Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Klaas van Haeringen - fotograaf van december

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Dec 2012, 0:00    Post subject: Klaas van Haeringen - fotograaf van december
Korte bio
Naam: Klaas van Haeringen
Leeftijd: 26
Woonplaats: Groningen
Beroep: ik studeer nog
Andere hobbies? Veldbiologie, Roeien
Gebruikte apparatuur: Canon EOS 50D, diverse lenzen
Website: www.pbase.com/kvhphotography
Foto’s op Nederpix

Interview
Waarom natuurfotografie?
Van jongs af aan ben ik gek op dieren en planten. Ik ben in het buitenland opgegroeid, waar ik als klein jongetje al in aanraking kwam met de meest exotische dieren die door de tuin kropen, sprongen of vlogen. De ‘kick’ van het vangen van vlinders, hagedissen en vissen trok mij enorm: jagen en verzamelen zit echt in me. Mijn interesse voor dieren hield hier niet bij op. Ik wilde namelijk ook alles weten van de dieren en planten die ik ving of tegenkwam. Ik fotografeer nu ruwweg 7 jaar. Ik kan ontzettend veel plezier beleven aan natuurfotografie. Het is voor mij een manier geworden om mijn kennis van de natuur te verbreden en toe te passen, om te ‘jagen’ op soorten en ook een manier om een moment of soort te ‘vangen’.


Koningspage

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Dat je anderen kunt laten zien hoe mooi en/of interessant de natuur en soorten in jouw ogen zijn.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Hoe groter de drang wordt om een foto zo te maken als ik hem voor ogen heb, des te groter wordt mijn frustratie als dit niet lukt. Als hobby vind ik natuurfotografie soms niet ontspannend genoeg.


Zuidelijke keizerlibel in avondlicht

Wat is je specialiteit?
Ik heb een brede interesse in de natuur, maar ik ben op het moment het meest geïnteresseerd in het fotograferen van Palearctische dagvlindersoorten. Mijn interesse voor vlinders beperkt zich niet tot het fotograferen van imago’s: sinds mijn 8e kweek ik zo nu en dan eitjes en rupsen op tot vlinder. Dit is een geweldige manier om meer van de levenscyclus en het gedrag van een soort te weten te komen. Ook stelt kweken je in staat om goede foto’s te maken van vlindersoorten die zich in het wild moeilijk laten fotograferen en je bent minder afhankelijk van het weer: een belangrijke factor wanneer je insecten fotografeert.


Dit Groot geaderd witje had beter ergens anders kunnen schuilen voor de regen.


Gagel in de Gasterse Duinen

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik probeer technisch goede foto’s te maken. In de meeste gevallen gaat het bij mijn foto’s om niet veel meer dan een registratieplaatje. Een behoefte om me in mijn foto’s van andere fotografen te onderscheiden, heb ik nog nooit gehad.
Alleen het fotograferen zelf geeft mij al minstens zo veel voldoening als het later bekijken van ‘geslaagde’ foto’s. Op technisch gebied heb ik mij de laatste jaren nauwelijks verder ontwikkeld, maar op het gebied van soortenkennis en de leefwijze van veel vlindersoorten des te meer.


Europese flamingo

Hoe werk je meestal?
Ik hou er niet van om uren stil te zitten wachten tot er een dier langskomt. Het liefst struin ik uren rond in de natuur en kijk ik wat er op m’n pad komt, of ik ga gericht op zoek naar een bepaalde soort.


Iepenpage

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Ik vind het belangrijk dat mijn aanwezigheid in een gebied geen negatieve invloed heeft op het ecosysteem. Respect voor de natuur hebben, betekent voor mij echter niet dat je dieren niet mag verstoren of dat je dieren niet mag manipuleren voor een foto. Ik stel mezelf wel voortdurend de vraag of ik niet te ver ga en of de foto eventueel ongerief bij het dier wel waard is.


Pop van het Boswitje, vlak voor het uitkomen

Wat zijn je favoriete plekjes?
De beekdalen, heidevelden en boswachterijen van Midden-Drenthe behoren tot mijn favoriete gebieden in Nederland om in rond te struinen. Landschappelijk vind ik ze erg mooi en het is er rustig: op sommige dagen kun je er uren rondlopen zonder ook maar iemand tegen te komen.


Boswachterij Grolloo


Gems

Wat is je droomsoort/gebied?
Het Atlasgebergte, de Kaukasus en Kirgizië staan hoog op mijn verlanglijst, om hun grote diversiteit aan planten- en diersoorten en niet minder om het indrukwekkende landschap.


Zonnende Hardoen

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Ik heb ooit in Zwitserland op enkele meters afstand gestaan van twee vechtende steenbokken in de sneeuw, spectaculair! Helaas fotografeerde ik toen nog niet. Komend voorjaar hoop ik op een herkansing.


Bijenorchis

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik kijk altijd met veel plezier naar de vogelfoto’s van Danielle Occhiato, maar er zijn ook veel goede fotografen actief op Nederpix en Birdpix waar ik het werk van volg.


Rups van de Wolfsmelkpijlstaart

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Af en toe maak ik foto’s van roeiwedstrijden. Mijn ervaring is dat er bijzonder weinig fotografen zijn die zich hiermee bezig houden, terwijl roeien zo’n mooie sport is. Erg jammer! Bij sportfotografie is het in tegenstelling tot natuurfotografie een stuk makkelijker om actie en emotie op de gevoelige plaat te zetten. Daarom kan ik me bij wedstrijden altijd prima vermaken met m’n camera.


Adder

Wat vind je van Nederpix?
Nederpix is naar mijn mening de beste natuurfotografiewebsite voor beginnende Nederlandse fotografen. Er verschijnen hier dagelijks erg mooie foto’s, wat de site voor elke natuurliefhebber aantrekkelijk maakt. Bovendien ligt het niveau voor de beginnende fotograaf niet te hoog.


Blauw weeskind, een van de grootste Nederlandse nachtvlinders

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Hoe meer kennis je hebt van de natuur, hoe meer je voor je lens zult krijgen: bij natuurfotografie kun je geluk afdwingen.

Beste foto

Hoornaarvlinders, vlak voor de paring
Waarom is dit je beste foto?
Ik kan niet zeggen dat dit mijn beste foto is, maar het is wel de foto waar ik verreweg de meeste tijd in heb gestoken en het moment vond ik zelf heel bijzonder.

Hoe heb je hem genomen?
Twee weken lang heb ik elke ochtend de stank van een Groningse hondenuitlaatplaats getrotseerd om naar Hoornaarvlinders op de populierenstammen te zoeken, tot ik op een warme dag voor het eerst in m’n leven een vrouwtje aantrof. Meestal paren de vrouwtjes van deze soort op dezelfde ochtend dat ze uit de pop komen, maar hier ging het om een vlinder die nog maar net de vleugels had opgepompt. Daarom heb ik een tijdje gewacht, in de hoop dat ik later nog een paring kon meemaken. Al jaren droomde ik ervan om vlinders in vlucht te fotograferen. Toen op een gegeven moment een grote ‘wesp’ kwam aangevlogen, realiseerde ik me dat die kans op een foto van een vlinder in vlucht zich eindelijk voordeed. Ik heb direct scherpgesteld op het vrouwtje en zo veel mogelijk foto’s achter elkaar gemaakt. Je zou kunnen zeggen dat de foto hierboven een ‘lucky shot’ was.

Wat kan er beter aan?
Eigenlijk is dit precies hoe ik een foto van een op vrouwelijke feromonen aanvliegend mannetje van een vlinder voor ogen had. Verder vind ik de foto technisch wel aardig, maar het licht was niet ideaal.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Jelger Herder, een erg goede fotograaf waar ik veel van heb geleerd.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sat 01 Dec 2012, 11:35    Post subject:
Het eerste wat mij verbaasde was te lezen dat jij pas 26 bent. Shocked Gezien mij ervaring (aanvaring) met jou had ik het idee dat je al 50 was Laughing

Vooral die foto van die vliegende flamingo vind ik prachtig! Ik had het ook wel leuk gevonden om een sportfoto van jou te zien! Zou in dit artikel toch moeten kunnen Very Happy

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Dec 2012, 12:39    Post subject:
Prachtige fotos, boeiende onderwerpen, technisch goed vastgelegd. [Roeien lijkt mij een hele intensieve sport],
redelijk vergelijkbaar met wielrennen.
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Dec 2012, 13:46    Post subject:
Mooie serie introductiefoto's.

Voor mijn zijn de toppers hieruit:
Gagellandschap,
Bijenorchis,
Adder,
Hoornaarvlinder,
waarvan de Hoornaarvlinder weer als No 1.

Levendige foto met verhaal.
Hoezo "Lucky shot". Je maakt toch gebruik van de technieken die je ter beschikking hebt.
Bijzondere opname en zeker een heel goede opname, je hoort haast het gezoem van de vleugels.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 01 Dec 2012, 19:41    Post subject:
Ha Klaas,

Met veel genoegen je verhaal gelezen. Ik was eerlijk gezegd weer vergeten dat je nog zo jong bent. Prachtige beelden in een enorme verscheidenheid.

De allermooiste vond ik je gems, de adderclose-up en de vliegende hoornaarvlinders.

Grote klasse!

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
jaap rouwenhorst


Gender: Male
Age: 70
Joined: 29 Dec 2006
Posts: 5
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 01 Dec 2012, 21:27    Post subject:
Leuke en mooie serie om te zien en te lezen.
Onder de indruk Klaas, vrijwel alle heel fraaie opnamen, maar als ik kiezen moet: de rups van de Wolfsmelkpijlstaart is voor mij adembenemend!
nog vele succesvolle opnamen gewenst, en ....: die stress, die heeft ook wel weer wat. Niks voor niks...
groet, Jaap
_________________
Camera Canon 40D, Lenzen Canon 17-85 mm, 70-300 mm en 100 mm Macro en Camera Panasonic Lumix Z30
Back to top
Reply with quote
 
Lies Lammers
Guest







PostPosted: Sun 02 Dec 2012, 13:40    Post subject:
Leuk om jouw verhaal te lezen.
Mooie foto's, vooral die van de gems, de adderclose-up en de vliegende hoornaarvlinders spreken mij wel aan!
Groeten, Lies.
http://www.pbase.com/hennie2011
Back to top
Reply with quote
 
Jeffrey van Houten


Gender: Male
Age: 28
Joined: 18 Aug 2009
Posts: 80
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Dec 2012, 16:59    Post subject:
Goed verhaal met gave beelden. Mooie portfolio Klaas!


Groet,
_________________
'Een goede foto is meer dan een beeld. Het is een goed verhaal in 1 foto.'

--> http://www.jeffphotography.nl - http://www.facebook.com/jeffphoto96
Back to top
Reply with quote
 
Mignon-Creative


Gender: Male
Age: 57
Joined: 12 Oct 2008
Posts: 68
Location: Oost - Souburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 05 Dec 2012, 20:18    Post subject:
Hey Klaas , bekijk je foto's al een paar jaar op pbase en vond het daarom extra leuk om jou artikel te lezen .
Waarom weet ik niet , maar dacht dat je veel ouder zou zijn .
In veel dingen herken ik mezelf in terug , maar deel de frustratie niet wanneer het niet lukt zoals ik voor ogen had , daarbij moet ik eerlijk zeggen dat dit in het verleden ook anders was .
Soms maak je erg veel kilometers op een dag , en zit het er gewoon niet in , dan is het altijd nog intens genieten van de omgeving van een betreffende locatie .

Gr Richard
Back to top
Reply with quote
 
Jelger Herder


Gender: Male
Age: 43
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 60
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 20:39    Post subject:
Ha Klaas,

leuk stuk, zeer herkenbaar en mooie foto's. Ik snap dat de hoornaarvlinders één van je favoriete platen is. Hiervoor moet je naast je fotografie vaardigheden ook de kennis hebben van je onderwerp. Als alles dan samen komt lukt het en ook alleen dan. Misschien niet zo aaibaar als een konijntje maar een unieke plaat. Ik zou zelf denk ik enkel foto's van het vrouwtje gemaakt hebben omdat ik geen mannetje verwacht zou hebben Wink

en ik lees dat ik nu zelf ook aan de slag moet ...

Groeten Jelger
_________________
http://www.digitalnature.org

Canon Eos 5D - 10D + lenzen (300 mm, 150 mm macro, 17-40 mm etc)
en nog wat zooi (flitser, statief, lenzen etc)
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 10 Dec 2012, 10:51    Post subject:
Mooi overzicht. Heb ervan genoten. Herken dat je soms teveel met de fotografie bezig bent. En dat het genieten minder is.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Klaas van Haeringen


Gender: Male

Joined: 25 Sep 2005
Posts: 182

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 10 Dec 2012, 18:08    Post subject:
Bedankt voor al jullie leuke reacties!

Groeten,
Klaas
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 41
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Dec 2012, 12:53    Post subject:
Ik blijf altijd bewondering hebben voor je foto's Klaas, je hebt ondertussen een flinke collectie aan vlinders en anders moois gefotografeerd.
Ik heb dankzij jou ook kennis gemaakt met Wallis (CH) waar ik nu al enkele malen ben geweest, ik heb er helaas nog niet alles gevonden dus we blijven terug komen Wink
Maar het is inderdaad wat je zegt, zonder kennis van je onderwerp is het vaak lastig zoeken. Het is altijd erg belangrijk dat je wat weet over je onderwerp, helaas is dat laatste bij veel fotografen tegenwoordig niet meer het geval.
Ik heb ook altijd erg kunnen lachen met je als we op pad waren, je moet nog maar eens een keer deze kant op komen dan gaan we hier wel weer een dag op pad.

Groeten,
Paul
_________________
______________________
http://www.pbase.com/paulcoolsphotography
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Dec 2012, 10:52    Post subject:
Prachtige foto's Klaas, die van de Hoornaarvlinders is inderdaad heel bijzonder om te zien!
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Fri 28 Dec 2012, 13:37    Post subject:
Een fraaie selectie uit je collectie neergezet.Da's genieten.
Ik hoop nog veel van je mooie foto's te zien.
groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum