Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Cross polarization bij het fotograferen van insecten

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
DJHiker


Gender: Male

Joined: 14 Sep 2012
Posts: 3
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Oct 2012, 14:38    Post subject: Cross polarization bij het fotograferen van insecten
Omdat ik bijna al mijn insectenfoto’s uit de hand maak ben ik meestal veroordeeld tot het gebruik van (invul)flitslicht om ook bij ISO100 of 200 nog een klein diafragma en een voldoende korte sluitertijd in te kunnen stellen.
Eén van de nadelen van het gebruik van flitslicht bij insectenfotografie is dat dit reflecties kan veroorzaken in de facetogen of in de glinsterende harde dekschilden zoals bijv. bij lieveheersbeestjes.
Soms zijn de reflecties beperkt en niet storend, maar in veel gevallen doen ze (naar mijn mening) toch afbreuk aan de kwaliteit van de foto.

Een manier om reflecties bij het flitsen te verminderen is het gebruik van gepolariseerd flitslicht in combinatie met een polarisatiefilter op de camera.
Enige tijd geleden heb ik al eens een experiment gedaan met de ingebouwde flitser van mijn camera, maar dat wilde niet omdat de lichtopbrengst hiervan onvoldoende was om het lichtverlies in beide pol. filters te compenseren (ca. 60% lichtverlies per filter).

Inmiddels beschik ik over een opsteekflitser die wel voldoende licht geeft zodat ik het experiment heb kunnen herhalen. Bij gebrek aan libellen of andere geschikte insecten heb ik mijn toevlucht moeten nemen tot een pronkboon, een beetje vergelijkbaar met een glanzende kever.

Een drietal foto’s die het effect illustreren heb ik geplaatst in mijn persoonlijke album:
In de “no pol” foto is de polarisatierichting van het filter op de camera gelijk aan de pol. richting van het flitslicht. Dit komt overeen met normaal flitsen zonder pol. filters.
In de “pol” foto is het pol. filter op de camera 90 graden gedraaid t.o.v. de pol. richting van de flitser. De reflecties zijn bijna helemaal verdwenen, maar het beeld is mat en oogt onnatuurlijk.
In de “pol60” foto is het pol. filter teruggedraaid naar ca. 60 graden. Dit zou een bruikbare instelling kunnen zijn.

Nou is een boon natuurlijk geen insect, daarom ben ik benieuwd of er anderen zijn die zelf ervaring hebben met het gebruik van deze techniek in de insectenfotografie.

David
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 16 Jun 2007
Posts: 141
Location: Zwaagwesteinde
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Oct 2012, 16:34    Post subject:
Dat de 2e foto nogal vlak en mat oogt, komt ook vooral door het feit dat de foto's veel te donker zijn. Ik denk dat de 2e uiteindelijk, met goeie instellingen of nabewerking, toch het mooiste resultaat zal opleveren.
Tussen foto 1 en 3 zit amper verschil.
_________________
Camera en wat lensjes

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Oct 2012, 21:22    Post subject:
heb de indruk dat de meest recente foto om andere redenen lekkerder in het licht zit?
de vlakke vind ik te donker en contrastarm, maar verder ok.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
DJHiker


Gender: Male

Joined: 14 Sep 2012
Posts: 3
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 17 Oct 2012, 15:01    Post subject:
Alle drie de foto’s zijn direct na elkaar gemaakt. Ze komen uit een reeks van 6 opnames bij verschillende instellingen van het pol filter. Verschillen in belichting tussen de opnames zouden te wijten kunnen zijn aan de lichtmeting in de camera die beïnvloed wordt door de mate waarin schitteringen in het beeld aanwezig zijn.
Ik heb de drie foto’s in Photoshop nabewerkt (helderheid en contrast wat opgevoerd) en de bewerkte versies ter vergelijking ook geplaatst, zodat je o.a. beter kunt zien dat de pol60 instelling toch al een duidelijke afname in de reflecties oplevert.
Dit enkele experiment is natuurlijk wat te beperkt om te kunnen inschatten of deze manier van reflectieonderdrukking in de praktijk geen afbreuk doet aan andere aspecten van een foto.
Daarom ben ik ook benieuwd naar eventuele ervaringen en naar het oordeel van anderen hierover.
Zodra ik meer geschikte onderwerpen kan vinden ga ik verder experimenteren.

P.S.: nog twee andere boon foto’s geupload waar het heilzame effect van deze techniek goed zichtbaar is.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum