32    Post subject:
Waarschijnlijk gewoon omdat ik je niet ken. Zoals ik al zei, ben je mij nooit opgevallen en de naam kwam mij niet bekend voor. Vreemde mensen zeggen mij kennelijk niet zo veel, evenals BNNers. Daar ben ik al helemaal niet geïnteresseerd Smile

Trouwens, de naam van door jou genoemde opvolger zegt mij eveneens weinig. Dus... Wink
Kan ook zijn dat mijn interesse voor Nederpix sowieso behoorlijk teruggelopen is.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
JohannesKlapwijk


Gender: Male
Age: 41
Joined: 19 Jun 2007
Posts: 16

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 13:35    Post subject:
Onbekend maakt onbemind, dus begrijpelijk.

En ik ben inderdaad niet erg actief hier op Nederpix, dus dat verklaart ook wel waarom je me niet kent. Ik denk dat je hier ook snel tussen de enorme aantallen beelden wegzinkt.
_________________
Portfolio
Workshops macrofotografie
Back to top
Reply with quote
 
Ben Aalders
Vip


Gender: Male
Age: 71
Joined: 31 Jan 2009
Posts: 72
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 16:50    Post subject:
Ik heb op je site gekeken want ik zie hier geen foto staan, alleen hokjes met een kruis er door. Anderen zien ze wel begrijp ik.
Mooie foto's en veel onderwerpen, kwalitatief hoogstaand.

mvg,
Ben.
_________________
SONY RX10-M4 - SONY A7 Mll met 24-70 mm zoom, 90 mm G macro, F1.8-85 mm, Tamron 150-500 mm tele.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Roest


Gender: Male
Age: 61
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 38

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 17:19    Post subject:
Prachtige foto's, goed verhaal. Je website is heel informatief. Ik kijk er regelmatig.
_________________
Canon 90D
Canon SX70
Canon EF-S 18-55 mm IS,
Sigma 150 mm 2,8 macro
Laowa 100mm Macro
Back to top
Reply with quote
 
Mignon-Creative


Gender: Male
Age: 57
Joined: 12 Oct 2008
Posts: 68
Location: Oost - Souburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 19:33    Post subject:
Hoi Johannes , als trouwe volger van jou Blog vond ik het leuk nog iets meer van de persoon achter de foto's te lezen .
Is een leuk artikel geworden voorzien van een gevarieerd aanbod aan foto's .
Mischien komen we elkaar weer eens tegen in de toekomst , en dan maar hopen dat de situatie beter is dan afgelopen jaar in de Eifel .
Goede keus overigens om Paul Cools voor te dragen voor de volgende maand , net als jou volg ik Paul ook al jaren .

Gr Richard
Back to top
Reply with quote
 
Lies Lammers
Guest







PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 20:04    Post subject:
Proficiat met je verkiezing tot fotograaf van de maand en wat een leuk stukje om te lezen.
Fijn dat fotografie je zowel plezier heeft gebracht en nog steeds brengt.
Je foto van het Kootwijkerveen vind ik de mooiste.
Gr. Lies.
Back to top
Reply with quote
 
Marleen Baas


Gender: Female
Age: 54
Joined: 04 Aug 2010
Posts: 4
Location: Zijderveld
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 06 Oct 2012, 19:45    Post subject:
Beste Johannes,
Mooi om te zien hoe je bezig bent met licht en sfeer in je foto's. Er zitten een paar prachtige sfeerbeelden tussen. De foto van de grutto heeft weer een hele andere sfeer, maar springt er voor mij ook uit, juist door de scherpe contrasten. Groet, Marleen
_________________
Nikon D80, 105 mm Macro Sigma, 10-16mm groothoek Tokina, 120-400mm Tele Sigma, 50-135mm kitlens Nikon
Onderwaterhuis en flitsers.
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Oct 2012, 15:08    Post subject:
Jammer dat we je niet wat vaker zien op NP.
Je maakt prachtige foto's en je website staat bij mij al heel lang in de map 'favorieten'.
Wie weet is dit een stimulans... Wink
Mooi om je persoonlijke verhaal te lezen met bijbehorende hele fraaie foto's!

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 12 Oct 2012, 8:22    Post subject:
Johannes, heb weleens wat van je gezien. Nu is het mooi om alles zo bij elkaar te zien.
Wellicht komen we elkaar bij VNF Apeldoorn wel weer tegen.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
JohannesKlapwijk


Gender: Male
Age: 41
Joined: 19 Jun 2007
Posts: 16

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Oct 2012, 8:31    Post subject:
@Nel Talen: ik zal eens kijken of ik wat vaker een fototje kan plaatsen hier!

@Nel Appelmelk: ik hoop in de winter weer wat vaker te komen, maar door verhuizing en vele andere dingen heb ik tot nog toe elke keer geen energie gehad om te komen...
_________________
Portfolio
Workshops macrofotografie
Back to top
Reply with quote
 
VanderGreef


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 14
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Oct 2012, 20:37    Post subject:
Mooi om meer achtergrond van je passie te kunnen lezen Johannes, heerlijke sfeerfotografie en je maakt ook een mooie ontwikkeling door over de jaren heen, groeten, Jan
_________________
Canon 1D-Mark IV; Canon EOS 1-Dx ; 16-35; 70-200; 300 mm ;500 mm; 1.4 en 2,0 ext
Back to top
Reply with quote
 
JohannesKlapwijk


Gender: Male
Age: 41
Joined: 19 Jun 2007
Posts: 16

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Oct 2012, 20:49    Post subject:
Thanks Jan!
_________________
Portfolio
Workshops macrofotografie
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 24 Oct 2012, 20:42    Post subject:
Mooi verhaal om te lezen en je foto's spreken mij geweldig aan. Compliment!
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum