Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Bloemen, planten, mossen en paddestoelen


Locaties orchideeen a.u.b. niet weergeven
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 23 Jun 2012, 18:34    Post subject: Locaties orchideeen a.u.b. niet weergeven
Beste mensen,

Een verzoekje. Zouden jullie a.u.b. geen exacte locaties bij foto's van orchideeen willen zetten (alleen een streek of een provincie).

De reden voor dit verzoek is dat ik regelmatig in gebieden met orchideeen kom en regelmatig mooie rechte gaatjes (doorsnede 5-10 cm en een 10-15 cm diep) in de grond tegen kom. Daar stond dan ooit een orchidee in, maar is gewoon eruit gehaald om in een tuin neer te zetten. Gezien de zeer specifieke behoeften van een orchidee (hoeveelheid vocht, specifieke voedingsstoffen en de aanwezigheid van bepaalde schimmels) is de kans groot dat deze orchidee daarna dood gaat (misschien 1 à 2 jaar nog bloeit).

Onder orchideeenliefhebbers is dit een heel erg bekend probleem en dat is ook de reden waarom er eigenlijk zelden tot nooit exacte locaties van orchideeen vrij worden gegeven.

De meeste gebruikers van Nederpix doen dit overigens al op deze manier, maar ik vond het goed toch nog maar eens onder de aandacht te brengen.
Back to top
Reply with quote
 
floris1204


Gender: Male

Joined: 18 Jun 2012
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 24 Jun 2012, 7:40    Post subject:
Blijft jammer dat mensen dit soort dingen doen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Jun 2012, 15:54    Post subject:
Ik ben anders zeer cynisch gestemd geraakt wat betreft het lot van onze wilde orchideeën door twee recente ervaringen. Alleereerst vanwege een populatie brede wespenorchissen die ik had ontdekt in de grasveldjes om en nabij mijn werk, zo'n 35 planten. Netjes gemeld aan de gemeente vanwege mijn bezorgdheid voor maaiwerkzaamheden, maar de gemeenteambtenaar zei dat het wel goed zou komen. Twee weken later, tijdens mijn vakantie, is de hele boel vakkundig omgemaaid door een cyborg op een grasmaaier. #Mad
Gisteren was het nog erger. Een strook grasland tussen een greppel en een fietspad huisde eens ruim 70 bijenorchissen en 60 brede wespenorchissen. Zo'n twee maanden geleden was de greppel uitgebaggerd waarbij de strook met orchideeën flink wat schade had opgelopen. Maar dat was nog niet genoeg. Gisteren bleek ook hier een cyborg op een maaimachine langs te zijn geweest die bijna het hele gebied heeft platgemaaid. #Mad In de niet gemaaide strook (die vast komende week aan de beurt is) stonden nog slechts twee bloeiende bijenorchissen en één brede wespenorchis.

Groeten,

Michiel #Cussing out


Last edited by Michiel Janssen on Sun 08 Jul 2012, 13:56; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 24 Jun 2012, 16:03    Post subject:
Goed om dit even op het forum te zetten. Op Voorne vonden we, op een afgesloten terrein nota bene (wij hadden een vergunning), allerlei afgeknipte en uitgestoken vleeskleurige orchissen.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Fred Zandinga


Gender: Male
Age: 67
Joined: 11 Sep 2005
Posts: 5
Location: Sappemeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 24 Jun 2012, 17:31    Post subject:
@ M. Jansen : die "aap" is gewoon een gemeentewerker die gras maait. Dat is zijn vak . Je kunt hem er volgens mij niet op aan kijken dat hij zeldzame plantjes kapot maait. Die verantwoordelijkheid ligt ergens anders dacht ik.

groeten Fred

p.s. begrijp je boosheid natuurlijk wel.
_________________
Olympus
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Jun 2012, 18:23    Post subject:
Beste Fred,

De beschermde status van een plant of dier geldt voor iedereen. Wie er verder nog meer wat te verwijten valt behalve de bestuurder van de grasmaaier moet de desbetreffende aannemer zelf maar uitzoeken. Een fikse boete zou een juiste stimulans kunnen zijn om dat uit te zoeken maar wanneer de algemene reactie is: "Pech gehad." dan gebeurt het het volgende jaar natuurlijk gewoon weer.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male

Joined: 19 Dec 2008
Posts: 111
Location: Diever / Oud-Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 07 Jul 2012, 12:43    Post subject:
Ik steun de oproep van Anthonie van harte. Ik zal zeker niet de coordinaten vermelden, maar we moeten ook weer niet doorslaan door bij elke orchidee-foto alleen te zetten dat het in Nederland is.
Op de eerste plaats weten die orchidee-jatters vaak heel goed waar de orchideeën staan. Je kunt de locaties per kilometerhok gemakkelijk vinden.
Ik vind het wel leuk om te weten waar een foto is gemaakt of waar een fotograaf actief is. Bij een provincieaanduiding of een streekaanduiding (bijv. Grevelingenmeer) verklap je echt niet waar ze ze precies staan. Trouwens, het aantal Moeraswespenorchissen in het Grevelingenmeer is zeker boven de miljoen exemplaren. Iemand die ze zoekt, zal ze zeker vinden.
_________________
Canon R systemen
Back to top
Reply with quote
 
fabfil


Gender: Female
Age: 49
Joined: 01 May 2006
Posts: 38
Location: WACHTEBEKE (BELGIE)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 07 Jul 2012, 15:02    Post subject:
Ongeveer een maand geleden was ik in een natuurgebied (een voormalige kleigroeve) foto's aan het nemen van het waterleven. In de bosjes rond de vijver stond het vol met rietorchissen. Ik had er mij vorig jaar al druk over gemaakt dat die volop uitgerukt worden door de jongeren die er soms aan de waterkant een feestje bouwen (compleet met achtergelaten vuilnis en brandplekken van de barbecue) maar nu kwamen er uit de tegenovergestelde richting twee bejaarde dames die wilden weten wat ik aan het fotograferen was. Toen ik hun wees op de meerkoet met zijn jongen die enkele meter verder zat zeiden ze : "Ja, het is hier wel een mooi gebied hé. En kijk eens, al die mooie bloemen ! Als je een mooi boeketje wil voor op de tafel, heb je ze hier maar te plukken." Het moet niet gezegd worden dat ik bijna ter plaatse een hartaanval kreeg.
Kun je dan aan die oude besjes beginnen uitleggen dat het wilde orchideeën zijn die wettelijk beschermd zijn ? Ik denk dat ze me zouden aankijken als kwam ik van een andere planeet.
Ik denk dat dat het grootste probleem is, dat de mensen gewoon niet weten (zoals bvb die gemeentewerker) dat het beschermde of zeldzame planten zijn.
Groetjes, Fabienne.
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Jul 2012, 21:37    Post subject:
Henk Baptist wrote:
Trouwens, het aantal Moeraswespenorchissen in het Grevelingenmeer is zeker boven de miljoen exemplaren. Iemand die ze zoekt, zal ze zeker vinden.

Vreemd, ik heb nog nooit orchideeën in het Grevelingenmeer gezien. terwijl ik er toch best wel eens in duik. Ik heb wel aan het Grevelingenmeer orchideeën zien staan. Wink
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male

Joined: 19 Dec 2008
Posts: 111
Location: Diever / Oud-Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 07 Jul 2012, 21:56    Post subject:
Dirk-Jan, voor oudjes als ik is alles binnen de zeedijken in het Grevelingenmeer.
_________________
Canon R systemen
Back to top
Reply with quote
 
Almanbrother


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2010
Posts: 7
Location: Heuvelrug
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 12:07    Post subject:
M. Janssen wrote:
Beste Fred,

De beschermde status van een plant of dier geldt voor iedereen. Wie er verder nog meer wat te verwijten valt behalve de bestuurder van de grasmaaier moet de desbetreffende aannemer zelf maar uitzoeken. Een fikse boete zou een juiste stimulans kunnen zijn om dat uit te zoeken maar wanneer de algemene reactie is: "Pech gehad." dan gebeurt het het volgende jaar natuurlijk gewoon weer.

Groeten,

Michiel


Het is erg kort door de bocht om de bestuurder van een grasmaaier voor aap uit te maken. Weet ook niet waar je het lef vandaan haalt om dergelijke mensen zo te betitelen. Dat jij thuis bent in deze materie betekent nog niet dat je iedereen op deze wijze kunt denigreren!
Er leven in onze samenleving mensen van alle niveau en kennis en iedereen heeft zijn/haar kwaliteiten. Heb dus een beetje respect voor de ander.
Degene die hier alles te verwijten valt is degene die beleid bepaald en niet degene die dus in dienst van de gemeente is en opdracht krijgt bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Het feit dat je bij de afdeling groenvoorziening, plantsoenendienst of whatever werkzaam bent wil nog niet zeggen dat je kennis hebt van beschermde planten/diersoorten of een naslagwerk beschermde planten naast je broodtrommel bij je hebt
De gemeente-ambtenaar in kwestie zou je dus (opnieuw) moeten aanspreken. Die moet weten waar hij mee bezig is, en zeker nadat hij/zij door jou op de hoogte is gesteld.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 12:14    Post subject:
Quote:

Het is erg kort door de bocht om de bestuurder van een grasmaaier voor aap uit te maken. Weet ook niet waar je het lef vandaan haalt om dergelijke mensen zo te betitelen. Dat jij thuis bent in deze materie betekent nog niet dat je iedereen op deze wijze kunt denigreren!
Er leven in onze samenleving mensen van alle niveau en kennis en iedereen heeft zijn/haar kwaliteiten. Heb dus een beetje respect voor de ander.



Ik wil dit commentaar van Aldert graag extra ondersteunen!

Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 12:57    Post subject:
Toen ik in Den Haag woonde, stond er voor de deur een groot perk met bomen en wat ondergroei. De bodem was niet helemaal bedekt. In de zomer kan het dan hard gaan met onkruid. Toen de schoffeldienst voorbij kwam hebben ze aardig wat weg geschoffeld. Toch stond er een hele mooie grote pol gras waar keurig omheen geschoffeld was. Blijkbaar is alles beneden een bepaalde hoogte onkruid, alles daar boven een perk plant. Geeft aan dat de kennis van die mensen niet helemaal up-to-date is. Zij zijn niet opgeleid tot botanicus, dus een beetje respect is op zijn plaats.

Soms verwacht je ook niet dat orchideeën ergens naar boven komen.
Hoe weet een beleidsambtenaar dan dat daar op gelet moet worden? Melding maken van verstoring kan ook.

@ Henk Baptist, sorry voor de flauwe grap.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 17:11    Post subject:
@qua ambtenaren... die hebben geen ogen buiten en driehonderdmiljoen wettelijke regels om rekening mee te houden.

Een van die regels zou moeten zijn dat ze de mannen met de groene vingers liefde en kennis voor de natuur zouden moeten meegeven.... Utopisme heet dit.

@qua Grevelingenmeer: de oevers van een open water horen wettelijk gezien bij het open water...

zie hier een ambtelijke blik op deze materie.

dan nu de amateuristische blik:
erg veel orchideeën hebben hangende hoofdjes dit jaar, als ze er al zijn, valt me op. Het voorjaar (koude winter, droge lente) schijnt nogal zwaar te zijn geweest.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 17:28    Post subject:
In het belang van de discussie heb ik mijn eerdere kwalificatie weloverwogen aangepast. Cyborg leek me wel van toepassing, die zijn ook erg goed in het uitvoeren van geprogrammeerde opdrachten. In mijn PA (klik) staat een mooi voorbeeld waar dit toe leidt. Bij deze een virtuele nominatie voor het buitengewoon bekwaam uitvoeren van deze opdracht. Een boerenknecht die een stuk grasland maait en daarbij tientallen weidevogelnesten kapot maait, valt dus ook niets te verwijten? Immers, hij zag slechts wat vervelende beesten luid schreeuwend opvliegen en de boer had hem gezegd dat hij het gras moest maaien. Ook materiaal voor een virtuele nominatie?

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Almanbrother


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2010
Posts: 7
Location: Heuvelrug
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 17:53    Post subject:
Jij begrijpt het echt, Michiel....
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 18:31    Post subject:
peter wijn wrote:
@qua Grevelingenmeer: de oevers van een open water horen wettelijk gezien bij het open water...

Think Hoe zit het dan met Zandvoort aan Zee? Zou dat dan ook Zandvoort in Zee moeten worden?

@ Michiel, heb je de verstoring al gemeld? Want alleen hier boos zijn helpt niet denk ik.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 18:47    Post subject:
(geinig dat Michiel nu opeens zo alleen staat. Deze nuance voor de uitvoerende medemens is niet helemaal gebruikelijk op natuursites Smile ).

Misschien neemt Michiel deze mensen wel serieuzer dan de mensen die de uitvoerenden in bescherming nemen... Hoezo zouden zij niet op de hoogte kunnen zijn van waar ze mee bezig zijn.

Maar het is helaas waar, stel je voor dat je op de maaimachine verstand hebt van waar je mee bezig bent, en je maait netjes om de bijenorchissen heen, nadat je zorgvuldig had uitgezocht waar ze staan... dan doe je te lang over je werk, en je krijgt de kwaliteitscontroleurs over je heen vanwege de rare pollen die je liet staan... Onbegrip van de chef is zelden mis te verstaan. Heel ongelukkig wordt je dan.

Een mooie wereld leven we in...

Het 'maaibeleid' van organisaties wordt veelal uitbesteed door grotere organisaties. In het maaibeleid zou moeten staan waar de maaiers op moeten letten (hoe weten die aanbesteders dat? ze zijn er nooit geweest). Vervolgens moeten de maaiers er op letten... Hoe moeten ze dit organiseren voor de laagste prijs... Maaien zult ge, niet nadenken....

Het allerergste zou zijn als er wetgeving voor komt. Dan zal het nooit meer goedkomen...
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 19:15    Post subject:
Dirk-Jan wrote:
Michiel, heb je de verstoring al gemeld? Want alleen hier boos zijn helpt niet denk ik.

Nee, dat helpt zeker niet want daardoor worden er alleen maar meer mensen boos. De ecoloog die mij die foto heeft toegestuurd, heeft beroepshalve zelf melding gemaakt van de overtreding bij de betreffende instantie. Het betrof een maaiactie van RWS. Een vergissing! Diezelfde ecoloog heeft ook mijn melding van de verstoring van de bijenorchissen doorgegeven aan de betreffende instantie en liet mij later weten dat de aannemer een stevige boete krijgt en dat ook de AID zal worden ingelicht. Gisteren ben ik nog wezen kijken bij de overgebleven twee bijenorchissen. Ze waren onvindbaar, maar het kniehoge gras stond er gelukkig nog. Je zou voorzichtig kunnen concluderen dat de aannemer in kwestie er iets van heeft geleerd. Nu maar hopen dat hij het ook een jaar kan onthouden.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 19:37    Post subject:
Langs het pad rond het stuwmeer (Retenu de la Ganne, nabij Villeréal), wat ik regelmatig bewandel, stonden dit voorjaar de orchideëen die op de voorlichtingsborden vermeld stonden. Er stonden meer soorten dan vermeld en die tot enkele weken geleden nog bloeiden, de bokkenorchis, de bijenorchis en de welriekende nachtorchis. Toen kwamen de werkers van de groenbeheerder van het stuwmeer voorbij, alles weg!
Ik neem aan dat dit ieder jaar gebeurt rond dezelfde tijd.
En elk jaar die verscheidenheid aan orchideëen!(neem ik aan)
Het is natuurlijk niet een vergelijkbare situatie; er is plenty natuurgebied rondom het stuwmeer wat niet 'beheerd' wordt.
Het maaibeleid hier zal minder grote gevolgen hebben dan in Nederland, zeker weten doe ik het echter niet.


Last edited by Tom van der Most on Sun 08 Jul 2012, 20:21; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 19:43    Post subject:
Dank voor je bijdrage Peter, als ik het ditmaal wel juist heb begrepen (ik twijfel nu echt aan alles waarbij aanspraak wordt gemaakt op mijn vermogen tot begrijpend lezen).

Ik ben ook voorstander van levenslange educatie. In feite kwalificeren sommige anderen die bovenbeste man op die grasmaaier als ontoerekeningsvatbaar: hij weet niet beter en/of hij kan niet beter. Het zal je maar gezegd worden met respect, direct of indirect.
Ook wordt er voor het gemak maar aangenomen dat die bovenbeste man op die grasmaaier onschuldig is. Maar het is ook mogelijk dat hij zijn werk niet goed heeft uitgevoerd omdat hij de instructies van zijn baas niet goed had gelezen. Uit betrouwbare bron weet ik dat het Havenbedrijf Rotterdam in samenwerking met andere partijen zijn best doet om de omgang met beschermde soorten in dit gebied een beetje op orde te krijgen. Zo is mij eerder medegedeeld dat het Havenbedrijf ook heeft geconstateerd dat de betreffende aannemer zijn Flora- en Faunawet borging niet op orde heeft, dat daar snel wat aan moe(s)t gebeuren en dat het Havenbedrijf deze missers sowieso meldt bij het ministerie.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Marcel`Westland


Gender: Male
Age: 31
Joined: 01 Sep 2011
Posts: 28
Location: Honselersdijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 20:42    Post subject:
Ai, nooit geweten dat mensen dat zouden doen Shocked
De wilde orchissen zijn mijn favo planten om op de foto te zetten :O

Dan zal ik vanaf nu niet meer de exacte plaats gaan vermelden Sad

Mvg, Marcel
_________________
Nikon D90 Nikkor, Tamron en Tokina spul. Manfrotto statief + balhoofd / Berlebach mini L met leveling.
https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 22:29    Post subject:
M. Janssen wrote:

Nee, dat helpt zeker niet want daardoor worden er alleen maar meer mensen boos.


Is het bovenstaande niet in strijd met het onderstaande? Of ben ik dan te naïef? Maw, melden helpt wel?

M. Janssen wrote:
Diezelfde ecoloog heeft ook mijn melding van de verstoring van de bijenorchissen doorgegeven aan de betreffende instantie en liet mij later weten dat de aannemer een stevige boete krijgt en dat ook de AID zal worden ingelicht.

_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 23:37    Post subject:
Dirk-Jan wrote:
Want alleen hier boos zijn helpt niet denk ik.

M. Janssen wrote:
Nee, dat helpt zeker niet want daardoor worden er alleen maar meer mensen boos.

Zo bedoelde ik dat, sorry, mijn fout.

Tom van der Most wrote:
Toen kwamen de werkers van de groenbeheerder van het stuwmeer voorbij, alles weg! Ik neem aan dat dit ieder jaar gebeurt rond dezelfde tijd.

Ik weet niet hoe het zit met de beschermde status van orchideeën in Frankrijk. Je kunt het beste contact opnemen met de gemeente denk ik. In Nederland moet je een ontheffing aanvragen om beschermde soorten uit tabel 2 en 3 te verstoren (in de ruime zin van het woord). Op soorten uit tabel 1 is voor een aantal werkzaamheden een vrijstellingsregeling van toepassing zonder aanvullende eisen. Meer informatie kun je bijvoorbeeld hier vinden. Mocht het maaien van een berm/grasveld met brede wespenorchissen (tabel 1) vallen onder die vrijstelling, dan heeft die bovenbeste man op die grasmaaier bij mijn werk juridisch niets verkeerd gedaan. Maar de bijenorchis staat in tabel 2!

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Jul 2012, 7:30    Post subject:
Ik kreeg een tip van iemand van het Staatsbosbeheer over een berm waar veel bijenorchissen stonden niet ver van mijn woonplaats. Opgewekt met cameraspulletjes daarheen getogen doch helaas, net gemaaid.
Mijn ervaring is, dat mensen (vaak ambtenaren) die verantwoordelijk zijn voor het provinciaal of gemeentelijk maaibeleid in kennis gesteld moeten worden van bijzondere plantengroei of beestjes in bepaalde bermen of terreinen.
In sommige gevallen heeft dit al tot positieve resultaten geleid. Meestal is er sprake van onwetendheid.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Bloemen, planten, mossen en paddestoelen
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum